Gå til innhold
Fiskersiden

Vilhelm har satt 2 nye Nrek'er!


 Share

Recommended Posts

Viser til følgende fangstrapport fra påsken på Vikna:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=6735

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...735&whichpage=2

Se andre side av tråden for bilder.

Vi har i dag besøkt Vitenskapsmuseet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim etter å ha blitt henvist dit av forskere ved Institutt for biologi på samme universitet.

Det ble et særdeles hyggelig møte med etter hvert hele 3 -tre- forskere som tilbragte tre kvarter med lysmikroskop og litteratur før de ble enige om hva slags arter de tre ruggene Vilhelm fikk på Vikna i påsken var. Imponert over at de tok seg så god tid til oss, men slik blir det vel når man spør forskere om hjelp innenfor fagfeltet deres. [ :) ]

Vilhelms tre ukjente småfisker var som tidligere foreslått ringbuker, og det var faktisk to forskjellige arter, slik Vilhelm også tidligere har påstått. Fasit ble èn vanlig ringbuk (Liparis liparis) og to kystringbuker (Liparis montagui). Artene ble skilt på antallet stråler i ryggfinnene, hvor sammenvokst rygg- og halefinne var, og forholdet mellom størrelse på øyne og sugering.

Sitat fra e-post nylig mottatt:

"Hei Sverre,

Jeg kan bekrefte at de individene du og Vilhelm Lund Skilhagen kom innom med i dag var ett individ vanlig ringbuk

(Liparis liparis) og to individer kystringbuk (Liparis montagui).

Vi er takknemlig for at dere vil deponere de tre individene i våre samlinger, ved Vitenskapsmuseet. De er konservert

og registrert i vår database med lokalitet Vikna, Nord-Trøndelag etter deres opplysninger."

Jeg syntes det ble litt latterlig å skulle veie slike småtasser på vekt godkjent for kjøp og salg, som gjerne har så grov inndeling som bare ett gram. Veide de derfor på kjemisk analysevekt som jeg og andre her bruker til forskning hver dag, med en nøyaktighet på 0,0001 gram, altså 1/10 av et milligram. Faktisk kunne man se at fiskene ble gradvis lettere under veiing fordi vannet fordampet.

Alle bildene fra veiingen finnes her: http://www.stud.ntnu.no/~selbach/bidleakri...=fisk/ringbuker

Bilder:

fs_ringbuk1.jpg

Ringbuk, Liparis liparis, ca 2 gram, slik vekta viser. (Tarert med aluminiumsfolie så klart.)

fs_kystringbuk2.jpg

Kystringbuk, Liparis montagui, ca 2,3 gram.

Gratulerer med to nye norgesrekorder på prestisjearter! Den nøyaktige plassen på Vikna Vilhelm fikk de røper han nok aldri av frykt for massivt fiskepress fra utenlandske turister og norske specimenjegere. [8D]

EDIT: Kun skjemmende skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at ThorEH når har bestilt hytte på Vikna i en uke for å gutse etter ringbuk... [ :) ] Fiskene er jo på ingen måte godkjent ennå, eller så mye som meldt inn en gang av Vilhelm, siden det først var i dag han fikk bekrefta hvilke arter det var. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan rekordene skulle kunne ikke godkjennes ut fra foreliggende dokumentasjon. Spent på Isgalts kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fangst. Dette er jo vanlige arter, så jeg har lurt på hvorfor ingen har fanget dem før. Det har vel kanskje skjedd, men så har de bare blitt slengt uti igjen. Jeg må har skarpe nærbilder av disse artene hvis de skal godkjennes som norgesrekorder + uttalelse fra zoolog (den har jeg vel her på siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hvordan er fremdriften i juryens arbeid? Er forskerne på Vitenskapsmuseet ved NTNU som artsbestemte ringbukene kontaktet tilfelle spørsmål om artsidentifisering? Hvor lang tid tar det fra man melder inn en norgesrekord til fangsten er godkjent? Utålmodig ja! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.