Gå til innhold
Fiskersiden

Garn tips og setting av garn


Fredrik Krogh
 Share

Recommended Posts

Heisan, jeg lurer på om dere har noen tips til setting av forskellige garn.

det jeg har er:

1 lenke torskegarn 100 meter

3 enkle torskegarn 27 meter hver

1 kveitegarn 27 meter

1 lenke breiflabbgarn 60 meter

3 flyndre garn 55 meter hver

440 meter 6mm synketau

110 meter 8mm synketau

1 dregg 7 kilo

1 dregg 10 kilo

og 3 steiner rigget som dregg på 3 kilo

det jeg lurer mest på er hvor dypt bør man sette disse forskellige garnene for og treffe den rette fisken og mest fisk, å hvordan bør bunn være.

bor i meløy kommune å har båt uten garnspill/blokk! noe som er slitsomt :thumbsup:

lurer også på tips hvordan jeg skal sette garna, til nå har jeg brukt blåse med tau ned til dregg, og tau på 80+ meter frem til garnet og en stein i enden av garnet.

tips å råd er hjertelig velkommen!

takk på forhånd!:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uansett må det være lov å stille spørsmål. Det er jo ikke ulovlig å fiske med garn.

Svarer jo i tillegg til å være sur jeg da, fram med flabbgarnet for å få best matfisk.

450m tau blir mye frstn, syns 200m var mer enn nok, men det var med tyngre lodd og i ganske sterk strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over at dette er sportsfisker forum, men syntes det blir litt feil og si at di som driver med garnfiske på fritiden ikke sportsfisker slik som di som bruker stang.

er jo trossalt en hobby det også slikt som stangfiske:)

men er vel kansje ikke så mye kunskap om akkurat dette på det forumet her, kansje jeg bør finne en annen plass. om noen har tips til annet forum om slike ting er det hjertelig vekommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over at dette er sportsfisker forum, men syntes det blir litt feil og si at di som driver med garnfiske på fritiden ikke sportsfisker slik som di som bruker stang.

er jo trossalt en hobby det også slikt som stangfiske:)

men er vel kansje ikke så mye kunskap om akkurat dette på det forumet her, kansje jeg bør finne en annen plass. om noen har tips til annet forum om slike ting er det hjertelig vekommen

Heisann Fredrik - ikke ta deg nær av dette (selv om du har kommet til feil sted med dine spørsmål). Sikker noe andre her inne som også driver med dette, men det er ikke rett fora, men kanskje du får en PM? Selv er jeg ikke garnfisker.

Still spørsmål om stangfiske, så får du se en annen side av de som er her inne :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, tviler ikke på at det er mange her inne på forumet som driver med litt garn en gang iblandt. Kult bilde Thomcom, digger talicaen

Takk for det, Hafnor - jeg liker den så godt at jeg bare måtte legge inn bildet...

Heisann Fredrik - ikke ta deg nær av dette (selv om du har kommet til feil sted med dine spørsmål). Sikker noe andre her inne som også driver med dette, men det er ikke rett fora, men kanskje du får en PM? Selv er jeg ikke garnfisker.

Still spørsmål om stangfiske, så får du se en annen side av de som er her inne :thumbsup:

Dette er selvsagt riktig... Hadde jeg visst noe som helst om garnfiske skulle jeg til og med ha hjulpet deg her (under et annet navn... :) )

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola, hva det står er underordnet. De fleste som er her inne, mener at sportsfiske foregår uten garn og det er ikke FS som svarer men forumbrukerne. Jeg forstår at det kan være spennende (som jakt), men allikevel så driver jeg ikke på med det og svarer derfor heller ikke på det.

I tillegg har vi en del arter som lider under overfiske og er utrydningstruet - så garn er det ikke alle som applauderer når det kan være ødeleggende for vår hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett garn og kos deg du. Garnfiske er havfiske godt nok for meg, men det hadde kanskje vært passende med en hovedgruppe som heter "Fritidsfiske".

Kan desverre ikke så mye om garnfiske, men noen råd fra mitt ståsted:

Bruk to iler, for da er det mye letter for oss som pilker og unngå garna dine hvis vi fisker på samme fiskebank.

Bruk synketau da dette er mye vanskeligere for oss andre å kjøre på propellen.

Bruk så tunge ilsteiner/dregger som du orker og hale opp fra dypet, for da står garnene i ro, de sveiper ikke rundt på bunnen og fylles med tare og storstein.

Bruk solide tau og blåser så du ikke mister bruket, de kan bli stående som spøkelser i mange år og fiske.

Så setter jeg meg tilbake og avventer hvordan C&R-gutta skal forholde seg til denne tråden :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så setter jeg meg tilbake og avventer hvordan C&R-gutta skal forholde seg til denne tråden :)

Da må du nok vente lenge - ingen CR på garn vet du :thumbsup:

Bare for å klare opp - fisk med garn (som sagt jeg forstår spenningen) - men ikke forvent tips på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett garn og kos deg du. Garnfiske er havfiske godt nok for meg, men det hadde kanskje vært passende med en hovedgruppe som heter "Fritidsfiske".

Kan desverre ikke så mye om garnfiske, men noen råd fra mitt ståsted:

Bruk to iler, for da er det mye letter for oss som pilker og unngå garna dine hvis vi fisker på samme fiskebank.

Bruk synketau da dette er mye vanskeligere for oss andre å kjøre på propellen.

Bruk så tunge ilsteiner/dregger som du orker og hale opp fra dypet, for da står garnene i ro, de sveiper ikke rundt på bunnen og fylles med tare og storstein.

Bruk solide tau og blåser så du ikke mister bruket, de kan bli stående som spøkelser i mange år og fiske.

Det var det beste svaret han kunne fått som nybegynner. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg, og dropp "tittelen" sportsfisker. Jeg er fritidsfisker, og koster på meg å mene at fangst er OK, selv med garn. Jeg liker godt å fiske med garn, men har dessverre ikke hatt tid til det de senere år :blush:

Og for å gjøre det hele enda verre: Oterfiske er noe av det morsomste jeg vet! Selv om det begynner å bli noen år siden jeg dro oteren også. Men, når det er sagt, jeg gidder ikke etterspørre gode oterfluer under fluefiske- eller ørretforum her inne ;)

Fiske med stang, og i elv, er absolutt det jeg synes er morsomst, men å slenge ut et garn for å få seg en tosk eller tre, og kanskje noen flyndrer er herlig. Kan ikke se en ting i hele verden som skulle hindre en hederlig "sportsfisker" å matauke litt også.

Jeg fisker, stort sett med stang, men det er ikke et prinsipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg, og dropp "tittelen" sportsfisker. Jeg er fritidsfisker, og koster på meg å mene at fangst er OK, selv med garn. Jeg liker godt å fiske med garn, men har dessverre ikke hatt tid til det de senere år :blush:

Og for å gjøre det hele enda verre: Oterfiske er noe av det morsomste jeg vet! Selv om det begynner å bli noen år siden jeg dro oteren også. Men, når det er sagt, jeg gidder ikke etterspørre gode oterfluer under fluefiske- eller ørretforum her inne ;)

Fiske med stang, og i elv, er absolutt det jeg synes er morsomst, men å slenge ut et garn for å få seg en tosk eller tre, og kanskje noen flyndrer er herlig. Kan ikke se en ting i hele verden som skulle hindre en hederlig "sportsfisker" å matauke litt også.

Jeg fisker, stort sett med stang, men det er ikke et prinsipp

;) Oter er jo fluefiske, og sportsgarn kanskje hjelper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye gode tips her, men mye folk som er ekstremt trangsynte, skjønner ikke hvordan noen kan tru i 1 sekund at folk som fritidsfisker med garn er grunnen til at det finnes overfiske..

tru meg det er trål, not og ekstrem yrkesfiske som har gjort og gjør dette.. vil gjerne påstå at det fiskes flere tonn mere per år med krok en det gjøres med garn fra fritids fiskere. sikkert over dobbelt.

men uansett få bort denne trangsynheta folkens, jeg fisker etter reglene, jeg bruker ikke garn i ferskvann eller for og få ferskvannfisk, finnes sikkert noen som gjør dette men det er færre en dere trur, spesielt her jeg bor!

problemet her i fjorden er at ytterst i fjorden finnes det oppdretts anlegg som drar ALL fisken dit, det er nestn helt tomt i fjorden her, skal man ha fisk til middag må man bruke garn eller spise stygg fisk som spiser pellets utenfor anlegga. som smaker helt forferdelig!

men som sakt, takker for di gode tipsa jeg har fått til nå, selv om det ikke var noe jeg viste fra førav:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye gode tips her, men mye folk som er ekstremt trangsynte, skjønner ikke hvordan noen kan tru i 1 sekund at folk som fritidsfisker med garn er grunnen til at det finnes overfiske..

tru meg det er trål, not og ekstrem yrkesfiske som har gjort og gjør dette.. vil gjerne påstå at det fiskes flere tonn mere per år med krok en det gjøres med garn fra fritids fiskere. sikkert over dobbelt.

men uansett få bort denne trangsynheta folkens, jeg fisker etter reglene, jeg bruker ikke garn i ferskvann eller for og få ferskvannfisk, finnes sikkert noen som gjør dette men det er færre en dere trur, spesielt her jeg bor!

Tror nok at folk er litt skeptisk til å gi tips til mataukfiskere som kanskje setter garn på fiskeplasser de selv bruker.

Fritidsfiskere med garn og sportsfiskere går ikke godt sammens på en plass.

Siden dette er et sportsfiskeforum, så får du tåle at noen ytrer sin mening om garnfiske det være seg yrkesfiskere eller

fritidsfiske med garn.

Noen fritidsfiskere som ikke har magemål å setter garn etter sjøørret er nok et godt bidrag til å redusere bestanden

på nevnte art. Så at en god spetteplass kan bli ødelagt av en fritidsfisker er nok ikke umulig.

Så den trangsyntheten som du hevder andre har skyldes kanskje dine egne skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at folk er litt skeptisk til å gi tips til mataukfiskere som kanskje setter garn på fiskeplasser de selv bruker.

Fritidsfiskere med garn og sportsfiskere går ikke godt sammens på en plass.

Siden dette er et sportsfiskeforum, så får du tåle at noen ytrer sin mening om garnfiske det være seg yrkesfiskere eller

fritidsfiske med garn.

Noen fritidsfiskere som ikke har magemål å setter garn etter sjøørret er nok et godt bidrag til å redusere bestanden

på nevnte art. Så at en god spetteplass kan bli ødelagt av en fritidsfisker er nok ikke umulig.

Så den trangsyntheten som du hevder andre har skyldes kanskje dine egne skylapper.

hehe, skjønner folk som driver kun med stangfiske kansje ikke vil drive med garnfiske men å forbanne det som di fleste her faktisk gjør er å være trangsynt, jeg elsker stangfiske selv å har stor respekt for folk som gjør det, det står faktisk at det er norges største nettsted for fiske, står ikke sportsfiske forum noen plasser.

er vel ganske enkelt å se at jeg har ingen skylapper da jeg er en av di få som faktisk er åpent for alt her. tåler fint at folk ytrer min mening, men jeg trenger ikke ha 20 kommentarer si at det er galt og fiske med garn, enten så kan folk gi blaffen eller gi noe fornuftige svar! har fått med meg at folk er såpass trangsynt at di ikke vil ha garnfiskere her, greit nokk for meg er ikke så mye bry å finne en annen side..

men må si dere har mistet å kommer til å miste en go del flere folk grunnet dette! blant annet har jeg fått flere flere pm fra som ikke tør og gå frem å gi tips garn fiske grunnet at di blir stemplet av folkene på dette forumet, det er dårlig gjort at man gir en slik velkomst til folk som har samme intiresse og hobby. er ufattelig mange folk her som stempler andre fordi dem gjør ting anneledes en dem, det er å være trangsynt, det er ekstremt dårlig miljø på denne siden, håper dere innser dette, jeg sier, finn et annet forum til alle som har en liten del selvrespekt igjenn for hva fiske innebærer.

det er liksom ikke meningen at miljø skal være slikt som dette her, alt uten om sports fiske er tabu ja?

hadde det vært anonymt "jeg liker" på dette forumet hadde jeg nokk fått mange stemmer på denne posten.

ha det hyggelig vidre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di som går langrenn går ikke rundt og forbanner folk som kjører slalom akkurat...

det er forskjell på en tom fjord å en fjord med fisk som ikke biter, får ekstremt mye fisk i garna i alle størrelser, får nestn ingenting på stang eller jukse

fjorden er tom av fisk som ikke biter pga oppdrett, ikke overfisking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di som går langrenn går ikke rundt og forbanner folk som kjører slalom akkurat...

det er forskjell på en tom fjord å en fjord med fisk som ikke biter, får ekstremt mye fisk i garna i alle størrelser, får nestn ingenting på stang eller jukse

fjorden er tom av fisk som ikke biter pga oppdrett, ikke overfisking

:thumbsup: Du må nok forvente når du går inn på norges største side om sportsfiske at det vil bli noen reaksjoner på dette som har med garn og garnfiske og gjøre. Men det er nå andre som har spurt om både linefiske og annet så....

Mottakelsen hadde nok blitt annen om du hadde spurt om hva du burde ha gjort for å fisken til å ta på stang.For det var jo det som du sier i ett av dine svar. At fisken ikke vil bite. Og uten å være fanatiker på noe som helst så går vel i ordets rette forstand ikke garnfiske under definisjonen sportsfiske. Men kanskje hobbyfiske eller noe i den duren etter mitt syn.

Men prøv i gjen på et annet tema så blir det nok litt mer matnyttige svar. Selv om du garantert sikkert ikke er den eneste som driver med noe som ikke går under det 100% sportslige her på forumet.....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.