Gå til innhold
Fiskersiden

ankertau


extremetoy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja,vil ha et uten svivler og slikt ja.

1080 meter er nok litt i overkant av det jeg har bruk for,kan kanskje sende en mail til Norsk Fletteri å høre+

Beklager - så ikke det med svivlene. 1000 kr for 1080 mtr er jo ikke en dårlig pris, skader ikke å ha litt ekstra... :unsure:

Hvis du går høyere opp i denne tråden finner du ihvertfall tlf nr til Åkra trål. Det er jo ikke akkurat vanskelig å snakke med noen heller når du skal handle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er inne på dette med ankertau...Har vurdert mange ganger å gå over til spektra line som festes mot kjetting,anker osv til formålet og av flere grunner, bla. inntagging av mange meter med tau når jeg fisker alene, samt å gjøre det enklere med oppbevaring ombord. Da burde det være enkelt å bruke bla. juksajul eller store sneller til å trekke inn løs "tau" fram mot bøya.

Finns det spektra line opp til rundt 2mm ? Eller er tanken min bak målet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er inne på dette med ankertau...Har vurdert mange ganger å gå over til spektra line som festes mot kjetting,anker osv til formålet og av flere grunner, bla. inntagging av mange meter med tau når jeg fisker alene, samt å gjøre det enklere med oppbevaring ombord. Da burde det være enkelt å bruke bla. juksajul eller store sneller til å trekke inn løs "tau" fram mot bøya.

Finns det spektra line opp til rundt 2mm ? Eller er tanken min bak målet ?

Det finnes spectra i små dimmensjoner ja, har sett det på Island. Men regn med at det må bestilles, og at det koster en del. Synes ideen var god, håper du legger ut noe dersom det realiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes spectra i små dimmensjoner ja, har sett det på Island. Men regn med at det må bestilles, og at det koster en del. Synes ideen var god, håper du legger ut noe dersom det realiseres.

Tanken er at jeg hele tiden har tenkt trommel og tradisjonell tau til formålet, men det tar plass. Mens jeg så på en stor snelle på bordet i dag, kom tanken på at jeg burde bytte tanken over på type line istedenfor. Man hører og leser tross alt stadig vekk om at "sitter bunnfast med linen og er umulig å rykke" Da tenke jeg at jeg kunne snu ett problem til en fordel om man bruker det til formålet. Dog er det bare tanker som er enkle å realisere om man får tak i rette dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er at jeg hele tiden har tenkt trommel og tradisjonell tau til formålet, men det tar plass. Mens jeg så på en stor snelle på bordet i dag, kom tanken på at jeg burde bytte tanken over på type line istedenfor. Man hører og leser tross alt stadig vekk om at "sitter bunnfast med linen og er umulig å rykke" Da tenke jeg at jeg kunne snu ett problem til en fordel om man bruker det til formålet. Dog er det bare tanker som er enkle å realisere om man får tak i rette dimensjoner.

Her har du noen typer:

http://cgi.ebay.com/Spectra-Shock-Cord-500-Pound-Test-/160564641998?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25626600ce

http://cgi.ebay.com/500-Feet-Medium-Kevlar-thread-cord-Rocketry-/290493274844?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item43a2bf9adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Skal du ankre på 500meters dyp er det ikke dumt å ha 1080meter.. Kommer vel helt an på bunnforhold, strøm, dregg osv osv.

Ha heller 500meter for mye, for når du først har fått sansen for å ankre opp på dypt vann kommer du alltid til å ville prøve dypere og dypere etter spennende arter.

Men etter erfaring er ikke tauet viktigst, hovedpri nr 1 er å ha lanterner, evt et merke, som viser at du har ankret opp og er fortøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1298750818' post='648029]

j10.jpg

Sparer en del tid å rot i båten "stor balje" med denne patenten.

Har dratt i en del meter med dreggtau etterhvert å selvfølgelig MÅ folk bruke hodet både med tanke på trafikk å retning(andre som har dregget opp) når tauet skal opp.

Jeg føler jeg har bedre kontroll på tauet å at ting går mye kjappere med flytetau.

Neste gang vi dregger opp på dypet skal jeg ta tiden det går å få tauet opp å inn med trommelen, det gikk kjappt wink.gif

Jeg leste gjennom trådet fordi jeg og er på jakt etter billig ankertau, Men jeg likte best ideen din med slange trømmelen! Hvor mye tau holder den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom trådet fordi jeg og er på jakt etter billig ankertau, Men jeg likte best ideen din med slange trømmelen! Hvor mye tau holder den?

Det kommer helt an på tykkelse på tauet å str på trommelen.

Trommelen på bildet har 550 meter om jeg ikke husker helt feil, funker meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1357591064' post='720067]

Det kommer helt an på tykkelse på tauet å str på trommelen.

Trommelen på bildet har 550 meter om jeg ikke husker helt feil, funker meget bra.

Takk for svar :)

Fra det jeg ha lest tenkte jeg å kjøpe 500m med 4,5mm tau. Hvor tykk bruke du? Trommlen synes jeg var en genialt id og bare kr 139,- på biltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her. Jeg ankrer mye etter det fiske du tenker. Har 800 m 5 mm tau.

Dette har jeg gjort lenge og mener jeg kan. Du må ha synketau , alt annet er uforsvarlig. Blytau er uaktuelt da dette er alt for tungt.

Skjøter er faktisk ikke dumt , men heller smart med " flaggsvivler" mellom hver ca 240 m , da trommler kommer i denne lengden.

Dette for å ta ut spinn i tauet da det dras opp. Anker , spesielt Bruce anker som er det beste til slikt oppankring rotere mye når det kommer opp. For mye spinn i tau vil ødelegge strukturen , så jeg har med vilje etter mye ankring og erfaring satt slike på.

Sliktbtau får du tilsendt fra både Baardsen i Haugesund. Eller Norsk fletteri i Bergen. Viktig og ha kjetting fra anker til tau som er tyngre enn selve ankeret. Dette for å holde ankeret på plass etter opptrekk på blåsa.

Lykke til , det er dritkult fiske som vil resultere i flotte størrelser på fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer om å anskaffe tau selv til sesongen da det ikke akkurat er fritt for strøm der jeg fisker. Blir det ikke sykt tungt å dra inn 500+ meter med synketau når det er på god vei ned i dypet etter at ankeret er kjørt opp?

Går fint, men det er en fordel å være to i båten. En som kjører mot tauet og en som tar inn så fort som mulig...

Jeg har imidlertid tatt inn tauet alene flere ganger - tar litt lenger tid, men går fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som har noen knall alternativer til hageslangetrommel da? hvis denne er litt i skrøpeligste laget mener jeg...

Du trenger ikke noe annet enn en stamp - en stor firkantet / rund fra Biltema gjør jobben.

Foreslår at du prøver dette før du blir for kreativ til å gå på fisketur... :) Det fungerer veldig bra.

Ja er vel få "kvalitets"-leverandører av hageslangetromler. Kanskje noe å tenke på for fiskeutstyrsprodusentene. Tenk dere Owner ankertrommel til 3899 pluss moms. Det hadde vært noe.

Tror du prismessig er inne på det - men den hadde nok vært av super kvalitet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke noe annet enn en stamp - en stor firkantet / rund fra Biltema gjør jobben.

Foreslår at du prøver dette før du blir for kreativ til å gå på fisketur... :) Det fungerer veldig bra.

Det er sant;) evt. Kan jeg bruke trillebåra jeg er nødt til å frakte alt nipset jeg er "nødt" til å ha med ut i båten :P tanken var også litt det at en trommelløsning er litt plassbesparende/praktisk slik som jeg antar iallefall:)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant;) evt. Kan jeg bruke trillebåra jeg er nødt til å frakte alt nipset jeg er "nødt" til å ha med ut i båten :P tanken var også litt det at en trommelløsning er litt plassbesparende/praktisk slik som jeg antar iallefall:)

Skulle jeg hatt en trillebår i båten når jeg er ute på "bøljan blå" ville jeg vært forbannet sikker på at den satt fast... ;)

Høres ut som en risikabel og potensielt veldig irriterende løsning. Om du ikke har mulighet for å stroppe trillbåren til dekk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja nå var vel kanskje det med trillebåren en spøk da ;) litt for å poengtere hvor mye stash som skal medbringes hver gang på død og liv :geek:

Aha - en spøk...? :)

Jeg har 900 meter tau, kjetting og anker i en stamp. Denne setter jeg igjen på flytebryggen hver gang jeg går ut om jeg ikke trenger den.

Blåsen ligger inne i kahytten og er sånnsett helt ute av veien om jeg ikke skal inn og sove... (Aldri).

Er litt utstyr som trengs for å kunne ankre dypt, men sett i lys av mulighetene det gir deg, fiskemessig, så er det definitivt verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det kommer helt an på tykkelse på tauet å str på trommelen.

Trommelen på bildet har 550 meter om jeg ikke husker helt feil, funker meget bra.

Åssen sveiver du dette opp fra dypet? Har du et metall beslag på kanten av båten slik at det ikke skal lage spor i båtripa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sveiver ikke dette opp :)

Når man skal ha dette opp bruker man en stor bøye med en taustump og en stor glatt ring i enden.

Man legger ankertauet i mellom ringen og fester det bak på båten,så kjører man til du ser bøya begynner å hoppe.

Kjettingen foran ankeret må være endel tyngre enn selve dreggen,slik at når dette kommer opp til ringen vil ankeret henge igjen i bøya.

Da kan man snu båten og ta inn tauet mens man kjører mot bøya.

Det er viktig å ikke ha noen klumpete skjøter på tauet eller mellom tauet og kjettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.