Gå til innhold
Fiskersiden

Tidenes gjedde blanking


Atle I
 Share

Recommended Posts

Dette er desverre ingen rapport som melder stor fisk. Dette er en rapport som melder null fisk på 5 turer(kanskje 6 er ikke helt sikker)

Har kun hatt ett run på Jarenvannet. Turene har gått til Steinsfjorden to ganger og Jaren 3-4 ganger. Ganske spesieltt og nesten litt morsomt synes nå jeg...

Det positive er at sjansen øker for fisk for hver blanke tur.

Var på Steinsfjorden idag og vi(meg og Øystein) sleit også for og få agnfisk men det blev tilslutt. Fornøyd med det ihvertfall.

Min neste tur går også til Steinsfjorden, nærmere sagt på tirsdag, men skal prøve ett nytt sted. Gleder meg mer en noen gang da jeg vet at oddsen for og få gjedde er STOR. egentlig vanlig kost synes jeg men er inne i tidenes lengste blanke periode ever..

Kan nevne at ingen av de andre har heller fått noe.

Ville bare dele det:)

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke aleine nei! jeg blanka 4 dager på rad i harestuvannet! fiska en 8-10 vær av de dagene med 8 stenger fra 2-15 meter med abbor, mort, sik, makrell og sild som agn!!! tok det jeg hadde i frysern! borra også rundt og fiska med ballanse og mormyska men på de 4 dagene blei det 1 litten abbor på 8-9 cm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye står og faller på å dra på de rette dagene. Har opplevd å dra ut på dager der jeg egentlig innerst inne har visst at det har vært håpløst. Heldigvis har vi blitt flinkere til å dra hjem tidligere på sånne dager og å dra hjem seinere på de dagene da man har trua og alt stemmer. Visse dager vil det seg bare ikke. Det får man bare akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye står og faller på å dra på de rette dagene. Har opplevd å dra ut på dager der jeg egentlig innerst inne har visst at det har vært håpløst.

Hmmm, kunne vært interessant om du fortalte litt om hvilke faktorer som gjør at du innerst inne ved at det blir en dårlig ismeite-gjeddedag. Er jo bra tidlig og sent på sesongen når det ikke er en meter med snø oppå isen. Men nå midtvinters -MED en meter snø på isen, hva er det da som styrer det?

Legger merke til at mange store ismeitegjedder blir tatt i uka før fullmåne, kanskje tilfeldig? :)

Og man skulle tro at det vil være best på skikkelig solrike dager slik at det i hvert fall blir litt lys under den tykke isen, men har ofte opplevd temmelig bra gjeddefiske i skikkelig ruskevær selv om det er en meter med is og snø.

Og til Atle: Lykke til i morgen! Håper 9,9-kilosen sitter! :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye står og faller på å dra på de rette dagene.

jeg lider av "arbeidsløsogmedaltformyefisketid" om dagen, og har hatt fordelen av å fiske akkurat når jeg vil, og det var nok utslagsgivende da jeg endelig lyktes i jakten på tiplusseren i Steinsfjorden for en tid tilbake. For det er jo som du sier. Det har vært enkelte dager jeg innerst inne har visst at jeg jeg like gjerne kunne sittet hjemme, men likevel dratt ut å blanka som f*** (kanskje så mye som 8 - 10 blanketurer). Har havnet en og annen purke på isen på slike dager også, så det er heldigvis ingen regel uten unntak. Når det er sagt, har gjedda ofte andre tilholdssteder om vinteren enn resten av året, så det kan vært lurt å ikke gro fast på "godplassene". Har fått mange positive overraskelser på helt nye plasser på isen i år :)

Ble det noe fisk i dag, Atle?

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger opplevd at fisket er helt dødt og håpløst fram til skumringen, for så og få en bett-periode før det mørkner. Har skjedde et par ganger at det hugger på balansen og runner på to stenger samtidig sånn i det jeg har tenkt til å pakke sammen. B) Men i det siste har jeg, i motsetning til Morten, hatt veldig lite tid til fiske. Derfor venter jeg på på virkelig gode forhold for å få mest mulig ut av fiskinga. Tipper det blir et par turer når vinteren begynner å slippe taket og man virkelig kan kose seg på isen med varmegrader, sol og godt bett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si Morten. Oddsen er nå enda større for at jeg får fisk neste tur.. Det er positivt. Makan til blanking men tiden på året og tykkelsen på isen har nok noe av skylda. Men fornøyd med at jeg gjennomførte de målene jeg hadde for dagen.. Mye ekstra slit i tåka. Så ingenting. Gikk sikkert 6-700m feil.

Hadde to run. Men mistenker at det var abbor. Hadde satt ut en stang og etter 4 min begynner stangtuppen og vugge. Sakte. Ser at sena bevger seg litt i sirkel ned i hullet. Venter i ca 1 min og den går ca 50 cm og nappvarsleren piper. Fantastisk. Gir mothogg men nada. Så ingen spesielle merker på gjedda foruten punkteringsmerkene jeg hadde laget med kniven. Må kanskje vært SVÆR abbor. Morten på den stanga var ca 300gr+.

Har prøvd og lese utifra månefaser men blir ikke helt klok på det. Noen som kjapt kan si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ofte tiden rett før og rett etter fullmåne som gir stor fisk på isen. Det virker som om månefasen har mer å si under isfiske enn om våren og høsten. (kanskje fordi de spiser seg opp til vinteren/etter gytinga, ikke vet jeg). Under pelagisk trolling har jeg ikke merka noen forskjell på bettet under fullmåne eller ellers, derimot har været hatt endel å si.. Det er i hvertfall en ting som er sikkert, 10 kilosen er og blir en ordentlig luring! :thumbsup:

Ligger en gammel tråd med litt statistikk her --> https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=27304&st=0&p=322486&hl=m%E5nefase&fromsearch=1entry322486

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive er at sjansen øker for fisk for hver blanke tur.

Tja, ikke nødvendigvis! :goodjob:

for i den forstand at hver tur er uavhengige begivenheter, så vil ikke en mislykket tur nødvendigvis øke sannsynligheten for at du treffer på den neste. Dette blir det samme som om man tror man øker sjansen for å vinne neste gang i Lotto fordi man ikke vant denne gangen.

Men det er ikke HELT sammenliknbart likevel. For jeg regner med at du lærer noe på hver tur, selv om du blanker. For eksempel hvilke forhold som IKKE gir fisk. Dette gir deg kunnskap som du tar med deg videre, og som danner grunnlaget for fremtidige valg og vurderinger. Derfor er ikke fisketurer uavhengige på samme måte som Lotto-trekninger.

I tillegg er det jo slik at dersom man ser det over tid, så vil flere turer gi en større SAMLET sannsynlighet for suksess, selv om dette altså er noe annet enn å hevde at sjansen øker til neste tur fordi man mislykkes på den forrige.

vel, det var dagens forelesning i sannsynlighetsregning..! :goodjob::thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel hvilke forhold som IKKE gir fisk.

Ja, og hvilke forhold er det? Når er det håpløst å fiske gjedde? (Bortsett fra under ekstreme forhold og akkurat under gytingen og sånt)

Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre :blush:

Trodde det var slik som jeg synes det er med ørreten at det kan være masse faktorer som "trekker ned" men det er liksom alltid mulig å få lurt en om man prøver og holder ut.

Hvis man tenker Steinsfjorden og siste måneden feks. Da har vi hatt vind fra alle retninger, forskjellig vær -alt fra stekende sol til tett snø, høytrykk og lavtrykk, alle månefaser naturligvis. Hvilke dager mener dere har vært opplagt håpløse og hvilke har vært bra - i teorien?

Jeg ville f.eks tro at forrige lørdag kunne vært en bra dag - i hvert fall hvis det var samme vær her på Østlandet som det var på Sørlandet. Da var vindretningen, temperaturen og månefasen riktig kanskje + at lufttrykket og været generelt (tett snø/"drittvær")var slik det har vært på de dagene jeg har opplevd best gjeddefiske på isen under slike isforhold som det er nå. Men jeg har opplevd godt gjeddefiske i stekende sol også. Kanskje det er sånn kjedelig "midt-imellom-vær" som ikke er så bra? Men håpløst?

Hva er deres erfaringer?

Å kom igjen da! Ikke vær så hemmelighetsfulle! Det er gjedde vi snakker om - ikke laks! :thumbsup:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke relevant, men jeg la merke til en ting tidlig i fjor vinter da jeg var nedom og herjet med balanse på en lokal gjeddeplass her: Hver dag hadde jeg ikke ett eneste hugg/napp/løftenapp før klokka hadde passert 12. Om morran var det steindødt; dette var den tiden hvor det knapt var snø på isen og istykkelsen var kanskje 15 cm +. Nå er det så tykk is der at jeg har gitt opp å fiske der siden før nyttår.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring/oppfatning er at tidlig og sen-fiske på isen, med høytrykk, delvis skyet, ikke for kaldt, og helst vind fra sør/sør-vest/vest, kan gi mye action, men ikke nødvendigvis mye stort. Ser derimot at mange av de største purkene blir tatt på relativt tjukk is, ofte med snø på og i skikkelig ruskevær. Andre som er av samme oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt snøfall har faktisk gitt meg bra fiske innimellom. Mildt gråvær er kanskje mitt favorittvær. Dårligst fiske har det vært i iskaldt og klart vær. Ellers er jo konsentrerte hoggperioder erketypiske under isfiske etter gjedde. Ettermiddagen når det så smått begynner å skumre er sjelden feil. Er heller ikke noen fan av enorme lass med snø på isen. Under sånne forhold kan klarvær og sol funke. Det henger nok sammen med lyset under isen. Ikke for mye, ikke for lite.

Omtrent det eneste fisket jeg kan komme på som har vært best i streng kulde er sik på Drammensfjorden. Ellers er mildvær helt overlegent.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.