Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske og Linefiske


Fredrik Krogh
 Share

Recommended Posts

Heisan, jeg starter herved en tråd der jeg forklarer hva jeg kan om garn og line, regler, forskellige typer, måten man setter på olignene

Garn:

Det er flere typer garn man kan fiske med, noen med variert fangst og noen som sikter etter kun 1 type fisk.

Kan begynne med reglene for dette!

Fra 1. januar 2011 ble maksimal garnlengde ved torskefiske redusert fra 210 meter til 165 meter. Samtidig er fritidsfiskeres adgang til å fiske torsk redusert fra 2000 kg til 1000 kg per kalenderår.

I fritidsfiske etter andre arter er det fortsatt slik at du kan bruke garn med samlet lenge på inntil 210 meter.

Redskapet skal være tydelig merket med navn og adresse. Merket skal finnes på minst én av blåsene eller bøyene som tilhører redskapet. På utstyr som ikke har blåse eller bøye, skal du merke selve redskapet.

Garn med maskevidde større enn 32 millimeter skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes, slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten.

Du plikter å sette garnet ditt på en slik måte at du ikke får laks, sjøørret eller sjørøye. Dersom du likevel får laksefisk i garnet skal den kastes ut i sjøen i igjen (uavhengig om den er levende eller ikke).

Torskegarn skal røktes daglig

breiflabb hver tredie dag,

kveite, lange olignene annen hver dag.

jeg anbefaler dessuten at du røkter dem hver dag, hvis ikke risikerer du at fisken dør og tiltrekker krabbe, noe som kan gi en lang kjedelig dag med mye slit for og få dem ut! det er faktisk ikke lov og knekke av føtter eller klør på krabben i garna!

reglene sier også at Alle som skader andres redskap som er satt i sjøen for fangst, må erstatte skaden. Dette gjelder også tap av fangst og tap som følge av avbrudd i fisket.

Garntyper:

Torskegarn, enkle garn og jobbe med di er som regel 27 meter lange og 5 meter høye, fisker direkte etter torsk, settes på bunnen gjerne fra 20 meter og dypere. maskestørrelsen avgir hvor stor fisk du får i garna, bruk gjerne 70-90mm masker, mindre fanger bare småtorsk som kunnet ha levd lengere og reprodusert før du spiser den!

Flyndregarn, disse garna er vel di enkleste og jobbe med, di er alt fra 30 til 90 meter lange og 1.5 meter høye gjerne med 90mm - 150 mm masker, det varierer men tror 90mm er best for fleste flyndrer, 100+ er vel helst for større flyndrer som piggvar etc, mange får mye tang i disse å lite fisk i forrhold til andre garn, men di fisker somregel etter all bunnfisk og kan gi alt fra breiflabb til alt av flatfisk, gjerne torsk og rognkjeks osv åsså. di er enkle og jobbe med grunnet di er så lav!

disse settes gjerne på grundt vann som 10-15 meter til så dypt du vil ha dem, sett helst på sannbunn, det er mest flyndre der!

Kveitegarn, disse garna er jo store masker på gjerne alt fra 150-220mm masker, og større! settes alt fra 20 meter til 200 meter, du vil ikke få fisk i disse daglig, det er ikke SÅ mye kveite at garna blir fulle, dessutn er kveiten flink til og holde seg til et territorie, finner du en kveite en plass, ja da finnes det flere dær! di kan holde til i flokker som dekker område på et fotballbane , lokalisering er veldig viktig her! husk at kveite under 80cm lange er ULOVLIG og SKAL slippes ut igjenn! dette er fordi man prøver og bevare bestanden!

i alaska er kveitefiske sværdt udbrett å det går kun av 1 grunn! di tar kun fisk med rett størrelse slik at dem får reprodusert før dem blir spist!

toggegarn og trollgarn

disse garna er veldig morsome, di har variert maskestørrelse, det vil si dem fanger alt fra små fisk, til stor fisk, flat fisk til rund fisk, brei fisk til smal fisk, du skjønner:P

men som ulempe er det litt mere arbeid og drive med disse garna, men hvis du vil ha variert og intrisang fangst! ja da anbefaler jeg disse garna, settes fra 15 meter og dypere, ungå tang og tare!

Breiflabbgarn, har ikke så mye informasjon om disse, di jeg har er 180mm masker på, settes på alt fra 20 meter til 300 meter og dypere..

Jeg er usikker på hvordan man bør sette garna men jeg bruker å ta det slik, fra blåse til bunn er det tau, i bunnen er det en dregg, da går det 20-50 kansje tillogme 200 meter tau til garnet avhengig av hvor dypt det skal ligge, å en dregg i enden av garnet.

grunnen til at jeg gjør det slik er at da slipper jeg og drege på en tung dregg 200 meter..

sett altid garna slik at dem ikke får straum inn på siden, da legger dem seg flate og fisker ikke!

finn en plass der det ikke er mye tang, ellers blir garnet full av dritt:P

Liner

du har lov til å kombinere line med garnfiske, det vil si du kan ha 210 meter garn og 300 line angler i havet samtidig, kan også ha 20 teiner eller ruser!

Liner er ganske enkle det finnes forskjellige typer for dette, selv har jeg kun brukt torskeliner og kveiteliner, kveiteliner kalles også kveitevad.

for lokalisering av torsk sett dem gjerne på 20-50 meter dybde på bunnen, hvis du ikke får dem på bunnen får du gjerne MYE hvitting etter erfaring:P det var ikke så morsomt da jeg har aldri spist denne fisken og vet egentlig ikke om den er god eller spiselig

for kveite, bruk samme prinsippet som kveitegarn, du bør finne plassen for og få kveita, det vil si hvis du ikke får noe di første dagene så prøv gjerne en annen plass og heller kom tilbake senere på den første plassen! du kan fiske lenge utn og få ei eineste kveite her altså..

for agn bruker jeg selv kun sild.. annen fisk er ikke like effektiv på grunn av oljen som silda gir ifra seg, makrell skal være bra men syntes ikke den måler seg med sild på noen måte!

ikke bruk en heil sild på kvær angel hvis du fisker etter torsk! jeg snitter litt i silda så den gir fra seg mere lukt hvis jeg bruker hel sild

et tips med setting av line, når du egner lina legg den ned i en stamp, plasser dermed avispappir mellom hvær angel slik at når du hiver ut første del så går restn ut av seg selv fint og jemt uten og lage vase! :)

Håper dette hjelper noen, hvis noen er nysjerrig på noe som helst bare spør!

mvh fredrik

Endret av Fredrik Krogh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liner

du har lov til å kombinere line med garnfiske, det vil si du kan ha 210 meter garn og 300 line angler i havet samtidig, kan også ha 20 teiner eller ruser!

mvh fredrik

Var ikke det senket til 165 meter? eller gjelder det kun etter torsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik.

Ang Linefiske:

Når man fisker med line(etter torsk), ligger da alt agnet på bunnen? Altså i ene enden har man et lodd så en lang sene med en haug med kroker, og til slutt et lodd til som så går opp til en blåse? Er det ikke lett å sette det fast? Passer dette best på sandbunn? Er det noe triks å unngå at det henger seg fast?

Jeg har fisket en del med sniksnøre ( 5 kroker med 50 cm mellomrom) de siste dagene etter torsk, men har ikke fått noe som helst(bortsett fra en lyr). har brukt reke som agn.. er ikke det så lurt?

Hvis sild da er best.. hvor kjøpe du dette? i ferskvaredisken?

Er ikke sniksnøre like egnet som line etter torsk. Jeg tenkte at sniksnøre var best da det ikke så lett hekter seg fast da det står vertikalt ( selv om jeg satt mistet hele snøret her i forgårs da det var satt seg fast :-(.

Hvor lenge bør snøret være ute. Kan jeg sette det på kvelden og trekke det neste dag eller bør det bare henge 2-4 timer?

Hvilke tid på døgnet er det beste torskefisket. Har hørt om morgenen når det flør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på på endel linefiske, og har tilgode å oppleve at krokene setter seg fast i bunn. Har derimot opplevd at lina har blitt slitt av, men ble reddet av at to angler hadde hektet seg sammen, så vi ikk lina opp i sin helhet Litt laks må man jo få lov å ha :thumbsup:

Anglene blir, som du spør om, liggende på bunn, med mindre man av en eller annen grunn skulle finne på å sette små flottører med jevne mellomrom på lina. Linefiske egner seg jo derfor best til bunnfisk :)

Sniksnøre/stolpeline synes jeg fungerer bra, ulempen med de, er at de følgelig dekker et mye mindre område enn ei line. Til gjengjeld er det endel mye arbeid enn liner, og man kan sette flere for å teste ut potensielle plasser.

Agnfisk selges flere plasser, gjerne i forbindelse med fiskemottak, da kommer fisken frossen i blokker på 20-25kg. Ikke helt enig med Fredrik om sildas fortreffelige egenskaper, foretrekker selv å bruke makrell. Denne sitter, etter min erfaring, ogå bedre på kroken. Reke, som du har brukt, fungerer og, men ikke like godt om feit fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det senket til 165 meter? eller gjelder det kun etter torsk?

Fra 1. januar 2011 ble maksimal garnlengde ved torskefiske redusert fra 210 meter til 165 meter. Samtidig er fritidsfiskeres adgang til å fiske torsk redusert fra 2000 kg til 1000 kg per kalenderår.

I fritidsfiske etter andre arter er det fortsatt slik at du kan bruke garn med samlet lenge på inntil 210 meter.

som det står, gjelder kun torsk

Har vært på på endel linefiske, og har tilgode å oppleve at krokene setter seg fast i bunn. Har derimot opplevd at lina har blitt slitt av, men ble reddet av at to angler hadde hektet seg sammen, så vi ikk lina opp i sin helhet Litt laks må man jo få lov å ha :)

Anglene blir, som du spør om, liggende på bunn, med mindre man av en eller annen grunn skulle finne på å sette små flottører med jevne mellomrom på lina. Linefiske egner seg jo derfor best til bunnfisk ;)

Sniksnøre/stolpeline synes jeg fungerer bra, ulempen med de, er at de følgelig dekker et mye mindre område enn ei line. Til gjengjeld er det endel mye arbeid enn liner, og man kan sette flere for å teste ut potensielle plasser.

Agnfisk selges flere plasser, gjerne i forbindelse med fiskemottak, da kommer fisken frossen i blokker på 20-25kg. Ikke helt enig med Fredrik om sildas fortreffelige egenskaper, foretrekker selv å bruke makrell. Denne sitter, etter min erfaring, ogå bedre på kroken. Reke, som du har brukt, fungerer og, men ikke like godt om feit fisk.

er enig med deg at makrell er god agn det også, men har selv hatt best erfaring med silda, begge er jo fet oljette fisk :)

Hei Fredrik.

Ang Linefiske:

Når man fisker med line(etter torsk), ligger da alt agnet på bunnen? Altså i ene enden har man et lodd så en lang sene med en haug med kroker, og til slutt et lodd til som så går opp til en blåse? Er det ikke lett å sette det fast? Passer dette best på sandbunn? Er det noe triks å unngå at det henger seg fast?

Jeg har fisket en del med sniksnøre ( 5 kroker med 50 cm mellomrom) de siste dagene etter torsk, men har ikke fått noe som helst(bortsett fra en lyr). har brukt reke som agn.. er ikke det så lurt?

Hvis sild da er best.. hvor kjøpe du dette? i ferskvaredisken?

Er ikke sniksnøre like egnet som line etter torsk. Jeg tenkte at sniksnøre var best da det ikke så lett hekter seg fast da det står vertikalt ( selv om jeg satt mistet hele snøret her i forgårs da det var satt seg fast :-(.

Hvor lenge bør snøret være ute. Kan jeg sette det på kvelden og trekke det neste dag eller bør det bare henge 2-4 timer?

Hvilke tid på døgnet er det beste torskefisket. Har hørt om morgenen når det flør?

Heisan, jeg har ikke fisket så mye med line, men jeg har aldri opplevd at jeg har sotte meg fast i bunnen, har derimot sotte meg fast i et kveitegarn, men tilbake til det du spør om.

jeg setter line slik at det er et lodd - line - lodd - tau - blåse. men jeg har prøvd engang og sette lodd - line og hver 15 meter et lodd med 2 meter tau og en flotør - lodd i enden og tau opp til blåse deretter. dette fiska MYE bedre men jeg fikk desverre mye arbeid da det ble vase pga dette..

veit ikke hvor man får kjøpt sild, jeg brukte sildegarn selv, lot silda ligge i 3-4 dager å råttne/gogjøre seg, deretter tok jeg ei kvart - ei halv sild per angel, på 50 angler fikk jeg vel i gjenomsnitt 10-15 fisker.

beste tiden og fiske med angel såvidt jeg har merket er at fisken er mest bitevillig når det er fjære og går mot flo.

får skjeldnt fisk her i fjorden når det ikke flør.

har brukt snik også, men hadde derimot 30 angler på sniken, fikk mye fisk på denne men den ble høvelig ødelagt da en kompis av meg dro den opp på stanga å lagde en svær vase:P

fikk skjeldnt bunnfisk som torsk - steinbit og flyndrer osv på snik.

håper dette hjelper!:)

la forrestn lina stå over natta, sniken holder vel i noen timer:)

Endret av Fredrik Krogh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være snar med å svare før denne topicen blir stengt.

Jeg regner personlig at linefiske og garnfiske tilhører samme kategori. Dvs ikke sportsfiske.

Linen står vanligvis med anglene langs bunnen.

Ofte lønner det seg å løfte den opp fra bunnen slik at krabben ikke tar maten. Da er det tomt på et øyeblikk, og det fisker ikke.

Bildene i linken viser to måter.

På det første bildet avgjør avstanden mellom lodd og linen hvor høyt fra bunnen linen løftes.

Et alternativ da er å ikke bruke fløyt/lodd slik at hele linen ligger på bunnen. Da er det lett å sitte fast.

Siste bildet hviser hvordan man kan fiske på flere "nivåer" dvs, dybden/høyden fra bunnen varierer mye.

Elbe Fritidsfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk beskjed om at garnfiske olignene skal skrives i test forum intil vidre, mange skriver om det så hvorfor forby det?

ER vel ingen som har sagt det er forbudt. Bare å skrive i testforum det, men folk flest her er bare ikke så veldig interessert i det. Mitt tips får bli at det er 1000vis av ørretvann i Norge som hadde hatt godt av kraftig uttynningsfiske med garn, så der kan dere jo slå dere løs :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, hva mener du med at sniken bare holder noen timer? Jeg har hørt at det kan gå mark i fisken hvis den henger for lenge i garn eller på linen, men det kan vel ikke være noe forskjell på line eller snik her..

Kan jeg med trygghet sette linen på kvelden(22 tiden) og trekke den dagen etter i 10-11 tiden. Hva om fisken på linen er dau..er den godt etendes selvom? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si litt om linefiske ettersom jeg har fisket en god del både med hyseline, vormline og kveitvad.

Hvis det er gode bunnforhold kan lina stå på botn i et par dager. Hvis det er mye marflo eller sleipmakk (slimål) vil agnet være oppspist i løpet av et par timer og eventuell fisk som sitter på lina vil bli oppspist i løpet av et døgn.

Det er neppe farlig å spise sjøldaua fisk, men hvis fisken er bleik på gjellene begynner den å bli uegnet til konsum. Selv spiser jeg ikke sjøldød fisk av prinsipp.

Til kveitvad har vi best erfaring med sild og småsei. Makrell fisker dårlig i forhold. For all linefiske lønner det seg å fløyte lina litt fra botn. Fordelene med det er at agnet ikke tæres opp av botnforhold og dermed kan lina stå lenger - og fiske lenger. Fisken som går på lina blir heller ikke utsatt for botndyr. Man setter ikke krokene fast i botn og det kan også tenkes at et agn som "flagrer" i strømmen fisker bedre enn et som ligger livløst på botn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg du har kommet med mye fin info Fredrik, og ser ingen grunn overhode til å stenge eller motarbeide denne tråden. Du snudde den negative trenden i din forrige tråd om garn og linefiske til noe positivt interessant og informativt i denne tråden, det skal du jaggu meg ha litt respekt for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd.

Bare en liten tanke: over er det en som ikke spiser selv død fisk av prinsipp. Det er jo korrekt. men jeg vil ikek kalle en fisk som dør i garn eller på annet radskap for selvdeød. Den er død fordi vi har fanget den.

Om fiske skal spises eller ikek må vurderes fra gang til gang. Er det kaldt i sjøen holder fisken lenger en om det er varmt i sjøen. Lukter det og fisken er løs i kjøttet bør man vurdere hva man gjør. Men å konsekvent ikek spise død fisk fra garn elelr på line blir for meg feil, da den (for meg) pr deff ikke er selvdød

mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette med sjøldau, men Nikkolaisen har rett. Sjøldau fisk er ikke mat.

De prossesene som settes i gang inne i fisken er de samme om fisken dør på egen hånd eller garn/line.

Med den definisjonen der kan dere ikke spise fisk fanget av større fiskebåter. All makrell, sild, sei ol dør under fangst.

Så lagres fisken ombord i båten, kjølt i opp til 3-4 døgn før de losses og selges til konsum til bla Janpan. Fisken er her ikke renset.

Selvdød fisk er noe du finner. Den kan være død av sykdom ol. Den er ikke selvdød om den dør i garn eller på line. Ved selvdød fisk vet du ikke hvorfor fisken er død.

Prosessen med nedbrytning starter helt klart, men dermed blir ikke fisken nødvendig vis uspiselig med en gang. Temperaturen i sjøen vil spille en viktig rolle i dette. Kaldt vann bevarer fisken lenger enn varmt vann.

Derfor må man vurdere fra fisk til fisk om den kan spises eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det går an å spise selvdød fisk, men kvaliteten på fisken er forringet bl.a fordi man ikke får blodtappet/bløgget fisken og forråtnelsesprosessen allerede har startet.

Jeg har ubegrenset tilgang på sprell levende og blodfersk fisk så da er det forkastelig å spise annenrangs vare. Det blir noe annet når man bor i uland, les: by og innland :)

@Kjøttkaka: Kjøp ei kveile med 2,5mm linesnøre - Linesnøre - Tre 20 snuere inn på linesnøre og lås av snuerene på den avstanden du vil ha krokene. Knyt på ferdigknoppede angler - krok og forsyn - Ferdig line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!

lurte litt på og ofre det ene garnet jeg fant en gang og flete synke lina med flotør lina, vil dere anbefale og bruke treble kroker eller enkelt kroker?

enkeltkroker. Hvorfor skal du flette telnene fra garnet? Til line?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.