Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fisker du etter kveite?


KeyanZa
 Share

Recommended Posts

Ikke glem at Espen også anbefaler noen gode kveiteelver, f.eks Vaskerelven i Bergen, Anterselva i Italia samt Storeskj-elven...

Virker som han der CB (eller Espen?)vet mye mer enn han vil ut med til vanlig... ;)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til sunnmøre i påska. Tenkte å gjøre en kveitesatsing da. Svigerfatter har en kompis som tidvis fanger en del kveite på line. Tenkte å loppe han for opplysninger. Ellers er jeg veldig klar for tips her i denne tråden også altså :-)

Jeg holder til på Hildre (Brattvåg), og vil fiske i området mellom og utenfor nord-øyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til sunnmøre i påska. Tenkte å gjøre en kveitesatsing da. Svigerfatter har en kompis som tidvis fanger en del kveite på line. Tenkte å loppe han for opplysninger. Ellers er jeg veldig klar for tips her i denne tråden også altså :-)

Jeg holder til på Hildre (Brattvåg), og vil fiske i området mellom og utenfor nord-øyene.

kveita må nestn lokaliseres, di holder til i småe områder, gjerne på størrelse med fotballbaner. noen kan du få på 15 meter, noen kan du få på 200 meter, men har aldri fått kveite på stang før så veit ikke heilt åssn det foregår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afterburner,

Då blir du nok og finne i samme område som eg fisker etter kveite.

Har fisket etter kveite nokre år med både line og havfiskeutstyr og har funne nokre plasser som ein kan få kveite på.

Det er mange hobbyfiskere får kveite no som fisker etter torsk, men det er mest småkveiter opp til 10-15kg.

Desverre er det mest småkveiter og få i desse områdene her frå 25meter opp til 50m, men det slenger ei og anna større og.

På utsida av øyene der havet opner sej, der ein får storbåra rett inn, med områder som ligger stramutsatt til, med kanskje hard botn (småstein og skjælsand) typiske gode plasser.

Stortaren er og finne ned til 15-20meter men eg blir ofte nervøs og drar opp når ekkoloddet viser 25meter eller grunnenre, da det ofte er lett og få fast jiggen på grunnere vatn.

Eg ser ofte at nye jigger blir målingslaus på undersiden av jigg hode etter ein liten stund på mine hotspotter, noko som fortel meg at der er noko småstein i området.

Ein annen ting eg har merket meg er at kveita er meir glupsk tidlig på morgen, og har fått fleir småkveiter på dagen der kveitene er krøkt opp under.

Dette forklarer eg med at dei er da ikkje så svoltne og legger seg opp på jiggen for og spare på maten til seinare anledning, og når eg strammer opp snøret går kroken inn i kveita.

Endret av Terje338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afterburner,

Då blir du nok og finne i samme område som eg fisker etter kveite.

Har fisket etter kveite nokre år med både line og havfiskeutstyr og har funne nokre plasser som ein kan få kveite på.

Det er mange hobbyfiskere får kveite no som fisker etter torsk, men det er mest småkveiter opp til 10-15kg.

Desverre er det mest småkveiter og få i desse områdene her frå 25meter opp til 50m, men det slenger ei og anna større og.

På utsida av øyene der havet opner sej, der ein får storbåra rett inn, med områder som ligger stramutsatt til, med kanskje hard botn (småstein og skjælsand) typiske gode plasser.

Stortaren er og finne ned til 15-20meter men eg blir ofte nervøs og drar opp når ekkoloddet viser 25meter eller grunnenre, da det ofte er lett og få fast jiggen på grunnere vatn.

Eg ser ofte at nye jigger blir målingslaus på undersiden av jigg hode etter ein liten stund på mine hotspotter, noko som fortel meg at der er noko småstein i området.

Ein annen ting eg har merket meg er at kveita er meir glupsk tidlig på morgen, og har fått fleir småkveiter på dagen der kveitene er krøkt opp under.

Dette forklarer eg med at dei er da ikkje så svoltne og legger seg opp på jiggen for og spare på maten til seinare anledning, og når eg strammer opp snøret går kroken inn i kveita.

Takk for tips. Om du er hjemme i påska så er du hjertelig velkommen ombord en dag for å vise oss noen kveiteplasser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet meg 3-4 gromplasser jeg skal forsøke å få kveite på i år , blir vel å bruke baithead med hel sild til å bynne med da

det er det jeg har mest trua på. Her på fosen er det svært få som bryr seg om å prøve målretet etter kveita med stang, selv

om det tas en god del kveite på vad, jeg tenker som så at får de den på vad så må det være sjangs med stang også bare man bruker

rett agn og tolmodighet.En ting til man trenger er vel et sjøkart, halve morroa det å studere kart og lete opp spennende plasser,

leser innpå forumet at sandbunn og områder med strøm er plasser å prøve, samt stedder med grunner som stupper til dypet, dybder

fra 10-50mtr er vel det mest vanlige kanskje.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.