Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til ismeite


GStrike
 Share

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe et par multiplikatorsneller som hovedsakelig skal brukes til ismeite.

Vil sannsynligvis også bli brukt innimellom fra båt.

De må takle greit torsk og sei i 10kg-klassen, + mulighet for større fisk.

Greit om de også rommer en dell snøre.

Har sett litt på diverse Ambassadeur-sneller, men er veldig usikker på størrelse og modell.

Gjerne billigst mulig, men må være noe som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeur 7000 må du nok opp i hvis du må ha plass til litt snøre.

Hvis du bare skal fiske rett opp og ned (ikke kaste) finnes det sikkert mange greie havfiskesneller som egner seg vel så bra. Mange andre her på forumet som har mye bedre greie på det enn meg.

Gikk utfra at ismeite fåregikk på sjøisen.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ei i størrelse 6000 bli for liten?

Vil neppe bruke dem noe dypere enn 100 meter, men må selvsagt takle fisk som nevnt i post 1.

Irvin bruker 6000 både på isen og til lettere fiske. Eneste ulempen med sneller i 6500 og 6000 størrelse er at de har dobbeltsveiv,men ikke noe problem og skifte til enkeltsveiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ei i størrelse 6000 bli for liten?

Vil neppe bruke dem noe dypere enn 100 meter, men må selvsagt takle fisk som nevnt i post 1.

Med braid og fiske ned mot 100 meter og litt til bør vel både 6-6500 fungere helt ok. 7000 er jo gangske stor i forhold fysisk. Har en 6500 med lineteller(om jeg ikke tar feil) og en 7000 c3i og det er stor forskjell på disse. 7000 kan en jo bruke til litt tøffere fiske også utenom på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å hive seg med her? https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56953&pid=646677&st=0entry646677

kanskje litt dyreste laget, men det er ihvertfall skikkelig kvalitet. og linetellern er veldig kjekk når du fisker etter pelagiske arter som sei og lyr, pluss for å finne dybder under ismeite. har 600lc og er godt fornøyd etter å ha brukt den på sjøisen i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt Fiske Får du en 6000 classic for kr 799 det er en veldig bra snelle .bruker både 5000 og 6000 tilbåt og isfiske jeg har ca 200 meter med fireline 0,25 på min 6000 kvalitet i massevis..lett og drifftsikker på alle turer. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt Fiske Får du en 6000 classic for kr 799 det er en veldig bra snelle .bruker både 5000 og 6000 tilbåt og isfiske jeg har ca 200 meter med fireline 0,25 på min 6000 kvalitet i massevis..lett og drifftsikker på alle turer. :rolleyes::bow:

Tekotaen ser virkelig bra ut, men blir nok for dyr.

Skal ha to sneller, og en Tekota alene overgår budsjettet mitt...

Snella hos Skittfiske.no har jeg sett på, og den ligger godt ann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Amb. 7000 på alle isstengene mine,synes 6500 blir litt liten når man fisker på 100m med 100-150gr.

Ellers så har jo Skittfiske noen billige Okumasneller,flere av fiskekompisene mine har slike som har fungert helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ambassadeur i 6000-størrelse (samme snørekapasitet enten den heter 6000, 6500 eller 6600) er geniale til ismeite etter gjedde i ferskvann samt på sjøisen. Bremsen er strøken, og de rommer snaut 200 meter 0.40 mono. Til isfiske foretrekker jeg mono, men fra båt (lettere havfiske) er selvsagt braid å foretrekke. Litt lav utveksling og litt puslete dobbelsveiv til sjøfiske, men dette kan man som nevnt fikse på. Med noen ekstra spoler burde man være dekket. Har selv kjøpt Ambisser i 6000-str for rundt 6-700 hylere, og da får man veldig mye snelle for penga. På kjøpet får man jo perfekte sneller for dorging etter større ørret, sjøørret osv. Steller man litt med de har man snelle i årevis. Har selv flere sneller fra slutten av 80-tallet, og de er knall ennå. På 7000-snellene virker det som om det skjer noe med bremsen. Den blir hakkete, ujevn og rar. Et langt bedre og dyrere alternativ er selvsagt Shimano Tekota 600, men de er fort veldig mye dyrere. Billigere sneller enn Ambiss 6000-serien har jeg egentlig aldri vurdert, ikke minst via kompiser som har prøvd det. De forteller om masse trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7000-snellene virker det som om det skjer noe med bremsen. Den blir hakkete, ujevn og rar. Et langt bedre og dyrere alternativ er selvsagt Shimano Tekota 600, men de er fort veldig mye dyrere. Billigere sneller enn Ambiss 6000-serien har jeg egentlig aldri vurdert, ikke minst via kompiser som har prøvd det. De forteller om masse trøbbel.

Skjer dette med med sneller av den gamle typen også,eller er det de nyere kinasnellene?

Jeg har hatt noe av det samme trøbbelet med 6500syncro,men ikke med 7000snellene fra 80tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette med med sneller av den gamle typen også,eller er det de nyere kinasnellene?

Jeg har hatt noe av det samme trøbbelet med 6500syncro,men ikke med 7000snellene fra 80tallet.

Har hørt at folk også har hatt noe av det samme på eldre 7000-sneller, men syndromet er mye av det samme også etter at produksjonen ble lagt til Kina. Det virker som om det skjer noe radikalt med bremsen fra 6000 til 7000. Kompis Terje opplevde at en 7000 låste seg helt under laksedorging i Orkdalsfjorden, og under fiske i Gaula har ikke noen 7000-sneller (muligens med unntak av 7700 Mörrum) hatt noe som minner om jevn brems når det drar seg til. Tvert imot har den alltid vært rykkete og hakkete, noe vi har opplevd hele tiden også under trolling på 80- og 90-tallet. Sneller i 6000-størrelse har alltid hatt silkemyk og jevn brems. Tendensen har vært den samme: desto mindre sneller; desto jevnere brems. Desto større sneller, desto mer hakkete brems. Om det har noe med spolebredden å gjøre vil være merkelig. Men heldigvis er det bare Terje som har opplevd at snella har låst seg helt. Han var sjanseløs, og snella blokkerte helt. Der gikk drømmefisken. Pr i dag har jeg bare en 7000CS igjen, og den er jeg ganske skeptisk til. Bremsen låser seg i det minste ikke, men den funker i rykk og napp, og det har den gjort siden dag en. Derimot har jeg fire sneller i 6000-størrelse, og de funker helt prikkfritt. Dette er 6000C, 6500C og 6500CS. Verdens beste brems!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at folk også har hatt noe av det samme på eldre 7000-sneller, men syndromet er mye av det samme også etter at produksjonen ble lagt til Kina. Det virker som om det skjer noe radikalt med bremsen fra 6000 til 7000. Kompis Terje opplevde at en 7000 låste seg helt under laksedorging i Orkdalsfjorden, og under fiske i Gaula har ikke noen 7000-sneller (muligens med unntak av 7700 Mörrum) hatt noe som minner om jevn brems når det drar seg til. Tvert imot har den alltid vært rykkete og hakkete, noe vi har opplevd hele tiden også under trolling på 80- og 90-tallet. Sneller i 6000-størrelse har alltid hatt silkemyk og jevn brems. Tendensen har vært den samme: desto mindre sneller; desto jevnere brems. Desto større sneller, desto mer hakkete brems. Om det har noe med spolebredden å gjøre vil være merkelig. Men heldigvis er det bare Terje som har opplevd at snella har låst seg helt. Han var sjanseløs, og snella blokkerte helt. Der gikk drømmefisken. Pr i dag har jeg bare en 7000CS igjen, og den er jeg ganske skeptisk til. Bremsen låser seg i det minste ikke, men den funker i rykk og napp, og det har den gjort siden dag en. Derimot har jeg fire sneller i 6000-størrelse, og de funker helt prikkfritt. Dette er 6000C, 6500C og 6500CS. Verdens beste brems!

Er jo en relativt enkel sak å bytte til karbon bremsekiver. Hvis det er der problemet ligger da. Har også hørt om ambiss brems som ikke lar seg løsne når man skrur ut stjernehjulet. I sånne tilfelle mistenker jeg at det er andre ting som henger enn selve bremseskive(ne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykkete brems i 7000 av gamletypen skyldes en blanding av fett/olje og vann i bremsen. Det er viktig å slakke opp bremsen mellom hver tur så den får tørke. Hvis snellene ligger i eksemplevis varmt bagasjerom er risikoen stor for at det kommer smøremidler i bremsen, bruk lite smøremidler ved snelleservice så er risikoen mindre for dette problmet.

Vask bremseskivene med lighterbensin ved service og ha på et tynt lag med grafittpulver som eksempelvis kan skaffes ved å file opp litt fea en blyant.

5000/6000 størrelse sneller med teflonbremser fra ca 1989 til Carbon Matrix ble introdusert i 2006 eller noe slikt er mye mer utsatt for problemer enn 7000. Eldre sneller uten klikk på bremsa har ei lærskive, disse snellene har veldig jevn bremse ved riktig vedlikehold (som beskrevet over for 7000). Billigmodeller som rød 5000 og 6000 har sannsynligvis teflonbrems fortsaatt. Har du ei snelle med teflonbrems vil jeg anbefale å bytte til karbonlameller, enten Carbon Matrix fra Abu eller CarbonTex fra Smooth Drag.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk byttet til meg en rød 6000,den er fra 70tallet tror jeg-liten blank skyveknott til knarr. Den snella har blitt favoritten.

Har også ei rød 6000-kjøpt 2008-bremsen blir litt ujavn ved minus 10 eller kaldere.

Blir svensketur eller skitt fiske etter 2stk 6000sneller til.

Tror det neppe finnes noe bedre alternativ til ismeite/allround snelle enn 6000rød hva angår pris,brems,kvalitet og kjapp leveringstid på deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.