Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 2500C entusiasttreff


 Share

Recommended Posts

Som jeg nevnte i en annen tråd hadde det vært gøy å treffe andre Ambassadeur 2500C entusiaster. Dette er en spesiell snellemodell som en ofte vekker følelser hos de som har denne relativt sjeldne snella.

Jeg har vært på sjøørretfiske sammen med en gjeng svenske Ambassadeur nerder to ganger, men aldri truffet andre norske 2500C entusiaster.

Tenkte at vi kunne treffes til litt sjøørretfiske og snelleprat en eller annen plass langs Oslofjorden en lørdag eller søndag i april. Siden jeg antar det er relativt få Ambassadeur 2500C entusiaster på Østlandet, og enda færre som har mulighet å komme til et slikt treff, inviteres også andre multiplikatorentusiaster, spesiellt de som driver med snelletrimming.

De som kunne tenke seg å komme på et slikt treff kan poste hvilken dato som passer best og gjerne også forslag til en grei fiskeplass vi kunne treffes på i denne tråden.

Første kvelden da jeg møtte svenskene og den ene 2500C snella etter den andre i alle regnbuens farger havnet på bordet ble jeg relativt storøyd og ikke så lite misunnelig. Og dette var ikke orginale sneller, men topptrimmede saker fra UT Reel Technology de hadde. Jeg hadde på dette tidspunkt ikke noen 2500C, og mine eneste UT trimmede sneller var 2stk 6500C. Hadde med ei Ultra Mag XL2 som jeg brukte første fiskedag. Men på kvelden etter første fiskedag havnet ei svart UT trimmet 2500C på bordet med beskjed om at den var til salgs og jeg ble eier av min første 2500C.

114774_s.jpg

Imponerende samling av 2500C her, er 7 2500C på dette bildet og ei 5500C.

114775_s.jpg

Det var særlig de blå snellene som fanget min interesse.

114773_s.jpg

Her er et bilde fra ei av strendene på Gotland vi fisket fra, er vel vanskelig å finne slike perler langs Oslofjorden, men vi klarer vel å finne en grei plass her også.

114776_s.jpg

Nå har også jeg ei samling av småsneller i mange farger, det har sneket seg med ei Mörrumsnelle og ei Shimano Conquest 200DC på dette bildet. Det er to 1500C og resten er 2500C. Alle Ambassadeurene unntatt den grå er trimmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var det mye snadder for Ambiss nerder Abbor .Det er det beste forslaget jeg har hørt om på lenge håper det kan bli noe av dette treffet her har jeg mulighet blir jeg med det blir Lærerikt og morsomt.håper flere vil være med på dette. :cigar:

Endret av EKA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planer om å poste her som lykkelig eier av en 2500C i dag, men det ble ikke noe av.

Ebay ulvene hoppet på like før tiden var ute og prisen ble til slutt mer enn jeg hadde lyst å betale.

Jeg hadde likevel hatt lyst å bli med og se hva disse lekre snellene klarer.

Blir sannsynligvis å trimme record 50 til SØ nå for min del. Jeg hadde uansett ikke fått med meg at det

var tomt for 5,3:1 utvekslinger når jeg la inn bud på 2500C'en, så nå er det ikke så hast likevel.

abbor - UT nevnte at dette med utvekslinger kanskje løser seg senere. Mulig ny runde med 2500C fra fabrikken,

jeg antar til det Japanske marked igjen. Vet du noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det skal være en serie med 2500C sneller med 6,3:1 utveksling på gang, men har ike fått det bekreftet enda.

Det lå en grå 2500CI snelle ute til salgs da jeg sjekket eBay for 2-3 dager siden, er solgt nå. Disse senllene har 5,3:1 utveksling. Det har også alle andre IAR utgaver av 1500C og 2500C snellene.

Et alternativ kan være at du kjøper deg en 1500C snelle, jeg har flere sett av delene som trengs for å bygge om en 1500 til 2500 du kan få for en rimelig penge. Dette er overskuddsdeler etter trimming.

Gøy at det er 2 som har meldt interesse for å treffes, får håpe det dukker opp flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god kveld alle sammen. Jeg har fulgt med litt i kulissene og synes det blir sagt mye interessant og fornuftig her. Spesiellt mange takk til deg abbor. Som det fremgår av navnet mitt så er jeg også helfrelst på Ambassadeur 2500C (og røye) og har hittil fått trimmet en slik snelle av Ulf. Jeg kan bare love at det var verdt hver eneste krone ! Har også en 5500C som blir trimmet med det første; dvs. deler er innkjøpt men ønsker andre sidegavler. OG jeg blir mer enn gjerne med på et treff i løpet av våren. Jeg bor i Råde (Østfold) og det er kort vei til gode sjøørretplasser her.

Ser at flere henviser til ebay når det gjelder kjøp av brukte 2500C, regner da med at det er ebay USA (?), jeg har kjøpt flere av mine på ebay Tyskland (det dukker opp stadig slike sneller der) og har gode erfaringer med det. Billigere porto regner jeg med og svært enkelt om det kan sendes til Sverige. Dukker stadig opp noen på Tradera også, men slike sneller er populære i Sverige og prisen oftest deretter.

Skulle gjerne ha lagt ved et bilde av mine 2500C, men det er litt kronglete virker det som. Får prøve å finne ut av det etterhvert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en trimmet 2500c jeg bruker til ørret og en 6500 cs pro rocket til laks! de to beste snellene abu har laget! tror det kommer flere av disse i samlingen min med årene, er litt langt å reise for et treff, skulle gjærne truffet andre, men desverre blir det nok bare her på forumet for nå..

Del gjærne bilder av sneller og innmaten samt stenger dere har til de forskjellige snellene! mine kommer etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk millionas, da får vi se om det virker; først i stor oppløsning:

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/46499/115028.jpg

Og i redusert oppløsning:

115028_s.jpg

Det virket bra millionas, mange takk ! Foreløpig er kun en av disse snellene UT trimmet (den røde i midtre rekke til venstre med blå spole), men det blir minst en til. Har også 2 stk 1500 C og en 3500 CS Rocket men de hører ikke med i dette selskapet her !

Endret av Salvelinus 2500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre at du legger ut bildet med redusert oppløsning.

Når du bruker fiskevatn.no får du ei ferdig formatert linje for bildelinking og så en link til fullversjon i tillegg. Hvis du synes oppløsningen blir for liten legger du inn bådet bildet direkte samt linken til fullversjon.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre at du legger ut bildet med redusert oppløsning.

Når du bruker fiskevatn.no får du ei ferdig formatert linje for bildelinking og så en link til fullversjon i tillegg. Hvis du synes oppløsningen blir for liten legger du inn bådet bildet direkte samt linken til fullversjon.

Abbor, da er det gjort slik jeg regnet med du mente.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last opp bildene på fiskevatn.no/foto, kopier linja med med adressen til bildet inkludert firkantparanteser og de to tekstene hvor det står img.

Fikk en mail Michael, grunnleggeren til facebookgruppa, like etter den ble opprettet, men siden jeg ikke er bruker har jeg bare snublet over den et par ganger i ettertid. Finnes mange fine bilder av Ambassadeurer der, og et bilde med sykt mange 2500C. Fant ut hva EKA står for også :thumbsup:

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last opp bildene på fiskevatn.no/foto, kopier linja med med adressen til bildet inkludert firkantparanteser og de to tekstene hvor det står img.

Fikk en mail Michael, grunnleggeren til facebookgruppa, like etter den ble opprettet, men siden jeg ikke er bruker har jeg bare snublet over den et par ganger i ettertid. Finnes mange fine bilder av Ambassadeurer der, og et bilde med sykt mange 2500C. Fant ut hva EKA står for også :D

EKA står for ESPEN KAREL ANDERSEN .. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salvelinus 2500, flotte sneller du har. Har aldri vært noen stor fan av gullsneller, men må si jeg liker den røde gullsnella di.

Hvis du bytter ut stjernehjulet på den røde snella di med et i chrome med rette ender (samme utseende som på gullsnellene dine) blir den enda flottere :dribble:

Har du eller noen av de andre et forslag til en bra sjøørretplass hvor vi kan treffes så post det her eller send meg en PM hvis den er hemmelig :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salvelinus 2500, flotte sneller du har. Har aldri vært noen stor fan av gullsneller, men må si jeg liker den røde gullsnella di.

Hvis du bytter ut stjernehjulet på den røde snella di med et i chrome med rette ender (samme utseende som på gullsnellene dine) blir den enda flottere :thumbsup:

Har du eller noen av de andre et forslag til en bra sjøørretplass hvor vi kan treffes så post det her eller send meg en PM hvis den er hemmelig :dribble:

Takk for det Abbor, den ene 1500C snella ligger i deler og har et slikt stjernehjul. Da skal jeg prøve med det.

Oven-området er kjent for å ha en del sjø-ørret og det er stort sett der jeg har fisket. Aldri fått den helt store, men jeg vet at det er tatt flere fisker der på over 2 kg. Litt tidlig ennå, jeg gikk forbi der på ski (!) på onsdag og da lå isen fortsatt. Men jeg tar gjerne initiativet til å møtes der eller først hjemme her hos meg en dag i April.

Endret av Salvelinus 2500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Velkommen til forumet Abumatic.

Den spolen er en prototype av en grunn spole fra UT reels. Denne borrede er en av få, hvis ikke den eneste som er borret. Jeg har fått den som gave av UT. Tror ikke det ble til at 2500 versjonen av grunn spole ble satt i produksjon.

Ser du på den burgunder 1500C ved siden av har den også grunn spole.

Den blå 2500C snella er en av de råeste multiplikatorene som finnes, du kan lese mer om den i tråden jeg linker til under.

2500C10 Mag UT Performance Plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Har utvekslet noen eposter med UT, mener han skrev at han på et tidspunkt hadde jobbet litt med noen fra castingmiljøet i Sverige... kanskje de grunne spolene ble laget for turneringer?

De grå "spoletinene" kommer muligens fra nostalgia snellene, tror de er de eneste 1500C/2500C snellene som ABU selv har produsert med den fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at vi tar 2500C treffet enten lørdag 9 eller søndag 10 april. Mest sannsynlig blir det i Østfold, er redd isen i indre Oslofjord blir liggende lenge i år.

Hvem har mulighet en av disse dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sjekket kalenderen så jeg at det var mange vanskelige helger i april siden to havnet i påsken og siste helga var 1. mai, derfor forslaget på 9. eller 10., men 30. går også fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.