Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter (og bilder) del II


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lar egentlig Lars fly rundt med nybåten og testfiske nå mens det er labert bett og så er jeg kanonklar når forholdene slår til... I mens får man lagt litt aksjer til både elve- og kveitefiske og tatt noen bilder... Det er riktignok gamling på høyt nivå, men ettersom det ikke har rent inn med smser i kveld heller så holder det foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamblingen holdt "heldigvis" i går også - Lars mistet en 30+ ved båtripa og hadde kontakt med flere tunge som ikke ville sitte, fasit ble vel en under minstemål og en på 8+. Så nuh tror jeg jammen at det er på tide at jeg mønstrer på som mannskap igjen, eller kanskje aller helst sniker meg utpå en tur på egenhånd etterpå. Da får denne stå som avslutning på fotograferingen for en stund og håper at man snart kan spe på med fiskebilder og videosnutter igjen...:
5833887741_8d6ebe1049_b.jpg
Bzzzzz... by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vinterens fluebinding gav endelig frukter. Jeg hadde tatt utgangspunkt i en Kharlovka Krill men byttet hackelet til lys grønn crystal flash for å matche elvene i Finnmark bedre. Bundet på en krok i størrelse #3 var det det som skulle til for at jeg kunne sikre årets første laks. Den var som junilakser flest, blank og feit. Etter et symbolsk åpningsfiske har jeg tatt en pause fra laksefisket frem til nuh som det begynner bli litt mer kurante forhold i elven. Helgens innsats bar frukter og de to jeg fisket med fra "Tirsdagsklubben" fikk også hver sin laks mens vi fisket sammen. Fisket var kanskje halvtregt i helgen, men det har løsnet noe nå og det har tikket inn meldinger om fisk også i dag. Sånn er det å jobbe mens andre har ferie. Får komme sterkere tilbake om en 14 dagers tid...

5877203451_fbc9a4b83b_b.jpg

Mobile upload: June Salmon by Espen Ørud, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vært litt stille herfra i det siste da tiden ikke strekker til overhodert om dagen, men kan ta en rask bildeoppdatering:

Først hadde jeg en helg hvor vi hadde nappetak med noen fine lakser. En god del av dette ble festet til film i HD-kvalitet så det blir nok en del klipping til vinteren...

5889113666_27a9c6ed12_b.jpg
Action! Running salmon... by Espen Ørud, on Flickr

Så bar det til Kristiansand en tur der ungene fikk med seg premiereshowet til KabelSa.... ehhhh.... Kaptein Sabeltann og jeg fikk stiftet bekjentskap med noen dyrearter vi ikke har her i nord....
5930607980_3ac073ff09_b.jpg
Suricate (Suricata suricatta) by Espen Ørud, on Flickr

5931362070_b14a1597ef_b.jpg
Red panda (Ailurus fulgens) by Espen Ørud, on Flickr

Så ble det tid til noen nappetak med laks igjen og jeg sikret meg et par fisker som gjorde at snittvekten økte for året totalt:
5947135953_a75d876dc0_b.jpg
Atlantic Salmon (Salmo salar) by Espen Ørud, on Flickr

5950836287_b442fdc780_b.jpg
Atlantic Salmon (Salmo salar) by Espen Ørud, on Flickr

5974799558_7a8088f063_b.jpg
Crowberry / Krekling (Empetrum nigrum) by Espen Ørud, on Flickr

Så var det tid til litt opphold i elva igjen, men etter å ha fisket et par timer og konstantert at bettet var labert og at vi gjerne skulle hatt litt vann på fjellet konsentrerte jeg meg heller om å avfotografere nærliggende fauna og fisk i fossen:[

url=http://www.flickr.com/photos/espenorud/5971624311/]5971624311_96901a9071_b.jpg[/url]
Rough-legged Buzzard hunting. (Buteo lagopus) by Espen Ørud, on Flickr
5972873533_1130ca1f42_b.jpg
Jumping Salmon by Espen Ørud, on Flickr

Nå fikk vi endelig noe av vannet vi har håpet på så da er det mulighet for at man stikker og forsøker en laks eller to igjen i nær fremtid...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget, Helge. Øver så oifte jeg kan. Det viktigste tror jeg faktisk er å legge vekk stangen inimellom og konsentrere seg om å ta bilder. Ellers blir gjerne begge deler bare halvdårlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.