Gå til innhold
Fiskersiden

Malangsgrunnen rules!


obbien
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dæven steike for en stabel med skrei! Gratulerer til dere alle! Og at det er så mange store fisk er vel en god indikasjon at det tross alt står ganske bra til med torskebestanden? På den annen side er det kanskje likevel grunn til å mane til litt forsiktighet? Burde man begynne å sette NOEN av disse torskene tilbake, selv om jeg skjønner at det er noen praktiske problemer med å handtere slike monstertorsker uten å skede dem? Og at det er super mat er jo hevet over enhver tvil! Dette er vel noe de fleste av oss skulle ønske vi fikk være med på en gang i løpet av fiskekarrieren. Men selv om torsk på over 30kg henger svært høyt, det er vel fortsatt et stykke opp til ei hundrekilos kveite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger:)

dæven steike for en stabel med skrei! Gratulerer til dere alle! Og at det er så mange store fisk er vel en god indikasjon at det tross alt står ganske bra til med torskebestanden? På den annen side er det kanskje likevel grunn til å mane til litt forsiktighet? Burde man begynne å sette NOEN av disse torskene tilbake, selv om jeg skjønner at det er noen praktiske problemer med å handtere slike monstertorsker uten å skede dem? Og at det er super mat er jo hevet over enhver tvil! Dette er vel noe de fleste av oss skulle ønske vi fikk være med på en gang i løpet av fiskekarrieren. Men selv om torsk på over 30kg henger svært høyt, det er vel fortsatt et stykke opp til ei hundrekilos kveite?

Ja, bestanden av norsk-arktisk torsk fra Barentshavet (skrei) er på et meget bra nivå. Forskere sier at bestanden er svært bærekraftig. Det meldes i år om rekordfangster langs kysten av Nordland, Troms og Finnmark. Muligens er det de beste fangstene i nyere tid. Det finnes enorme forekomster av skrei langs kysten av Nord-Norge, hvor mange milliarder er ikke mulig å forestille seg. Sportsfiske vil da ikke ha noe som helst betydning for bestanden skrei, her fiskes det også svært lite med stang da disse områdene er svært værutsatte. Det er dog selvsagt fornuftig å begrense seg og ikke ta opp mer fisk enn man klarer å gjøre nytte av.

Jeg tror også at det kan ha vært positivt for bestanden at det ble finanskrise for et par år siden og tilnærmet leveringsstopp i perioder. I perioder ble det fisket nesten bare med juksa og mye skrei ble da ikke tatt opp av andre redskaper. Uheldig for fiskerne selvsagt, bra for bestanden.

Her er det dog viktig å påpeke at helt andre forhold gjelder for andre torskebestander. Det er delte meninger om bestanden av kysttorsk her i nord, men mye tyder på at den er gått tilbake. Det gjelder jo også sørpå, og Nordsjøtorsken står det vel heller skralt til med. Derfor er det klart at minstemål og begrensninger vil være positivt i disse områdene.

Jeg tror ikke den store torsken klarer å trykkutjevne nok til at den vil overleve, særlig når den tas opp fra 50-70 meters dyp. Disse har en tendens til lett å blåses opp. Jeg leser at enkelte hevder man skal la torsken trykkutjevne når man ser den nede i sjøen, og så vil den klare seg fint etter gjenutsetting, dette er i beste fall et billig argument etter min mening. Selv om fisken kanskje tilsynelatende svømmer ned igjen tror jeg ikke så mye av den overlever. Det hadde vært interessant å se statistikk/forskning på dette området.

Når vi er på skreifiske tar vi vare på de største torskene, disse har etter min mening liten mulighet for å overleve og det er ikke forsvarlig å sette den ut heller når det er et par meter fra båtrekka til havoverflata. Vi setter tilbake en del torsk opptil 6-7 kg som synes uskadet.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolige bilder og fisker - "dokker traff no sainneli' mett i fettfatet" som Senjaværingene sier...

Var sist der ute som yrkesfisker i 1983. Var stor torsk der da også, samt noe brosme, lange og fin kveite, men det blir selvsagt noe annet når man regner i tonn & pengelott. Men fiske er fiske, det er spennende uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger:)

Ja, bestanden av norsk-arktisk torsk fra Barentshavet (skrei) er på et meget bra nivå. Forskere sier at bestanden er svært bærekraftig. Det meldes i år om rekordfangster langs kysten av Nordland, Troms og Finnmark. Muligens er det de beste fangstene i nyere tid. Det finnes enorme forekomster av skrei langs kysten av Nord-Norge, hvor mange milliarder er ikke mulig å forestille seg. Sportsfiske vil da ikke ha noe som helst betydning for bestanden skrei, her fiskes det også svært lite med stang da disse områdene er svært værutsatte. Det er dog selvsagt fornuftig å begrense seg og ikke ta opp mer fisk enn man klarer å gjøre nytte av.

Jeg tror også at det kan ha vært positivt for bestanden at det ble finanskrise for et par år siden og tilnærmet leveringsstopp i perioder. I perioder ble det fisket nesten bare med juksa og mye skrei ble da ikke tatt opp av andre redskaper. Uheldig for fiskerne selvsagt, bra for bestanden.

Her er det dog viktig å påpeke at helt andre forhold gjelder for andre torskebestander. Det er delte meninger om bestanden av kysttorsk her i nord, men mye tyder på at den er gått tilbake. Det gjelder jo også sørpå, og Nordsjøtorsken står det vel heller skralt til med. Derfor er det klart at minstemål og begrensninger vil være positivt i disse områdene.

Jeg tror ikke den store torsken klarer å trykkutjevne nok til at den vil overleve, særlig når den tas opp fra 50-70 meters dyp. Disse har en tendens til lett å blåses opp. Jeg leser at enkelte hevder man skal la torsken trykkutjevne når man ser den nede i sjøen, og så vil den klare seg fint etter gjenutsetting, dette er i beste fall et billig argument etter min mening. Selv om fisken kanskje tilsynelatende svømmer ned igjen tror jeg ikke så mye av den overlever. Det hadde vært interessant å se statistikk/forskning på dette området.

Når vi er på skreifiske tar vi vare på de største torskene, disse har etter min mening liten mulighet for å overleve og det er ikke forsvarlig å sette den ut heller når det er et par meter fra båtrekka til havoverflata. Vi setter tilbake en del torsk opptil 6-7 kg som synes uskadet.

Hmm, jeg bare lurer, er det kun de små på 6-7 kg som synes uskadd etter å ha blitt trukket opp fra 50 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg bare lurer, er det kun de små på 6-7 kg som synes uskadd etter å ha blitt trukket opp fra 50 meter?

Nei, det er flere av de store torskene som i utgangspunktet ser helt grei ut, men mine erfaringer tilsier at disse ofte har trykkproblemer likevel og blir liggende å flyte eller svømmer litt ned, for så å flyte opp igjen. Det virker ganske tydelig for meg at spesielt de store torskene har problemer med trykkforskjellen. Mtp. at det er 50-70 meter der vi fisker og at det er 2 meter fra overflata til ripa, mener jeg at det ikke er forsvarlig å sette ut den største fisken igjen.

Fra fiske i småbåt der du kan frigi krok i overflata samt når du fisker på mye grunnere vann, blir det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det er 2 meter fra overflata til ripa, mener jeg at det ikke er forsvarlig å sette ut den største fisken igjen.

Fra fiske i småbåt der du kan frigi krok i overflata samt når du fisker på mye grunnere vann, blir det en annen sak.

og dette er kanskje den viktigste forskjellen, ikke forskjellig evne til å takle trykkforskjell på stor og liten fisk? Skal man sette tilbake så stor fisk bør den nok ikke lempes ombord, ihvertfall ikke trekkes opp så høyt over vannflaten, og eventuelt legges på en hard dørk. Slik behandling tåler nok småfisk mye bedre. Den eneste måten å praktisere C&R på så stor torsk er nok å skaffe seg en krybbe eller liknende, og avkroke fisken mens den ligger i vannet. Ser at dette kan være svært upraktisk eller nesten umulig å få til i praksis når man fisker fra en større sjark. Et alternativ er det naturligvis også å slutte å fiske når man får en stor fisk, men det er kanskje enda vanskeligere...!? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dette er kanskje den viktigste forskjellen, ikke forskjellig evne til å takle trykkforskjell på stor og liten fisk? Skal man sette tilbake så stor fisk bør den nok ikke lempes ombord, ihvertfall ikke trekkes opp så høyt over vannflaten, og eventuelt legges på en hard dørk. Slik behandling tåler nok småfisk mye bedre. Den eneste måten å praktisere C&R på så stor torsk er nok å skaffe seg en krybbe eller liknende, og avkroke fisken mens den ligger i vannet. Ser at dette kan være svært upraktisk eller nesten umulig å få til i praksis når man fisker fra en større sjark. Et alternativ er det naturligvis også å slutte å fiske når man får en stor fisk, men det er kanskje enda vanskeligere...!? :thumbsup:

Jeg tok en times pause når jeg fikk min. Var egentlig mer en fornøyd. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dette er kanskje den viktigste forskjellen, ikke forskjellig evne til å takle trykkforskjell på stor og liten fisk? Skal man sette tilbake så stor fisk bør den nok ikke lempes ombord, ihvertfall ikke trekkes opp så høyt over vannflaten, og . Et alternativ er det naturligvis også å slutte å fiske når man får en stor fisk, men det er kanskje enda vanskeligere...!? :thumbsup:

Ja, på flere av turene har vi vært nødt til å avslutte fisket tidligere enn planlagt for å unngå å ta opp for mye fisk. Så å begrense seg er viktig.

Hadde vært interessant å høre hva forskere sier ang. trykkforskjell på liten og stor fisk. Min erfaring er ihvertfall at småfisk generelt er mye enklere å gjenutsette, også ved fiske i småbåt. De "blåser seg ikke opp" i samme grad som de store. (med visse unntak)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en times pause når jeg fikk min. Var egentlig mer en fornøyd. hehe.

Haha, jeg hadde vel kledd av meg alle klærne og dansa rundt på dekk resten av turen..

Ja, på flere av turene har vi vært nødt til å avslutte fisket tidligere enn planlagt for å unngå å ta opp for mye fisk. Så å begrense seg er viktig.

Hadde vært interessant å høre hva forskere sier ang. trykkforskjell på liten og stor fisk. Min erfaring er ihvertfall at småfisk generelt er mye enklere å gjenutsette, også ved fiske i småbåt. De "blåser seg ikke opp" i samme grad som de store. (med visse unntak)

Kan være enig i dette. Forholdet mellom volum og overflate på flyteblæra øker vel med størrelse på fisken. Slik at det er selve volumet som blir problemet, mer luft som skal dekompresseres (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg hadde vel kledd av meg alle klærne og dansa rundt på dekk resten av turen..

he he, ja det spørs om jeg hadde giddet å fiske mer på DEN turen, dersom jeg hadde fått en torsk på over 30, men er vel litt usikker på om stripping og dans hadde vært noen god ide...? :P

Kan være enig i dette. Forholdet mellom volum og overflate på flyteblæra øker vel med størrelse på fisken. Slik at det er selve volumet som blir problemet, mer luft som skal dekompresseres (?)

dette høres plausibelt ut. Siden forholdet mellom volum og overflate er større jo større fisken er (både kroppen generelt - det er derfor store dyr har mindre varmetap enn små - og i svømmeblæra spesielt), er det rimelig å tro at trykket i svømmeblæra blir størst hos store fisk. Derfor er det nok ikke spesielt overraskende at store fisk har mindre toleranse for å bli heist opp fra dypt vann.

I tillegg kommer jo det at store fisk vil utvikle mer melkesyre i muskulaturen fordi de kjemper hardere. Fisk utvikler melkesyre raskere enn pattedyr, og nøytraliseringen av melkesyre skjer ofte gjennom svømmeblæra (ved at gass fra svømmeblæra gjennom osmose overføres til blodet). Siden forholdet mellom volum og overflate er større hos store fisk betyr det at det gjerne går lengre tid før melkesyren nøytraliseres hos store fisk (det tar lengre tid før den nødvendige gassmengde som nøytraliserer melkesyren overføres blodet), og derfor lengre tid før de kommer seg igjen.

Så ja, når man fisker på dypt vann er det nok ekstra utfordringer knyttet til C&R og stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsyke menger med fisk dere haler opp gitt :thumbsup:

Hva gjør dere med de største fiskene mtp matauk... Går de til klippfisk? Sånn stor fisk egnes vel ikke så godt til koke og stekefisk siden den er så grov i kjøttet, eller?

Litt forskjellig. Noe til boknafisk, endel filét og ellers saltfisk. Går helt fint som saltfisk de største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg hadde vel kledd av meg alle klærne og dansa rundt på dekk resten av turen..

Trodde du heller ville ha en hornulke, småflekka tangrunker eller rødstripa trygdesnylter?

Fantastiske fangster og bilder, takk for at dere deler dette med oss sofajævlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du heller ville ha en hornulke, småflekka tangrunker eller rødstripa trygdesnylter?

Ja, heller en hornulke på 3 gram enn en torsk på 40 kilo. Men jeg er jo så flink til å sette meg inn i andres situasjon, så derav dette sympatiutsagnet.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malangsgrunnen 21.03.2011 - en luke mellom stormene

Det må ha vært nærmest den mest forblåste vinteren i manns minne. Fiskerne i småsjarkene har hatt landligge i lange perioder, og det har da heller ikke vært særlig mange dager med forhold for sportsfiske. Når det da endelig roer seg så er det som regel kun én stille dag mellom stormene, slik som mandag denne uka. Værmeldingene endrer seg hele tida, så det gjelder å følge med og ikke gi opp håpet om å komme seg ut. Søndag blåste det liten storm på kysten, men på ettermiddagen kom et nytt varsel om minking til skiftende eller sørlig bris på mandag. Derfor fant vi på rekordkort tid ut at vi skulle gjøre et nytt forsøk i å komme oss ut på Malangsgrunnen. Etter mye om og men fikk vi samla et gjeng tøffe havfiskere som ville ut å fiske skrei.

Og man kan trygt si at fisket her ute er kun er for de tøffeste av de tøffe... da vi forlot Tromsø natt til mandag var det helt vindstille inne i byen. Da vi kom ut av Kvalsundet tok storhavet imot oss med store dønninger og godt med vind. Vinden økte gradvis på og da vi var ute på Malangsgrunnen (etter mye slamring) lå lokk, kopper, bøker, skåler og diverse annet utstyr spredt utover inne i salongen... Da blåste det jevnt 11 m/s. Frisk bris til liten kuling var det, men når vi først var her ute skulle det fiskes! Med tanke på hvilket vær vi har hatt i vinter så var dette omtrent det beste været vi kunne be om.. :dribble:

Men nok værprat for en stund, vi begynte å lete etter fisk i kantene av grunnen, men her var det ingenting å se. Dermed flyttet vi oss ca. 1 time innover mot området der vi fikk så mye og stor fisk forrige helg. Her var det stadig bedre registreringer på ekkoloddet og vi begynte å fiske.

Fisket var bra denne dagen, men med lavere snittstørrelse enn sist. Det ble heller ikke like mange store, men bevares, vi må likevel si oss godt fornøyde.

Skal ikke fortelle en lang historie om fisket, men vil oppsummere det ganske kort med noen bilder og kommentarer:

DSC06709-oyv-small.jpg?t=1300835106

Et vakkert eksemplar av en skrei. Ikke like mye storfisk på meg denne dagen som sist, min største var nok omtrent 16-17 kg. Men det var andre som skulle få kjempe med ruggene...

DSC06717-marcusfighting-small.jpg?t=1300835106

Marcus kjører grov torsk.

DSC06703-marcustorsk2575kg-small.jpg?t=1300835106

Fisken tok på første nedslipp for dagen og veide pene 25,75 kg!

DSC06705-headtohead-small.jpg?t=1300835324

Head to head

Svenske Ingemar er en ivrig havfisker og var overklar da vi ringte for å invitere med på tur. Før denne turen hadde han en personlig torskerekord på ca. 18 kg. Nå skulle han få oppleve noe større. Et eller annet hadde tatt jiggen hans nede i dypet..

DSC06711-ingemarfighting-small.jpg?t=1300835353

DSC06720-finfisk-small.jpg?t=1300835324

Fin fisk dette!

DSC06719-stormfunker-small.jpg?t=1300835324

Storm fungerer til storskreien..

DSC06721-294kg-small.jpg?t=1300835324

Hele 29,4 kg viste vekta da vi kom på land.

DSC06726-poserer-small.jpg?t=1300835324

Et bilde til - Ingemar poserer stolt med fisken.

Ettersom denne turen også ble regnet som en klubbtur kunne vi konstatere ny offisiell klubbrekord (kriterie er at fangst må være tatt på klubbtur eller festival). Gratulerer Ingemar!

Kim fikk en fisk med et noe merkelig utseende:

DSC06727-torskutvekst-small.jpg?t=1300835324

DSC06729-utvekstnaert-small.jpg?t=1300835324

Hva kan dette være, en slags utvekst eller svulst?

DSC06732-marcusrugger-small.jpg?t=1300835324

Marcus med to rugger rundt 20 kg stk.

DSC06735-kimfighting-small.jpg?t=1300835324

DSC06739-kimstorste-crop.jpg?t=1300835353

Kim med sin største for dagen, anslått ca. 17-18 kg.

Takker igjen alle for en flott tur. Været framover ser ut til å bli ekstremt dårlig, så er usikker på om det blir flere turer på en stund.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.