Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med agn, hvordan?


KeyanZa
 Share

Recommended Posts

Fikk meg en liten torsk her en dag jeg var ute på havet det blå.

så tok jeg en fiskebom, med 3 kroka øverst på bommen, festa halen til fisken og litt innvoller etter jeg gjorde ren fisken.

Så et lodd i bunn av fiskebommen.

Så når lodde kom i bunn så var fiskeagnet ca 1,5meter høyere oppe, der hadde jeg det helt stille en stund, og dunket av og til lodde i bunnen.

Men fikk ikke et eneste nap, og all agnet var der fortsatt etter 45min med prøving så orka jeg ikke mer.

Hva gjorde jeg feil??

Hvordan fiske med agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du var i borgundfjorden so ekje det lett å få torsken til å bite..Den biter best om kvelden/natta..vertfall det skipperen sa i helga :lolu:

Og beste agnet er nok sild,makrell eller små sei..Vil holde en knapp på Sild da det var fleire torsk som spydde sild da dei hadde komt opp..Dette vart ikke observert med eigne auge, da vi ikkje fikk fisk..Men dei andre båtane konne fortelle dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken spiser alle, men ingen spiser torsken (med unntak av mennesker) er vel et ordtak som sier det meste.

Sei, sild eller jig på bommen hadde sikkert gjort underverker. Fikk over femti torsk fra seks til atten kilo i helga. Alle på Storm shadjiger. Dessverre er det fotoforbud ombord i båten jeg var med, derfor ingen rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel utan unnatak. Har funne masse 0-gruppe torsk i større torsk, så det er ikkje tvil om at torsk et torsk. Men som Nordmøring skreiv, det er eit ordtak. Det er vel ikkje så mange som trur at små gryter faktisk har øyrer og kan høyre det som blir sagt <_< .

Dei fleste er vel også enig i at torsk ikkje er det optimale agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd å finne makrell i butikken, men uten hell. Har også prøvd hos fiskehandlere og fiskeindustri, men de er ofte utsolgt etc. Hadde aldri trodd det var så vanskelig å finne makrell når man trenger det. Nå fisker jeg makrell om sommeren og fryser de ned. Vil ikke ha en høst,vinter og vår uten agn en annen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett at folk bruker ørret fra peru..og de er vertfall i fiskedisken på rema..såg og en som brukte en hel laks fra frysern på rema..fikk torsk på den også :)

Har prøvd den ørreten og den er ganske ubrukbar, ikke at den tiltrekker fisk, men den går i oppløsning med en gang. Frossne reker er lett å få tak i + at de funker ganske bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å fryse ned sild og makrell til agn er helt klart å fryse hel fisk. Pakk hver fisk inn i plastfolie og pakk dem 3-4 stykker i fryseposer.

Enig. Fryser makrellen ned hel når jeg skal ha den til mat også jeg. Men da ligger den selvfølgelig ikke så lenge :) Og hvis jeg ombestemmer meg og heller vil ha den til agn så ligger den jo der og smiler til meg når jeg åpner fryseren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en liten torsk her en dag jeg var ute på havet det blå.

så tok jeg en fiskebom, med 3 kroka øverst på bommen, festa halen til fisken og litt innvoller etter jeg gjorde ren fisken.

Så et lodd i bunn av fiskebommen.

Så når lodde kom i bunn så var fiskeagnet ca 1,5meter høyere oppe, der hadde jeg det helt stille en stund, og dunket av og til lodde i bunnen.

Men fikk ikke et eneste nap, og all agnet var der fortsatt etter 45min med prøving så orka jeg ikke mer.

Hva gjorde jeg feil??

Hvordan fiske med agn?

En god begynnelse er å ikke knerte små Torsk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god begynnelse er å ikke knerte små Torsk !!

Som Area sier; husk minstemål. På torsk er dette 44cm nord for 62° N, 40 cm sør for 62° N.

Her er forøvrig en link til et dokument med minstemål forenklet for oss som ikke driver yrkesfiske:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/41563016.DOC

(oppdatert Mars. 2011)

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.