Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med agn, hvordan?


KeyanZa
 Share

Recommended Posts

Mange forskjellige måter å fryse ned på her.

Selv legger jeg makrelen i en fryse som er beregnet kun for agn. Pakker de ikke ned eller inn i noe. Om makrellen blir gul og lukter harskt gjør det ingen ting.

Jeg legger til side noen makreller som er beregnet KUN til lange, Brosme. De tar jeg faktisk ut av frysa å tiner dem en til to ganger før de blir brukt. Har jeg makrell igjen etter en tur, blir de fryst ned igjen. Grunnen til det er at jeg mener at dette agnet fungerer bedere da det er mere lukt i det. Ferskt agn kan til tider funke veldig bra, men med kraftig lukt virker det som om det tiltrekker seg fisk bedre.

Kan gjerne lage en lake av matolje og hvitløk. Lag en god seig suppe å sleng makrellfileter i den. La stå ett par tre dager før bruk. Kan fryses ned og. Dette blir faktisk mye brukt i Alaska til kveite. Jeg har prøvd det her sør, å funnet ut at lange liker dette sinnsykt bra. Har fisket med det når vi er flere ombord i båten. Jeg tar desidert mest lange hver gang jeg bruker en slik blanding.

Men del lukter da helt for jævlig så det er ikke for sarte sjeler :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige måter å fryse ned på her.

Selv legger jeg makrelen i en fryse som er beregnet kun for agn. Pakker de ikke ned eller inn i noe. Om makrellen blir gul og lukter harskt gjør det ingen ting.

Jeg legger til side noen makreller som er beregnet KUN til lange, Brosme. De tar jeg faktisk ut av frysa å tiner dem en til to ganger før de blir brukt. Har jeg makrell igjen etter en tur, blir de fryst ned igjen. Grunnen til det er at jeg mener at dette agnet fungerer bedere da det er mere lukt i det. Ferskt agn kan til tider funke veldig bra, men med kraftig lukt virker det som om det tiltrekker seg fisk bedre.

Kan gjerne lage en lake av matolje og hvitløk. Lag en god seig suppe å sleng makrellfileter i den. La stå ett par tre dager før bruk. Kan fryses ned og. Dette blir faktisk mye brukt i Alaska til kveite. Jeg har prøvd det her sør, å funnet ut at lange liker dette sinnsykt bra. Har fisket med det når vi er flere ombord i båten. Jeg tar desidert mest lange hver gang jeg bruker en slik blanding.

Men del lukter da helt for jævlig så det er ikke for sarte sjeler :thumbsup:

Enig med Sako her.... Har sikkert agn som jeg har fryst og tint 4-5 ganger...Funker veldig bra.... Men kan lukte litt ja :cigar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en liten torsk her en dag jeg var ute på havet det blå.

så tok jeg en fiskebom, med 3 kroka øverst på bommen, festa halen til fisken og litt innvoller etter jeg gjorde ren fisken.

Så et lodd i bunn av fiskebommen.

Så når lodde kom i bunn så var fiskeagnet ca 1,5meter høyere oppe, der hadde jeg det helt stille en stund, og dunket av og til lodde i bunnen.

Men fikk ikke et eneste nap, og all agnet var der fortsatt etter 45min med prøving så orka jeg ikke mer.

Hva gjorde jeg feil??

Hvordan fiske med agn?

bruk heil side eller heil fisk. makrell og sild er favoritt agnet mitt. sei fungerer og men har litt ymse med erfaring med den. slo/innmat funker dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las i et Alt om fiske der de brukte torsk til å fiske steinbit..med "vanlige" agn (makrell,sild,sei) kom små fisk og tok agnet før steinbiten rakk å reagere..Men med torsk som agn var det steinbit de fikk..Så alt til sin tid og plass :P

Jepp, verdensrekorden på flekksteinbit (27,9 kg) er faktisk tatt på torskefilét. :D

Ang. kveita så tar den alt.. hel torsk funker det også.

Verdensrekorden på flekksteinbit ble tatt på pilk agnet med....TORSK! :hot:

Ja, der var du visst før meg gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.