Gå til innhold
Fiskersiden

Storskate


Recommended Posts

For noen årtier siden ble det tatt endel storskate i noen dyprenner utenfor Koster i Sverige. Ikke langt unna finner man plassen der N-reken er tatt. Etter dette fant noen luringer med trål ut at de skulle tråle i rennene. Et par kjappe sveip, og det var den bestanden. Storskate er og blir en raritet i Norge, men kanskje finnes det små lokale bestander som har fått være i fred. Audun fikk jo en liten en for noen år siden ute ved Øygarden. Tror det handler veldig mye om lokasjon, da skatene ofte liker seg på en bånntype som ikke er så aktuell for andre arter. Metoden er også ikke altfor gangbar på andre arter, så hvem veit? Mitt tips er uansett å dra til Oban....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regner med storskata er like stedbunden som andre skater.....har fått inntrykk av at skata i min lokale fjord er så stedbunden at om du bommer på plassen med 100meter,kan du være sikker på å ikke få noe.. regner nok med at det er en del annet fiske som blir prioritert før storskategutsing i Norge iallefall....blir nok å prøve å finne nye skateplasser i fjorden, samt å prøve noen håpløse forsøk etter svartskata ved skarnsundet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at skata jeg fikk (etter mange timers satsing) var en spiss-skate (Raja oxyrhynchus) og ikke en storskate (Raja batis). Jeg synes det alltid har vært vanskelig å artsbestemme disse fiskene. Jeg viste fram bilder og tok med meg et par pigmentprøver til gutta på fiskelaben på UiB, og de mente bestemt at det var en spiss-skate. Den veide 11,8 kilo,- uoffisiell norgesrekord med andre ord (eller tar jeg feil?).

Fedjeosen, der jeg hadde mine satsingstimer, kan faktisk skilte med storskate-fangster i nyere tid, fra rundt 1980 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

http://web.ukonline.co.uk/aquarium/pages/c...ommonskate.html

Jeg har en 40 år gammal fiskebok (som knapt nok henger sammen:-)). I denne står det at storskate er mest vanlig mellom 90-110 meter(!) For det første ikke særlig dypt, og for det annet overraskende nøyaktig dybdeangivelse. Så spørs det om det er noe i det... Videre står det at den trives på kupert bunn.

Kanskje strømsatte sund med leirebunn, hvor det er ganske trange fordypninger/renner er dealen? Tenk om det skulle ligge en 100+ og opp til 200 kgs. skate i en slik trang renne...kanskje bare 5-10 meter bred...(?) Eller rett og slett i et område som sjelden blir fisket... dens habitat er jo ganske kjip bunn.

Men det er vel kanskje dessverre heller slik at den er særdeles fåtallig i norske farvann/fjorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der varierer nok endel. I Skottland fisket vi i dyphøler der det fort var rundt 100 meter dypt, mens i Irland fikk man de gjerne der det var 30-40 meter dypt. Ingen av plassene var det kupert. Tror nok sund og revner med litt strøm og dyphøl med myk bånn er plasser å lete, men enn så lenge er nok storskate en sjeldenhet her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ordna med tur. Stikker til Skottland med utgangspunkt i Lochaline/Sound of Mull ved Oban til høsten. ifølge han vi drar over til er det snakk om å fiske på rundt 100meters dyp. snittvekta på fiskene var på 150lbs, og den største var på 265lbs. ikke ille for en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare fant to helt tilfeldige navn, satte dem sammen og håpet på det beste.....

Mer seriøst; tror det er han som står bak mye av merking og denslags i regi av Glasgow University. Mailet litt frem og tilbake før vi dro for å forhøre meg litt om forskjellige ting. Er jo litt linker her: http://www.kevin.l.j.knight.btinternet.co.uk/skate.htm

http://www.anglersnet.co.uk/forums/lofiver....php/t8121.html

http://www.walton-sea-angling.co.uk/lochal...line_210304.htm

osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davy har merket storskater i 15 år fortalte han meg. Da i tett samarbeid med Glasgow University ja. Han nevnte også at våren var den beste tiden, men da har jeg hverken tid, eller Davy fått istand båten sin.

Dere var ute med Ronnie Campbell eller?

kan jo også være interessant og sjekke ut Davy sin egen hjemmeside:

http://www.catchalot.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Skate fishing is a waiting game..

You wait for a take...

You wait for the skate to move off the bottom...

You wait for it to stop running back to the bottom...

You wait for the skate to move off the bottom...

You wait for your back to give in...

You wait for your kidneys to appear in your neck..

You wait for the fish to the surface .......................... THEN you can't get re baited quick enough to try for another :-)

Yep watch out for the tail.. some lovely razor sharp thorns there, the cheeks on a male again lovely sharp thorns also two patches on the wings, THE MOUTH...they can "throw" their mouths out quite far and catch the unwary fingers,hand, arm,leg…. well only kidding about the leg(I think)”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Davy har merket storskater i 15 år fortalte han meg. Da i tett samarbeid med Glasgow University ja. Han nevnte også at våren var den beste tiden, men da har jeg hverken tid, eller Davy fått istand båten sin.

Dere var ute med Ronnie Campbell eller?

kan jo også være interessant og sjekke ut Davy sin egen hjemmeside:

http://www.catchalot.co.uk

Har vært innom sida til Davy noen ganger. Vi var ute med Ronnie. Vår, sommer eller høst skulle ikke ha så mye å si. Mener Ronnie fremhevet høsten, mens vi var der i juni. Fiskene virker temmelig stasjonære, så tar du noen dager skulle det bare vært været som kan lage trøbbel. Jörgen Larsson var jo bortover en tur og ga flg. rapport:

"Halloj Cato!

Jag har precis varit i Skottland på tre dagars rockafiske med Ronni.C. Vi hade en blåsig dag, men 2,5 dagars fiske gav 9 rockor. Vi fick två hanfiskar på 101 och 106 lbs, resten av fiskarna låg mellan 147 och 182 lbs, så det får väl räknas som en lyckad tur. Måste säga att det var den mest märkliga kamp jag har haft med en fisk! Det var dock kul att äntligen få se en stor slätrocka live.

Mvh. Jörgen"

hvilket tyder på at det skulle være greit med fisk der. Han var over i slutten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

For noen årtier siden ble det tatt endel storskate i noen dyprenner utenfor Koster i Sverige. Ikke langt unna finner man plassen der N-reken er tatt. Etter dette fant noen luringer med trål ut at de skulle tråle i rennene. Et par kjappe sveip, og det var den bestanden.

Synd at yrkesfiskere må være noen egoistiske idioter noen ganger. Trålingen i dette området er nå begrenset grunnet at yrkesfiskere tråla i stykker store deler av et unikt og viktig korallrev rund Koster området. Det har blitt opprettet en værnesone ved dette dypvanns revet.

Aner et håp for framtiden når det gjelder fisket utenfor Hvaler og Koster grunnet restriksjoner og værnesonen. Mange spennende plasser utenfor disse øyene! Om yrkesfiskerne ter seg så kansje vi får Makrellstørja på besøk igjen[ :) ] Litt "off topic" kansje men det er lov å håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:For noen årtier siden ble det tatt endel storskate i noen dyprenner utenfor Koster i Sverige

Det var vel under EM i havfiske i 1970(?)det ble gjort noen brakfangster.De to største var vel 50 og 55 kg.PÅ denne tiden ble det også tatt storskater i oslofjorden på liner og garn,men har ikke hørt om slike fangster på mange år nå.Kan vel ha sammenheng med kreps/reketråling.

Når det gjelder fiskedyp for storskata,så fikk vi mange store på line på Tromsøflaket på dyp ned til over 400 meter.Vi fisket da etter flekksteinbit med store(ca.12/0)krok egnet med sei.Skatene ble vippet av kroken og returnert,så jeg fikk ikke veid noen men de største var nok over 50.

Skal en få storskate i Norge bør en være veeldig tålmodig.Men flekker med slettbunn innimellom hardbunn på dyp 100meter og over kan gi en sjans.Her har skatene i alle fall en viss beskyttelse mot tråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesrekorden ble tatt under Skagerakfestivalen i Tønsberg på 80-tallet, om jeg husker rett. Det var en gammel kar som var lei av småfisket, hektet på en halv makrell og lot den ligge på bunnen i en halvtime. Tror dette var på ca 30 meters dyp i utenfor Tønsberg Tønne. Kanskje all agnfisken fra de andre ombord lokket skaten til seg, men tror dette var en ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig at eg fikk en storskate i juli i år, nær Bulandet. Dette var nok mere flaks enn noe annet. Eg hadde oppdaget en plass som leverte en del mellomstore langer og brosmer, og fortsette å prøve der. Bunnen var nok ikke kupert, men heller flat, men det kan være en del strøm i dette området. Plassen ligger rett utenfor en øy, og der det er brådypt rett ned til ca 260 meter. Siden eg hadde gått tom for agnfisk, puttet eg på en halv uer som den tydeligvis satte pris på. Til våren skal det satses mer på skater.

03072005181414nF1ETO7q9h1U.jpg?50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Fin fisk! Men tycker det ser ut som en spisskate.

Den diskusjonen har man tatt før her sånn

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...&SearchTerms=AÅ

PS: Savner de saftige rapportene dine Arve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Fin fisk! Men tycker det ser ut som en spisskate.

Den diskusjonen har man tatt før her sånn

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...&SearchTerms=AÅ

PS: Savner de saftige rapportene dine Arve!

Savner rapportene mine selv[ :) ] Har ikke blitt mye tid til fisking på høsten desverre. Lover å komme sterkt tilbake på nyåret!!

Det var en fra akvariet i Bergen som etter å ha sett bildene konkluderte med at fisken på bildet var en storskate, samt mange av brukerne her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikner med alle de bildene jeg har her av storskate, og ser flere forskjeller enn likheter, men men...

Storskatene våre fra Skottland er endel buttere i snuten, men skater varierer jo en god del i utseende etterhvert som de vokser til, noe som ikke gjør identifiksajonen enkel. Audun trodde jo også en stund at han hadde fått storskate, men der ble det konkludert med spiss. Den var ikke ulik skata på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Sammenlikner med alle de bildene jeg har her av storskate, og ser flere forskjeller enn likheter, men men...

Storskatene våre fra Skottland er endel buttere i snuten, men skater varierer jo en god del i utseende etterhvert som de vokser til, noe som ikke gjør identifiksajonen enkel. Audun trodde jo også en stund at han hadde fått storskate, men der ble det konkludert med spiss. Den var ikke ulik skata på bildet.

Skulle gjerne vært sikker, men det blir eg nok sikkert aldri[ :) ] Neste gang skal eg ihvertfall ta noen slike pigmentprøver om eg er i tvil. Vet du hvordan dette skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.