Gå til innhold
Fiskersiden

karuss i mjøsa!


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

hvis man først skal fiske karuss i Mjøsa, er vel det beste alternativet å lete på steder som Akersvika. Jeg vet det er blitt tatt en del karuss i garn der, den gangen slikt var lov. Men selv om man da har en ganske sikker lokasjon, konkurrerer den "beskjedne" karussen med mort, vederbuk og brasme, som i tillegg til å være mye mer frempå, også forekommer i langt større antall. De mest lovende plassene er kanskje inne i den tetteste vegetasjonen, og da blir det naturligvis andre praktiske utfordringer å ta hensyn til. I og med at Akersvika er fuglereservat er det kanskje en grense for hvor mye man har lov til å rydde og legge til rette for fiske?

dette er nok uansett en virksomhet for spesielt interesserte, utstyrt med en tålmodighet og et pågangsmot langt over gjennomsnittet! :thumbsup:

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karussfiske på Mjøsa blir nok som å lete etter nåla i høystakken er jeg redd. Men når jeg bodde på Lillehammer fisket vi de i dammene på Maihaugen. Fikk vel fisk på opptil 7-800 gram etter hva jeg husker.

Er det mange år siden du bodde der eller? Dette må jeg ihvertfall prøve ut til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Mjøsa og Akersvika sikkert i 25 år, og enten:

1. Så er jeg en elendig fisker som aldri har fått de

2. Jeg har fått, men visste ikke hva det er, og har egentlig 40 arter i Norge

3. De finnes ikke i Mjøsa, ihvertfall ikke i stort antall - heller til denne har aldri sett eller hørt at noen har fått dette, men jeg har tatt feil før - tror det var i 1989 :thumbsup: ............. (for de som ikke forstår spøk, dette var spøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karussfiske på Mjøsa blir nok som å lete etter nåla i høystakken er jeg redd. Men når jeg bodde på Lillehammer fisket vi de i dammene på Maihaugen. Fikk vel fisk på opptil 7-800 gram etter hva jeg husker.

Er det i det hele tatt lovlig å fiske her? Eller etisk riktig? :goodjob:

Kunne i så tilfelle vært litt interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nederste delen av Lågen bør det også være muligheter for karuss, ellers er det SVÆR karruss i bl.a Stavsjøen og Grøtlitjernet på Nes. Begge ligger langs FV212, du finner også abbor av litt størrelse og halvgrov gjedde i Grøtlitjernet. Men ikke mye gjedde over 10kg eller borre over 1,4. Tror det er lettere å få karuss her enn i Mjøsa.

Stavsjøen huser nok de største eksemplarene av karussen. Fangstgaranti på mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederste delen av Lågen bør det også være muligheter for karuss, ellers er det SVÆR karruss i bl.a Stavsjøen og Grøtlitjernet på Nes. Begge ligger langs FV212, du finner også abbor av litt størrelse og halvgrov gjedde i Grøtlitjernet. Men ikke mye gjedde over 10kg eller borre over 1,4. Tror det er lettere å få karuss her enn i Mjøsa.

Stavsjøen huser nok de største eksemplarene av karussen. Fangstgaranti på mark.

Hvor stor karuss er det der da? :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har dessverre ikke bil på Lillehammer, så hvis det ikke er innen sykkelavstand, så tar jeg heller med meg stanga opp til Maihaugen blant alle de japanske turistene, og legger igjen mesteparten av æren hjemme :)

Ta turen til Tangen med tog da vel. Derfra er det kanskje ca 5 min å gå ned til "Dammen". Du ser dammen på venstre side rett før stasjonen. Der er det Karuss (1,2kg), mort, abbor, brasme (3,7kg), vedderbuk (3,5kg), lauve, gjedde (15,9kg) + en hel haug til. Vet ikke om den er gjeldende enda, men norgesrek for vedderbuk er tatt der. 3,5 kilo tror jeg det var.

Det er også et lite vann til på Tangen som huser karuss i store mengder. Det ligger ved det gamle metallstøperiet. I dag er det "PSI industrier" som holder til der. Finner du fabrikken, har du vannet på motsatt side (inni krattet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on.. At nreken er strøket, visste jeg ikke. Hvorfor? Men at det er mye svær fisk i "Dammen" er det lite tvil om. For noen år siden (2-3) fikk noen polske snekkere et kjempeflak av ei brasme der, riktignok i garn, men likevel diger. Karussen på 1,2kg ble tatt på brød og mais av min sønn for en tid tilbake. Fisken ble veid med nett og digital fiskevekt, for så å bli satt pent tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta turen til Tangen med tog da vel. Derfra er det kanskje ca 5 min å gå ned til "Dammen". Du ser dammen på venstre side rett før stasjonen. Der er det Karuss (1,2kg), mort, abbor, brasme (3,7kg), vedderbuk (3,5kg), lauve, gjedde (15,9kg) + en hel haug til. Vet ikke om den er gjeldende enda, men norgesrek for vedderbuk er tatt der. 3,5 kilo tror jeg det var.

Karuss, lauve og vederbuk hadde alle vært nye arter for meg, så en togtur hørtes ikke dumt ut nei. Må innrømme at jeg ikke har meitestang, men tenker jeg tar meg en tur på lørdag med haspelstanga mi og prøver lykken. Mange takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.