Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2011


Holmen
 Share

Recommended Posts

Under 2 måneder igjen i skrivende stund til man kan drukne marken i denne vakre, lille elva i bunn av Lierdalen.

Har de siste åra persa på både laks og SØ hver sesong. Begynner se mørkt på det nå, i hvert fall SØ da eksemplaret jeg fikk i fjor var ganske så akseptabelt.

Første målet er som alltid å få en nygått blank skapning med fettfinne og prikker de første 15 dagene. Den henger høyt og er fort vekk stor om den tar og kalles gjerne Salmo salar. Om dette ikke går/går er neste målet en junilaks. Har fått laks i de resterende 3 månedene av sesongen tidligere så er kun junilaksen som henger igjen. Samt mailaksen da, men der trengs en god porsjon flaks i kombinasjon med varm vår og en fiiin lakse flom i rette tida...

dsc0156.jpg

Pers og dermed fjorårets største SØ for undertegnede. 3kg.

laks5kg.jpg

Pers og dermed fjorårets største Laks for undertegnede. 5kg.

Andre gledelige nyheter er at Lierelva i følge offisielle fangsrapporter har klatret så høyt at den nå er Norge's beste sjøørret elv sør for Nord-Norgeog 6. plass på nasjonal basis!!

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Fisker'n fra Eik

Pene fisker du har fått :rolleyes: Jeg har vært der et par ganger, men ikke fått noe.. kanksje var vannstanden for lav.. Uansett har du noen gode tips, jeg har prøvd med diverse sluker og spinnere og såvidt prøvd med mark ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene fisker du har fått :rolleyes: Jeg har vært der et par ganger, men ikke fått noe.. kanksje var vannstanden for lav.. Uansett har du noen gode tips, jeg har prøvd med diverse sluker og spinnere og såvidt prøvd med mark ...

Jeg fisker nesten utelukkende med mark. Fikk dog en liiiten laks på ei lita sølv/blå møresild langt oppe på glitra mot slutten.

fisker ganske så lett, fra 0-2gram med splitthagl, standarden ligger på ca 0,8gr. Avhengig av strøm, og hva fisken tar. Hovedregelen er at søkket skal touche bunnen i ny og ne. Altså skal man sitte fast inni mellom. Dog finnes det unntak. Går fisken høyt(da på høy vannføring så fisken drar oppover elva) må marken høyt. Fisken går gjerne opp og henter den, men skal mye til for at den kommer ned for å hente den.

Av spinnere går det i Mepps 4-5, gjerne i sølv eller gull, vet noen liker kobber. Også noen som bruker Mepps Aglia Long på 17 og 24 gram på stor elv/djupe stryk/djupe høler.

Håper dette var noe til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jeg fisker nesten utelukkende med mark. Fikk dog en liiiten laks på ei lita sølv/blå møresild langt oppe på glitra mot slutten.

fisker ganske så lett, fra 0-2gram med splitthagl, standarden ligger på ca 0,8gr. Avhengig av strøm, og hva fisken tar. Hovedregelen er at søkket skal touche bunnen i ny og ne. Altså skal man sitte fast inni mellom. Dog finnes det unntak. Går fisken høyt(da på høy vannføring så fisken drar oppover elva) må marken høyt. Fisken går gjerne opp og henter den, men skal mye til for at den kommer ned for å hente den.

Av spinnere går det i Mepps 4-5, gjerne i sølv eller gull, vet noen liker kobber. Også noen som bruker Mepps Aglia Long på 17 og 24 gram på stor elv/djupe stryk/djupe høler.

Håper dette var noe til hjelp.

Takk :thumbsup: får prøve litt mere med mark neste gang.. ;)

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15/5-15/9 - beste fisketid for SØ'n sin del er fra st. hans til midten av august, men man kan få fin SØ som ikke bærer preg av gytemodninga ut august også.

Kommer noe storlaks og stor SØ tidlig i juni om flommen og tempen slår til, ellers øker sjangsen for laks jo lenger ut i sesongen man kommer.

Kortsalg blir nok som tidligere år Noroco i Drammen, Statoil Lierbyen + enkelte styremedlemmer.

Se www.lierelva.com for mer informasjon.

Vil bli lagt ut mer info der etter hver som sesongen nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15/5-15/9 - beste fisketid for SØ'n sin del er fra st. hans til midten av august, men man kan få fin SØ som ikke bærer preg av gytemodninga ut august også.

Kommer noe storlaks og stor SØ tidlig i juni om flommen og tempen slår til, ellers øker sjangsen for laks jo lenger ut i sesongen man kommer.

Kortsalg blir nok som tidligere år Noroco i Drammen, Statoil Lierbyen + enkelte styremedlemmer.

Se www.lierelva.com for mer informasjon.

Vil bli lagt ut mer info der etter hver som sesongen nærmer seg.

Takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av spinnere går det i Mepps 4-5, gjerne i sølv eller gull, vet noen liker kobber. Også noen som bruker Mepps Aglia Long på 17 og 24 gram på stor elv/djupe stryk/djupe høler.

Apropos spinnere. Pleier selv, som du nevner, å bruke Mepps 4 -5, de spinner veldig lett og fint motstrøms, gode å kaste og ikke minst jeg har "trua på den" ...men er jo artig å variere litt :D

Fant disse på Ebay, tror det skal være mulig å lure en SØ og en laks eller to på disse og, gleder meg til å teste de.

spinnerliten.jpg?t=1300695440

14 gr og spennende farger ! Tidliglaksen i Lierelva kommer ikke til å ha en sjangs :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjennskap til elva er det ikke så vrient å få fisk på selv liten elv. Men krever litt mer forberedelser.

Gjerne fiske grytidlig om morra(grålysning), liste seg ned til kulpen og uti med marken. Funker også i kveldinga, men da en fordel om ingen andre har plaska rundt der tidligere å skremt fisken.

Juli 2010 var ikke utprega med noen voldsom flom, men javn vannføring med fin farge. Jeg fikk fisk som jeg beholdt på 25 av 25 turer, samt flere jeg slapp ut. Kan definitivt ikke klage på 2010 nei.

Venter spent på 2011 og drømmer om den store feite blanke Mai-laksen på 7kg+......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårsmeltinga er i full gang og isen er i ferd med å takke for seg. Isen ute i fjorden minsker også dag for dag.

Dette varmer hjertet, håper på at isbryteren tar en tur og banker opp hele Gilhusbukta + Svarthølet så SØ'n får litt fred fra isfisket.

Mye sulten fisk ute å svømmer nå + rapportene sier at det skal være bra med sild i fjorden. Sånt fører til hard beskatning med tanke på hvor mange som gir ***** i alt av fiskeregler og bruker 10-15 snører etter SØ'n. Og når oppsynsmenn med politimyndighet kun gir tilsnakk og ikke saftige bøter er det jo ikke noe som skremmer de heller.

Ville likt å se samme straffeutmåling på tjuvfiske i Norge som de har i Sverige. Det skal svi å være faunakriminell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flying Condom Spinner er navnet.

Spinneren blir brukt med godt resultat av en del av engelske laksefiskere i Gaula.

Spinneren var å få kjøpt her til lands for noen år siden, men er ikke sikker på om det er mulig å få tak i den i butikkene her i landet lenger.

http://www.quickstrike-fishing-tackle.co.uk/flying-condom-spinner.html

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig. Siste 3-4 år har det ligget på ca 500kg totalt med snitt på ca 3kg. De som fisker mye og er litt kjent får et par. Han som vel fikk mest i fjor fikk 24 laks, alt på spinner, men han er ett råskinn og bør ikke sammenliknes med.

Det er alltids muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er det bare 2 små uker igjen så smeller det..

Er dugnad på DOFA til lørdagen kl 10:00. Utsetting av fisk, samt vedlikehold av klekkeriet/"barnehagen".

Vil bli servert grillmat.

DOFA - lokaliteten til DOFA fordi som ikke veit hvor det er, men kunne tenke seg en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dugnad på DOFA til lørdagen kl 10:00. Utsetting av fisk, samt vedlikehold av klekkeriet/"barnehagen".

Vil bli servert grillmat.

DOFA - lokaliteten til DOFA fordi som ikke veit hvor det er, men kunne tenke seg en tur.

Søren og, det skulle jeg gjerne vært med på, men er i Stockholm fra tors - søn. Ja, ja, neste gang, neste gang...

Ikke lenge til sesongstart nå nei, gleder meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er fiskekort levert ut til kortselgere så nå er alt klart for søndagen.

Kan også rapprtere om at det REGNER :rolleyes:

Bare håpe det blir nok så det kommer en mai-laks eller 10 på elva. Temperaturen er der, mangler bare vann og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det 15 mai og elva stiger. Ca 3kubikk nå og en farge som ser mest ut en blanding av white russian og baileys.

Blir spennende å se om det kommer noe fisk, håper i hvert fall at vinterstøingene kommer seg ut for de er det skummelt mange av nå.

Elva har gått på minstevannføring som er sånn litt i overkant av 200L/s i nesten hele vår så har ikke vært mye vann i "bekken".

Nå gjenstår det bare å se hvem som får første fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.