Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2011


Holmen
 Share

Recommended Posts

4,3 jaa!! pent!! det har også vært knallstart i åroselva hører jeg såå er vært en tur dit også. fikk tlf i går og da hadde de fått 5 laks og 10 sjøørrett fra follestad og ned fikk jeg vite!! begynner å lure på om noen ikke ser forskjell på støing og har kalt det laks!! for kan nesten ikke stemmer med såå mye laks så tidlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sett bilde av en "laks" fra Åroselva... Den var så definitivt støing.

Ellers var ikke fangstmannen noe sjokk på SØ'n som blei dratt opp av Lierelva i dag tidlig.

Eneste uvanlige var fangstredskapen. Han pleier ta de på spinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en "liten" SØ blei tatt i går, "bare" 1.5kg. Kom 22mm nedbør forrige dagen, men knapt utslag på elva da det er knusktørt på skauen og alle vann som tappes kan er tappet godt ned da de måtte slippe i hele våres for å holde minstevannføring på Glitra på usselgie 200l/s...

Blir spennende å se om første laksen kommer på land i helga, jeg skal i hvert fall gjøre mitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg ramler ned et par døgn innom Lierelva i sommer, mest sannsynlig i siste del av juli :)

Skal innom Drammen, men liker meg best i småelver.

Er det noen soner som har flere standhøler\yttersvinger\renner enn andre om jeg ikke treffer vann?

Det virker som om du kjenner elva godt Holmen. Send gjerne en PM om hvor en kan rusle med spinner\wobbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen timer i elva med en kompis idag. Startet ved Lierkroa, deretter strekket fra Kjellstad og oppover et godt stykke. Fin farge på elva, men ikke den helt store vannføringen.

Ble en liten, blank sjøørret som fikk friheten tilbake på han jeg fisket med, ikke noe på meg, men fint å være i gang for sesongen :rolleyes:

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så liten ja :rolleyes:

Er du uheldig med vannføringa er trikset å fiske i grålysninga/kveldinga. Alle sonene har i grunn sine djupe høler, men sjangsen er størst nederst på liten vannføring da fisken går på floa når det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet opp noen flere SØ? Mye folk i elva? Tenkte jeg skulle prøve for første gang å fiske med en kompis der til uka. Fortrinnsvis skal jeg fiske med flue men tar med slukstanga i tilfelle. Er det noen som har noen tips for hvor jeg bør fiske hen så jeg slipper å lære meg hele elva fra begynnelsen av?? Regner med det er de nedre soner som bør fiskes på et så tidlig tidspunkt :) Alle råd taes imot med stor takk, kan gjerne sende pm om ikke alle hotspots skal ut i det offentlige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite fisk på elva for tida. Ryktebørsen sier det ble tatt en SØ på 1.2kg ved Grøttedammen på torsdag.

Elva er liten + klar, noe som sjeldent lover godt for fiske så tidlig i sesongen. Det er også kommet godt i gang med algeveksten så det flyter opp fine små grønne/brune klumper som driver nedover med strømmen.

Er dog meldt bra med regn kommende uka så håper det slår til for fulle mugger, da blir det liv laga nedi bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket hele formiddagen i går for første gang. To stk og vi fisket stort sett kun med flue noe som føltes veldig utilgjengelig da det mange steder ikke går ann å gå helt ned til elva og var ihvertfall ikke plass til baksving for oss som ikke speyer. Vi fisket derfor mest der det gikk ann å vade eller der det kommer ut sandbanker. Fra ca 2-300meter (bånn av sone2) ovenfor e18 og til 5-600meter (topp av sone1) nedenfor. Fikk en på rundt 30gr så det var ikke akkurat det jeg var ute etter samt så et flott vak. Ellers helt dødt med unntak av alle disse pekefinger store fiskene.

Elva var forøvrig helt brun etter mandagens regnvær så jeg hadde et visst håp om at noe fisk hadde gått oppover. Finnes det mer egnet steder for fluefiske enn der jeg var??? Ser på satelittkartet at det kan se ut som tett skog rundt størsteparten av elva men har ikke gått hele veien.

Ser spennende ut og jeg tviler ikke på at man kan få mye god fisk men mitt inntrykk er at for fluefiskere som ønsker å føle seg litt i ett med naturen ikke får den opplevelsen, ihvertfall der jeg fisket. Mye motorstøy og forsøpling men fiskerlaget er obs på problemet så jeg håper det blir bedre etterhvert mtp søppel. Får vel prøve en ny tur i sommer men tror det blir et annet sted i elva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du fiska er vel en av de mest populære strekken for fluefiskere :cigar:

Særlig kulpen under motorveien og i går var elva i kanonfin farge forøvrig for oss markfiskere.

Fiska et par timer i kveld, men fikk kun nærkontakt av 2. grad med en grevling.

En jeg kjenner mista en laksefant aktig sak i 3-4kgs klassen i går på mark. Feilen var så lett som at han glemte tilslaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regnet nesten med det etter å ha kikket på satelittkart men da må jeg heller trene mer tror jeg:)

Kulpen ca 200meter under brua hvor det er ei demning av trær og elva går under trærne på nord/øst siden så spennende ut. Mye smått men der tror jeg at jeg så noen større skygger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i elva selv i går. Prøvde meg på oversiden av Lierbyen et par plasser. Ble ikke noe annet enn mye allergi og en knekt stang. Fiiin fin farge på elva, og hadde stor tro på at det skulle gi resultat. Savner veldig en oppdatering på fangstbørsen. Noen som har noe info på denne? Når den er i live igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangstbørsen lever i høyeste grad. Problemet er at ingen rapporterer inn eventuelle fangster.

Er meldt regn i bøtter og spann de nærmeste dagene og da særlig inne i Finnemarka som jo er nedbørsfeltet til elva.

Så blir nok kanon utover i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at fisken står i kø for å komme seg opp i elva nå. Og da vil det jo om noen dager være duket for et herlig fiske. Det jeg lurer på er hva vannstanden må ned i før det i det hele tatt er mulig å fiske? Fantaserer om en tur allerede på mandag, men frykter det kanskje er sjanseløst, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne og jeg trålet mange timer rundt i sone 3 i går.

Alt så perfekt ut mtp farge, og størrelse. Trua var på plass, som alltid.

Siden SØ ofte er kresen hadde vi en variert meny å tilby, en meny jeg mener enhver SØ bør slå salto av å bli tilbudt.

Vi fisket systematisk gjennom alle plasser med mark og spinner, før vi gikk videre.

Eneste tegnet til liv var en bever som padla forbi beina mine, artig syn men mista trua på plassen og travet videre.

Vil jo tro det ble landet noen i går av andre mer heldige/dyktige fiskere.

Min eneste trøst var at huggtabellen i napp og nytt kunne informere om dårlig fiske i går :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 timers fiske i dag med god sittestilling på diverse brekk kanter resulterte i 0.6kg og 1.2kg SØ. Begge var feite og fine, men den på 1.2 var 3-400gram større enn jeg trodde da den viste seg første gang. Snakk om stuttjukk :D

Da er det bare å fortsette videre utover i sesongen med godt pågangsmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro tidlig fra jobb i dag og møtte fatter i elva. Gikk rundt i sone 4 i dag. Fantasisk farge på elva. Målet for begge i dag var å få nærkontakt med laks. Rundt kl 14 i dag var fatter bortpå en laks, fikk et glimt av den og vi tipper den lå rundt 3 kg. Den ville selvsagt ikke prøve seg igjen, selv om vi begge forsøkte.

Gikk videre nedover og prøvde oss på flere plasser laksen bruker å vise seg, men merka ikke annet enn noe småfisk. Pappa landa en SØ rett under minstemål, som måtte bøte med livet siden marken var slukt.

Vi tok turen oppover igjen og gikk til en plass hvor fatter hadde sett fisk oppe i dag morges. Fiska her en stund, ikke noe småfisk som rappa mark og det er ofte et godt tegn. Etter kanskje 20 minutter plaska det noe så inni h...... at jeg svelga snusen i forfjamselsen, dette var en real rugg. Kasta marken mot vaket og var akkurat til a vippe marken opp idet jeg så en enorm blankside breie seg mot meg og forsvant ned i dypet igjen. Hissig rugg som jagde den forskremte marken nesten på land :)

Klarte jeg å lure den til hugg? Neida

Prøvde jeg? You bet!

Uansett, alle var enig om at det var en fin tur, selv om frysern ikke fikk mer innhold.

Så folkens, ikke sitt her å les forum - kom dere ut i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur før jobb idag, klokka ringte 04:30 (gjesp) var i elva ca 05:15. Startet ved Lierkroa, hadde kontakt med en grei fisk der, men villle ikke sitte. Flyttet meg etterhvert opp ved Fuglerud, flotte forhold både for mark og spinner, men var helt dødt... Skiftet klær ved bilen og satt på toget til Sandvika 08:45, tid for jobb...

Fin start på dagen uansett, stille og fint langs elva sånn på morgenen :)

Blir en tur eller to i løpet av helgen, går for bedre uttelling da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.