Gå til innhold
Fiskersiden

Bakbremse vs frontbremse og sammensetting


Smålaks-kongen
 Share

Recommended Posts

Jeg vurder å kjøpe meg en Shimano biomaster RA og en Guideline Expedition 4-14g. Så lurer jeg på to ting:

1. Er det noen som har kjennskap til disse utstyrene (fungerer godt, går fort i stykker, fungerer de godt sammen?)

2. Bak bremse vs Frontbremse = hva er best og hvorfor ( jeg selv har hørt og mener at bak bremse er bedre i kjøring av fisk, på grunn av bremsingen ligger lettere til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er svært bra, Biomaster er en ny modell som erstatter TwinPower med bakbrems som jeg vet mange har hatt trøbbel med. En 1500 størrelse passer bra til stanga, det gjør også en 1000 størrelse.

En frontbrems er alltid bedre enn en bakbrems i samme prisklasse fra samme produsent siden det er mye bedre plass til bremsekivene ved frontbrems. Etter min mening er en frontbrems mye lettere å justere under kjøring av fisk, jeg vet mange er uenig med meg, men jeg vil stille spørsmål om hvor mye erfaring de har med å kjøre fisk når stanga står som et sykkelhjul.

Alle toppmodeller fra Daiwa og Shimano har frontbrems, det skulle vel også si det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er svært bra, Biomaster er en ny modell som erstatter TwinPower med bakbrems som jeg vet mange har hatt trøbbel med. En 1500 størrelse passer bra til stanga, det gjør også en 1000 størrelse.

En frontbrems er alltid bedre enn en bakbrems i samme prisklasse fra samme produsent siden det er mye bedre plass til bremsekivene ved frontbrems. Etter min mening er en frontbrems mye lettere å justere under kjøring av fisk, jeg vet mange er uenig med meg, men jeg vil stille spørsmål om hvor mye erfaring de har med å kjøre fisk når stanga står som et sykkelhjul.

Alle toppmodeller fra Daiwa og Shimano har frontbrems, det skulle vel også si det meste.

Støtter dette fullt ut.

Etter at du har lært deg å bruke frontbrems vil du aldri ha noko anna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man justerer bremsen samtidig som man sveiver vil frontbrems bli plundrete, men de fleste av oss har bare to hender, og da skulle ikke dette være no problem :) Teknisk er det som Abbor sier, ingen tvil om hva som er å foretrekke..

Kan dere foreslå noen gode sneller med frontbremse i prisklasse 1000-2000 :-)

Viss du leter etter utgåtte modeller fra Daiwa eller Shimano, vil jeg tro du finner no snacks til 2000,- på tilbud ett eller annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man justerer vel ikke bremsen mens man sveiver uansett! Og det er vel ikke noe lettere å justere en bakbrems mens man sveiver?

Kan jo tenkes at en kar med tre armer ville finne på å prøve.... Spøk til side, det var bare en fleipete måte å si nettopp; at man ikke justerer bremsen mens man sveiver, og at det derfor ikke er noe argument at det skal være lettere å justere en bakbrems enn en frontbrems :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg deriomt, mener det helt motsatte av de andre her.

Har brukt bak-brems i flere år, men også prøvd et par sneller med frontbrems, kommer jeg aldri til å gå for frontbrems igjen. Det blir rett og slett feil for meg.

Har baitrunner-snelle med frontbrems, men blir aldri helt venn med denne bremsen.

Jeg sverger til bakbrems med fight`n`drag, og mener man blir betydelig raskere med det, enn hva man får til med ei snelle med front-brems.

Ja, det er plass til større bremse-skiver på ei snelle med frontbrems, men kan det tenkes at det blir benyttet flere bremseskiver i ei snelle med bakbrems for å kompansere størrelsen?

(uten at jeg har studert tegninger på snellene og sammenlignet)

Har heller aldri opplevd at bremsen har feilet på noen snelle med kurant kvalitet, så jeg har ikke noe jeg kan sammenligne mot på hva som er mest holdbart.

At toppmodellene leveres med frontbrems, vil jeg ikke se på noe argument for hva som er best. Det tror jeg har mer med etterspørselen å gjøre. Det kan man jo se antydninger til i denne tråden, da majoriteten velger frontbrems.

Jeg får meg ikke til å tro at produsentene hadde laget så mange modeller med bakbrems, dersom det hadde vært så mye dårligere enn frontbrems.

Det siste innkjøpet mitt på snellefronten, var ei Twinpower CI4 3000 SRA, så får man se hvordan denne er i bruk. Her er det jo både frontbrems og bakbrems med fight`n`drag, mon tro om det her er kombinert med det beste fra 2 verdener.

HAr ikke fått testet den enda, men føles i hvertfall helt knall ut.

Får jo ei 1500-snelle i den prisklassen du spør om:

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52134

Tror valget på front- eller bakbrems går mest på vanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg deriomt, mener det helt motsatte av de andre her.

Har brukt bak-brems i flere år, men også prøvd et par sneller med frontbrems, kommer jeg aldri til å gå for frontbrems igjen. Det blir rett og slett feil for meg.

Har baitrunner-snelle med frontbrems, men blir aldri helt venn med denne bremsen.

Jeg sverger til bakbrems med fight`n`drag, og mener man blir betydelig raskere med det, enn hva man får til med ei snelle med front-brems.

Ja, det er plass til større bremse-skiver på ei snelle med frontbrems, men kan det tenkes at det blir benyttet flere bremseskiver i ei snelle med bakbrems for å kompansere størrelsen?

(uten at jeg har studert tegninger på snellene og sammenlignet)

Har heller aldri opplevd at bremsen har feilet på noen snelle med kurant kvalitet, så jeg har ikke noe jeg kan sammenligne mot på hva som er mest holdbart.

At toppmodellene leveres med frontbrems, vil jeg ikke se på noe argument for hva som er best. Det tror jeg har mer med etterspørselen å gjøre. Det kan man jo se antydninger til i denne tråden, da majoriteten velger frontbrems.

Jeg får meg ikke til å tro at produsentene hadde laget så mange modeller med bakbrems, dersom det hadde vært så mye dårligere enn frontbrems.

Det siste innkjøpet mitt på snellefronten, var ei Twinpower CI4 3000 SRA, så får man se hvordan denne er i bruk. Her er det jo både frontbrems og bakbrems med fight`n`drag, mon tro om det her er kombinert med det beste fra 2 verdener.

HAr ikke fått testet den enda, men føles i hvertfall helt knall ut.

Får jo ei 1500-snelle i den prisklassen du spør om:

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52134

Tror valget på front- eller bakbrems går mest på vanen.

Er enig i at fighting-drag'en på shimano-snellene er en smart innrettning. Og bakbrems kan fungere helt greit. Fisker med begge deler om hverandre, og føler derfor at jeg har et godt samenligningsgrunnlag. Jeg er ikke i tvil om hva jeg velger når bremsen virkelig betyr noe. Når det gjelder teorien din om at toppmodellene har frontbrems fordi det er det "folket vil ha", så er det etter min erfaring feil. Folk flest ønsker bakbrems. I gruppa "langt over normalen intressert" vil de fleste ha frontbrems. Folk flest synes det virker "plundrete" å skulle stille bremsen på samme side som sena går ut.Hvor god bremsen er, uavhengig av om det er bak- eller front-brems, er selvsagt avhengig av den generelle kvaliteten på snella. Men samenligner du sneller i samme pris/kvalitets-skikt, så er det ingen tvil... Slik jeg forstår deg, så er du mest opptatt av at bakbrems m/fighting-drag er raskere å justere, en frontbrems. Skjønner at en som er tillært å bruke bakbrems kan "fomle" litt når bremsen "plutslig" sitter foran, men litt trening, og bremse-justering er ikke noe problem. Og da kan du i sin tur dra veksel på en mere pålitelig brems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget mitt faller antageligvis på denne,http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=45541# etter en del undersøkelser og sammenligninger ;-)

Er nok ikkje noko dårlig valg det der. Hvis du vil spare litt penger står Nascien min fortsatt i skapet og eg anser den som hakket bedre. Du kan sjå her:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=52832&st=0&p=586441&hl=nasci&fromsearch=1entry586441

102208_s.jpg

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har hatt problemer med at bakbremsen på en snelle til 2000,- har fått problemer pga varmgang ved ørretfiske rekker opp hånden....

Tipper det ikke blir alt for mange hender...

Jeg har sneller med begge deler. Til det tyngste mest heavy fisket som f.eks haspelfiske etter kveite foretrekker jeg frontbrems. Mens jeg til f.eks ørretfiske med lett utstyr gjerne bruker bakbrems (med hurtigbrems/fightingdrag). Det finnes ikke kjappere måte å omtrent slå av bremsen på. Du kan gjøre det mes samme hånd som du holder stangen med samtidig som du håver med den andre hånden. Skulle gjerne se dere gjøre det med en frontbrems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med 3 andre ivrige fiskere for noen måneder siden og 2 av dem var veldig misførnøyd med bremsene på TwinPower'ene sine med bakbrems, vi to andre hadde frontbrems. Har også snakket med en tidligere som var av samme mening, har aldri hørt en klage på frontbremsene på Shimanosneller som brukes til innlandsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at fighting-drag'en på shimano-snellene er en smart innrettning. Og bakbrems kan fungere helt greit. Fisker med begge deler om hverandre, og føler derfor at jeg har et godt samenligningsgrunnlag. Jeg er ikke i tvil om hva jeg velger når bremsen virkelig betyr noe. Når det gjelder teorien din om at toppmodellene har frontbrems fordi det er det "folket vil ha", så er det etter min erfaring feil. Folk flest ønsker bakbrems. I gruppa "langt over normalen intressert" vil de fleste ha frontbrems. Folk flest synes det virker "plundrete" å skulle stille bremsen på samme side som sena går ut.Hvor god bremsen er, uavhengig av om det er bak- eller front-brems, er selvsagt avhengig av den generelle kvaliteten på snella. Men samenligner du sneller i samme pris/kvalitets-skikt, så er det ingen tvil... Slik jeg forstår deg, så er du mest opptatt av at bakbrems m/fighting-drag er raskere å justere, en frontbrems. Skjønner at en som er tillært å bruke bakbrems kan "fomle" litt når bremsen "plutslig" sitter foran, men litt trening, og bremse-justering er ikke noe problem. Og da kan du i sin tur dra veksel på en mere pålitelig brems...

Jeg formulerte meg muligens litt feil med det innlegget mitt.

Jeg tror nok også at folk flest vil ha bakbrems, men at majoriteten av de "litt over middels interesserte" (noe som de fleste på dette forumet er) går for frontbrems. Derfor tror jeg at toppmodellene leveres med frontbrems.

Den vanlige mannen i gata bruker ikke tusenlapper da han kjøper seg snelle, mere av hundrelappene.

Selv har jeg aldri, intill nå, eid ei dyr snelle(som også bare er ei middels dyr snelle), og har som sagt aldri hatt trøbbel, uansett hvor misbrukt snella er blitt. Kun billige sneller fra fladen og lignende har sviktet i mitt eie.

Har også vært meget sluntrete med vedlikehold. Har hatt ei Shimano Sedona 1500 RB med fightndrag i 4-5 år nå som hittils aldri har sviktet, verken ved sprek elvegjedde på 9 kg, ørret i stri elv på 3,5, torsk på 12,3 kg, sei på 7,8 pluss utallige andre fisker av både stor makrell, abbor, ørret , gjedder, buk, bramse og masse annet. Og snella er faktisk nesten like god enda. er bare blitt skylt etter bruk i saltvann og har blitt smurt opp maks 3-4 ganger.

Svigers og familien hans har fisket laks i over 15 år nå, og de benytter bare sneller med bakbrems. Der har heller ingen sneller av grei kvalitet kapitulert pr dags dato.

Basert på da min egen erfaring, har jeg da inntrykket av at bakbrems ikke er noe dårligere enn frontbrems.

Derfor la jeg inn det innlegget mitt, da jeg synes det blir et veldig fokus på at man MÅ kjøpe seg frontbrems og ikke bakbrems. (ikke bare i denne tråden, men også i andre)

Så, inntil jeg selv erfarer noen problemer med det, kommer jeg fortsette med bakbrems, og også anbefale det til andre.

Skulle gjerne likt å sett en skikkelig test der man sammenlignet fb vs rb, slik at man kunne fått en reel avgjørelse på hva som virkelig er best, og ikke bare basert ut ifra hva vi fiskere mener å ha erfart.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om snella skal brukes til innlandsfiske holder det lenge med bakbrems. Vi har brukt stradic og twin power i 2500 strl med bakbrems på sjøisen etter sei og lyr, og har så langt hatt 0 problemer med det.

Fordelen med frontbrems til dette fisket er vel så å si kun vekta man sparer. Mens de litt dyrere bakbrems modellene til Shimano har fightbrems, noe som kan være kjekt for kjapp regulering av brems.

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne likt å sett en skikkelig test der man sammenlignet fb vs rb, slik at man kunne fått en reel avgjørelse på hva som virkelig er best, og ikke bare basert ut ifra hva vi fiskere mener å ha erfart.

Det kan jeg egentlig fortelle deg utfallet av. Utfallet vil bli at siden det er større overflate på frontbrems kontra bakbrems så vil den være bittelitt bedre. I praktisk fiske uvesentlig. Som nevnt over vil det ikke få betydning før du skikelig er avhengig av en solid brem over tid. Og da snakker vi vel omtrent bare om kveitefiske og til nøds fiske etter storsei og evt de aller største laksene her hjemme. Til alt annet fiske skal det forundre meg mye om du noen gang ville merket noen praktisk forskjell under fiske om du hadde fisket parallellt med to modeller.

Når det er sagt så liker jeg at det er smekrere utseende og at de fysiske målen er mindre på en med frontbrems samtidig som jeg liker å kunne ha den hurtige vekslingen av bremsekraft som fightingbrems gir til en del situasjoner, Den som sier du like enkelt kan veksle bremsekraft med en frontbrems aner ikke hva han snakker om. Du kan jo forsøke å hurtig halvere bremsekraften på en frontbrems med en håv i den ene hånden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør backwinding. :rolleyes:

Brems er litt smak og behag. Begge funker på sneller av god kvalitet.

Fordelen med frontbrems er vedlikehold.

Jo oftere man får vedlikeholdt snella, jo mindre sjanse er det for at bremsen henger litt.

Greit å vite når man bruker tynne sener.

At bremsen sitter i spolen gjør snella litt mindre klumpete på de større snellene.

Big pit med bakbrems? Huttemegtu. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kanskje bør konkludere med at for eller bakbrems er mest en smakssak.

Selv har jeg hatt begge i flere tiår, men konstaterer at jeg velger frontbrems når jeg kjøper nye sneller nå.

At Shimano velger å ta fra navnet Biomaster igjen gleder meg og burde borge for skikkelig kvalitet.

De Biomastersnellene jeg var borti på 80tallet var i hvert fall meget gode og jeg forventer ikke noe mindre at dem i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.