Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 2500c mekking og trimming


andref
 Share

Recommended Posts

Da skjønner jeg at ikke High Speed behøver bety alleverden.......Må nok ses i lys av datidens forventninger til hva som var høy utveksling.På det japanske markedet har jo dette nesten blitt ett hysteri. Nå er jo 9.0:1 osv vanlig på de nyere japanske lavprofilsnellene.Jeg liker igrunn mer normal innsveivingshastighet jeg.Gir bedre følelse med sluken.Håper jeg klarer å slutte før jeg utvikler en tilsvarende mani som deg......he,he.Bruker du alle 50 like mye...........Forstår at disse små Ambassadeurene kan Være avhengighetsskapende.Det er jo så mange farger og utgaver å samle på! Fremkaller mye nostalgi.Jeg sendte Ulf en mail igår vedr.trimming.Så får vi se hva han anbefaler.Er UT spolen den viktigste biten her?Isåfall trenger jeg vel ett komplett UT 2500 performance sett.Ser ut på hjemmesiden til Reelman at spolen ikke selges separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at ikke High Speed behøver bety alleverden.......Må nok ses i lys av datidens forventninger til hva som var høy utveksling.På det japanske markedet har jo dette nesten blitt ett hysteri. Nå er jo 9.0:1 osv vanlig på de nyere japanske lavprofilsnellene.Jeg liker igrunn mer normal innsveivingshastighet jeg.Gir bedre følelse med sluken.Håper jeg klarer å slutte før jeg utvikler en tilsvarende mani som deg......he,he.Bruker du alle 50 like mye...........Forstår at disse små Ambassadeurene kan Være avhengighetsskapende.Det er jo så mange farger og utgaver å samle på! Fremkaller mye nostalgi.Jeg sendte Ulf en mail igår vedr.trimming.Så får vi se hva han anbefaler.Er UT spolen den viktigste biten her?Isåfall trenger jeg vel ett komplett UT 2500 performance sett.Ser ut på hjemmesiden til Reelman at spolen ikke selges separat.

Enig i at du ikke trenger 9:1 utveksling, men å ha noen sneller med forskjellig giring på fisketur er ofte helt greit... Jeg bruker omtrent aldri 4,7:1 lenger. Veksler mye mellom 5,7 og 6,3.

Jeg bruker ikke alle like mye, men når du fisker sammen med folk som har samme interesse blir til at man må ha med noe nytt på hver fisketur... :)

Hehe - Ulf sitter og leser mailen din akkurat nå... Jeg ville kjøpt hele settet, men om du har sterke meninger (eller økonomiske føringer) på hva du trenger skal du ikke være redd for å si fra om dette.. Det burde ikke være et problem å selge deg en separat spole med tilhørende kulelager.

La meg høre hva du faller ned på til slutt - håper du blir fornøyd. Om du bestemmer deg for å handle flere sneller kan det sikkert lønne seg å ta kontakt for noen tips.. Er flere her på Fiskersiden som kan hjelpe deg (les Abbor). Uffe er også en selvsagt kilde til informasjon. Som du selv er inne på.. det er veldig mange modeller av disse snellene og noen av seriene skal du styre unna, mens andre skal du være forberedt på å betale det lille ekstra for - store forskjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo forsåvidt den varianten jeg har kjøpt ikke verdens mest spennende 2500C.Ser det er den det er desidert flest av på Ebay.Sølvfargede 2500C er det mange av.Spørsmålet er3 jo litt hvor mye jeg skal legge ned i å trimme opp en nokså ordinær 2500C.Jeg har sneller som trolig kaster bedre uansett, men her skal jeg ikke si noe bastant før jeg har prøvd en trimmet 2500C(Fisker med både Shimano Conquest 100 og 200DC+), men jeg har alltid fisket med Ambassadeurer og likt disse snellene godt, ikke minst fordi de er så enkle at jeg selv har klart servicen på dem. Shimanoene er jeg ikke fristet til å åpne.Så strengt tatt har jeg vel gjort som deg......kjøpt ennå ei snelle jeg ikke trenger......Spørsmålet er om jeg ikke like gjerne bør kjøpe en (unødvendig)helt komplett snelle i en noe mer spennende farge med "full pakke" direkte av Ulf som har rett utveksling og IAR.Hjemmesiden hans forteller ikke så mye om priser, hva man bør gå for og mulighetene, så jeg for avvente svar.Forventer ikke å høres noe nå i påska.

Endret av tinf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg ha kjørt på med alt av trimmeutstyr som du kan få tak i...

Du har allerede bestemt deg for å kjøpe neste snelle - da er det ingenting i veien for å ha utstyret klart..?

Alt du kjøper nå, til snellen du allerede har, kan du flytte over på en annen snelle senere...

Skaff deg lett spole, lett cog-wheel og lett line spreder. Og så må du ha seks kulelager - To til hver av de nevnte delene.. Det er alt du trenger. Håndtak og annet kommer etterhvert... Det kjøper du når demonene fester grepet.. Hehe :)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider fått hjem vidunderet.....Begynte med å rense ut masse gammelt fett fra linespredermekanismen, renset og oljet opp de 39 år gamle kulelagrene på nytt.Det var en 76 modell jeg kjøpte, fotnummer 760300, med den nostalgiske lille dobbeltsveiva..Første prøvetur hadde jeg idag etter sjøørret. Ble bare en liten pinne på 400g , men jeg rakk mange kast.Hadde med meg Conquest 100DC+ og fikk sammenlignet disse nokså godt.Kortversjonen er vel at originalt, rengjort og nyoljet kan ikke 2500C hamle opp med en Conquest 100DC.Ett lite vipp på stangtuppen er nok til å nå samme kastelengder som jeg når med 2500C med fullt påtrykk.Med 18 g Toby kaster Conquesten lett 15 meter lenger på hvert kast.Det var ikke bremseklosser i den når jeg fikk den, så jeg måtte som en nødløsning sette inn 2 av de minste som leveres til 7000, men det bremset alt for mye.Tok ut den ene, og det hjalp betraktelig, men den virket fortsatt overbremset.Skjønner jeg må få tak i originale mindre bremsevekter raskt og jeg tror det nok forklarer endel av tregheten i snella.Var aldri i nærheten av backclash.Usikker på om det følger med en annen sentrifugalbrems i kittet,eller om jeg må flytte over 2 pinsbremsen.Følger det med annen sentrifugalbrems trenger jeg kanskje helt andre bremsevekter.Hvis dere kjører med den originale 2 pinsvarianten, bruker dere begge vektene , eller bruker dere bare en vekt?

I tillegg fant jeg fort ut at 4.7:1 er fryktelig tregt. Må sveive for livet for å få litt fart på sluken.

Så ingen tvil, her må mye gjøres om den skal komme i nærheten av en Conquest DC.

Jeg bestilte derfor komplett trimsett + kulelagret linesprederhjul fra Ulf idag.Om sistnevnte har ett eller 2 kulelager vet jeg ikke.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke denne snella også til sjøørret, og da må dette fungere i saltvann.

Dere som har doble kulelager i evighetsskruen og i linesprederhjulet: Fungerer dette i saltvann? Må lagrene ut og skylles i aceton etter hver eneste tur eller sitter de noenlunde beskyttet? I såfall tror jeg kanskje jeg bør dedikere denne snella til rent ferskvannsfiske hvis jeg skal gå for noe sånt?

Jeg har foreløpig ventet med å bestille kulelagret evighetsskrue,men tok sjansen på et kulelagret linesprederhjul som jo sitter litt mer beskyttet.Betyr den mye for funksjonen?

Når 4.7:1 er fryyyyyktelig tregt tviler jeg på om 5.3:1 vil føles uendelig mye bedre.Noen som har erfaring med disse Avail girene med 6.0:1 utveksling?Da begynner det å bli mer fornuftig utveksling for sjøørretfiske.

Får alt i slutten av april, når Ulf er tilbake fra ferie.Skal bli spennende å teste snella ut med alle de nye delene. Update kommer når jeg får montert alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omsider fått hjem vidunderet.....Begynte med å rense ut masse gammelt fett fra linespredermekanismen, renset og oljet opp de 39 år gamle kulelagrene på nytt.Det var en 76 modell jeg kjøpte, fotnummer 760300, med den nostalgiske lille dobbeltsveiva..Første prøvetur hadde jeg idag etter sjøørret. Ble bare en liten pinne på 400g , men jeg rakk mange kast.Hadde med meg Conquest 100DC+ og fikk sammenlignet disse nokså godt.Kortversjonen er vel at originalt, rengjort og nyoljet kan ikke 2500C hamle opp med en Conquest 100DC.Ett lite vipp på stangtuppen er nok til å nå samme kastelengder som jeg når med 2500C med fullt påtrykk.Med 18 g Toby kaster Conquesten lett 15 meter lenger på hvert kast.Det var ikke bremseklosser i den når jeg fikk den, så jeg måtte som en nødløsning sette inn 2 av de minste som leveres til 7000, men det bremset alt for mye.Tok ut den ene, og det hjalp betraktelig, men den virket fortsatt overbremset.Skjønner jeg må få tak i originale mindre bremsevekter raskt og jeg tror det nok forklarer endel av tregheten i snella.Var aldri i nærheten av backclash.Usikker på om det følger med en annen sentrifugalbrems i kittet,eller om jeg må flytte over 2 pinsbremsen.Følger det med annen sentrifugalbrems trenger jeg kanskje helt andre bremsevekter.Hvis dere kjører med den originale 2 pinsvarianten, bruker dere begge vektene , eller bruker dere bare en vekt?

I tillegg fant jeg fort ut at 4.7:1 er fryktelig tregt. Må sveive for livet for å få litt fart på sluken.

Så ingen tvil, her må mye gjøres om den skal komme i nærheten av en Conquest DC.

Jeg bestilte derfor komplett trimsett + kulelagret linesprederhjul fra Ulf idag.Om sistnevnte har ett eller 2 kulelager vet jeg ikke.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke denne snella også til sjøørret, og da må dette fungere i saltvann.

Dere som har doble kulelager i evighetsskruen og i linesprederhjulet: Fungerer dette i saltvann? Må lagrene ut og skylles i aceton etter hver eneste tur eller sitter de noenlunde beskyttet? I såfall tror jeg kanskje jeg bør dedikere denne snella til rent ferskvannsfiske hvis jeg skal gå for noe sånt?

Jeg har foreløpig ventet med å bestille kulelagret evighetsskrue,men tok sjansen på et kulelagret linesprederhjul som jo sitter litt mer beskyttet.Betyr den mye for funksjonen?

Når 4.7:1 er fryyyyyktelig tregt tviler jeg på om 5.3:1 vil føles uendelig mye bedre.Noen som har erfaring med disse Avail girene med 6.0:1 utveksling?Da begynner det å bli mer fornuftig utveksling for sjøørretfiske.

Får alt i slutten av april, når Ulf er tilbake fra ferie.Skal bli spennende å teste snella ut med alle de nye delene. Update kommer når jeg får montert alt.

Shimano Conquest 100DC ser ut til å være en kanonsnelle - jeg har aldri prøvd den eller holdt den i hendene..

At den kaster så mye lenger enn en original og nyrenset Ambassadeur høres likevel rart ut synes jeg. Husk at gjeldende verdensrekord i lengdekast (5/8 Ounces) er satt med en original Ambassadeur 2500C... Potensialet er definitivt tilstede. Jeg tror noe er feil med snellen din, og jeg ville begynt med å få på plass riktige "bremseklosser".

Jeg så på Conquest på ebay, fant vel ingen med høyere giring enn 5,8:1. De fleste har 5,2:1. Vet ikke hva din har, men vil uten videre påstå at 5,3:1 fungerer veldig bra til sjøørreten. Har som sagt noen sneller med Avails 6,0:1 og er veldig fornøyd også med dette - silkemykt, rustfritt og deilig.

Det følger ikke med sentrifugalbrems i settet fra Ulf - kan helt sikkert kjøpe det fra ham, men er ikke med som standard. Jeg pleier å fiske med to klosser i mine sneller, men har blitt fortalt at det ikke er noe problem å gå ned til en.

Cog Wheel for trimming har 2 kulelager.

Jeg pleier alltid å rense snellene etter fiske i sjøvann - spesielt etter mange kast. Vet ikke om dette er tvingende nødvendig, men liker å vite at "de søte små" har det bra og fungerer optimalt neste gang jeg tar de ned fra hyllen.. :)

Avslutter med å tipse om denne som ligger for salg på Tradera - http://www.tradera.com/item/250201/225780592/abu-ambassadeur-2500c-bordeaux-rod

Kjenner han som selger denne - her er en liten film hvor han demonstrerer den selvsamme snellen etter oljing.

https://www.facebook.com/video.php?v=912527775426253&set=o.222149684443&type=2&theater

Denne snellen har 5,3 utveksling, men ikke IAR - den eneste modellen som er akkurat sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte prøve pånytt i ettermiddag.Hadde også mistanke om at noe av den følte tregheten lå i feil bremsevekter.I dag delte jeg den ene lille 7000 bremsevekten i 2 og kastet med en halv liten "7000-vekt" på den ene pinnen. Det gjorde virkelig susen! Mye mer lettkastet nå! Ble lettet over dette, og har faktisk virkelig tro på at det kan bo mye i denne gamle kverna med litt nye deler.

Fortsatt en god bit igjen til den silkemyke sveiveopplevelsen på en Conquest, og jeg må dra til mye mer i kastet for å få de store kastelengdene, men jeg tror forskellene nå med 14 grams Dirty-Harry ikke er mer enn 5-6 meter mellom original 2500C og Conquest 100DC når jeg drar til det jeg tør med begge.Begge har nå 0.20 mono, og jeg har brukt en enhånds MajorCraft Volkey 1/4-3/4oz stang og kastet med helt likt oppsett. Med trimsett kan faktisk dette bli ganske close-race, det hadde jeg faktisk aldri trodd!

Orginal 2500C var ikke noe særlig glad i 7 grams sluk,iallefall ikke med bare den ene halve vekta , da var jeg på kanten til backclash ved hvert kast. Conquest 100DC+ kaster denne vekten lekende lett og her var forskjellen i kastelengde konsekvent over 10 meter.

Når det gjelder utvekslingen stemmer det at Conquesten heller ikke er blant de raskeste.100DC+ har bare 5.8:1 , men drar inn 60cm pr.sveiv.Spolediameteren på denne er 33cm og virker endel større enn på 2500C , og det må jo også tas med i betraktning.

Mener jeg leste at 5.3:1 varianten av 2500C sveivet inn kun 45cm pr. sveiv. Hvis det stemmer må man nok opp i ca. 7.0:1 på en 2500C for å få inn like mye snøre pr omdreining som på Conquesten med 5.8:1. Det er iallefall en enorm forskjell i praktisk bruk mellom min 2500 C og Shimanoen, og innsveivninghastigheten er i grunn det største ankepunktet mitt for å bruke denne til sjøørreten nå.

Her må giret også byttes, og jeg tror det må bli til ett Avail 6.0:1 gir.

Denne anonyme grå 2500Cen blir nok dyrere en hva jeg betalte for Conquesten innen jeg er ferdig med den....

Men det er noe med følelsen en har når en sveiver på ei 40 år gammel snelle med ett tidløst utseende. Den er rett og slett bare en fryd for øyet !

Å du hellige jul , jeg ble svært fristet når jeg så den lekre burgunder utgaven.

Den snurrer 5 ganger så lenge som min gjør, så endel kulelagre og stæsj med det skjule seg i den som ikke er orignalt, så jeg har virkelig troen på at trimming vil få denne snella helt til virkelig å blomstre.

Noen som kan linke meg til en plass som selger de rette bremsevektene til 2500C? Utrolig mange forskjellige størrelser av disse, og litt usikker på hvem jeg skal kjøpe. Har de ett spesielt nummer?

Endret av tinf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burgunder snellen er faktisk original, men oljen Nils bruker er veldig, veldig tynn... Og så er han nok ganske flink til dette. Vet han "kjører inn" lagrene med Dremel for at de skal rulle skikkelig.

Klart at stor spolediameter får mye å si på innsveivingshastighet.

Du får handle deg Avail etterhvert. Det blir fort litt penger i dette, men det skikkelig kjekt når det funker..

Anbefaler deg også å tenke på krommet messingstativ - gir en mer staut følelse i snellen. Den blir selvsagt også litt tyngre, men det betyr ikke så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er en ferdigtrimmet rød nostalgi 1500C med kulelagret linesprederhjul på vei fra Ulf.Nøyer meg med nye UT lager til 2500Cen første omgang.Kjøper heller en ferdigtrimmet 2500 av ham senere enn å piffe opp den grå kjedelige min med "feil" utveksling.Ulf hadde imidlertid ikke kulelagret evighetsskrue til 1500C.Utgjør det noen vesentlig forskjell i kasteegenskaper? Noen som har en til overs, eller vet om (og kan linke til plass)hvor de har disse fortsatt?Jun på Japantackle også utsolgt.Jeg har mailet med ham.Han hadde noen med ett kulelager fra B-trap tidligere, men får ikke tak i flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny 1500C! :) Rød Nostalgi er vakker
Tror ikke du mister mye kastelengde uten lagrene i evighetsskruen, litt blir det selvsagt - og kanskje litt mer på en 1500, hvor Linesprederen snur så ofte sammenlignet med 2500.

Tror du vil kunne kaste omtrent like langt, forskjellen ligger i hvordan du kaster... med en trimmet snelle kaster du komfortabelt og presist til steder du må dra hardt til for å nå med en utrimmet snelle. Og når du må dra til for hardt treffer du ikke der du vil osv..

En lett spinner ville kanskje fly noe lenger med disse lagrene

Lengden på et kast med fiskestang kommer jo mest an på hvor langt sluken faktisk kan fly gjennom luften som resultat av at du har kastet den med din teknikk, muskulatur og stangemne. Sluken vil til slutt falle ned, selv om du har null friksjon i snellen din.. :) Dermed vil formen på sluken din antakelig ha mer å si enn at du mangler disse lagrene. Det er først når alt er optimalt du vil kunne merke / måle noen forskjell tror jeg.

Når det er sagt har selvsagt jeg kulelagret evighetsskrue i 8-10 av mine sneller - og jeg vil ha det i flere av dem.. hehe. Det er noe med å vite at det finnes.. Må ha !

Mine viktigste tips til trimming må være å 1) Ta bort den svarte "holderen" på tannhjulet som driver Cog Wheel og tre på en liten gummislange på spolen istedet. Dette er gratis og får snellen til å gå mye bedre og med mindre lyd.

Gjøres slik: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200483356842040&set=pcb.10153290669309444&type=1&theater

2) Bytte til lett spole (Avail / UT) og sørge for at snella er skikkelig rengjort og smurt med tynn kvalitetsolje (Rocketfuel Tournament eller lignende). 3) Kan nok være viktig i starten å ikke ha for mye snøre på spolen - la det være 2-3 mm til kanten - da blir det ikke så lett "overløp". 4) Neste step blir kulelagrene på spolen og Cog Wheel og evighetsskrue...

Skal bli interessant å høre hva du synes om den "Lille Røde" - tror du blir fornøyd, men husk at 1500C er en litt mer "nervøs" snelle å kaste med enn 2500C. Ti kast på rad kan fungere som en drøm - og så bestemmer du deg for å kaste mot vinden... hehe

Lykke til.!

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det finnes kulelagrede evighetsskruer til 1500C lenger får jeg klare meg med std. evighetsskruen i den røde 1500 som er på vei.

Tipset med gummislangen i stedet for den idiotiske plasthylsa var helt genial! Spolen er jo kun opphengt i de 2 lagrene, og det lille metalliske linesprederhjulet har mye friksjon mot denne sorte plasthylsa.Fant ikke en slangebit som passet, men prøvde å bare fjerne den sorte hylsa.Fikk 30-40% bedre frispinn, og uten skranglelyden.

Må finne en tynn slangebit nå.Uten så sklir linesprederhjulet raskt ut av posisjon og driver ikke lenger linespredermekanismen.Dette var ett kjempetips, og helt gratis! Har smurt opp alt med Yellow Label på 2500Cen.Vesentlig bedre enn da jeg fikk den. Håper ett nytt UT- lagersett også vil være merkbart.Har ikke Tournament oljen.Kan jeg stole på så tynn olje om jeg holder meg i ferskvann?Trodde Yellow Label nesten var i tynneste laget.Isåfall bestiller jeg det.Takk for gode tips.

Blir vel snart en blå spole på 2500en også.......

Endret av tinf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jeg bruker slange som jeg kjøper i metervis til havfisketackle. Denne passer perfekt. Men har sett folk bruke isolasjon fra tykke ledninger osv. Her er det bare å være kreativ...

Jeg bruker de tynneste oljene, også i havet - vet ikke hvor du fisker, men jeg fisker ofte fra Jærstrendene og rett ut i Atlanteren, går helt fint. Men du må selvsagt rengjøre deretter..

Er ikke sikker på hvor mye du vil merke ved å bytte kulelager - ABU's originale lager er gode de også.. mulig at UT sine er marginalt bedre, men ikke sikkert at dette blir merkbart.

Tror nok at det vil dukke opp igjen evighetsskruer med to lager (noen har bere ett lager). Slike saker er ganske etterspurte...

Blå UT-spole eller Avail..? Fisket med begge typer og flere spoler på samme snelle for å sammenligne litt for noen uker siden.. Mitt inntrykk er at Avail i det store og hele har større stabilitet generelt enn UT sine spoler. Det kan være store forskjeller fra UT-spole til UT-spole, mens Avail spolene kaster dønn likt... Viktig å understreke at dette er mitt inntrykk og at jeg absolutt ikke har annet belegg for å skrive dette enn de få spolene jeg byttet mellom på samme snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg har noen gummimark i metervis jeg kan prøve, godt tips!Behøver gummislangen være så trang at den ikke sklir på spolen, eller kan den sitte litt løst rundt spoleakslingen? Mistenker at de røde gummislangene mine er litt for store i diameter til å sitte helt tight.Poenget er vel bare å hindre det metalliske spoledrevet å skli helt ut på spoleakselen, så det hele tiden er i kontakt med linesprederhjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangebiten er nødt til å sitte tight - hvis ikke vil den gli mot enden av spolen og ende opp med å kile spolen ute i cap'en på venstre sideplate.

Skal du ha noe som sitter litt løst mot spolen må det være av en hardere kvalitet - du kan ikke risikere at det "klatrer" over enden av spolen...

Litt klossete forklart, men tenk selv om du får myk gummi utenfor spolen helt til venstre... ikke akkurat friksjonsreduserende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøper dere kulelagret evighetskrue? er det mulig å demontere den? altså bytte kulelager.

Pleier å kjøpe disse fra Ulf Erikson (Reelman), men forstår at han er tom akkurat nå...

Ellers har du JapanTackle - som også tydeligvis er tomme nå.

Vet faktisk ikke hvor du kan henvende deg - kan prøve Mikes Reel Repair eller Dad's old Tackle (tror det er riktige navn - begge finnes lett på ebay) og spørre der... Vet at begge disse selskapene har slikt til 4500/5500/6500 sneller.

Det er selvsagt mulig å demontere / rekonfigurere originale evighetsskruer, men da skal du være mer fingernem enn meg...

Jeg har en evighetsskrue på en 1500 snelle som er blitt modifisert, skulle gjerne sendt et bilde av denne, men er i Nordsjøen til ut i neste uke...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Reelman sine evighehetsskruer demonterbare?

Nei - men jeg har fått en fra han som er demonterbar.. Det var den siste han hadde og jeg tror den var laget av en venn av ham.

Poenget er at jeg kan ta noen bilder av denne og sende deg når jeg er hjemme igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De demonterbare evighetsskruene med kulelager som Uffe har hatt er laget av UT.

Aluminium snørefører og keramisk knivbolt er mye viktigere enn kulelagre evighetsskrue, spesielt på 1500C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var 1500Cen i hus etter diverse omveier.

For ei nydelig snelle! Lys rød nostalgi ,IAR,krommet messingstativ, UTs enkeltsveiv med kulelager.Ble rent rørt av synet. Det er slik ei snelle skal se ut og føles. Punktum!

Bestilte også UT Reel Performance sett til en 5500CS Pro Rocket jeg hadde liggende som gevinst fra en fiskekonkurranse.

Prøvefisket litt idag og er allerede "frelst". Herlig følelse!

Må vedkjenne at det jeg sålangt ikke har trodd faktisk stemmer! Abbor har hele tiden hardnakket hevdet at en UT trimmet Ambassadeur kaster bedre enn Conquesten,og det gjorde den definitivt.Opp mot utrimmet 7000C fra Kina og en eldre BM 1600 kastet Conquestene bedre, men opp mot UT trimmet "Made in Sweden" ambassadeurer i 1500/2500/5500 størrelse når japsen rett og slett ikke opp når det kommer til lettkastethet og kastelengder. Når det gjelder feelingen ellers er de upåklagelige.

Ved fiske i sterk vind,særlig motvind, er det imidlertid veldig praktisk å kunne skru opp bremsen ett par hakk, og slik sett skal jeg vel finne ett argument for å beholde iallefall en av disse Shimanoene også. Hvert til sitt bruk......

Det var blikk stille her idag, og en liten kastevekt fant jeg da fort ut var nok på 1500C, den kom montert med 2 fibervekter.

Hadde med meg Conquest 100DC+, og Ambassadøren var vesentlig mer lettkastet med en liten fibervekt.Shimanoen virker litt overbremset i store deler av kastet sammenlignet med UTs 1500C ,men er derimot aldri nærheten av backlash. Med 2 fibervekter i 1500C kastet snellene ganske likt. Ned til 4grams Møreungen gikk det ganske greit med Ambassadeuren, men jeg ville ikke likt å kastet denne i motvind med en liten fibervekt uten å være veldig på vakt med tommelen. En liten gjeddetass på 0.5 kg ble debuten for 1500Cen.

Etter å ha plukket fra hverandre 2500 snella jeg kjøpte først adskillige ganger, og forsøkt å smøre den opp med forskjellige oljer, må jeg også si er jeg forbauset over hvor enorm forskjell det er på hvor lettkastet snella er om man smører med f.eks Abus originalolje kontra Tournament Label. Det utgjør atskillige meter i kastelengde, og ikke minst trengs langt mindre "pådrag" for å få litt fart på sluken.Trodde dette bare vsar for castingnerder som teller centimeter, men dette er definitivt merkbart i praktisk bruk!! Nyttig erfaring.

Må nok plukke fra hverandre 1500C og smøre den opp med Tournament Label før neste fisketur. Denne blir kun brukt i ferskvann.

Jeg antar Ulf har smørt den opp med Yellow Label før han sendte den hit, så trolig har den ennå noe potensiale:-)

Men jeg er litt redd for å bruke Tournament Label på 5500 som jeg skal ha i sjøen.Må da lagre ut og vaskes og oljes pånytt etter hver fisketur, eller holder det med hver 3-4 tur?

Rent kastemessig ble jeg faktisk mest imponert over Reel Performance settet som jeg monterte i 5500.

Den kastet rett og slett helt vilt, selv uten kulelagret evighetsskrue og linesprederhjul(kun det lettede drevet som følger med settet).Jeg smørte alt opp med Yellow Label på denne. Med 1 av 6 plastvekter aktive trodde jeg nesten aldri en 28 grams sildesluk skulle lande noen gang. Tror den fløy tett oppunder 100meter! Kaster ikke i nærheten av slike lengder med Conquesten.Ned til 10 grams sluk fungerte det også aldeles utmerket, så denne er en virkelig allrounder. Likte ikke å kaste under 18 gram med denne med originalspolen.Med en kastevekt bør det være vindstille eller medvind om man ikke har en enormt god kasteteknikk, tror nok 2 eller flere er det tryggeste for mer vanlige forhold, men avhenger selvfølgelig av vind og slukvalg.

Dette var en entydig positiv opplevelse! Skal prøves ut mer i dagene som kommer. Både til sjøørret og gjedde.

Det hyggelige med disse er jo også at det moro å skru på dem selv. Å oppgradere er enkelt, og de fleste delene koster ikke skjorta.De er uhyre enkle og "lettskrudde", men allikvel robuste.

Det er nok ikke lenge før den grå 2500en også har blå spole.....og ny utveksling......og ny sveiv.......og.......og....... :rolleyes2:

Takk alle for gode tips!

Nå tror jeg en av Conquestene snart havner på Finn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 50/50 mix av Tournament og Yellow label på 1500C og 2500C i ferskvann, i saltvann bruker jeg Yellow. Ulf T. bruker Yellow på alle sneller, bortsett i fra bronse busninger hvor han bruker Red. Jeg bruker alltid Yellow på 5000 og 6000 størrelse sneller, oljen har en bremsefunksjon i midtfasen av kastet og gul er helt perfekt til disse snellene, når det begynner å bli lite olje i lagrene så får en snørereisning i midfasten av kastet hvis en ikke bruker aktiv tommel. Min erfaring er at jeg får de lengste kastene når jeg er på grensen til snøreløft igjennom hele kastet uten bruk av tommel. Derfor er det viktig med riktig viskositet på oljen, den skal ikke nødvendigvis være tynnest mulig.

Hvis du har lyst til å teste noe som er enda tynnere enn Tournament på 1500 i ferskvann så er Alchemy Ultra Light et alternativ. Jeg bruker det på mine små Daiwa JDM multiplikatorer.

http://www.hedgehog-studio.co.jp/product/772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante erfaringer Når du sier du bruker en 50/50 blanding av Yellow og Tournament, tar du da en dråpe av hver, eller har du laget din egen flaske med 50/50 miks.Har inntrykk av at snella blir litt tregere om det blir 2 dråper Yellow kontra 1 ikke lagene. Bruker du en spesiell nål/spiss for å få mindre dråper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.