Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 2500c mekking og trimming


andref
 Share

Recommended Posts

På en UT trimmet 2500C foretrekker jeg Power Pro 0,19mm.

Desverre dårlig utvalg av "sjøørretstenger" med trigger i lengde rundt 10' som er det jeg foretrekker til 2500C.

Jeg har 3 stenger jeg bruker, en er utgått, en jeg har modifisert med trigger selv som også er utgått og den tredje kjøpt i Sverige.

Stengene er Berkley Signa Salmon 10'2", Guideline LPXe 10' 8-28g og RST Impuls 1396 9'6" 7-28g.

Så i gjennom hele utvalget av triggerstenger hos Skittfiske, den eneste med riktig lengde og slukvekt er Fenwick Ironfeather Quadrant 10' 8-32gr. Jeg kjenner ikke stanga, men den er sannsynligvis verdt å sjekke ut.

OK, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en UT trimmet 2500C foretrekker jeg Power Pro 0,19mm.

Desverre dårlig utvalg av "sjøørretstenger" med trigger i lengde rundt 10' som er det jeg foretrekker til 2500C.

Jeg har 3 stenger jeg bruker, en er utgått, en jeg har modifisert med trigger selv som også er utgått og den tredje kjøpt i Sverige.

Stengene er Berkley Signa Salmon 10'2", Guideline LPXe 10' 8-28g og RST Impuls 1396 9'6" 7-28g.

Så i gjennom hele utvalget av triggerstenger hos Skittfiske, den eneste med riktig lengde og slukvekt er Fenwick Ironfeather Quadrant 10' 8-32gr. Jeg kjenner ikke stanga, men den er sannsynligvis verdt å sjekke ut.

Det er også en ny Guideline serie på gang (LPXe V2) og som dukker opp om ikke så lenge i butikkene. Fikk informasjon på Villmarksmessa om at dette vil bli en videreføring av den LPXe som Abbor nevner ovenfor. Jeg har selv en 12,5 foter men bruker den på en trimmet 5500CS. Jeg vil prøve en 11 fots 5-25 grammer med trigger til den trimmede 2500c jeg har. Ellers så skryter flere av Arctic trout serien til Lawson, men de før du vel neppe med triggerfeste. Jeg kjenner ikke til disse stengene men de er kanskje verdt å prøve.

Jeg bruker også power pro 0,19mm til 2500c og det fungerer utmerket. Det finnes fra samme firma en nyere serie (super8slick) som jeg også skal teste etterhvert.

Det er også en ny Guideline serie på gang (LPXe V2) og som dukker opp om ikke så lenge i butikkene. Fikk informasjon på Villmarksmessa om at dette vil bli en videreføring av den LPXe som Abbor nevner ovenfor. Jeg har selv en 12,5 foter men bruker den på en trimmet 5500CS. Jeg vil prøve en 11 fots 5-25 grammer med trigger til den trimmede 2500c jeg har. Ellers så skryter flere av Arctic trout serien til Lawson, men de før du vel neppe med triggerfeste. Jeg kjenner ikke til disse stengene men de er kanskje verdt å prøve. Jeg bruker også power pro 0,19mm til 2500c og det fungerer utmerket. Det finnes fra samme firma en nyere serie (super8slick) som jeg også skal teste etterhvert.
Endret av Salvelinus 2500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Leter som alle andre etter en perfekt stang til lett ørretfiske med en amb 2500. Har lett i alle amerikanske stangleverandører og i alle prisklasser. Det er helt fantastisk lite å velge i, men jeg kom over denne trigger stanga fra Daiwa, aksjonen og slukvekta burde være ypperlig. Noen som har hørt om den? hvem er det som har ansvaret for daiwa i norge?

http://daiwa.com/Rod/detail.aspx?id=526&parentid=522

Endret av andref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter som alle andre etter en perfekt stang til lett ørretfiske med en amb 2500. Har lett i alle amerikanske stangleverandører og i alle prisklasser. Det er helt fantastisk lite å velge i, men jeg kom over denne trigger stanga fra Daiwa, aksjonen og slukvekta burde være ypperlig. Noen som har hørt om den? hvem er det som har ansvaret for daiwa i norge?

http://daiwa.com/Rod...26&parentid=522

Mulig dette er haspel stang, desverre

Men noen som har prøvd denne stangen fra Berkley?

http://berkley.no/catalogue/rods,778/casting,971/twilight-cast,7599.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ble til at jeg ikke fant noe som passet! Bygger en selv av en 7# fluestang:) skal legge ut et bilde etterhvert. Til din slukvekt er det litt mer å velge mellom, guideline har en super stang med rett aksjon å slukvekt, fenwick og g.loomis har også endel. Lykke til

Heisan - jeg kjøpte nettopp en stang fra Daiwa. Jeg fikk en leverandør på ebay til å lete gjennom markedet for meg og hun kom tilbake med denne i 9'6" 3/16oz - 1/2oz utgaven http://www.gamefishi...php?f=2&t=36512. Tilsvarer ca 5 - 15 gram. Den finnes også i en 10'6" - ville vurdert den var jeg deg...

Husk at "Casting" er med trigger. Denne stanga kostet meg ca $90 + evt toll. Jeg kjøpte den sammen med en annen stang og fikk fri frakt... Vet ikke hva det ble til slutt.

Jeg har ikke fått fisk på den, men vet at den kaster bra... Har brukt den sammen med en trimmet 2500CI.

Planen er å etterhvert trimme opp en 1500C snelle for denne stangen - dette vil nok redusere kastelengden noe, men totalfølelsen vil bli bedre tror jeg.

Leverandøren på ebay heter "catfishsupplyco" - opplever god og rask service herfra. Har kjøpt flere Loomis stenger fra dem...

Lykke til :)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan - jeg kjøpte nettopp en stang fra Daiwa. Jeg fikk en leverandør på ebay til å lete gjennom markedet for meg og hun kom tilbake med denne i 9'6" 3/16oz - 1/2oz utgaven http://www.gamefishi...php?f=2&t=36512. Tilsvarer ca 5 - 15 gram. Den finnes også i en 10'6" - ville vurdert den var jeg deg...

Husk at "Casting" er med trigger. Denne stanga kostet meg ca $90 + evt toll. Jeg kjøpte den sammen med en annen stang og fikk fri frakt... Vet ikke hva det ble til slutt.

Jeg har ikke fått fisk på den, men vet at den kaster bra... Har brukt den sammen med en trimmet 2500CI.

Planen er å etterhvert trimme opp en 1500C snelle for denne stangen - dette vil nok redusere kastelengden noe, men totalfølelsen vil bli bedre tror jeg.

Leverandøren på ebay heter "catfishsupplyco" - opplever god og rask service herfra. Har kjøpt flere Loomis stenger fra dem...

Lykke til :)

Vurderte denne i lang tid, men den har rask aksjon så jeg ble fryktelig usikker. Endte opp med at jeg ikke tok sjansen, redd for at den ble for rask å kom til og virke slanskete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte denne i lang tid, men den har rask aksjon så jeg ble fryktelig usikker. Endte opp med at jeg ikke tok sjansen, redd for at den ble for rask å kom til og virke slanskete?

Stangen er definitivt ikke slaskete - ihvertfall ikke i forhold til min definisjon av ordet. Den er kanskje heller litt i det stiveste laget, og litt for lavt klassifisert - den er en drøm å kaste 17 grams kystwobler med for å si det slik. Er spent på hvordan den er å kjøre fisk på.

Tipper 10'6" utgaven med lenger tupp vil være mer som forventet av en slik stang.

En #7 Fluestang må da bli veldig myk og... tja - slaskete..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen er definitivt ikke slaskete - ihvertfall ikke i forhold til min definisjon av ordet. Den er kanskje heller litt i det stiveste laget, og litt for lavt klassifisert - den er en drøm å kaste 17 grams kystwobler med for å si det slik. Er spent på hvordan den er å kjøre fisk på.

Tipper 10'6" utgaven med lenger tupp vil være mer som forventet av en slik stang.

En #7 Fluestang må da bli veldig myk og... tja - slaskete..?

Har ikke fått testet den enda, men jeg har valgt en ganske stiv stang, selv om den er en 3/4 - full aksjonsstang. Flueblanksen er litt anderledes bygd enn andre stenger, tuppen er rask og ganske stiv for å presentere fluen bedre. Tror ikke den skal bli slaskete. Skulle passe bra til ørretfiske med lette slukvekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått testet den enda, men jeg har valgt en ganske stiv stang, selv om den er en 3/4 - full aksjonsstang. Flueblanksen er litt anderledes bygd enn andre stenger, tuppen er rask og ganske stiv for å presentere fluen bedre. Tror ikke den skal bli slaskete. Skulle passe bra til ørretfiske med lette slukvekter.

Blir spennende å høre hvordan resultatet blir - kunne fort tenke meg å gjøre noe lignende selv om dette blir full klaff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Blir spennende å høre hvordan resultatet blir - kunne fort tenke meg å gjøre noe lignende selv om dette blir full klaff...

Ble ferdig med stangen for noen mnd siden, vært å prøvet den idag! Helt fantastisk! Anbefales å lage en stang selv, litt dyrt, men ganske enkelt å lage en bruksstang( er ikke noe smykke akkurat) skal poste noen bilder og en raport senere.

Trenger noen tips til hvordan jeg skal få mindre brems på 2500 snella? Halvkilos ørret er desverre litt puslete til å dra ut noe serlig snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

No har eg handla meg 2500 på ebay. Nærmare bestemt 2501 C - CDL. Kva snelle er dette eigentleg. Venstrehendt er greitt nok, dobbeltsveiv på denne...

Så det eg lurer på er vel kva CDL betyr. Nokon som veit?

Korleis skil boca bearings seg frå andre kulelager? Skil kvaliteten seg frå til dømes UT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella heter nok ikke 2501C CDL, men 2501CDL. C betyr kulelager på spoleakslingen, DL betyr De Luxe som brukes som betegnelse på gullsnellene. Snellene finnes i sort og en mørk grønnfarge som kalles teal, muligens også andre farger.

Boca kjeramiske hybridlagre er mye bedre enn orginale stållagre, men ikke så bra som UT lagre.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella heter nok ikke 2501C CDL, men 2501CDL. C betyr kulelager på spoleakslingen, DL betyr De Luxe som brukes som betegnelse på gullsnellene. Snellene finnes i sort og en mørk grønnfarge som kalles teal, muligens også andre farger.

Boca kjeramiske hybridlagre er mye bedre enn orginale stållagre, men ikke så bra som UT lagre.

Ok. Var ikkje meininga å kjøpe ei pyntesnelle, forsåvidt. Er snella fiskbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Hei, fikk i helga kjøpt en eldre sølvfarget "high speed" variant av en 2500c til en overkommelig pris. Den ser ut til å være helt original.Ikke fått den hjem ennå.Det blir min første 2500C.Det er en klistrelapp med påskriften "High Speed" på gavlen på sveivsida.

Går ut fra at denne da har 5.3:1 utveksling og IAR?

Finner bøttevis av trimdeler til 4-6000 på ebay, men hvor kjøper dere kulelagret linesprederhjul,kulelagret evighetsskrue,bremselameller i carbon osv ? Er det kun Reelman som leverer trimdeler til disse små ambassadeurene? Kunne tenke meg en lettere spole til den også.Er det da kun fullt UT trimsett som gjelder eller finnes det alternativer som fungerer?Hørt om Avail spolene, men ser at det frarådes bruk av multifilament da de bare er opphengt på en side og at de kan dras skjeve?Trodde spolen måtte være opphengt på begge sider? Noen som har brukt både Avail og UT spolene og kan si noe om kasteegenskapene med lette sluker (3-5gram).Tåler Availspolene saltvannsfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk i helga kjøpt en eldre sølvfarget "high speed" variant av en 2500c til en overkommelig pris. Den ser ut til å være helt original.Ikke fått den hjem ennå.Det blir min første 2500C.Det er en klistrelapp med påskriften "High Speed" på gavlen på sveivsida.

Går ut fra at denne da har 5.3:1 utveksling og IAR?

Finner bøttevis av trimdeler til 4-6000 på ebay, men hvor kjøper dere kulelagret linesprederhjul,kulelagret evighetsskrue,bremselameller i carbon osv ? Er det kun Reelman som leverer trimdeler til disse små ambassadeurene? Kunne tenke meg en lettere spole til den også.Er det da kun fullt UT trimsett som gjelder eller finnes det alternativer som fungerer?Hørt om Avail spolene, men ser at det frarådes bruk av multifilament da de bare er opphengt på en side og at de kan dras skjeve?Trodde spolen måtte være opphengt på begge sider? Noen som har brukt både Avail og UT spolene og kan si noe om kasteegenskapene med lette sluker (3-5gram).Tåler Availspolene saltvannsfiske?

Heisan - det virker nesten sikkert at din snelle ikke har IAR eller 1:5,3 utveksling. Så lenge jeg ikke har sett snellen eller serienr så er det alltid rom for tvil, men tror nok du har kjøpt 1:4,7 og mekanisk baksperr.

Ville uten videre tatt kontakt med Reelman om trimmedeler - du kan også spørre ham rett ut ang hva som er bra og ikke. Ulf bruker Avail deler på noen av sine sneller og vet hva som duger. Avail spolene er ikke hengt opp i den ene siden, men i midten. Du har altså en, muligens, lettere spole - og helt sikkert en noe svakere spole, selv om den er sterker enn om den var hengt opp i ene siden.

Jeg bruker Avail på noen av mine sneller og må si at forskjellene er marginale om de i det hele tatt finnes. Det er først når du begynner med Avail sitt system for magnetbrems at du har fordeler med disse spolene... Har Avail først og fremst pga farger som passer sammen med snelle - er nok litt forfengelig.. :)

Fisker veldig sjelden med noe som veier mindre enn 5 gram.

Alt det andre du nevner har Ulf Erikson (Reelman) - Du kan nok gjennom tålmodig leting finne mye på ebay - spesielt på kulelager - men hos Ulf vet du hva du får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info!

High speed merke har altså ikke sammenheng med hvilke av snellene som er 5.3:1. Er det synlig på utsiden eller må man åpne opp for å se dette eller sjekke opp mot nummeret på foten?

Tror jeg får kontakte Ulf vedr.deler.

Det er ikke vanskelig å se om en snelle har IAR - er vanskeligere å forklare hvordan.. :)

Du ser det inntil høyre gavlen - der sveivakslingen går gjennom. På en snelle uten IAR ser det slik ut: http://www.ebay.com/itm/ambassadeur-2500c-/221731013916?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33a032c51c

Her er det liten diameter gjennom gavlen.

På en IAR snelle er akslingen under bremsehjulet nærmest "timeglassformet" - slik som på denne:

Den ekstra diameteren helt inntil gavlen skyldes at IAR lageret tar større plass rundt akslingen.

Dette med hastighet og High Speed er jeg ingen ekspert på - kan spørre Ulf om du vil.. snakker med han daglig på Facebook.

Tror det har seg slik at normal hastighet på 70 tallets Ambassadeurer var 1:4,1. Da blir jo 1:4,7 en høyere hastighet.. ikke sant.

Det er lett å gjøre noe med innsveivingshastighet - Avail har et fantastisk sett som gir deg 1:6,3. Dette er av høy, rustfri, kvalitet og sveiver silkemykt. IAR lageret er verre - du kan ikke uten videre bytte om slikt på snellen som du har kjøpt.

Men, som mange har sagt før meg.. Ambassadeur sneller er Demoner - har du først lagt hendene på en av disse småtassene vil det ikke gå lenge til du kjøper neste.. jeg har på et par-tre år gått fra min første 2500C til å ha 45-50 av de små (1500/2500). Over halvparten av disse igjen er trimmet i større eller mindre grad - stort sett med utstyr fra Uffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info!

High speed merke har altså ikke sammenheng med hvilke av snellene som er 5.3:1. Er det synlig på utsiden eller må man åpne opp for å se dette eller sjekke opp mot nummeret på foten?

Tror jeg får kontakte Ulf vedr.deler.

"Normal" hastighet på Ambassadeur sneller før i verden var 1:3,56...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.