Gå til innhold
Fiskersiden

StructureScan/ Nedscanner


nordkarpe
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg ser på et nytt ekkolodd og der er noe som hetter StructureScan. Har så langr bare funnet 2 som har det Humminbird 570x DI Nedscanner/ Ekkolodd og Lowrance Elite-5 DSI med StructureScan. Har noen erfaring med hvordan fungere det egentlig med StructureScan/ Nedscanner? Og kan man kute ekkoloddet helt utt ?

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøp Humminbird 798c-si og du kan ha bare downscan på skjermen hvis du vil eller ekkolodd og scan... har ikke prøvd det ut enda men snart.....

Du kan også ta opptak med den og studere det på pc hjemme i etterkant...

Her er noen scan fra youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de 2 modellne du lister har StuctureScan. StructureScan får du bare fra LSS-1 blackbox ekkoloddet sammen med Lowrance HDS eller Simrad NSE. StructreScan består av DownScan og SideScan.

Humminbird har i flere år had SideImaging, etter at Lowrance kom med StructureScan modifiserte Humminbird sin SideImaging software for å produsere også et DownImaging, men dette blir ikke like bra som Lowrance sin løsning siden de bare har 2 sidekrystaller i svingeren, mens Lowrance har 2 sidekrystaller og et pekende rett ned.

Humminbird kommer i år med noen interesante modeller som kombinerer DownImaging og vanlig 2D ekkolodd. Disse modellene som har et eget DownImaging krystall pekende nedover heter som rent ekkolodd 596HD DI og som kombimodell 597 HD DI. 597HD DI importeres desverre ikke til Norge.

Lowrance Elite-5 DSI og Mark-5x DSI har ikke vanlig 2D ekkolodd, bare DownImaging. Jeg ville ikke satset på et lodd som bare har DownImaging hvis dette hadde vært mitt enete lodd på den båten.

SideScan, DownScan, DownImaging og SideImaging er ikke en erstattning for et vanlig 2D ekkolodd, men en kompletterende teknilogi. De er idelle for å studere bunnstruktuer og objekter som vrak og lignende på bunnen, men ikke like egnet som et vanlig 2D lodd til fiskeletning.

På grunn av de høye frekvensene som brukes, 455 og 800kHz egner dette seg best for grunnt til middels dypt vann. Humminbird SideImaging slier på større dyp enn 30m, Lowrance skal klare litt til. Lowrance DownScan kan under optimale forhold detektere bunnen på 100m, men det er nok ikke så mye detaljer å se på dypere enn 60m. Hvis det er litt sjøgang blir bildene fort uklare.

Med en Lowrance HDS eller Simrad NSE sammen med StructureScan får en både et godt konvensjonellt ekkolodd og Side og Down Scan. Jeg har HDS og StructureScan på begge båtene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Lowrance selv, men etter og ha mailet litt frem og tilbake med levrandør slo jeg det fra meg. Fikk en tilbakemelding om at det ikke når dypere en 60m i sjøvann. Legger ved svaret jeg fikk her:

Elite-5 DSI fargekartplotter har StructureScan DSI innebygd, med 455/800khz frekvens.

Benytter Navionics Gold kartografi, med rimelige kart for nedlasting på internett i ”Small 2” og

”XL9” størrelse. Denne modellen tror vi bestemt kan bli en av 2011-sesongens bestselgere. For

under kr. 8.000 får du både en vanntett 5” kartplotter, GPS og StructureScan sonar med

”singlebeam” ned-skanningsfunksjon. Denne når bunn til ca. 60m i sjøvann og ca. 100m i

ferskvann (litt avhengig av vannkvalitet og forhold). For fritidsbåtturisten blir det nå enda mer

spennende å ta turen over fjorden, selv uten å ha fisk i tankene. Hekksvingeren som følger

med har temperatursensor og hurtigbrakett for enkelt å kunne ta med seg StructureScan

svingeren til båt nr. 2.

Hvor dypt slår loddet med vanlig ekkolodd funksjon . . . lenger enn 60m

håper eg uten StructureScan funksjonen.

Hei

Du får ikke større dybde enn 60 meter i sjøvann, men du får et ekstremt bedre ekkoloddbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de 2 modellne du lister har StuctureScan. StructureScan får du bare fra LSS-1 blackbox ekkoloddet sammen med Lowrance HDS eller Simrad NSE. StructreScan består av DownScan og SideScan.

Humminbird har i flere år had SideImaging, etter at Lowrance kom med StructureScan modifiserte Humminbird sin SideImaging software for å produsere også et DownImaging, men dette blir ikke like bra som Lowrance sin løsning siden de bare har 2 sidekrystaller i svingeren, mens Lowrance har 2 sidekrystaller og et pekende rett ned.

Humminbird kommer i år med noen interesante modeller som kombinerer DownImaging og vanlig 2D ekkolodd. Disse modellene som har et eget DownImaging krystall pekende nedover heter som rent ekkolodd 596HD DI og som kombimodell 597 HD DI. 597HD DI importeres desverre ikke til Norge.

Lowrance Elite-5 DSI og Mark-5x DSI har ikke vanlig 2D ekkolodd, bare DownImaging. Jeg ville ikke satset på et lodd som bare har DownImaging hvis dette hadde vært mitt enete lodd på den båten.

SideScan, DownScan, DownImaging og SideImaging er ikke en erstattning for et vanlig 2D ekkolodd, men en kompletterende teknilogi. De er idelle for å studere bunnstruktuer og objekter som vrak og lignende på bunnen, men ikke like egnet som et vanlig 2D lodd til fiskeletning.

På grunn av de høye frekvensene som brukes, 455 og 800kHz egner dette seg best for grunnt til middels dypt vann. Humminbird SideImaging slier på større dyp enn 30m, Lowrance skal klare litt til. Lowrance DownScan kan under optimale forhold detektere bunnen på 100m, men det er nok ikke så mye detaljer å se på dypere enn 60m. Hvis det er litt sjøgang blir bildene fort uklare.

Med en Lowrance HDS eller Simrad NSE sammen med StructureScan får en både et godt konvensjonellt ekkolodd og Side og Down Scan. Jeg har HDS og StructureScan på begge båtene mine.

Hei abbor takk for et bra og uttfyldene svar :thumbsup:

Jeg finner Humminbird 596HD DI Nedscanner/ Ekkolodd 6499,-, og et maken bare i sort hvid, Humminbird 570x DI Nedscanner/ Ekkolodd 3490,- så det er et av disse jeg skal gå for ? hvor mye betyder det om der er farger på nedscanner ?

Allan

Tusen takk for hjelpen og fine svar til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke farge har all verdens betydning for DI/DSI funksjonen, men 597HD DI har også et 2D lodd og der er farger viktig.

Jeg ikke sett et DI/DSI produkt med monochrome skjerm så jeg vet jo ikke hvor lesbare disse skjermene er, jeg bruker StructureScan sammen med HDS. Det er ikke selve fargene som er viktigst for DI/DSI men kontrasten, og jeg tror en fargeskjerm vil gi mye bedre kontrast.

Hår du råd så kjøp 597HD DI, prisen på Høcom er svært bra.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har innstalert structurescan i sjarken min nå har fått testa litt er ganske fornøyd. holdt bunnkontakt til 90m i oslofjorden under vindstille forhold og middels vann kvalitet jeg har bronze svinger som skal klare litt dypere enn plastik svingeren. men må si att det er nesten ikke bruklig ved sjøgang og rulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har innstalert structurescan i sjarken min nå har fått testa litt er ganske fornøyd. holdt bunnkontakt til 90m i oslofjorden under vindstille forhold og middels vann kvalitet jeg har bronze svinger som skal klare litt dypere enn plastik svingeren. men må si att det er nesten ikke bruklig ved sjøgang og rulling.

Hei !! Nå har ikke jeg fått innstalert min structurscan , men jeg har en Lowranse downscan DSI. Og det fungerer på samme måten !! Enig med deg , Ubrukelig i dårlig vær/sjø .Det burde de opplyst om i reklamen at den er dårlig i bølger og at man må være i bevegelse for å ha nytte av den. Er lite egnet for fiske der man skal pilke !! Men nå er det på grundt vann jeg skal bruke den 0-30 meter... Hummerleting :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Structurescan er egentlig laget for ferskvannsfiske. Så høye frekvenser som 455 og 800kHz har dårlig dempes normalt mye i saltvann. Det sier seg jo selv at målinger med en så høy frekvens blir dårlige når båten ruller, svingeren må plasseres på en tauefisk for at dette skal virke noe særlig i bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg testa downscan ned til 110 m er i hvertfall godt fornøyd med det :-)

men må stille omeråde manuelt setter jeg den i auto blir det bare flimmer å den justerer seg til 5m med engang.

hver gang i 800khz nesten hvergang i 455khz hva kan det komme av ? har noen screen shots som jeg skal prøve å poste vis jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Så bra. Gratulerer. Hvilken HDS-modell er det du har kjøpt deg? Tror det er Mjøsservice som er billigst på StructureScan. Der får du den nå med hekksvinger for 5990,-

http://mjosservice.no/butikk/lowrance/ekkolodd/structurescan

Er vel også en ny versjon på vei. StructureScan HD. Virker ikke som forbedringene er så store, så tror ikke den er noe å vente på. Den hekkmonterte svingeren er enda lenger på den nye versjonen. Stikker langt ut bak. Gir marginalt bedre definisjon.

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Gratulerer. Hvilken HDS-modell er det du har kjøpt deg? Tror det er Mjøsservice som er billigst på StructureScan. Der får du den nå med hekksvinger for 5990,-

http://mjosservice.n...d/structurescan

Er vel også en ny versjon på vei. StructureScan HD. Virker ikke som forbedringene er så store, så tror ikke den er noe å vente på. Den hekkmonterte svingeren er enda lenger på den nye versjonen. Stikker langt ut bak. Gir marginalt bedre definisjon.

Takk :) Det er HDS 5 gen2 meget fornøyd. Men jeg tenkte nå mere fra det store utland spare litt det er jo dyrt nok som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.