Gå til innhold
Fiskersiden

sjøørret i grenland


Recommended Posts

noen tips til hva som er bra å fiske med? jeg har tidligere hatt god erfaring med møresilda sølv og blå holografick. er det noen andre gode tips?

Det er jo vår, ihvertfall i følge kalenderen. Kan være greit å ha med seg noe som ligner børstemark.

Opphengerflue (foran sluken) er et must, synes nå jeg :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slager i fjordene her er å finne grunne viker hvor solen kan varme opp vannet litt, og fiske med mark på bunn. En åtterkrok, et enkelt glidetackle, frikoblet spole og så er det bare å lene seg tilbake og kose seg :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var en tur ute ved Surtebogen i Bamble et par timer midt på dagen i dag.

Brukte Jensen Tobis 12gr i lys blå/sølv, noe som resulterte i 3 landede SØ og 2 mistet under kjøring...

Gjorde meg noen nyttige erfaringer selv og, som en svært uerfaren SØ-fisker.

Det første som slo meg var hvor vannvittig grunt det var der fisken tok, maks en meter dypt, alt fra fem til femten meter fra land. Det andre hvor vannnvittig sprelsk den var. Flyvefisk der altså. Utrolig morsom kjøring.

Men sånn generelt skal det være mange fine plasser både lands Eidanger- og Voldsfjorden.

Setter du deg i bilen og kjører langs med fjordene og finner fine lange grunner med mulighet til å komme seg litt ut, feks en liten odde så er du godt på vei. Det skader ikke om det er en liten bekk som renner ut i området heller. Garantert SØ i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ålreit sjøørret i Frier- og Voldsfjorden ja; har fått smått og sett stort der. Den tiden jeg bedrev slukfiske så fikk jeg flere opp mot kiloen på Viking Herring, Atomsilda sort/sølv og andre sluker - særlig fargen kritthvit virket til å gjøre sjøørreten ganske ko-ko.

Jeg kommer nok til å ta meg et par turer med overflatefiske der fremover, siden jeg har en elendig ørret-pers. Skumringsfiske med popper/walker på nesten blikkstille vann mens både sei, lyr og sjøørret jager byttefisk inn mot land der man fisker er veldig trivelig.

Om du har båt så er det noen svært givende områder ute i Voldsfjorden, hvor du kan treffe på virkelig stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute fredag en liten tur ved Elvik i Bamble... Helt dødt, så noen fisk som var innom grunna nå og da men de ville ikke ta.. Hadde en lengre prat med en annen hyggelig fluefisker der.. Og en MINDRE hyggelig prat med en ilter hytteeier som påpekte at fjellknausen nedenfor hytta hans mot sjøen var innmark og det var meget frekt og total mangel på respekt at jeg gikk forbi hytta hans.. Han andre fiskeren jeg pratet med møtte vel hytteierens mindre hyggelige halvdel og hun var trolig hakket verre en gubben i hytta, som tross alt lot meg passere til slutt etter litt "godprat".. Så alle som fisker på Elvik, det er bare å passere forbi den gule hytta som ligger i enden av "steinrekka" på tvers av grunna der for en hyggelig prat.. Synes igrunn hans definisjon på innmark var ganske fiffi.. Skal tipse noen "bonde" venner av meg så de kan få økt tilskudda sine betraktelig! he he Han hadde tydeligvis ikke hørt om fri ferdsel i strandsona. Fjongende flott dialekt hadde han, og utrolig redd for sine 1 mål med mosebekledd bratt fjellknause. Ingen absolutt ingen hadde lov til å passere på hans eiendom, basta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute fredag en liten tur ved Elvik i Bamble... Helt dødt, så noen fisk som var innom grunna nå og da men de ville ikke ta.. Hadde en lengre prat med en annen hyggelig fluefisker der.. Og en MINDRE hyggelig prat med en ilter hytteeier som påpekte at fjellknausen nedenfor hytta hans mot sjøen var innmark og det var meget frekt og total mangel på respekt at jeg gikk forbi hytta hans.. Han andre fiskeren jeg pratet med møtte vel hytteierens mindre hyggelige halvdel og hun var trolig hakket verre en gubben i hytta, som tross alt lot meg passere til slutt etter litt "godprat".. Så alle som fisker på Elvik, det er bare å passere forbi den gule hytta som ligger i enden av "steinrekka" på tvers av grunna der for en hyggelig prat.. Synes igrunn hans definisjon på innmark var ganske fiffi.. Skal tipse noen "bonde" venner av meg så de kan få økt tilskudda sine betraktelig! he he Han hadde tydeligvis ikke hørt om fri ferdsel i strandsona. Fjongende flott dialekt hadde han, og utrolig redd for sine 1 mål med mosebekledd bratt fjellknause. Ingen absolutt ingen hadde lov til å passere på hans eiendom, basta ;-)

Da vil jeg fiske der :thumbsup: elsker å provosere slike idioter :D takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og noen kamerater har fått 6-7stk på gravastrand de siste ukene, den største på 2blank.. er mye SØ på frankestranda, rett nedenfor renseanlegget på heistad.. men nå begynner endelig fisket rundt arøya igjen :D jeg fløtter dit den uka her så da blir det SØ fiske noen timer om dagen fram til slutten av november når hummerfiske blir stengt igjen

jeg også skal til Elvik og fiske nå framover ;) elsker og provosere idioter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Findal, Gravastrand, Nystrand & Brønstad er alle bra plasser. Har tatt opp en 10-15 stk i mai, 2-3 stk over kilon å den største på 2 kg. Anbefaler å se an været og vente til høyvannet er på vei, slenge ut marken(vanlig meitemark) på ca 60-100 cm(på bunn). Kun et par "bomturer" av svært mange turer hittil i Mai med mark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

corzani jeg er ikke en markfisker :D du burde jo vite atte jeg ikke har ro i ræva til og fiske med mark :hug: hehehhe

men nå kommer jo lars hjem fra ferien i morra så da blir det vel litt ferskvannsfiske framover så kansje jeg har litt bedre fiskelykke der (og jeg får ny fenwick fluestang til lørdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

corzani jeg er ikke en markfisker :D du burde jo vite atte jeg ikke har ro i ræva til og fiske med mark :hug: hehehhe

men nå kommer jo lars hjem fra ferien i morra så da blir det vel litt ferskvannsfiske framover så kansje jeg har litt bedre fiskelykke der (og jeg får ny fenwick fluestang til lørdag)

Hehe, jeg har heller ikke det i utgangspunktet men har vært heldig med hyppige napp, og har inntil 3 stenger med mark uti + en sluk stang som jeg kaster med på siden av så sitter ikke så veldig rolig i utgangspunktet. Er helt enig at det å sitte med marken uti uten å ha verken flue eller sluk stang tilgjenglig er kjedelig :=)

Men at jeg har fått veldig mye mer ørret etter at jeg har funnet noen perfekte spotter å legge marken er det ikke tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde prøve deg under langgangs brua, ca 100m innafor brua er det en helt sinnsyk plass men desverre har jeg ikke fått noe der ennå, men jeg har sett mye ørret over kilo'n der og faren til sanden skryter den plassen opp i skyene

men i kveld/natt skal jeg og håkon ut og fiske ørret med fluene.. skulle ønske jeg hadde en sluk snelle jeg kunne bruke på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde prøve deg under langgangs brua, ca 100m innafor brua er det en helt sinnsyk plass men desverre har jeg ikke fått noe der ennå, men jeg har sett mye ørret over kilo'n der og faren til sanden skryter den plassen opp i skyene

men i kveld/natt skal jeg og håkon ut og fiske ørret med fluene.. skulle ønske jeg hadde en sluk snelle jeg kunne bruke på kvelden

Ja det skal jeg prøve på, aldri gjort noen forsøk der før faktisk.

Dem har foresten idag fyllt hele folketshus med fiskeutstyr fra lagerhaller og kjører 30 til 70% på ALT fiskeutstyr :D

Anbefaler og ta en tur dit å se :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve område rundt finndal, der er det mange som står med mark, min "favoritt"sluk er møresilda 12gr i kobber og rødt/blåt. laksen biter også på.

Herre er også en fin plass, rundt i Siljanbukta (båt langs mållabakken) jeg er mye der og tatt noen, men desverre ingen kjemper, men stor sett kilos-fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve område rundt finndal, der er det mange som står med mark, min "favoritt"sluk er møresilda 12gr i kobber og rødt/blåt. laksen biter også på.

Herre er også en fin plass, rundt i Siljanbukta (båt langs mållabakken) jeg er mye der og tatt noen, men desverre ingen kjemper, men stor sett kilos-fisk.

Jeg har fisket endel på findal men har aldri opplevd å få laks, noe spesielt du fisker med utover vanlig sluk?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket endel på findal men har aldri opplevd å få laks, noe spesielt du fisker med utover vanlig sluk?

Noen tips?

'

Er da laks rundt der, har ikke fått alt for mange nei, men di gangene jeg har fått har den biti på møresilda i messing med rød stripe.

Kasta ut, sveiva fort, stoppa kort, sveive fort..... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok to laks på mark,og dupp der engang :)

det var i ungdommen...nå har jeg sluttet å fiske ørret i ørretens barnehage!

prøvde forresten for et par år siden og fikk endel ørret på 2-300g. flere av disse hadde slukt så dypt at de måtte kakkes.

fisker derfor ørret lenger ut der småtassene stort sett ikke finnes :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener når du sier småtasser, men om det gjelder 2 - 300 grams så må jeg si det er veldig lenge sidne jeg har

opplevd å få så små i frier generelt og findal..

Stortsett 550g og oppover, i det siste har dem vært like under kiloen flere av dem samt noe på 2kg og mer:)

Fisker med mark selv av og til og er enig det du sier når dem sluker dem såpass at dem må ta'es er det ikke fornuftig og fiske der det kun er smått

men den erfaringen har ikke jeg fra frier hittil i år.

Har du tips til hvor man bør prøve marken hvor det ikke er veldig mye smått så er det bare å dele om det ikke er konfidensielt :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.