Gå til innhold
Fiskersiden

Kinetic O2 vadepakke


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,

jeg ser på vadepakke til Våren/Sommeren og ser at denne inneholder alt.

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46984

Passer denne til Saltvann, Ferskvann og i Lakseelva? Holder den i flere år eller blir den fort ødelagt? :thumbsup:

Sigvea

Eller er denne bedre? http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d61180&plid=61180

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall bedre enn det jeg har :) Sikkert gode begge disse pakkene, uten at jeg har prøvd de. Ta en tur ned til Agdar, han har endel gode vadepakker til en overkommelig pris også.

Og prøv de ut og at de er komfortable på kroppen. Vadejakka f.eks. bør tåle skikkelig trøndersk rotbløyte sidelengs. I mange timer. Og lommene bør være tett. (tett glidelås)

Det jeg ser etter når det gjelder vadejakka er først og fremst at det er bra stoff i den og at den tåler mye regn på sikt. Pluss at ikke lommene stikker for mye ut og er mest i veien. Og at det ikke er masse snorer her og der som vikler seg inn i alt mulig. Tettsittende og straight. Og med hette som stikker endel ut i front ned på caps når det regner/blåser som verst.

Dette finner du best ut av ved å prøve klærne i butikk, og kjenne at de sitter godt. Vadejakka bør egentlig ikke romme så mye. Du tar jo med bare litt ass. utvalg for fisketuren lell. Kun det nødtørftigste. Blir det for mye i lommene kan det gå litt i surr også :o 2 utv. lommer er iallefall mere enn nok for meg, pluss 2 innerlommer til evt. tobakk/rødbrus som er mitt behov i tillegg til fluer, 2-3 sluker eller liten boks med trekantsvirvler, angler til markfiske når det skal fiskes med mark.

Men, det viktigste er at du trives i jakka og at den tåler skitvær i dagesvis !

Jeg kan nå nevne hva jeg har i vadejakka etc. når jeg skal fiske laks med sluk, mark eller flue, så ser du hva jeg har med meg uti elva:

Markfiske i Gaula eller tunge elver: Liten flueboks med markangler (jeg har de ferdigknyttet med 2 oransje tråder), store trekantsvirvler, 2cm. ferdigkappet plastslanger i hot oransje.

Evt. liten snelle med rødtråd eller hot oransje eller klippet av i passe lengder som kan legges i flueesken.

0.45 mono (liten trommel) som brukes frem til søkke.

2-3 lengder (ca. 1,2m) med markfortom 0.60. Evt. 0.50 eller 0.55

Tauløkker til evt. henge opp laksen. Noe mer av fiskeutstyr har jeg ikke i lommene i vadejakka når jeg skal bruke mark. Men du trenger mere.

Ass. utvalg med søkker i forskjellige vekter tilpasset strekket du skal fiske (dette kan man få krokrygg av) :)

Knipetang, denne bruker jeg kombi. Til å klippe av evt. fireline, mono ved knuter, eller klippe av litt av blysøkkene. Kniv til å bløgge laks trenger du ikke. Bare å røske ut gjellene på den ene siden av fisken. Så minst mulig på kroppen. Bare det nødvendigste.

Tang og blysøkker legger jeg i frontlomma på vadejakka. Og evt. kamera på innsiden av vadebuksa. Eller i innerlomme på vadejakke. Kamera må alltid være med :D

Markboks hekter jeg på i en av frontlommene i vadejakka med slik "sperrehempe" i stål. Eller rundt buksebeltet hvis jeg ikke bruker vadebukse. Så markboks et stykke opp over vannflata hvis vading, ellers kan det bli marksuppe.

Slukfiske: Liten plastboks med 2-4 gode sluker, slukringer, ownerkroker. Kun det. Nå bør man ha med evt. småverktøy til ambiss, haspel og res.del til ambiss (kniv,snellefører) hvis langt fra bil etc.

Alt slikt har jeg i bilen altså, som er tilgjengelig så jeg ikke blir handlingslammet hvis noe klikker oppi elva. Tang og flattjern er greie å ha til ambissen.

Fluefiske: Kun en flueboks med noen ass. fluer/tuber beregnet for strekket. Fortommmer i flere dimensjoner. Jeg binder fortommene selv. Reservedupp med nødvendig utstyr på hvis duppfiske.

Knipetanga eller liten saks er alltid med altså, for å spare tennene. Ingen spøk å klippe av 0.60 med tanngarden.

Så nå vet du omtrent hva du skal ha med deg uti elva (Gaula) i sommer :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

jeg ser på vadepakke til Våren/Sommeren og ser at denne inneholder alt.

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46984

Passer denne til Saltvann, Ferskvann og i Lakseelva? Holder den i flere år eller blir den fort ødelagt? :thumbsup:

Sigvea

Eller er denne bedre? http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d61180&plid=61180

Kjøpte meg Kinetic-pakka i fjor våres og har dermed ett års erfaring. Kan vel si at jeg er fornøyd i forhold til prisen.

For min del brukes den først og fremst i saltvann, og oftest i den kaldere årstida. Men en og annen tur i elva på sommeren har den også vært med på.

Buksa er litt stiv og "tjukk", men ikke slik at det er plagsomt. Etter et år med sånn passe antall turer har jeg ikke merket noe slitasje eller lekkasjer. Og jeg passer IKKE spesielt godt på buksa, hverken under bruk eller f.eks ved å skylle den etter bruk.

Minuset er at buksa puster littegrann dårlig, slik at man på en varm sommerdag blir litt klaustrofobisk. Så hvis bruken din først og fremst skal være i sol og varme ville jeg gått for noe annet med bedre pusteegenskaper. Men hvis bruken er som mitt da man oftest er ute i litt kaldere vær er den som sagt fin i forhold til pris.

Jakka er fin, med god plass i lommer til bokser og div. Skoa som følger med akkurat som det pleier: smått klumpete, med ok grep.

Scierraen du linker til har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Kinetic-pakka i fjor våres og har dermed ett års erfaring. Kan vel si at jeg er fornøyd i forhold til prisen.

For min del brukes den først og fremst i saltvann, og oftest i den kaldere årstida. Men en og annen tur i elva på sommeren har den også vært med på.

Buksa er litt stiv og "tjukk", men ikke slik at det er plagsomt. Etter et år med sånn passe antall turer har jeg ikke merket noe slitasje eller lekkasjer. Og jeg passer IKKE spesielt godt på buksa, hverken under bruk eller f.eks ved å skylle den etter bruk.

Minuset er at buksa puster littegrann dårlig, slik at man på en varm sommerdag blir litt klaustrofobisk. Så hvis bruken din først og fremst skal være i sol og varme ville jeg gått for noe annet med bedre pusteegenskaper. Men hvis bruken er som mitt da man oftest er ute i litt kaldere vær er den som sagt fin i forhold til pris.

Jakka er fin, med god plass i lommer til bokser og div. Skoa som følger med akkurat som det pleier: smått klumpete, med ok grep.

Scierraen du linker til har jeg ikke prøvd.

Takk for svar :thumbsup:

Viss den ikke passer til sommervarme blir den vell litt uaktuell. Noen andre tips som også har med gode sko og jakke?

Så at de fikk inn denne til mai på agdars: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12816 Ser også ut som skoene er litt bedre der..

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

Jeg har den førstnevnte Kinetic-pakka. Kan si meg ganske fornøyd med jakka. Som havtryta sier er det godt med lommer og plass på jakka, og den fungerte også fint i sterk vind\regn.

Buksa er jeg enig i at er litt stiv, og den kan vel tåle litt lite i forhold til rifter osv. Har også plaget med at den hadde litt hull, og det var faktisk i sømmen på buksa.

I tillegg synes jeg buksa har dårlig lommeløsning, men der har du jo en ok jakke :thumbsup: Jakka er kanskje litt i overkant varm på en sommerdag..

Skal muligens kjøpe meg en nye vadere, så da skal jeg vel bare bruke en lett jakke over. Det er jo ikke umulig å bruke joggesko når du vader heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

Jeg har den førstnevnte Kinetic-pakka. Kan si meg ganske fornøyd med jakka. Som havtryta sier er det godt med lommer og plass på jakka, og den fungerte også fint i sterk vind\regn.

Buksa er jeg enig i at er litt stiv, og den kan vel tåle litt lite i forhold til rifter osv. Har også plaget med at den hadde litt hull, og det var faktisk i sømmen på buksa.

I tillegg synes jeg buksa har dårlig lommeløsning, men der har du jo en ok jakke ;) Jakka er kanskje litt i overkant varm på en sommerdag..

Skal muligens kjøpe meg en nye vadere, så da skal jeg vel bare bruke en lett jakke over. Det er jo ikke umulig å bruke joggesko når du vader heller :P

Bør jeg gå for en sånn pakke eller se litt mere etter andre..? Jeg må jo ikke ha en pakke med jakke :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne ha gått tilbake i tid hadde i hvertfall jeg brukt litt penger på en skikkelig god bukse, og bare brukt en lett jakke siden jeg fisker mest om vår\sommer.

Greie og billig sko bør heller ikke være vanskelig å finne.

Litt vanskelig når det er så utrolig mye på markedet å velge mellom :\

Kan evt. få kjøpe jakka og skoene mine billig, men tror nok ikke størrelsen passer :thumbsup:

Endret av alex---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. ta en titt på vadejakkene til Agdar. En stund siden jeg har vært der, men vet det gikk an å få seg en brukandes vadejakke til rundt kr. 1000,- på tilbud. Han har jo hatt endel tilbud på slike. Jeg kjøpte en guideline for under 1000-lappen. Gode vadejakker som funker 100% i Trøndelag sommers tid (vi har ofte ikke sommer) er nok ganske så dyre ja. Så man må se litt mellom fingrene tross alt, det gjør jeg også. Det er grenser for hvor mye man skal koste på fiskeklær :P Du trenger jo ikke samme merke bukse/jakke.

Nå får jeg vel kjeft, he he, men jeg vil si at vi som fisker i juni, pluss utover sommeren i lakseelver faktisk har et lite dilemma. Og det mener jeg, på tross av at mange sier de IKKE fryser i pustende vadebukse når elva går på 4-8 grader. Spesielt rundt 4-6 grader ! Uansett om du har godt med ulltøy under. Kulda kommer snikende etter 10-15 minutter og bare forverrer seg utover dagen for hver runde. Husk at Nidelva også er meget kald i mange uker ! Og skal du vade uti til knærne (trenger ikke mere når elva er iskald, hvis du trenger å vade i det hele tatt) i Gaula eller Nidelva de første ukene er det bikkjekaldt. Eller kan være ! Så jeg bruker neopren i starten. Og de kan du faktisk få for 499,- på tilbud i mai. Jeg har betalt det de siste 2 årene. Men varmen mann, da er ikke neopren særlig behagelig.

Men jeg har overlevet i mange år, pussig nok :D Blir som regel fisket litt mere og hvis man har neopren, for da er det godt å avkjøle seg uti elva når det er varmt ;)

Du får problemer med neopren uti iselva etter hvert også, på tærne. Men du kjenner ikke isvannet på lårene og rundt midjen så godt. Og du er ung, og bør helst ikke ha gikt før du passerer 50 år !

Men pustende vadebukse er jo mere praktisk som allround, ørretfiske etc. utpå sommeren. Jeg vil ikke anbefale vadere. Vel, de er meget greie å bruke hvis det er varmt (neopren vadere) og man ikke trenger å vade så dypt. Har du ikke vadebukse og kun vadere er du ikke potte tett rundt kroppen når det regner. Så vadebuksa har 2 misjoner. Vading og regnvær når man står på land :thumbsup:

Men som sagt har ikke jeg peiling på de 2 eksemplene dine, så dette kan du sjekke mere ut. Det er en brukbar pris tror jeg i forhold til hva du får. Men ikke kjøp slikt uprøvd, det vil jeg ikke anbefale. Det er så irriterende at klærne ikke passer, eller at de irriterer. For stivt og ukomfortabelt f.eks.

Edit: Neopren vadebukse holder en sesong, ofte lekker de i sømmene etter noen uker. Så det er forbruksvare. Det er ulempen, men de kan fås billig. Dyrere vadebukser er utsatt for rift etc. de også, men de kan lappes på også, som neopren (unntatt sømmene).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. ta en titt på vadejakkene til Agdar. En stund siden jeg har vært der, men vet det gikk an å få seg en brukandes vadejakke til rundt kr. 1000,- på tilbud. Han har jo hatt endel tilbud på slike. Jeg kjøpte en guideline for under 1000-lappen. Gode vadejakker som funker 100% i Trøndelag sommers tid (vi har ofte ikke sommer) er nok ganske så dyre ja. Så man må se litt mellom fingrene tross alt, det gjør jeg også. Det er grenser for hvor mye man skal koste på fiskeklær :D Du trenger jo ikke samme merke bukse/jakke.

Nå får jeg vel kjeft, he he, men jeg vil si at vi som fisker i juni, pluss utover sommeren i lakseelver faktisk har et lite dilemma. Og det mener jeg, på tross av at mange sier de IKKE fryser i pustende vadebukse når elva går på 4-8 grader. Spesielt rundt 4-6 grader ! Uansett om du har godt med ulltøy under. Kulda kommer snikende etter 10-15 minutter og bare forverrer seg utover dagen for hver runde. Husk at Nidelva også er meget kald i mange uker ! Og skal du vade uti til knærne (trenger ikke mere når elva er iskald, hvis du trenger å vade i det hele tatt) i Gaula eller Nidelva de første ukene er det bikkjekaldt. Eller kan være ! Så jeg bruker neopren i starten. Og de kan du faktisk få for 499,- på tilbud i mai. Jeg har betalt det de siste 2 årene. Men varmen mann, da er ikke neopren særlig behagelig.

Men jeg har overlevet i mange år, pussig nok :D Blir som regel fisket litt mere og hvis man har neopren, for da er det godt å avkjøle seg uti elva når det er varmt ;)

Du får problemer med neopren uti iselva etter hvert også, på tærne. Men du kjenner ikke isvannet på lårene og rundt midjen så godt. Og du er ung, og bør helst ikke ha gikt før du passerer 50 år !

Men pustende vadebukse er jo mere praktisk som allround, ørretfiske etc. utpå sommeren. Jeg vil ikke anbefale vadere. Vel, de er meget greie å bruke hvis det er varmt (neopren vadere) og man ikke trenger å vade så dypt. Har du ikke vadebukse og kun vadere er du ikke potte tett rundt kroppen når det regner. Så vadebuksa har 2 misjoner. Vading og regnvær når man står på land :thumbsup:

Men som sagt har ikke jeg peiling på de 2 eksemplene dine, så dette kan du sjekke mere ut. Det er en brukbar pris tror jeg i forhold til hva du får. Men ikke kjøp slikt uprøvd, det vil jeg ikke anbefale. Det er så irriterende at klærne ikke passer, eller at de irriterer. For stivt og ukomfortabelt f.eks.

Edit: Neopren vadebukse holder en sesong, ofte lekker de i sømmene etter noen uker. Så det er forbruksvare. Det er ulempen, men de kan får billig. Dyrere vadebukser er utsatt for rift etc. de også, men de kan lappes på også, som neopren (unntatt sømmene).

De får jo inn denne i Mai: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12816

Ser gangske fin ut den. Får jo også prøvd den da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vel kjeft, he he, men jeg vil si at vi som fisker i juni, pluss utover sommeren i lakseelver faktisk har et lite dilemma. Og det mener jeg, på tross av at mange sier de IKKE fryser i pustende vadebukse når elva går på 4-8 grader. Spesielt rundt 4-6 grader ! Uansett om du har godt med ulltøy under. Kulda kommer snikende etter 10-15 minutter og bare forverrer seg utover dagen for hver runde. Husk at Nidelva også er meget kald i mange uker ! Og skal du vade uti til knærne (trenger ikke mere når elva er iskald, hvis du trenger å vade i det hele tatt) i Gaula eller Nidelva de første ukene er det bikkjekaldt.

Vil gjerne se den som IKKE fryser under slike forhold ja :thumbsup:. Gaula gikk iskald de 3 første ukene i fjor, og selv om undertegnede hadde 3-lags vadebukse av god kvalitet, fleece bibs, longs og skikkelige ullsokker dovnet beina bort etter 20 minutter.

De får jo inn denne i Mai: http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12816

Ser gangske fin ut den. Får jo også prøvd den da ;)

Tror jeg seriøst ville ha vurdert Agdars pakke jeg. Som du sier så får du fysisk prøve om det er rett størrelse i butikken (og den biten er viktigere enn du tror, ikke noe som er så trasig som å ha vadebukse med feil størrelse) og dessuten er Agdar særdeles real dersom det er lekkasje på buksa (og det hender fra tid til annen), da får du byttet til ny ekvivalent eller dyrere modell uten noen som helst diskusjon. Skal du sende inn til nettbutikk, argumentere for reklamasjon og vente på en ny så forsvinner verdifulle dager og kanskje uker av fiskesesongen *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert grei den Sigve. Prøv den. Og sjekk om de har vadejakker rundt 1000,- 1200,- Er jo endel fine han har vet jeg, mye finere enn jeg har :)

Jeg sjøl ser jo ut som en boms. Og blir mobbet på alle bauger og kanter, men det bryr jeg meg katta om. Hvem husker vel 2009 da jeg kjøpte "katta i sekken". Vadebukse (Abu-skit) på XXL. Ballongbukse ! :P

Det var da en godhjerta samaritan fra Stord syntes synd på reven, og anskaffet pustende vadebukse. Som jeg har tenkt å bruke mere av i år når varmen evt. kommer.

Men jeg trosset alle fliropp`ene og vadet meg gjennom sommeren med hodet høyt hevet. Og laksen så faktisk ikke buksa læll.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra innom abc hvis du skal ha det vadejakke. .helt kurrante scierra vadejakker, satt ned fra 2990 til 990. tror det var kaitum el den heta. gjort det veldig bra i tester hvis jeg ikke husker feil..

Endret av Pæta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.