Gå til innhold
Fiskersiden

monofilament VS. multifilament


j-man
 Share

Recommended Posts

Hei!

Denne tråden er sikkert opprettet før, men vil gjerne ha et klart svar:)

Hva skal jeg velge. Monofilament sene eller Multifilament sene?

Ønsker gjerne å vite hvilket merke og hvilken tykkelse på sena jeg skal ha. Fisker mest med sluk og mark etter ørret og litt gjedde.

Håper på svar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Denne tråden er sikkert opprettet før, men vil gjerne ha et klart svar:)

Hva skal jeg velge. Monofilament sene eller Multifilament sene?

Ønsker gjerne å vite hvilket merke og hvilken tykkelse på sena jeg skal ha. Fisker mest med sluk og mark etter ørret og litt gjedde.

Håper på svar;-)

Snella di ble levert med 2 spoler. Fyll multi på den ene, og mono på den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker power pro 0,12 eller sufix 832 gore 0,12 etter at jeg har mistet ørreter på 5-6 kilos klasse pga bruk av mono, mono er ikke dårlig i seg selv men skal jeg ha den bruddstyrken jeg vil ha blir den alt for tykk i dimensjon og det går ut over kaste lengden min, så bruk heller multifilament med fortom av FC (fluorcarbon) som har en enorm bruddstyrke til og være mono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker power pro 0,12 eller sufix 832 gore 0,12 etter at jeg har mistet ørreter på 5-6 kilos klasse pga bruk av mono, mono er ikke dårlig i seg selv men skal jeg ha den bruddstyrken jeg vil ha blir den alt for tykk i dimensjon og det går ut over kaste lengden min, så bruk heller multifilament med fortom av FC (fluorcarbon) som har en enorm bruddstyrke til og være mono...

Takk:) Har lurt på hvorfor de bruker fluorcarbon som fortom. Er det fordi multi sene slites så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Har lurt på hvorfor de bruker fluorcarbon som fortom. Er det fordi multi sene slites så fort?

FC har bedre slitestyrke og er så og si usynlig i vann. Multi ryker fort om det blir slitt over feks stein, og synes temmelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt diskutert ett godt dusin ganger før.

Blir smak&behag.

Havfiske/surf= Multifilament.

Ferskvann vanlig slukfiske= Mono.

Trolling og runkefiske =multi.

Men igjen,så er smaken som baken. :thumbsup:

Har hørt dette før at Mono blir anbefalt for ferskvannsfiske. Hvorfor det egentlig? Jeg mener Multi er bedre å kaste med, og om man har en fortom av Mono pleier det ikke å bety noe for fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multi med lang fortom når jeg fisker i ferskvann og det er litt lange kast som skal til men er det kortere kast så bruker jeg bare mono for med multi sena er helt stum og den fjærer ingen ting når man kjører fisken på kort line. opplevd å miste en del fisk som har slitt seg på det!

Men når jeg fisker i sjøen eller dorger bruker jeg bare multi med 2-3 meter lang mono fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multi med lang fortom når jeg fisker i ferskvann og det er litt lange kast som skal til men er det kortere kast så bruker jeg bare mono for med multi sena er helt stum og den fjærer ingen ting når man kjører fisken på kort line. opplevd å miste en del fisk som har slitt seg på det!

Men når jeg fisker i sjøen eller dorger bruker jeg bare multi med 2-3 meter lang mono fortom

Høres ut som du kjører litt tøff brems også..? Monoen er da ikke et gummistrikk som flekser vilt når fisken nærmer seg...

Jeg mener - Om multisnøret er dødt så har du jo fremdeles flexibiliteten i stangen og bremsen på snellen til å kontrollere det du henviser til.

Eller er jeg på jordet her? ;) Har ikke hatt disse problemene selv, og jeg bruker bare multisnøre og multiplikator snelle (antar vinden kan lage litt krøll med haspelsneller på tynn multi)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nok hende det er bare meg også ;) og jaa kjører hard brems men fortom må jeg uansett bruke for er veldig mye steiner og såånt driit der jeg fisker! + at jeg fisker mye laks og da bruker jeg bare mono for den er tykkere og tåler mere stein syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nok hende det er bare meg også ;) og jaa kjører hard brems men fortom må jeg uansett bruke for er veldig mye steiner og såånt driit der jeg fisker! + at jeg fisker mye laks og da bruker jeg bare mono for den er tykkere og tåler mere stein syns jeg

Joda - er helt enig i fortommen, det er mono som hovedsnøre jeg stiller spørsmål ved. Ikke fordi jeg er kritisk, men fordi jeg ikke forstår hvorfor enkelte synes dette er bedre enn multi... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg sverger til mono ihvertfall.

Prøvde multi ei stund, men rev den av spolen etter å ha kastet bort sluker og slitt på fisk..

Fisker i elv med mye steiner, så da blir den nok flisette og svak.

Har prøvd litt av hvert. Men synes jeg har funnet den sena jeg trives best med.

Sufix duraflex. Synes det er en kjempe sene å fiske med ihvertfall. Å den er vel blandt den sterkeste tror jeg??

0,30 tar ihvertfall 8,5kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg sluttet med multi , især når man fisker i klare fjellvann eller når fiske er virkelig sky. Etter min mening og en god del "praksis" er det kun mono som gjelder for meg. Kombinerer multi-mono (stang x 3) kun når jeg bruker flue&dobb eller kystfiske.

Det er mye som har skjedd på monofronten også , som er blitt betydelig bedre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.