Gå til innhold
Fiskersiden

Ut på tur


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Okay så var man kommet seg etter å ha blitt sløyd som en anna grønnsporing på Harstad Sykehus, og kjerringa ble lei av å ha meg hengende i sjørtekanten, så hun sendte meg på fisketur.

Første post på programmet var å sjekke ut den nye brua til Kveøya. Dvs bru pluss en halvannen kilometer med molo.

IMG_0683_4_5_tonemapped2028229.jpg

Men det var ikke parkerbart i nærheten, og ute på moloen kunne man ikke stå med bil. Så med min form, blir det nok å vente på sommeren når man kan få parkert i nærheten og rusle utover.

Dermed ble det kjøring tilbake til Harstad og Stangnes, hvor man fikk rgget seg til, og fikk til et kjempekast med surfstanga. Må vel ha vært ny lengderekord. Bare synd da at snøret ikke fulgte etter siden det ble full stop...hadde glemt å sjekke et par småting på snella som ikke har vært ute av fiskebagen på et halvår....

Det ble noen klønekast til, uten tap av bruket, før jeg endelig fikk en ut, også rige seg til i stol med matpakke og operasjon venting....det ble blanking de luxe. Så til slutt var det bare å rulle hjem til konas hånlatter.... :thumbsup:

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I ettermidag bar det til Gstrikes favorittkai Her i harstad, der hvor han tok den der greie kveita si.

Hadde tenkt å sende han en SMS da jeg hadde rigga meg til, men trengte ikke det for da jeg ankom var han i gang med å rigge seg til på kaia sammen med en kollega fra jobben.

Men tror dere det ble noen flate fisker på meg....nix. Det var såvdt noen sporadiske rykk i stangtuppen, men ikke noe som satt. Gstrike halte inn en stusselig liten taregjedd og ei feilkroka sandflyndre (på kveitetakkel)...and that was it.

Får takke Gstrike for grillpølsa og en ellers hyggelig kveld med gode lygerhistorier :)

Hjemme etter sju timmer ble det kjeft hos kona fordi telefonen ikke var med...ja ja, hun glemte i alle fall hånlatteren hun vanligvis serverer til tomhente fiskere.... :D

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur til bake til Gstrike kaia på Mercur, og endelig er i hvertfall blankeforbannelsen brutt.

Hadde bare med meg reker denne gangen. Så målet var å få ei flyndre. Den sorten har jeg aldri fått på, og knapt nok sett.

Så her var det bare å egne opp og kaste ut. Som sist var det en del napping med ingenting som satt. Bestemte meg da for å hale inn og sjekke agn.

Og jammen satt ikke denne lille tassen på...

IMG_0866.JPG

Når måsen (måkene) var ferdige med å le, var det bare å kaste ut igjen, men rapport ble sendt pr SMS til Gstrike så han kunne få noe å le av han også.

Kom noe usammenhengende tilbake om katter som lo! :rolleyes:

Men fisket gikk videre, og jeg la merke til at snøret plutselig ble slapt på laksestanga. Sveivet forsiktig, bare litt for å kjenne om det var noe der. Og det var det...

Enda en liten taregjedd tenkte jeg og sveivet inn ganske fort. Men så ble det faktisk litt motstand og en anelse bøy på stangtuppen...og snart viste det seg at riktignok hang det en bitteliten tass av en taregjedd på...men på neste krok hang det jammen meg ei sandflyndre!

Dermed ble det ny art for meg på årets første tur uten blanking!

Ble litt for ivrig til at jeg fikk veid eller målt men her er den nå :thumbsu:

IMG_0867.JPG

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kom meg endelig ut døra hjemme i dag. Dundret litt rundt i fiskomobilen, og så etter plasser, men endte likevel på Mercur hvor Gstrike til stadighet drar opp kveiter.

Men hadde som vanlig ikke noe anna agn enn reker. Så det ble konset etter flyndre, eventuelt hvitting til agnbruk. Ble brukt 2/0 makkangler denne gangen, og etter 1 minutt satt første fisk på. En taretass på 3-400 gram...sånnn var den neste også, men så kom et skikkelig run på stanga.

Det viste seg å være en torsk på 3,5kg. Men det ødela liksom litt av gleden at jeg måtte sette den ut isteded for å ta den med hjem til midagsbordet. Da området er sterkt forurenset. Så jeg tror jeg får se meg om etter en annen plass å fiske når det ikke er selveste kveita man er ute etter...

Siener på ettermidagen dukket Gstrike opp, men da var jeg i ferd med å pakke sammen. Så det ble bare litt småprat også hjem til konas hånlatter nok en gang.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk turen til Tjeldsundbrua. Vakker, skyfri himmel, men den Q#¤"%!#% sure nordavinden holdt temperaturen på 5 grader. Måtte ta på lue da vidnen kom sideveis, og jeg begynte å regelrett verke i øret.

Resultat: To agnsei tatt på 40gr, grønn stingsild. Ikke et knepp var ¨høre fra surfstanga egnet med sei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk turen til Tjeldsundbrua. Vakker, skyfri himmel, men den Q#¤"%!#% sure nordavinden holdt temperaturen på 5 grader. Måtte ta på lue da vidnen kom sideveis, og jeg begynte å regelrett verke i øret.

Resultat: To agnsei tatt på 40gr, grønn stingsild. Ikke et knepp var ¨høre fra surfstanga egnet med sei...

Jeg var en liiiten kjøretur lenger bort, og fikk da fisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny tur til Tjeldsundbrua i går sammen med kona og junior :) Denne gang var målet småsei til agnbruk, og desuten er det jo steike godt med stekt småseifilet, potet, rømme og bacon :)

Brua leverte en 5-6 småsei, før dagens artigfangst kom på surfstanga som var egnet med seg. den hadde ligget og godgjort seg en times tid i den sterke strømmen under brua, da det plutselig kneppet til i det som kunne ligne et slags utras...eller var det bare strømmen som hadde tatt tak i agnet, som drev avgårde?

Innsveiving....kjentes nu som en tangklase...og så kom denne her opp

IMG_0946.JPG

Men den arten har jeg fra før på artslisten...

Så det ble bare mer slukdenging etter småsei....

IMG_0963.JPG

Før junior sa fra om at nå fikk det være nok fisking for i dag...

IMG_0957.JPG

Ellers så var det nu kona som vanlig som stod for det meste av den matnyttige fangsten...så takket være henne har jeg nå agn et par dager.... ;)

I ettermidag fikk jeg endelig tatt motet til meg og starta vårpussen på snellene.

Første kandidat ut var Ambassadeur 6500CS Rocket. Jeg pleier å skylle snellene under springen etter hver fisketur, og plukke dem fra hverandre sånn ca 1 gnag i måneden når jeg er veldig aktiv i fjæra. Men nå har ikke denne sett vedlikehold siden i fjor sommer.

Så pellet den fra hverandre og beslagla en gammel tannbørste fra kona, og vasket alle deler i Zalo vann. Her er 1 stk Ambiss i skyllevann før remontering.

IMG_0966.JPG

Og siden jeg bare har 20 tommeltotter tok det bare en halv time, inludert litt juksekikking på et par youtube videoer å sette den sammen igjen. Og nå sviver den i vei som ny!

IMG_0969.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk turen til Sør-stangnes ved fergekaia. hadde ikke noe særlig trua, men yngstemann av konas gutter ville fiske, og han ville dit, sioden han fikk fisk der i fjor, så da så.

Men han fikk ingenting på slukene sine, og jeg endte opp med en sånn...finnes det noen rekordklasse for "minste kystemeitetorsk" noe sted?

IMG_0971.JPG

Senere fikk jeg en kilosgjeidd...men gidder ikke laste opp bilde her.

I dag gikk turen til Mercurkaia igjen. Og der fikk gutvargen til kona endelig fisk, etter jeg overtalte han til å prøve meiting.

IMG_0974.JPG

Ikke rare karen, men første meitefisk noensinne er jo verdt et bilde, og det gav nok blod på tann at han fik en 7-8 til av samme slaget. Desverre var det bare

sånne agntyver å få i dag. Men noe hadde ivertfall smakt på agnet på surfstanga denne gangen. Vanligvis pleier selv torsken å sette nesa i sky der i gården.

Tiden er vel overmoden for å gjøre noe på agnfronten ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende med multiplikatorer!

Kanskje siste rengjøringa ble for efektiv! :thumbsup:

Neida, det var ei anna snelle. Satte lavprofilsnella på Beastmaster 156 UL stanga med en 3 grams vibrax spiner på og gjorde et prøvekast...den stanga er vel muuligens for myk for multisneller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stornes, strålende solskinn med verdens vakreste solnedgang over Toppsundet, speilblankt hav med Grytøy midt i mot, shorts temperatur FØR 17 mai i Tore Hunds og Asbjørn Selsbanes rike!

Og ikkje en "#%!#¤ feskepinne!

Bortsett fra en førbaina agntyv av en taregjeidd som var så liten at jeg ikke merka at den var der før jeg halte inn for å pakke sammen...

Edit: Jeg burde selvsagt ha skjønt at å dra på fisketur natt til fredag 13. var dødfødt.... :rolleyes:

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne havna på feil plass...

______________

Måtte til Mercur i dritvær for å få fisk. Det ble ei sandflyndre og en 2 kilos gjeidd.

Men, det var masse aktivitet og jeg sprang fra stang til stang hele kvelden, og dro inn den ene baby gjeidden etter den andre.

Og forklaringen må være at jeg endelig fikk tak i ordentlig agn. Så GStrike, de har agnmakrell på Petters Sjømat nu. 19 kr kiloen...

Hadde nok bare vært et tidspørsmål før det satt noe ordentlig på. Men så måtte man på dass, og våt og kald...valgte jeg retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.