Gå til innhold
Fiskersiden

Ut på tur


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Haha fantastisk kommentar om '45. :thumbsup:

Flirte godt når jeg fikk den på melding, kom selvsagt en del andre gloser også da han var midt oppi det hele! ;)

Men må jo bare bøye meg i støvet nok en gang. 3 år uten hyser her oppe er virkelig imponerende!

"Grattis" med ny kystmeiteart!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Don't mention the war!

Gimbo, det er behov for slike som deg i UD. Trengs litt mere futt i utenrikspolitikken her på berget! ;)

Har vært ute på oppdrag for UD før jeg...men da i en...æh...ikke diplomatisk kapasitet...lol

Men må jo bare bøye meg i støvet nok en gang. 3 år uten hyser her oppe er virkelig imponerende!

"Grattis" med ny kystmeiteart!

Til mitt forsvar må det vel sies at det var jo langt uti juli første sesongen at jeg oppdaga kystemeite.

2. sesongen ble "spolert" av at kona gikk gravid, så da ble man jo helt tusseladdOg det er jo først i år at jeg har oppdaget at det er lurt å fiske på plasser der det faktisk er fisk.

På den andre siden, så er det jo "sesong" 365 dager i året med denne fiskeformen... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fru Gimbo annonserer at hun vil ut på tur og fiske litt, er det jo bare en ting å gjøre...pakke stenger, kjerring og unger i bilen og komme seg avgårde før hun ombestemmer seg!

Kort oppsummert gikk turen til vikevannet i sånn 25-30 varmegrader og strålende sol. Ble litt ugreit å komme seg fram, siden dette innebar bæring av barnevogn et stykke, men det er jo det man har tenåringer i huset til, så det gikk greit!

Kort oppsumert, så fikk vi en masse fisk, men alle i denne størrlesen som altså er årets første ørret for min del. Nå skal det sies at fruen fikk en før meg, men den var enda mindre. Så selv om det var en del fisk å få, ble det fort kjedelig med de der. Så overaskende nok spurte fruen om vi ikke heller kunne dra til bogen å fiske.

Jeg var ikke usen med å få prekevert unger, barnevogner, kjerringer og tenåringer tilbake til bilen, og kompasskurs mot Bogen ble satt.

Og der dukket nå selvfølgelig demonstrasjonseffekten opp...ikek en fisk, hverken på meg eller fruen. Men guttene fikk nok småsei til at vi får oss nu en middag i dag. Fin dag ute som ble avsluttet ved midnatt under strålende midnattsol...

IMG_1257.JPG

Best å holde seg godt fast i mamma, syns Ståle...9 måneder har han blitt :-)

IMG_1264.JPG

Men en sånn tur er ikke uproblematisk. Fruentimmeret presterte å lære seg å kaste med multiplikator snelle, og nå vil hun også ha...!¤"%!%% :angel::dribble:

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei et par timer uten fisk men med 2-3 tapte bruk rundt Gressholman i helga mens kone og barn lekte på stranda. Null fisk.

I dag var vi en tur i Tjeldsundet, også med null fisk, så da vi kom hjem ble det en tur til Mercur hvor Gstrike med datter var ivrig optatt med å fiske tare gjeidd og anna ufisk.

Fikk lengt ut litt, så jeg fikk meg en feilkroka sei, og litt taregjeidd jeg og før jeg satte kursen hjem. :)

Som vanlig hyggelig prat med Gstrike....

Men det ble nå et første run med fisk på "nysnella" som fungerte prikkfritt. Kastelengden har også økt litt etter at jeg fant fram til ny kasteteknikk på Youtube som passer meg og den skakkjørte kroppen min bedre enn de der halvhjerta pendelkastene jeg brukte før, og har ei snelle jeg stoler på. Bare nå Greyflex stanga dukker upp. Gjøkene jeg har bestilt den fra var så uproffe at de glemte å sette på tolldeklarasjon, og dermed nekter Royal Mail å sende den til Norge...får se på mandag om det løser seg. :rolleyes::growl:

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da ble det endelig fisketur med gummibåten. Det var litt mer vind i dag. Fralandsvind som på fredag. Og med guttunegn på tolv som dekksgutt la vi fra land i Medkila. La turen rett over bukta til Kanebogen, og så la vioss på rek der og fisket litt i ly av land. Guttungen var fornøyd bare han fikk være med...fisk var bonus.

Men etter en stund var han kald og frøs, så han ble satt på land, så kunne far virkelig sette gang!

La kursen først i retning Stangnesbasenn. På høyde med fergekaya ble det ganske bar med dønninger for den lille 8 fotingen. Tipper rundt meteren. Så jeg feiget ut, og snudde mot Hestvika. Der kom jeg i le av land, og slapp ut en shad. Som straks ble for lett alene så rigget den til med en bom og et søkke...men fikk ikee kjenning med fisk.

Men så løyet vinden og dønningene avtok litt, så jeg la over sundet til Arnøya. Skulle på yttersida som er en kjent fiskeplass for litt av hvert. Tok en pen lange der i fjor. Men der kommer også storhavet rett inn, så atter en gfang ble jeg for feig, men la meg i le, sør av Arnøya....til ferga kom og jeg måtte flytte meg.

Gikk da tilbake til kanebogen da det var lit fugle action der. Ut med oransje shad. Og starks etter satt det 3 kilos torsk. Den ble midagsmat da hadde svelgt shaden..

Neste var en 2 kilos torsk som var pent kroket i munnviken, så den fikk gå.

Ble noen targjedder, men intet mer. Meen...nå "stoler" jeg på motoren, da den startet pent , uten for mye overtalelser og bannskap. hadde vel totalt en 6 timer med vann under kjølen, og bruket en halv tank bensin, altså rundt 6 liter...he he

Men så gjør den ikke mer enn 5 knop heller, målte med GPS'en i telefonen, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg frøs litt på slutten av forige tur på havet, ble flytedrakten med i båten denne gang. Og det var alt som skulle til for at skyene åpnet seg og vi fikk en strålende ettermidag og kveld. Ikke en sky på himmelen. Det var bare nordavinden som holdt tempen nede. Men man slapp da å sitte i flytedrakt for å holde varemn!

Durte ut til Forhamn først. Men pga av vindforholdene som jobbet mot strømmen, ble det ganske utrivelig i den lille gummibåten der ute. Så jeg marsjet tilbake til medkila, og la kursen mot Stangnes. Da jeg gikk langs Stangensbasen skjønte jeg hvorfor alle båtene går på Arnøysida av sundet. Det var ganske vill sjø rett imot, og båten stampet bra den, og jeg følte meg helt trygg. Så la kursen over mot Arnøya. På tvers av bølgene var båten helt fin. No problem.

Rundet Arnøya til yttersida hvor det er umulig å ikke få fisk. Her er det både lange, brosme, uer, torsk, sei steinbit etc. La meg på rek sørover langs Arnøya. Vinden blåste meg sørover, mens strømmen presset nordover. Men her er det mer åpent og dypere så bølgene var ikke så ville som ute ved Forhamn.

Hadde vært ute noen timer nå alt, og fisket med shads i alle kullører uten et napp. Og det begynte å bli sein kveld. Så byttet til Svenskpilk, og da tok det kansje 2 minutter så satt det ei lita brosme på. Brosmefilet er nydelig mat, så den ble tatt. Og det var i grunnen hele turen det. Satte kursen hjem.

IMG_1535.JPG

IMG_1536.JPG

IMG_1539.JPG

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen dager uten gummibåtvær, men kom meg endelig ut på Vågsfjorden i går. Havet var som et speil, og med flere båter og ikke mindre enn 2 kystvaktskip i nærheten, var jeg et par sjømil ute i 8 fotern :-)

Resultat, min aller første meitefanget fisk fra båt. En liten brosme.

Fikk også en den minste hysa jeg hart sett på svenskpilken. jeg merket faktisk ikke at den var der engang, da den var omttrent like stor som pilken. jeg kjnete at det var noe et par sekunder. Men trodde jeg hadde mista den, så jeg satt vel å pilka med den på en god stund ;)

Men hadde gjort den tabben at jeg ikke hadde spist noe særlig den dagen, så ble fort sliten...vel utmattet. det er noe med medisinen jeg må ta som gjør at om jeg ikke spiser regelmessig, blir jeg slapp (ikke diabetes nei). Så dro til lands etter 3-4 timer. Var da så utmatet og kvalm at jeg måtte ha hjelp av guttene våre til å pakke båten i bilen...***** jeg er lei av den helsa mi du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen dager uten gummibåtvær, men kom meg endelig ut på Vågsfjorden i går. Havet var som et speil, og med flere båter og ikke mindre enn 2 kystvaktskip i nærheten, var jeg et par sjømil ute i 8 fotern :-)

Resultat, min aller første meitefanget fisk fra båt. En liten brosme.

Fikk også en den minste hysa jeg hart sett på svenskpilken. jeg merket faktisk ikke at den var der engang, da den var omttrent like stor som pilken. jeg kjnete at det var noe et par sekunder. Men trodde jeg hadde mista den, så jeg satt vel å pilka med den på en god stund :)

Men hadde gjort den tabben at jeg ikke hadde spist noe særlig den dagen, så ble fort sliten...vel utmattet. det er noe med medisinen jeg må ta som gjør at om jeg ikke spiser regelmessig, blir jeg slapp (ikke diabetes nei). Så dro til lands etter 3-4 timer. Var da så utmatet og kvalm at jeg måtte ha hjelp av guttene våre til å pakke båten i bilen...***** jeg er lei av den helsa mi du...

Bæsræv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei grei og gjennomtenkt arbeidsfordeling!

Forvent en SMS ved første mulighet til godt sjyver. Ta med flytevest o.l. har bare til meg selv, du kan neppe bruke guttungens...he he

Og det er vel i grunnen bare plass til ei stang hver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Inviterte med Gstrike som stilte opp for gummibåtfisking i går. Vi tøffet ut fra båthavna i Hagan i Harstad i 10-11 tida, med Kjeøya som mål.

Det skulle bære frukter, selv med 2 voksne karer i en 8 fots gummibåt.

Kan jo starte med artslista:

Utallige torsk og småsei inkludert et par i midagsstørrelse.

1 stk brosme, størrelse baby (Gstrike)

1 stk steinbit og ny art på meg også i babystørrelse

en skokk med makrell så Gstrike fikk seg kystmeiteagn og kjerringa mi får seg suppe

Artig at en shad jeg ikke har prøvd før, men som har ligget i kassen sia i fjor gav utelling på torsk. Men det beste var den første steinbiten jeg har greid å berge. Gstrike syns nok det var litt for spennende å få den i båten, der han satt barføtt og viftet med tærne, siden han ikke hadde støvler...men vi hadde jo med ikke mindre enn to termoser i tilfelle vi fikk kveite, så det gikk bra! :lolu:

Ekstra artig at det var meitemetoden man fikk steinbiten på. Makrell er greit agn det

Vi fikk også identifisert en mulig kveiteplass, det var ivertfall flere båter som rak gjennom der. Fin tur, og nyttige erfaringer til neste gang som. eks ikke ta med hele fiskeboden

når man skal ha to voksne i den lille lekebåten...men det gikk jo det og , selv om vi var noe stive og støle da vi rak i land i Hagan igjen i 9 tida på kvelden. Jeg og kona hadde ivertfall en nydelig midag i dag.

Gstrike har kansje ett og anna bilde...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan starte med et bilde av skuta, sånn bare for å illustrere hvor romslig den er!

P8210068.jpg

Og hvem som var mest pysete med tanke på steinbiten, kan vel diskuteres! ;)

P8210071.jpg

P8210073.jpg

Og ellers så må jeg nok korrigere deg med fangsten min av brosme, jeg fikk to babybrosmer! ;)

Selv om det var trangt og veldig sosialt, så frister det absolutt til gjentagelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Der var motoren på gummifarkosten ferkvannskjørt, oljet og smurt. bare å kjøre den til asyl i fatterns oppvarmede kjellerbod, mens gummibåten ligger og breier seg i fiskeboden her hjemme og venter på våren.

Frostnatt i natt så vintersesongen er i gang!

Haha :D

Dere er uredde som går ut på havet i gummibåt!

Jaggu godt dere hadde med to thermoser, ellers kunne det gått riktig ille.

Det går greit. Vi var i grunnen nær land hele tiden (holmer, skjær, halvøy), også var det blank stilla ute. Men har testet allene i meterhøye bølger, og det går greit.

Gjelder bare å være forsiktig med skarpe kroker, sløyekniver etc.

Og som sagt, vi hadde jo hele to thermoser med så hva kunne gått galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.