Gå til innhold
Fiskersiden

Jerking i påsken/våren?


Recommended Posts

jeg personlig er ganske fersk når det gjelder jerkbaitfiske, og har akkurat kjøpt meg utstyr på villmarksmessa. Nå som påsken nærmer seg og det begynner å klø i den nokså ferske jerkarmen, vil jeg veldig gjerne få testet det nye utstyret mitt. Jeg har sett og lest mye om gjeddefisking på øyeren om våren, men ikke så mye med jerk. Er jerkfiske på øyeren i påsken en alternativ jeg bør satse på, eller er vannet for gromsete (evt har isen gått?) så jeg bør vente til vårflommen har lagt seg og det er litt klarere vann?

Evt hvor kan/bør jeg prøve jerk så tidlig på året?

Mvh

Even Eriksrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gid det var ett fasitsvar på det du spør om. Mitt tips er å prøve deg. Prøver du deg ikke blir du i allefall ikke klokere. Du må bare ikke bli helt knust hvis a: isen gjør det vansklig å fiske

b: du mister masse baits

eller c: fisken biter ikke

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til. Det går jo noen svin oppider.

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er åpent vann så er det nok bare å kjøre på. det at det er grumsete vann bør ikke stoppe fisken fra å oppdage jerkbaitet. det er jo ofte raslekuler i de og de lager uansett en del lyd i jerk-bevegelsene. men fisken kan jo være litt småspist og treg så nn i det kalde vannet rett før gytinga. ville vel ha satsa på et sted hvor jeg var sikker på å ikke mista så mye baits. er jo kjipt å legge igjen masse spenn på bunn sånn i begynnelsen av jerk-karrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) I år er påsken så sen at om været står bi så kan det klaffe. Normalt har vi hatt et bra fiske rundt 10-15 mai. +-en uke på gjedda med flue. Så mulighetene er der. Nitelva har gått stor. Noe mindre nå. Men Øyern stiger fort. Så mulig isen har tatt kvelden i løpet av påsken. Så får en storsmelting i fjellet så kan fort isen slippe og det åpner seg muligheter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde desperat sammen med en kompis å jerke i nitelva rett etter isen gikk i fjor. Mulig vi gjorde noe feil, men det ga ihvertfall ikke noen resultater. Må nok treffe gjedda midt i huet nå som det er så grumsete vann. Nyt heller sola hjemme på verandaen nå, og vent til isen går på vannet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek og gyting er også en faktor du bør ha i tankene nå om dagen. Med såpass mye sol om dagen og ikke så kalde netter, når vannet raskt gyte-temp på grunnene. Om vannet er kaldt på 1-2 meter så er det langt varmere på grunnene der fjorårets planter fremdeles ligger tykt etter isen smeltet. Jeg har i alle fall opplevd at fisket skiftet bokstavlig talt fra dag til dag i forrige uke: Ene kvelden var det hugg og ble fisk på 6200 gr., dagene etter var det helt dødt og gjeddene hadde begynt leken.

I går stod jeg 2-3 meter fra en rekke hannfisk og en diger hunnfisk; ingen av de var (av naturlige årsaker) interessert i det som svømte forbi de. Ved et tilfelle hvilte jeg kroksettet på hodet til ene fisken; så avslappet var de he he. Så om det ikke biter så er mitt tips å ta med deg kamera eller kikkert og få med deg leken på nært hold. Det er en utrolig opplevelse - man må bare ha i bakhodet at man ikke går så nære at man forstyrrer eller avbryter leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.