Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlige garn!


Recommended Posts

Da har jeg med egne øyne sett 2 stk som satt ut bøttevis med ulovlige garn rundt rødtangen og troligen holmsbu da de kom derifra. 1 av garna var de så snille å sette så nærme land at jeg kunne vade ut så det står ikke der lenger. Ring 02800 om du får tak i garnet og de vil oppfordre deg til å dra det opp. Dette har man faktisk rett til som lovlydig borger. Ring også SNO, vakttlf for vestfold/buskerud og telemark tror jeg er: 99386503

Registrer gjerne også dine funn på ulovlige garn

Denne siden følger SNO kontinuerlig og legger sine oppsynsrunder etter denne utifra hvor det registreres masse garn. SNO fortalte meg i dag at de kom til å kjøre høy offensiv utover nå til etter påske da det jo er nå det er høysesong for både lovlydige og kjeltringer...

Bry deg!! Det hjelper både deg, dine medfiskere og ikke minst sjøørreten.

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha ros for det du gjør=) viktig å få flere til å gå på offensiven mot akkurat dette, men igjen det kan faktisk være farlig også. Holdt på og drege meg alvorlig med juling en gang jeg begynte og trekke på ei laksenot i malangen, hadde jeg vært alene kunne det ha endt ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg venta på at de dro og når det kom ei dama i tillegg i havkajakken sin var jeg raskt frampå.

Er oppsyn i den lokale sjøørret elva mi og det er en klar fordel å gå 2. Skal litt mer til for at folk ypper til bråk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt fra om ulovlige garn, dratt opp ulovlige garn og snakka til folk som har vært igang med å sette det jeg mente var ulovlige garn. Det er ikke alltid lett å argumentere med folk som er ute i båt mens en selv står på land. "Jo de står tilstrekkelig dypt". Jeg gjør som ingenting. Venter til mørket kommer og ..............

Friluftsfjorden eller garnfrifjorden vil ikke la tvilen komme tiltalte til gode. Noe å tenke på??

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg blir så sinnsykt forbanna når jeg ser fjols som setter garn etter SØ.

Ifjor sto jeg å skrek til en gammel gubbe som satte 4 garn i Flåtavika i Engelsviken. Men han var jo i båt så det hjalp lite der og da... Han ropte noe tilbake om at jeg skulle holde kjeft og passe på meg sjøl, han hadde gjort dette i alle år osv... Det kokte fullstendig over for meg så jeg begynte å kaste bombardaduppen mot han, men traff ikke. Han kjørte som f. mot brygga i Engelsviken så jeg løp opp i bilen å kjørte bort for å gi han en "hyggelig" velkomst ... Han hadde desverre rukket å dra før jeg kom, men jeg fant ut hvem båt det var så jeg ringte politiet. Så ikke noe mer til han det året.

Men så i går var han jammen der igjen... Hva skal jeg gjøre? Får ikke tak i garna og ikke har jeg båt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel påbudt at alle garn skal senkes ned vis mange meter for at de skal være lovlige, så alle overflategarn

er vel ulovlige. Tok selv afere mot en garnfisker påska for 2år siden, garnet ble henta av sno og saken ble anmeldt,

er vel høytid for garnfiskerne i disse tider ja, serlig i påska er den tia garnfisket er som værst så det er bare og føle

med å melde i fra.

Jeg må bare si at jeg blir så sinnsykt forbanna når jeg ser fjols som setter garn etter SØ.

Ifjor sto jeg å skrek til en gammel gubbe som satte 4 garn i Flåtavika i Engelsviken. Men han var jo i båt så det hjalp lite der og da... Han ropte noe tilbake om at jeg skulle holde kjeft og passe på meg sjøl, han hadde gjort dette i alle år osv... Det kokte fullstendig over for meg så jeg begynte å kaste bombardaduppen mot han, men traff ikke. Han kjørte som f. mot brygga i Engelsviken så jeg løp opp i bilen å kjørte bort for å gi han en "hyggelig" velkomst ... Han hadde desverre rukket å dra før jeg kom, men jeg fant ut hvem båt det var så jeg ringte politiet. Så ikke noe mer til han det året.

Men så i går var han jammen der igjen... Hva skal jeg gjøre? Får ikke tak i garna og ikke har jeg båt...

Årn deg til med et filmkamera når han er å drar garnet, da har du han i saksa, vil tro en safti bot

får han på bedre tanker, kan jo også tenkes at de beslagleger båt og motor også ettersom han er tat før.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er og irriter på de flytegarna som ligge rundt i høgsfjorden/lysefjorden. Naboen la et flytegarn for 3 år siden --> eg blei så irritert.

(Sikkert mange som meg at de vegrer seg for ikke å gjøre seg upopulær hos naboen.)

Visste han ville slå meg ihjel vist eg tok garnet. Fant på en idè --> Motoren på båten var gammel, så eg kjørte over garnet med 9.9èn.

Sa til naboen han hadde skjært motoren min p.g.a. han la et garn i overflaten.

Endte med at eg betalt 3000,- på en NY Yamaha 9.9 hk. han betalte resten. hehe

Har ikke sett et flytegarn etter dette.

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg er MYE ute med båt, når jeg ser garn/ruser på strendene så drar jeg de opp uansett :D de få gangene jeg fisker fra land og ser noen som setter garn så finner jeg fram ambassadeur 6500'n, berkley stanga og en 40g stingsild og heldigvis er jeg begavet nok til og kaste 100m+ og er rimelig treffsikker ;) er mange som har fått stingsild i båten på den måten

karma is a bitch, setter man ulovelige ørret garn, så får man div hakk i båten etter en 40g stingsild :D

edit: jeg oppfordrer alle til og gjøre det samme som jeg gjorde ett par ganger i fjord, hvis dere har båt, kjør fort som ***** bort til de og hopp oppi båten demmes... jeg har foresten ikke sett noe til han kødden med buster magnum og 225hk honda på mølen etter atte jeg hoppa oppi båten hans med luftgeværet mitt i handa etter atte han hadde tømt hummerteinene mine..

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mølen ved Helgeroa ?

ja, på innsiden av mølen ved fævleøya

du som er meget lokal, du har ikke noen gode ørret plasser og anbefale? jeg har fiska rundt i område 2-5timer hver dag i 14dager nå uten og få en liten torsk engang :S frustreranes men det hviler nok en "nytt utstyr forbannelse" over meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra, vis fler å fler holder seg oppmerksom på dette og jo fler av oss som har tilgang til båt tar noen turer langs strender osv isteden for bånn-pile alltid så er sjansene store for å få redusert antallet som til slutt gidder og sette ut garn.

Så 3-4 polakker igår i butikken som kjøpte garn, disse har sittet ved meg å fisket ørret tidligere. Skal "holde dem under observasjon" ;=)

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=76358799282

Endret av Christoffer Corzani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, på innsiden av mølen ved fævleøya

du som er meget lokal, du har ikke noen gode ørret plasser og anbefale? jeg har fiska rundt i område 2-5timer hver dag i 14dager nå uten og få en liten torsk engang :S frustreranes men det hviler nok en "nytt utstyr forbannelse" over meg

Det sies at det blir tatt endel i åbyfjorden,og ved prisgrund.begynner nok å bli litt rundt jomfruland også nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.