Gå til innhold
Fiskersiden

Oppskrift på reke agn


Ronny K
 Share

Recommended Posts

Lurer på hva folket bruker slag blandingsforhold på formalin og glyserol/glycerin for at rekene ikke skal bli sprø og melete.

Tenkte i utgangspunktet å bruke

1liter glyserol

1/2liter formalin

litt sitronsyre

beispulver eller legge rekene i rødbete saft over natten før den has i lake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva folket bruker slag blandingsforhold på formalin og glyserol/glycerin for at rekene ikke skal bli sprø og melete.

Tenkte i utgangspunktet å bruke

1liter glyserol

1/2liter formalin

litt sitronsyre

beispulver eller legge rekene i rødbete saft over natten før den has i lake

sorry meg men hvorfor all den jobb?? ferske reker fås i butikken og fisker fint :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et par tråder men fant ingenting om blandingsforhold...

Skal bruke rekene i påsken og da blir det meite siden isen er borte,

i tillegg blir det endel dorging etter laks til sommer`n.

Greit å konservere dem i glass og ha stående på hytta, i tillegg holder de nok bedre på fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=26355&st=0&p=313425&hl=+rød%20+rekeguffe&fromsearch=1entry313425

1 liter glyserolum (apoteket)

noen teskjeder herdins nr51 beispulver (byggevarebutikk)

1 teskje formalin (apoteket)

Men vet ikke om jeg ville ha brukt slike reker til vanlig meitefiske

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg vet ikke helt, men om jeg forstår rett så skal du meite. Tror ikke mange fisker vil ta disse rekene pga lukta i hvertfall. Til fiske i sjø evnt etter røye etc. så ville jeg brukt ferske eller tinte frosne reker. Må være mye bedre lukt for fisken. Ta av litt foran og bak av skallet og tre på kroken. Surr evnt med agnstrikk. Sitter ok kokte reker. Råreker er noe herk å få til å sitte, men fisker bra. Så slipper du klin og gift. Men skal du bruke de til noe annet så er det jo opp til deg. Hørtom de som har brukt store kokte reker til å fiske både laks og annet. Funket som bare det. Selv om de ikke var dyprøde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser absolut ingen vits i å tukle med rekerne heller, bruker kun ferske reker fra butikken og det fungere yppeligt til meite, de du ikke for brukt ligge du i frysern når du kommer hjem :) ikke grunn til og bruke penger på kjemikalier når råvarenee fungere prikkfritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.