Gå til innhold
Fiskersiden

Hva tar gjedda på våren?


Oddgeir
 Share

Recommended Posts

Takker for svar:)

Noen som har erfaring med poppers så tidlig?

Njaaa det er litt vel tidlig etter min erfaring. Skjønt, jeg har allerede hatt kontakt med første vårgjedda for ca halvannen uke siden på en Rapala Sub-walk. Den tok over hodet + wire, så det ble ingen kroking. Moro læll, selvsagt. Skal ut og prøve igjen snart, bare smeltevannet roer seg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa det er litt vel tidlig etter min erfaring. Skjønt, jeg har allerede hatt kontakt med første vårgjedda for ca halvannen uke siden på en Rapala Sub-walk. Den tok over hodet + wire, så det ble ingen kroking. Moro læll, selvsagt. Skal ut og prøve igjen snart, bare smeltevannet roer seg litt mer.

Hvor er det vann som er åpent nok da?

Gleder meg til å prøve vårgjedda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmo slider er et bra vårbete synes jeg, de får du i størrelser fra 10-100gr. Ellers er spinnere bra etter leken, 18gr ABU Reflex f.eks. Skjesluker fungere bra og shadjigger. En 10-15cm shad i en skrikende farge med 10-15grams hode drat sakte langs bunn med noen hopp gir ofte fisk. Ripper Kopyoto i 5tommer er bra shads, men de fleste andre fungere også. Mustad lager greie jigghoder med skarpe kroker. Skal du fiske i en vik med mye dødt siv rett under overflaten(nytt siv kommer ofte ikke før i slutten av mai), så er en flytende wobbler tingen. Fisk wobbleren inn med 2-4 raske sveiv, stopp og la wobbleren flyte opp til overflaten igjen. Gjenta dette helt til du er inne ved land, vær klar til mothugg hele tiden. Til dette fiske liker jeg 5tommers swim wizz/beliver eller gamle zalt.

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

fra land såå funker jo alt av større skjesluker og storespinnere, woblere og poppere bare å finne det gjedda vil ha den dagen det! Minstn fikk faktisk ei flott gjedde på drøyt 4 kilo i går på mark da såå er jo mulig med det meen jeg vil ikke si at det er vært å satse på gjedda med mark!

Og Snorre ville til og med sette ut gjedde selv for da kunne han fange den igjen seinere når den blei svæær :) trur jeg har fått inn litt i hue hans nåå såå kansje han ikke blir like ille til å kakke gjedder som meg ;) tar bare de jeg skal spise da!!! aldri kasta 1 gjedde!!

Endret av storlaksen16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.