Gå til innhold
Fiskersiden

Marin Harvest mistet fisk


kamico
 Share

Recommended Posts

Marine Harvest har mistet 12.824 smålaks under arbeid med flytting og avlusing av fisk. Hendelsen skjedde ved Osholman på Fjellværøy utenfor Hitra i Sør-Trøndelag og arbeid med gjenfangst er startet.

Kyst.no lenke

Med slike nøyaktige tall blir jeg nesten litt trygg på at de har kontroll på antall rømmninger :thumbsup:

Kødda :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike nøyaktige tall blir jeg nesten litt trygg på at de har kontroll på antall rømmninger :goodjob:

Kødda :rofl:

Det tallet er kommet fra at brønnbåten teller hvor mange kg fisk som går igjennom systemet. Deretter regner man det om i antall fisk, og står igjen med slike tall som ser nøyaktige ut.

Gjør det samme med alle tall jeg får fra brønnbåter. Er telleverket på brønnbåten kalibrert riktig, så treffer man ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tallet er kommet fra at brønnbåten teller hvor mange kg fisk som går igjennom systemet. Deretter regner man det om i antall fisk, og står igjen med slike tall som ser nøyaktige ut.

Gjør det samme med alle tall jeg får fra brønnbåter. Er telleverket på brønnbåten kalibrert riktig, så treffer man ganske bra.

Fisk mistet gjennom rørene tror jeg også er ganske pålitelige.

Synes det er mer spenstig når man finner en flenge i nota og anslår 1000 fisk tapt, eller 500 eller 5000...... :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk mistet gjennom rørene tror jeg også er ganske pålitelige.

Synes det er mer spenstig når man finner en flenge i nota og anslår 1000 fisk tapt, eller 500 eller 5000...... :goodjob:

Har selv sett rømming, og tror ikke at noen er i stand til å vurdere antallet som slipper ut. Da oppgir man et tall på måfå siden regelverket er slik at det skal oppgis et tall.

Da vil jeg tro at man oppgir så lavt tall som mulig å håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tallet er kommet fra at brønnbåten teller hvor mange kg fisk som går igjennom systemet. Deretter regner man det om i antall fisk, og står igjen med slike tall som ser nøyaktige ut.

Gjør det samme med alle tall jeg får fra brønnbåter. Er telleverket på brønnbåten kalibrert riktig, så treffer man ganske bra.

Men rømmingen til Sinkaberg-Hansen, hvor brønnbåten teller 90.000 fisk, blir nedjustert til 5.000. Hvordan er det mulig å telle 85.000 feil? Kan dette egentlig stemme??

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rømmingen til luselisbeth, hvor brønnbåten teller 90.000 fisk, blir nedjustert til 5.000. Hvordan er det mulig å telle 85.000 feil? Kan dette egentlig stemme??

Husker ikke saken, så jeg svarer generelt. En brønnbåt kan ha opp til 10% feil med dårlig kalibrert telleverk. Telleverket må kalibreres med jevne mellomrom, så det normale er 1-2% feil.

Hvis det er kalibrert for torsk, så kan feilen bli mye høyere. Hvis brønnbåten teller 90000, så er det ikke mulig at det bare er 5000.

Det som kan skje er at man opererer med feil snittvekt på fisken. Da vil man jo få feil tall når man regner om biomasse til individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk mistet gjennom rørene tror jeg også er ganske pålitelige.

Synes det er mer spenstig når man finner en flenge i nota og anslår 1000 fisk tapt, eller 500 eller 5000...... :rofl:

Akkurat. Det hjelper lite med telleaperat inn i mærdene og opp i avlusningsbåten og ut av båten når det ikke telles fisk inn i slakteriene. Mulig det gjøres men de tallene ligger godt gjemt nederst i skuffen :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Det hjelper lite med telleaperat inn i mærdene og opp i avlusningsbåten og ut av båten når det ikke telles fisk inn i slakteriene. Mulig det gjøres men de tallene ligger godt gjemt nederst i skuffen :goodjob:

Det telles veldig godt på slakteriene. Der må det rapporteres til alle inkludert mattilsynet. Det betales avgift (matproduksjonsavgift) for alt som produseres, og avgifter er det kontroll på.

Det rapporteres inn forventet slakting (innmelding), og når fisken er slaktet så må tallene bekreftes.

Tror du må lete i begynnelsen av produksjonskjeden for feil i tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om oljeindustrien hadde hadde like mye uhell og utslipp hadde den neppe eksistert i Norge. Oppdrettsindustrien slik den drives i dag er omtrent like miljøvennlig som kullfyrte kraftverk. Det advares og advares om konsekvensene, men det kan virke som om tross alle prognoser synes å tro at det går seg til over tid. Det blir som å tygge smertestillende når man har betennelse i ei tann og håpe at det fikser biffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det telles veldig godt på slakteriene. Der må det rapporteres til alle inkludert mattilsynet. Det betales avgift (matproduksjonsavgift) for alt som produseres, og avgifter er det kontroll på.

Det rapporteres inn forventet slakting (innmelding), og når fisken er slaktet så må tallene bekreftes.

Tror du må lete i begynnelsen av produksjonskjeden for feil i tallene.

Som jeg skrev: Mulig det gjøres.

Men poenget er vel de faktiske tall, kontra de tall næringen opererer med. :goodjob:

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev: Mulig det gjøres.

Men poenget er vel de faktiske tall, kontra de tall næringen opererer med. :goodjob:

Har ikke funnet noen måte å jukse med tallene...

Jeg rapporterer til oppdretter, selger, mattilsyn, regnskapsavdelingen og revisor.

Disse tallene blir sjekket, og selv små avvik blir oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet noen måte å jukse med tallene...

Jeg rapporterer til oppdretter, selger, mattilsyn, regnskapsavdelingen og revisor.

Disse tallene blir sjekket, og selv små avvik blir oppdaget.

Ok, da har vi rett og slett en næring som ikke underrapporterer :)

At vi kunne mistenke onæringen for slikt :mellow:

Og de 2500 regnbuene tatt på stang i osterfjorden engentlig var tellefeil. For tallet fra næringen var jo 500 på landsbasis :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det telles veldig godt på slakteriene. Der må det rapporteres til alle inkludert mattilsynet. Det betales avgift (matproduksjonsavgift) for alt som produseres, og avgifter er det kontroll på.

Det rapporteres inn forventet slakting (innmelding), og når fisken er slaktet så må tallene bekreftes.

Tror du må lete i begynnelsen av produksjonskjeden for feil i tallene.

Kan bekrefte at det telles bra på slakteriene, jobber selv på lakseslakteri, antall fisk som

blir slaktet er helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Nå var det mitt telleaperat som har tiltet :mellow:

Ja. Og antall fotballspillere på et lag blir også helt riktig :)

I rettferdighetens navn skal det jo sies at det skulle bare mangle at man ikke kan telle fisken som blir slaktet. Den ligger der, og et meget enkelt telleverk kan telle antall enheter som blir klubbet, sløyet eller pakket. Oppdretteren skal ha pneger for hver kilo slaktet og slakteren skal ha penger for hver kilo prossesert. Ingen vil normalt tjene på annet enn høy nøyaktighet her. Ihvertfall ikke uten å ha noen saftige konspirasjonsteorier, og de kan vi at en annen gang :fish:

Skespisen er større i forhold til alle målene, eller for å si det som det er, estimatene tidligere i produksjonsleddene.

Allerede fra smoltstadiet kan tallene bli ganske omtrentlige. Aldri livet om jeg tror at man setter ut 989 952 eller 1 023 572 smolt. Man setter ut ca en million. Her regner jeg med å få høre om smoltpriser og fantastiske telleverk, men 1% feil, som må sies å være bra er likevel 10 000 fisk.

Videre, med det kjente svinnet på 20%, vil man etter en stund muligens ha ett eller annet sted mellom 800 000 og 1 000 000 fisk i systemet. Når man så finner en rift i nota, og teller hvor mye fisk som er igjen, hvor stor sjanse har man da? Joda, man kan telle fisk i merd, eller estimere antallet, eller biomasse underveis i produksjonssyklusen. Derfor tror jeg gjerne det er mulig å avgjøre om det er 10 000 eller 20 000 fisk som er vekke fra en merd med hull i, men når man hører at det er 3-4-500 fisk, eller som i Osterfjorden 50.........

Da må man ha stått med telleverk og sett fisken svømme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rettferdighetens navn skal det jo sies at det skulle bare mangle at man ikke kan telle fisken som blir slaktet. Den ligger der, og et meget enkelt telleverk kan telle antall enheter som blir klubbet, sløyet eller pakket. Oppdretteren skal ha pneger for hver kilo slaktet og slakteren skal ha penger for hver kilo prossesert. Ingen vil normalt tjene på annet enn høy nøyaktighet her. Ihvertfall ikke uten å ha noen saftige konspirasjonsteorier, og de kan vi at en annen gang :)

Skespisen er større i forhold til alle målene, eller for å si det som det er, estimatene tidligere i produksjonsleddene.

Allerede fra smoltstadiet kan tallene bli ganske omtrentlige. Aldri livet om jeg tror at man setter ut 989 952 eller 1 023 572 smolt. Man setter ut ca en million. Her regner jeg med å få høre om smoltpriser og fantastiske telleverk, men 1% feil, som må sies å være bra er likevel 10 000 fisk.

Videre, med det kjente svinnet på 20%, vil man etter en stund muligens ha ett eller annet sted mellom 800 000 og 1 000 000 fisk i systemet. Når man så finner en rift i nota, og teller hvor mye fisk som er igjen, hvor stor sjanse har man da? Joda, man kan telle fisk i merd, eller estimere antallet, eller biomasse underveis i produksjonssyklusen. Derfor tror jeg gjerne det er mulig å avgjøre om det er 10 000 eller 20 000 fisk som er vekke fra en merd med hull i, men når man hører at det er 3-4-500 fisk, eller som i Osterfjorden 50.........

Da må man ha stått med telleverk og sett fisken svømme ut.

550 faktisk :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.