Gå til innhold
Fiskersiden

Namsen 2011 + 2012


Vaaput
 Share

Recommended Posts

Snusen er klar, resten er det værre med. Jeg har en boks med feitmark som har gått i proteinpulver siden i fjor..de blir også med - når Robert kan så skal jeg også ha en stor på marsk :dribble: (jeg er veiledbar :rolleyes: ).

Skal vi se, teste 20wobblere pr. dag x7 dager ........Da tar jeg bare med 150stk. da :closedeyes:

-men om en blir spist opp må den ha back-up....så da er jeg oppe i 300 da - noen kilo snus, for mange stenger og 5 kilo bly -------------------- noen som har en trailer å låne ut?

Hvilken vannstand bør jeg be om i aftenbønn fremover?

det ser ikke ut til at dett kan feile gitt, knæk å bræk henrik! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kort rapport (får se om vi får laget en lenger med bilder senere)

Mye vann som dessverre ikke var synkende hele veien, men gikk opp og ned som en jojo - skapte ikke gunstige forhold som det kunne ha vært.

Sydentemperatur med over 30 grader på dagen og over 20 grader på kveldstid.....

Laget endte opp med 6 lakser på litt over en uke - helt greit men ikke kanon. Disse var fra 5,3 og opp til 10,3 - så ikke de kanonstore. Vi hadde på en av de kanonstore men på grunn av litt slurv mistet vi den. Eneste stanga vi ikke hadde bindt opp igjen fortommen på (skulle være reservestang) og litt for stram brems, gjorde at den faktisk slet i wobblerløkka og stakk av med favoritt wobbleren til min fiskekompis. Den var nok 15+ men det får vi aldri vite - det var ihvertfall noen heftige utras og den som står der den tok (så den ett par dager etterpå) er stor!

Den største som vi tok på 10,3 kg slo til akkurat når været slo over fra steikende flott til kastevinder i alle retninger og lyn og torden overalt rundt oss. Ikke akkurat der vi var, men.... var rimelig nervøs der vi lå ut, for fisken var spik spenna gal og vi brukte 30 minutter på å få den inn. Ikke kjekt å ligge på elva i lyn og torden og ingen plasser å gå inn, det var nemlig vann langt inn i busken men vi fant en åpning i buskene, jeg fikk buksert båten på land. Kristen satt i båten og kjørte fisken og jeg klarte å håve fisken på innsiden av båten under propellen.... Det var nok meningen at vi skulle få den.

Alle fisken ble tatt på gamle gode wobblere som vi har brukt i alle år. De nye har foreløpig ikke slått til, men. Hadde etter fisk på Murto og Vaarala i tillegg til de gamle gode sakene. Har enda ikke fått fisk på Armas der oppe og det forbauser meg, for de er en killer her nede. Håper han som kjøpte wobblere av meg hadde mer suksess med de!

Det kunne vært et kanonfiske - ble et middels åpningsfiske - skal jeg tilbake neste år - ja det skal jeg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel ikke melde om nooe som helst med fisk her oppe på medjå og sandøla om dagene..... jaja 1 eldre lokal fyr har joo lura opp 2 stk meen ser at fisk som blir meldt inn til grong fritids senter ikke dukker opp på børsen?? Jeg vet da at det er tatt en 5-6 laks fra grong vgs og ned til namsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei, med the Ferryman som styrmann kan ikke dette gå galt :) Fisken på vei opp, elva faller til 300...dette lover godt :P

Ser ut til at det er action i namsen nå ja! lover bra dette Henrik:) Lykke til! Selv stikker jeg til Madagascar, skal se om en Blue Marlin vil la seg lure;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

da har prøvefisket startet og kan melde om 4 laks i dag som jeg veit om ;) vill laks på 60 cm , fjøslaks på 6,9 veit at 1-2 andre også fikk minst 2 hvor en av dem var fjøslaks ikke hørt fra alle enda såå ka ha blitt tatt flere nåå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvefiske er og fiske etter laksen etter sesongen for og se hvor stor anndel det er av oppdretts laks og kan melde om at vi i dag har fåått 2 vill laks og 5 oppdrettslaks til
Da er det elve eierene som setter i gang dette da, å det er jo knall at dere tar ut o laksen, lykke til i namsen da, så blir jo det veldig spenende å høre hvordan det går i gaula,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært utstrakt prøvefiske på de fleste vald lengst nede i elva (Gaula) nå utover egentlig. Fritt fiske for enhver. Spesielt nede ved Melhusområdet og opp mot Kvål. Så man fikk en bedre pekepinn på ståa ang. o-laksen. Spesielt nå da det tidligere i år er observert mere o-laks enn tidligere. Pluss alle rømningene i nærheten. Ikke for at jeg hadde hatt tid, men sikkert mange laksefiskere som kunne bidra litt på fridager. Var jo utvidet sesong (prøvefiske) ved Melhus ett par år tidligere, og det er jo mere aktuelt nå. Vanskelig å få god viten ang. dette med kun sporadisk prøvefiske på noen få vald. Eller vite evt. hvor mye gytelaks det er på elva hvis dette er aktuelt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Innslaget av oppdrettslaks er fortsatt skyhøyt i Namsen.

Over 2.400 dugnadstimer med prøvefiske viser at mer enn hver femte laks i elva er rømt oppdrettslaks.

Namdalsavisa: Frykter for namslaksens framtid

Link:

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article5866844.ece

4.660 laks og 736 ørret ble tatt på stang i Namsen i 2011.

Det mest overraskende var mengden laks og sjøørret som ble tatt under kilenotfisket.

– Her ble det tatt hele 48 tonn, som er dobbelt så mye som forrige år, sier Rikstad.

Trønder-Avisa: Tok 20 tonn laks på stang

Link:

http://www.t-a.no/naeringsliv/laks/article191670.ece

Fylkesmannen i Nord Trøndelag sin rapport Namsenlaksen 2011 kan du lese her:

http://www.t-a.no/multimedia/archive/00106/Namslaksen__2011_106292a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg og to kompiser har bestilt tur fra Tønsberg til Namsen i åpningshelga. Fattern har tidligere år hatt campingvogna på Værem, men der er det omgjort til mer eksklusivt vald med ukesutleie. I tillegg har vi fisket På Jørem(valdet) rett over, men de har og satset mer ekslusivt, og selger ikke kort den første helgen.

Fatter har flyttet campingvogna sin til Langnes tror jeg, og vi er da på utkikk etter en plass der de har kortsalg for weeknd 1.3 juni 2012. Noen tips?

Vi er markefiskere, men og en fluefisker(kanskje for tidlig på sesongen?).

Vi har bil og kan være mobile(der en av oss kan droppe Dahls'en). Hvordan er vannstand nå, og blir det flomelv som på åpningen i 2011?

Gleder meg til å se resultatbørs fra Bjøra fra 15 mai(fatter har skaffet seg 6 pass der).

Hilsen ex-Steinkjer bygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 48 dager igjen til åpningen. Gleder meg mer enn noen gang :)

Eller nå -11kuler igjen på lenka (arbeidsdager..) til tidenes sesong. Tror jeg må tune to skrin til turen vår, herunder et for bruk ved 10000kub :) og harling ned storgata i Overhalla!

Tror sannelig det kan bli nok vann til turen med GeirN også..Det blir vel samme føre som en ordinær åpning og da er det greit å ha Geiern i nærheten...... Åh, livet er hærlig dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at ihvertfall Værem og Sem har døgnkort salg. På Sem er det også et eget fluestrekk.

Vannstanden er jo vanskelig å spå. Avhengig av hvordan været blir fremover og ikke minst rundt åpningsdøgnet, men de som bor der opp tror på mye vann. Håper på 400 kubikk og sol :jig:

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.