Gå til innhold
Fiskersiden

trolling etter ørret


duliano
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Nå nærmer det seg sesongstart for trollingfiske etter ørreten. Kort sagt kan jeg si dette: Jeg fisker i et større fjellvatn med båt. I dette vatnet er det ørreten som gjelder, og størrelsen i gjennomsnitt ligger på 3-500gram.

Men det hender en får fisk mellom 2-3 kg. (sjeldent).

Uansett, jeg har noen spørsmål som jeg håper erfarne fiskere kan gi meg svar på slik at jeg er best mulig forberedt på sesongen. Fiskestanga jeg bruker er en Shimano Forcemaster 210 ML, og stort sett brukes RAPALA og SALMO woblere 7-9 cm som slippes ut 30-40 m bak båten.

1: Bør jeg bruke nylon eller multifilament?

-Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at multifilament gjør at man mister mer fisk. Stemmer dette?

2: Dersom multifilament, bør jeg jegge på vanlig nylon i enden?

3: Woblere som jeg bruker, går vanligvis 1-1,5 m dypt.

-Bør jeg velge noen som går dypere?

-Går det ann å gjøre noe slik at også de woblere jeg har går dypere? Hvordan?

4: Vet dette varierer mye fra vann til vann, været o.l men:

-Hvor bør jeg fiske rett etter issmeltingen og hvor dypt?

-Hvor bør jeg fiske når det har gått en periode og vannet er varmere (sommeren)? Hvor dypt?

4: Hvor vil dere anbefale meg å fiske om morgen/kveld og midt på dagen?

5: Hvordan bør jeg tilpasse fisket avhengig om det er vind eller ikke? Hvor dypt?

Vet det var litt mye å spørre på en gang, men jeg håper noen tar seg tid og gir meg gode tips slik at jeg er godt forberedt.

Takker dere alle for svar!

SKITT FISKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. multi gir mer direkte kontakt som kan gi bedre kroking, men tror ikke du skal legge så stor vekt på snøret 0.25 kvalitet nylon er fint og halveprisen feks sufix siege eller duraflex har bruddstyrke på 6kg

2. 1 stanglengde nylon eller fluorcarbon som fortom på multi

3. jeg bruker en flytende rapala orginal,jointed,abu tormentor på siden mot land og en som går dypere feks rapala x-rap deep,deep taildancer o.l på andre siden.

4. varier fisket, får man ingenting langs land kan du sige utpå og bytte til wobblere som går ned mot 4-8 meter

5. fisk når du har tid, morgen og kveld og etter tordenvær er best

6. fisk i hovedsak der vinden står mot land, innløp, utløp :blush:

Ikke at jeg ekspert men fargevalg på wobbler så synes jeg ørret lignende fungerer best i ferskvann samt sølv med svart rygg, bitter den ikke på det så prøver jeg med rød buk. Eller til sommeren skal jeg teste tasmanian og er spent på resultatet.

0,3-1,5kg fisk så tipper jeg du får mer fisk med 5-7cm men spørs om du får større da B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. multi gir mer direkte kontakt som kan gi bedre kroking, men tror ikke du skal legge så stor vekt på snøret 0.25 kvalitet nylon er fint og halveprisen feks sufix siege eller duraflex har bruddstyrke på 6kg

2. 1 stanglengde nylon eller fluorcarbon som fortom på multi

3. jeg bruker en flytende rapala orginal,jointed,abu tormentor på siden mot land og en som går dypere feks rapala x-rap deep,deep taildancer o.l på andre siden.

4. varier fisket, får man ingenting langs land kan du sige utpå og bytte til wobblere som går ned mot 4-8 meter

5. fisk når du har tid, morgen og kveld og etter tordenvær er best

6. fisk i hovedsak der vinden står mot land, innløp, utløp B)

Ikke at jeg ekspert men fargevalg på wobbler så synes jeg ørret lignende fungerer best i ferskvann samt sølv med svart rygg, bitter den ikke på det så prøver jeg med rød buk. Eller til sommeren skal jeg teste tasmanian og er spent på resultatet.

0,3-1,5kg fisk så tipper jeg du får mer fisk med 5-7cm men spørs om du får større da :)

Takk for svar! Skal ta alt dette i betraktning. Håper på en fin start på sesongen nå :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en mister mer fisk med multifilament. Bruker en skarpe kroker som Owner BC36 eller lignende er krokingen svært god med mono. De aller fleste trollingfiskere bruker fortsatt mono. Hadde satset på Stroft GTM i ca 0.30 for ditt fiske. Kan uansett gjerne ha et par meter med flurcarbon fortom. Bruk en liten hvirvel mellom vanlig mono og FC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en mister mer fisk med multifilament. Bruker en skarpe kroker som Owner BC36 eller lignende er krokingen svært god med mono. De aller fleste trollingfiskere bruker fortsatt mono. Hadde satset på Stroft GTM i ca 0.30 for ditt fiske. Kan uansett gjerne ha et par meter med flurcarbon fortom. Bruk en liten hvirvel mellom vanlig mono og FC.

jeg har kjøpt Power Pro multifilamen 0,15 mm. trur jeg skal prøve meg frem med den først. Skal også prøve å legge til ca en stanglengde med vanlig nylon i enden. Dersom jeg miste mange fisk, skal jeg gå over til mono. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med multi en mnd, aldri mere. Greit nok du kroker bedre, men syns agnet får en dårligere gange da multi er stivere enn mono. I allefall fireline som jeg benyttet. Og det er lettere å kjøre fisken av på multi enn mono snøre. Ørreten er der det er mat, finn ut hvor maten i vannet er så finner du ørreten. Strømkanter, odder, grunner og overgang til dypere vann.

Farge: skal en velge en så velg en med blåskjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder å få wobbleren til å gå noe dypere enn 1-1,5 meter bruker jeg å henge på ett pærebly i en strikk ca en stanglengde foran wobbleren. Da kan du "fintune" dybden du fisker på avhengig av om du bruker 5, 10, 15,eller 20 gram bly.

Så slipper du billigere unna også da du bruker de wobblerne du allerede har i boksen!

Terje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder å få wobbleren til å gå noe dypere enn 1-1,5 meter bruker jeg å henge på ett pærebly i en strikk ca en stanglengde foran wobbleren. Da kan du "fintune" dybden du fisker på avhengig av om du bruker 5, 10, 15,eller 20 gram bly.

Så slipper du billigere unna også da du bruker de wobblerne du allerede har i boksen!

Terje :D

Takk for tipset! Dette hørtes supert ut og jeg skal absolutt teste det ut. Kunne du fortelle meg hvordan du knuter fast strikken til sena uten at den glir ned? Finnes det noen tegning av dette? Og hvordan blir dybden om jeg legger på 5, 10, 15 eller 20 gram med bly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre ene enden av strikken gjennom øye på søkke, slik at søkke blir hengende midt på strikken. så ta du den ene enden av strikken inn i den andre. når du da strammer sitter strikken fast i søkket. så gjentar du på en måte denne prosessen ved å legge den enden/løkka som står ut fra søkket på tvers av snøret. putt så søkket inn i enden/løkka på andre siden av snøret og stram til. da vil søkket sitte på snøret og rimelig lett kunne taes av under sluttfasen av kampen om det blir nødvendig.

når det gjelder valg av snøre til dorging, så har jeg omtrent bare brukt multi(powerpro) de siste åra. det kroker selvfølgelig veldig bra og jeg har ikke mista noen fisk under fighten med multi. de fiskene som har kommet seg fri har gjort det rett etter hugget(pga slapt mothugg/krokning, hugg i yttersving) eller vbed landinga(pga klønete landingsforsøk). men de virker som du driver en type dorging som ikke innebærer mange stenger eller spesielle dorge sneller/stenger. derfor tror jeg du klarer deg fint med snøret du bruker til spinnfiske og annet. disse trollingekspertene som har svart i tråden kjøper jo ofte inn kilometer med snøre og fyller opp telleverksnellene sine med. det er jo annerledes enn flatlinedorging i et fjellvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre ene enden av strikken gjennom øye på søkke, slik at søkke blir hengende midt på strikken. så ta du den ene enden av strikken inn i den andre. når du da strammer sitter strikken fast i søkket. så gjentar du på en måte denne prosessen ved å legge den enden/løkka som står ut fra søkket på tvers av snøret. putt så søkket inn i enden/løkka på andre siden av snøret og stram til. da vil søkket sitte på snøret og rimelig lett kunne taes av under sluttfasen av kampen om det blir nødvendig.

når det gjelder valg av snøre til dorging, så har jeg omtrent bare brukt multi(powerpro) de siste åra. det kroker selvfølgelig veldig bra og jeg har ikke mista noen fisk under fighten med multi. de fiskene som har kommet seg fri har gjort det rett etter hugget(pga slapt mothugg/krokning, hugg i yttersving) eller vbed landinga(pga klønete landingsforsøk). men de virker som du driver en type dorging som ikke innebærer mange stenger eller spesielle dorge sneller/stenger. derfor tror jeg du klarer deg fint med snøret du bruker til spinnfiske og annet. disse trollingekspertene som har svart i tråden kjøper jo ofte inn kilometer med snøre og fyller opp telleverksnellene sine med. det er jo annerledes enn flatlinedorging i et fjellvann.

Du har rett, jeg bruker en helt vanlig fiskestang, og gjerne kun en stang under drogging. I grunn av praktiske årsaker siden jeg bruker en liten båt. En gummibåt/jolle på 3 m. Hadde tenkt å bruke powerpro til drogging. Ellers bruker jeg å prøve meg frem med mark og dup, men da bruker jeg en annen stang med mono/nylon.

Men dette med pærebly skal jeg teste ut. Det hørtes ut som en veldig enkel(GENIAL) måte å nå nå en større dybde. Hvor stor vekt bør jeg bruke på blyloddene? Jeg bruker som regel rapala woblere av størrelse 7-8 cm.

Takk for svar! Jeg skal ikke fortelle denne hemligheten til fiskekameratene enda :P. Hehehe Om det funker skal jeg først holde kjeft, men kommer nok til å si det etter hvert :( Litt konkurranseinstilling har vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva størrelse på blyet angår, må du bare prøve deg fram. Noen ganger som kveld, natt og grålysning står fisken grunt. Om dagen derimot kan det være nødvendig med f.eks 10-20 gram bly for å nå ned til fisk som står dypere.

Kjøp en pakke med assorterte størrelser og prøv deg fram, det er mitt heteste tips.

Til slutt; om fisken er sky kan det lønne seg å feste blyet 5-10 meter foran agnet. Da napper jeg bare av strikken (og blyet) når dette nærmer seg stangtuppen. Høres kanskje litt "tricky" ut, men går faktisk ganske greit :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva størrelse på blyet angår, må du bare prøve deg fram. Noen ganger som kveld, natt og grålysning står fisken grunt. Om dagen derimot kan det være nødvendig med f.eks 10-20 gram bly for å nå ned til fisk som står dypere.

Kjøp en pakke med assorterte størrelser og prøv deg fram, det er mitt heteste tips.

Til slutt; om fisken er sky kan det lønne seg å feste blyet 5-10 meter foran agnet. Da napper jeg bare av strikken (og blyet) når dette nærmer seg stangtuppen. Høres kanskje litt "tricky" ut, men går faktisk ganske greit :rolleyes:

Ok, jeg skal ha dette i bakhodet. Skal prøve meg frem også se hvordan resultatet blir :D Takker for svar! SKITT FISKE! :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stanglengde var det jeg opererte med før, men har nå fått mye bedre resultater om en kjører blyet 10-15 meter foran agnet. I fjor vår hadde vi 40 ørreter på en helg av brukbar størrelse alle tatt på dagtid med 20-50 grams bly 10-15 meter foran. Med en flytende rapala kan slike lengder fra bly og til agn føre til at det blir oppdrift på wobbleren og at den går grunnere enn om du f.eks har den 5 meter foran. Videre finnes det knall søkker som du bare klipser av også. Her finner du de dessidert beste søkkene til dorging.

Du skriver innledningsvis om hvordan en skal tilpasse fisket når det er vind. Da er fisken mindre sky og du vil lettere treffe den i øvre vannlag av vannet selv på dagtid, men da ville jeg forsøkt lenger ut i vannet og finn ut hvor det er grunner og strømkanter.

Edit: Snus har ingen nevt, det er uhyre viktig for å få vrien ørret til å ta

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stanglengde var det jeg opererte med før, men har nå fått mye bedre resultater om en kjører blyet 10-15 meter foran agnet. I fjor vår hadde vi 40 ørreter på en helg av brukbar størrelse alle tatt på dagtid med 20-50 grams bly 10-15 meter foran. Med en flytende rapala kan slike lengder fra bly og til agn føre til at det blir oppdrift på wobbleren og at den går grunnere enn om du f.eks har den 5 meter foran. Videre finnes det knall søkker som du bare klipser av også. Her finner du de dessidert beste søkkene til dorging.

Du skriver innledningsvis om hvordan en skal tilpasse fisket når det er vind. Da er fisken mindre sky og du vil lettere treffe den i øvre vannlag av vannet selv på dagtid, men da ville jeg forsøkt lenger ut i vannet og finn ut hvor det er grunner og strømkanter.

Edit: Snus har ingen nevt, det er uhyre viktig for å få vrien ørret til å ta

Har flere ganger vært på vannet der det var lite fisk å få med woblere som går ned til maks 1,5 m under overflata. De blyloddene som du henviser til i linker ser bra ut. Kan man kjøpe slike eller lignende i norske butikker?

Kan nesten ikke vente på at isen blir borte og jeg får testet dette ut. :D

Kunne jeg bruke denne --->Trolling bly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse du viser til har jeg ikke brukt selv, men vet Thor og flere danske team bruker de. Litt vanskelig å få tak i akkurat nå, da Fiskeglede er på Bornholm, men det er bare å ringe Thor så hjelper han deg. Men strikkmetoden som Terje henviser til er jo metoden f.eks fullpott gutta foretrekker. Du må bare prøve deg frem til hva du synes er best. Normark blyparavaner er en annen metode, men disse er ikke noe du tar av for hvert hugg. Både Wildwater sine, fiskeglede sine og strikkmetoden som terje beskriver er fullgode. Så hvem du velger blir hipp som happ. Lurer på om trolling.no kan ha de jeg linker til, men ikke 100% sikker på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse du viser til har jeg ikke brukt selv, men vet Thor og flere danske team bruker de. Litt vanskelig å få tak i akkurat nå, da Fiskeglede er på Bornholm, men det er bare å ringe Thor så hjelper han deg. Men strikkmetoden som Terje henviser til er jo metoden f.eks fullpott gutta foretrekker. Du må bare prøve deg frem til hva du synes er best. Normark blyparavaner er en annen metode, men disse er ikke noe du tar av for hvert hugg. Både Wildwater sine, fiskeglede sine og strikkmetoden som terje beskriver er fullgode. Så hvem du velger blir hipp som happ. Lurer på om trolling.no kan ha de jeg linker til, men ikke 100% sikker på dette

Jeg trur jeg satser på gumistrikk-metoden først og ser hvordan det går. Enkel metode, og jeg får kjøpt alt i en butikk i nærheten. Litt mer styr med å sette dem på og av, men ikke mer en noen sekunder, så dette skal gå greit trur jeg.

PS: en ting jeg allerede har fått erfart er at fireline er noe TULL! PowerPro er MYE MYE bedre. Jeg brukte fireline i fjor en periode og den er rett og slett for "grov", altså etter at fireline har stått på snella en stund, blir danner det seg mange og små spiralringer når en kaster og sena er løs. Dette er skikkelig irriterende! Kjøpte powerpro 0,15mm for tre dager siden, satt den på snella, og i dag ser jeg ingen spiralringer når sena er løs.

Nå husker jeg ikke hvem som rådet meg til å kjøpe PowerPro, men stor takk til han/henne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg har dorget en god del i ferskvann etter ørret på samme måte

har 2 inspill

prøv med spinner i tillegg - vi endte opp med svart blad med gule prikker som en av favorittene

- husk å sette på skikkelige svivler for å unngå snøretvinn.

hvis du skal ha wobblerne et stykke ned, bruk små "kusamo" dybdeparavaner og flytenden wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.