Gå til innhold
Fiskersiden

freestyler til ørret


Recommended Posts

Spontankjøpte en 13cm freestyler i røyefarge i dag, med tanke på stor røyeknaskende fjellørret. I følge betjeningen kom det absolutt ikke til å funke, alt for stor var beskjeden. men jeg kjøpte lell. Noen som har testa? Eller testa noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og overbevist om at popper fungerer på fjellet etter de større ørretene som eter fisk. Og da naturligvis også jerkbaits. Men at du står å drar ørret så ryggen blir skakk har jeg ikke så trua på igjen. Men at du kan få et beist har jeg helt klart trua på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spontankjøpte en 13cm freestyler i røyefarge i dag, med tanke på stor røyeknaskende fjellørret. I følge betjeningen kom det absolutt ikke til å funke, alt for stor var beskjeden. men jeg kjøpte lell. Noen som har testa? Eller testa noe lignende?

Hehe ja sånn blir innstillinga og kunnskapen når folk kun fisker i vann overbefolket med småørret. :) Tror mange glemmer at ørreten er mer glupsk av seg enn dens prikkete fasade tilsier. Et kjapt eksempel (siden jeg ikke akkurat er den mest ihuga ørretfisker og derfor ikke har så mange eksempler haha!): I forifjor fisket jeg opp den siste ørreten fra en gammel gårdsdam, den veide da snaue 800 gr. I magen hadde den en voksen frosk, samt mengder av insekter.

Så at en Freestyler vil kunne funke i et vann hvor det er ørret som har røye på menyen, ser jeg ingen grunn til å tvile på. Det blir vel mer et spørsmål om du klarer å spore opp storørretene - hvis det ikke er så mange av de.

Lykke til, håper du får anledning til å motbevise betjeningen he he!

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fikk ca 10 ørreter i påsken. Der den største var 980gr. Flere av disse inkl en fisk på ca 350gr. Hadde gangske stor fisk i magen. Den på 980gr hadde en ørret på ca 12-14 cm i magen.

Så er dette et område som ørreten kan bli stor. Og det sier seg selv de blir fiskespisere, og skyr ikke unna noe som helst for å fylle magen. Så rett plass er det klart at man kan få stor ørret på annet en det mest vanlige. Stor fjellvann er uten tvil plasser som kan gi stor fisk på slik redskap.

Jeg fikk også en gang for mange år siden to røyer i reisaelva der begge hadde fine lodne lemen i magen.. Ikke like delikat, men det må jo ha vært "levende" popper fiske......

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått ørret på ca 700g med ørret i freestylerstr i magen. Jeg har fått 600grammer med stor frosk i magen. Og kompisen tok en i samme size med 4 mus i fjor. Er visst lemenår i fjellet i år, kanskje det gjør storfisken interessert i stor overflatekost?

Jeg vet hvor freestyleren skal prøves! Snittvekta er godt over kiloen der og smårøye er ganske sikkert på menyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka hyggelig med fjellørret og elveørret i fjor på Mini-Buster. Og når det gjelder vobblere har jeg fått ørret på under halvkiloen på 18 cm Rapala. I vann og vassdrag der ørreten er predator er det bare å kjøre på. Men i visse vann funker vobblere ikke så bra. Da er det ofte jern eller flue, evt mark som er tingen.

Match the hatch!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det å fiske en slik med den vanlige haspelstanga (lpx 12,7, 7-35g) eller bør jerkstanga og med til fjells? (bft busterjerk, 6,6 soft) Og skal jeg først drasse med med jerkstanga bør jeg sikkert ha med noen beter til. Forslag? cb nevnte minibuster. Andre? Gode farger?

Bør være ganske lettfiska ettersom jeg ikke har fått en eneste fisk på jerk ennå. Nærmeste var da jeg mista en abbor på en big buster.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må nok jerkstanga med på fjelltur. Og da må det nok handles litt flere bait også. Nylonfortom på rundt 0,30 bør vel kunne funke? 0,13 pp blir litt vel synlig i klare fjellvann.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de som anbefaler ta med ei kortere stang. det er mye bedre å få kjørt rykkene nedover enn å knote med at stangtuppen på den lange stanga hele tiden kommer ned i vannet osv. av baits vil jeg anbefale deg å ta en titt på savage gear deviator belly up 10cm og salmo slider i 7 og 10cm. disse kan man også kaste med lettere stenger om du velger å investere i det etterhvert. men tror ikke en røslig fiskespiser sier nei takk til salmo slider i 12cm heller. som cb sier så er det verdt å kikke på rapala twichbait å. har lest at de har tattt en hel Sø på den i danmark.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.