Gå til innhold
Fiskersiden

Reparasjon av fiskestang


fotofanten
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om noen kjenner til firmaer eller privatpersoner som utfører reparasjoner av fiskestenger. Jeg har en slukstang fra midten av 90-tallet, en Shimano Stradic Spin 21002 10' 20-60 gram (for multiplikator), som jeg gjerne skulle ha fått fikset litt på. Toppringen er gåen, og må skiftes ut, og jeg kan godt tenke meg å få skiftet de andre ringene også (byttet ut med nye ringer av høyeste kvalitet). Videre ønsker jeg å få hele stangen omlakkert - dette fordi lakken stedvis er gulnet. Og hvis det er mulig å friske opp/jevne ut huller i korken, kan det være interessant også.

Jeg kunne for så vidt ha gitt meg i kast med dette selv, men jeg har verken nødvendig utstyr eller noe egnet rom. Jeg ønsker derfor å sette jobben bort.

Jeg har andre og nyere stenger, men jeg ønsker å få satt denne stangen i stand fordi den for meg har stor affeksjonsverdi - vi tilbrakte mange hundre timer sammen ved Oslofjorden på 90-tallet :)

Av samme grunn er det et absolutt krav at arbeidet utføres på en proff, ordentlig måte. Resultatet må bli PENT!

Jeg er derfor villig til å betale litt mer enn om stangen kun hadde en bruksverdi.

Hvis noen har noen tips til folk som kan gjøre slikt (jeg har lett på nettet uten å finne noe særlig), eller tror de kan gjøre en slik jobb selv (har erfaring med stangbygging), så skrik ut ...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke det å skifte stangringer noe stort problem. Har nettopp gjort dette med en eldre Shimano Beastmaster hvor noen av ringene hadde sprukket og andre bare falt ut i småbiter. Nå liker jeg å gjøre ting selv og bestemte meg for å kjøpe det jeg trengte. Kort sagt kunne jeg kjøpt ei ny stang for det jeg la ut.

Her er litt av det mest nødvendige:

117015_s.jpg

Her er blandebeger og rørepinner (garantert fri for silikon), Flex Coat stanglakk, pensel til lakken, merkepenn og smeltelim til toppringen.

117016_s.jpg

Zirconium stangringer fra Pac Bay.

117017_s.jpg

Og surretråd i rett dimensjon og farge.

I tillegg trenger man en stangrotor, barberblader, hårføner,aluminiumsfolie og en eller annen jigg til å legge stanga i mens man surrer. Detter var også det eneste jeg ikke kjøpte her: Mud Hole

Dette var en grei jobb som også gav stanga et visuelt løft pga ringene. Men, du vil også fjerne gammel lakk. Da spørs det hvor enkel lakken er å fjerne. Jeg holder nå på med en havfiskestang som har vært med på sin andel turer. Dette bar den preg av med rustne ringer og bortslitt lakk. Her var lakken sprø og enkel å fjerne, Men er lakken av den "seige" typen, blir det vanskeligere. Varme, samtidig som man skraper, er vel den risikable løsningen her.

Samtidig som man fjerner lakken forsvinner også eventuelle pyntesurringer. Skal du ha stanga tilbake til original stand kan du få problemer med matchende farger til dette. Sansynligvis er det brukt Gudebrod tråd. De har stengt dørene, men det er fremdeles mye tråd fra dem i omløp enda.

Dette ble mer enn jeg hadde tenkt, men det jeg prøver å si er vel at du valget om å bare skifte toppringen (ca 5 minutter arbeid), kjøpe utstyr og pusse opp stanga selv (dyrt og tidkrevende, men helt sikkert mest tilfrdsstillende om resultatt blir bra) eller å lete etter en proff som kan sitt fag (vet ikke om noen her i landet og ikke peiling på pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der. Takk for fyldig og opplysende svar. Kanskje jeg prøver å gjøre noe selv. Men jeg vil helst få det ordnet hos en proff.

Du må nok regne med å grave svært dypt i lommeboka for å få en proff. til å fullrenovere stanga di her til lands. Skulle du like vel mene det er verdt det, kan du forsøke Lasse Vangen i Lommedalen (bærum). Veit ikke om han tar på seg slike oppdrag lenger, men han har vertfall kompetansen. Ville nok ha lagt prosjektet på is til ut på høsten, stangsurring er typisk vinterarbeid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.