Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2011


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Som tidligere er det på sin plass med en forumpost for denne vakre elva. Sesongen 2010 gav god fangst tatt i betraktning døgnkvote på 1 laks og ikke minst det sene innsiget av laks. Juni og juli var katastrofalt svake, men i august kom smålaksen i bra antall. Personlig hadde jeg mange flotte døgn i sone 2 hvor enkelte av dem gav flere laks. Beste døgn hadde jeg på Hauge A hvor jeg en morgen landet 4 laks. 3 av dem ble pent og pyntelig gjenutsatt. Etter flere dårlige sesonger synes jeg det økende antallet smålaks i fjor gir grunn til optimisme. Den virket også å være tilbake i gammel kondisjon/størrelse. Spent på hvordan dette arter seg i år. Kanskje vi får et bra mellomlaks år?

Ser at elva i år skal kjøres på minivannføring 3 uker i juli. Noen liker dette, andre ikke. Personlig stusser jeg på at dette vedlikeholdet skal gjøres i den tiden laksen skal på elva for fullt. Hvorfor kan ikke dette gjøres i mai. Det "lille" antallet storlaks som da ikke kommer seg på elva kan passere fritt oppover fra 1. juni. Nå vil kanskje store mengder laks stå å stange i sjøen i den mest populære fisketiden, og samtidig med at sjølaksefiskerene opererer.

Hyggelig dersom denne siden kan fylles med rapporter om fangser og forhold utover sesongen. Lykke til med en ny og forhåpentligvis spennende sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som tidligere er det på sin plass med en forumpost for denne vakre elva. Sesongen 2010 gav god fangst tatt i betraktning døgnkvote på 1 laks og ikke minst det sene innsiget av laks. Juni og juli var katastrofalt svake, men i august kom smålaksen i bra antall. Personlig hadde jeg mange flotte døgn i sone 2 hvor enkelte av dem gav flere laks. Beste døgn hadde jeg på Hauge A hvor jeg en morgen landet 4 laks. 3 av dem ble pent og pyntelig gjenutsatt. Etter flere dårlige sesonger synes jeg det økende antallet smålaks i fjor gir grunn til optimisme. Den virket også å være tilbake i gammel kondisjon/størrelse. Spent på hvordan dette arter seg i år. Kanskje vi får et bra mellomlaks år?

Ser at elva i år skal kjøres på minivannføring 3 uker i juli. Noen liker dette, andre ikke. Personlig stusser jeg på at dette vedlikeholdet skal gjøres i den tiden laksen skal på elva for fullt. Hvorfor kan ikke dette gjøres i mai. Det "lille" antallet storlaks som da ikke kommer seg på elva kan passere fritt oppover fra 1. juni. Nå vil kanskje store mengder laks stå å stange i sjøen i den mest populære fisketiden, og samtidig med at sjølaksefiskerene opererer.

Hyggelig dersom denne siden kan fylles med rapporter om fangser og forhold utover sesongen. Lykke til med en ny og forhåpentligvis spennende sesong.

Ja eg er optimist med tanke på dette året. Flott med en fisk i døgnet, som ifjor. Dette begrenser uttaket av laks, noe som er helt nødvendig. Vi må også håpe at fylkesmannen kan vise litt baller og en gang for alle forby notfisket både i sone 1 og på sjøen. Helt villt at dette enda er lov, ikke minst når man vet hva som er lagt ned av statlige kroner og ikke minst dugnadsinnsats i elva. Laksen skal tas på sportsfiskeredskap!

Helt skandale at de ikke kan planlegge denne stoppen bedre og heller få den på en annen tid. Men vi klarer vel å finne på noe annet den 2 ukene der..

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg er optimist med tanke på dette året. Flott med en fisk i døgnet, som ifjor. Dette begrenser uttaket av laks, noe som er helt nødvendig. Vi må også håpe at fylkesmannen kan vise litt baller og en gang for alle forby notfisket både i sone 1 og på sjøen. Helt villt at dette enda er lov, ikke minst når man vet hva som er lagt ned av statlige kroner og ikke minst dugnadsinnsats i elva. Laksen skal tas på sportsfiskeredskap!

Helt skandale at de ikke kan planlegge denne stoppen bedre og heller få den på en annen tid. Men vi klarer vel å finne på noe annet den 2 ukene der..

Skitt fiske!

Hadde ikke gjort noe med fredning av hunnlaksen heller spør du meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort noe med fredning av hunnlaksen heller spør du meg....

Setter selv ut all laks over 3 kg i elvene. En smålaks i ny og ne tas med til grilling eller til ovnsbaking, men vanligvis 2-3 pr sesong. Jeg er tilhenger av tiltak som kan redusere uttaket av laks i elvene. Baglimit på 1 laks synes jeg er bra. Notfisket i sjø og elv burde selvfølgelig vært forbudt. Fossefisket har jeg i utgangspung lite i mot. Vet det endel steder forekommer ulovlig krøking og selvfølgelig brudd på baglimit. Har ved flere anledninger sett fiskere i Haugefossen løpe avgårde med fisk som gjemmes i bilen. Men i all hovedsak tror jeg dette ikke bidrar til et stort uttak i elvene. Det samme skjer mange steder i elva, og uttaket av laks er nok like stort på enkelte andre gode steder i elva uten at vi vil frede disse områdene også....

Når det gjelder fredning av hunnlaks er dette et tiltak jeg kunne støtte. Men, det er ikke enkelt. Tidlig i sesongen ser de færreste fiskere i mandalselva forskjell på hann- og hunnlaks. Senere i sesongen er det lettere. Tror dette vil være vanskelig å håndheve/kontrollere. Men, personlig mener jeg at farget laks uansett ikke har noe på land å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter selv ut all laks over 3 kg i elvene. En smålaks i ny og ne tas med til grilling eller til ovnsbaking, men vanligvis 2-3 pr sesong. Jeg er tilhenger av tiltak som kan redusere uttaket av laks i elvene. Baglimit på 1 laks synes jeg er bra. Notfisket i sjø og elv burde selvfølgelig vært forbudt. Fossefisket har jeg i utgangspung lite i mot. Vet det endel steder forekommer ulovlig krøking og selvfølgelig brudd på baglimit. Har ved flere anledninger sett fiskere i Haugefossen løpe avgårde med fisk som gjemmes i bilen. Men i all hovedsak tror jeg dette ikke bidrar til et stort uttak i elvene. Det samme skjer mange steder i elva, og uttaket av laks er nok like stort på enkelte andre gode steder i elva uten at vi vil frede disse områdene også....

Når det gjelder fredning av hunnlaks er dette et tiltak jeg kunne støtte. Men, det er ikke enkelt. Tidlig i sesongen ser de færreste fiskere i mandalselva forskjell på hann- og hunnlaks. Senere i sesongen er det lettere. Tror dette vil være vanskelig å håndheve/kontrollere. Men, personlig mener jeg at farget laks uansett ikke har noe på land å gjøre.

Enig der gitt....

Setter selv ut all laks over 3 kg i elvene. En smålaks i ny og ne tas med til grilling eller til ovnsbaking, men vanligvis 2-3 pr sesong. Jeg er tilhenger av tiltak som kan redusere uttaket av laks i elvene. Baglimit på 1 laks synes jeg er bra. Notfisket i sjø og elv burde selvfølgelig vært forbudt. Fossefisket har jeg i utgangspung lite i mot. Vet det endel steder forekommer ulovlig krøking og selvfølgelig brudd på baglimit. Har ved flere anledninger sett fiskere i Haugefossen løpe avgårde med fisk som gjemmes i bilen. Men i all hovedsak tror jeg dette ikke bidrar til et stort uttak i elvene. Det samme skjer mange steder i elva, og uttaket av laks er nok like stort på enkelte andre gode steder i elva uten at vi vil frede disse områdene også....

Når det gjelder fredning av hunnlaks er dette et tiltak jeg kunne støtte. Men, det er ikke enkelt. Tidlig i sesongen ser de færreste fiskere i mandalselva forskjell på hann- og hunnlaks. Senere i sesongen er det lettere. Tror dette vil være vanskelig å håndheve/kontrollere. Men, personlig mener jeg at farget laks uansett ikke har noe på land å gjøre.

Må slenge på at en farget hannlaks er god å røyke,men å se en død brun hunnlaks er ikke noe hyggelig syn...Så lenge det ikke er en oppdrett da....

Endret av Rune A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vedlikeholdsarbeidet på kraftstasjonene starter i mai og kommer i etapper utover sesongen. I uke 30 skal 2 kraftverk renoveres med vannføring ned mot 8 kubikk, i 31 og 32 skal ett av dem renoveres med vannføring på 20. Selv fisker jeg mye på Haugesonene, og Hauge A fisker i mine øyne best når vannstanden ligger på rundt 20 kubikk. Blir spennende å se hva denne sesongen bringer. En av faktorene i år som blir annerledes enn tidligere år er vannføringen. Vi har de siste årene blitt vant til vannføring på 30-50 kubikk. I forfjor hadde vi vel nesten ikke en fiskedag med vannføring under 50 kubikk. Vi har til nå hatt en svært tørr vår, snøsmeltingen er over for lengst, og dersom ikke mai blir skikkelig fuktig vil åpningen gi vannføring på ca 25-30 kubikk. Deretter styrer i stor grad Agder energi og El Nino forholdene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vedlikeholdsarbeidet på kraftstasjonene starter i mai og kommer i etapper utover sesongen. I uke 30 skal 2 kraftverk renoveres med vannføring ned mot 8 kubikk, i 31 og 32 skal ett av dem renoveres med vannføring på 20. Selv fisker jeg mye på Haugesonene, og Hauge A fisker i mine øyne best når vannstanden ligger på rundt 20 kubikk. Blir spennende å se hva denne sesongen bringer. En av faktorene i år som blir annerledes enn tidligere år er vannføringen. Vi har de siste årene blitt vant til vannføring på 30-50 kubikk. I forfjor hadde vi vel nesten ikke en fiskedag med vannføring under 50 kubikk. Vi har til nå hatt en svært tørr vår, snøsmeltingen er over for lengst, og dersom ikke mai blir skikkelig fuktig vil åpningen gi vannføring på ca 25-30 kubikk. Deretter styrer i stor grad Agder energi og El Nino forholdene.....

20 kubikk er gøy, går bananas med enhåndsen da gitt!

Bare det ikke blir for varmt...mere det som ødelegger enn vannstanden...er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske at 20 kubikk er mye vann i en elv som Mandalselva om sommeren. Jeg mener reguleringen ødelegger mer enn den gjør godt for fisket..

Tenk om den var helt naturlig, ingen vandringshindre i Laudal og Bjelland, regnflommer og tørke....For en elv det ville vært.

Legg merke til hva som skjer i uregulerte elver. I Lygna fks så går fisken på lite vann også, det blir mer naturlig hvor fisken står og for fluefisket er det mye mer spennende med regnflommer....

I Mandalselva blir fisket litt samlebåndaktig når fisken går jevnt og trutt, får ikke disse eksplosjonene. Det interessante er at i Lygna og Audna så smeller det til bare vannet går opp litt etter regn. Plutselig er det mer aggresjon i kulpene.

Men enig i at det blir morsomt med enhåndsen med 20!

Ikke så veldig lenge til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må huske at 20 kubikk er mye vann i en elv som Mandalselva om sommeren. Jeg mener reguleringen ødelegger mer enn den gjør godt for fisket..

Tenk om den var helt naturlig, ingen vandringshindre i Laudal og Bjelland, regnflommer og tørke....For en elv det ville vært.

Legg merke til hva som skjer i uregulerte elver. I Lygna fks så går fisken på lite vann også, det blir mer naturlig hvor fisken står og for fluefisket er det mye mer spennende med regnflommer....

I Mandalselva blir fisket litt samlebåndaktig når fisken går jevnt og trutt, får ikke disse eksplosjonene. Det interessante er at i Lygna og Audna så smeller det til bare vannet går opp litt etter regn. Plutselig er det mer aggresjon i kulpene.

Men enig i at det blir morsomt med enhåndsen med 20!

Ikke så veldig lenge til nå!

Teller dager....timer....sekunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der, like spennende hvert år. Satser på junilaks i år. En av de store.....

He he.. du får ha skit fiske, jeg drar meg nedover de siste ukene i august.

Får holde meg til elvene her hjemme fram til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kun få dager til årets sesong er i gang. Med det været vi har hatt i det siste skulle forholdene ved åpningen være ideelle. Selv har jeg sett laks i sjøen utenfor Mandal de siste 2 ukene. Spennende å følge åpningen. Har pga reise ikke mulighet til å dyppe fluene mine i elva før medio juni. Ønsker alle fiskere lykke til, og håper noen kan pirre stemningen med bilder av noen fine blanke laks fra åpningsdagene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen laksemann, men etter å ha flaksa opp tre fisk i fjor må jeg vel prøve meg i år igjen.

Men det er jo noe jeg lurer på, som dukka opp i går da jeg kjørte langs elva og ikke så noe folk på de plassene man ser fra veien i sone 3, mens det var folk i alle delsonene i 2'eren hvis jeg ikke så helt feil.

Og spørsmålet som dukka opp: Er det bortkasta tid å prøve sone 3 nå, eller er dette en slags gammel "myte" om at sone 3 ikke trenger å prøves før St.Hans (som jeg har hørt noen si). For det ser jo unektelig trivelig ut å ha alle plassene i sone3 helt for seg selv! Og det må vel ha gått noe fisk opp dit?

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE fisk i elva for tida. Svogeren fikk en på 4.1kg i dag morges, En annen lengre ned hadde 12, ja tolv stykker på og 5 på land. Den største på 8kg.

Nødingsfossen koker. 7kg og flere mindre.

Synd livet er opptatt av hus, hus og atter hus B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke ser folk i sone 3 dreier seg mer om at de ikke synes fiske på vannstand over 30 kubikk har særlig for seg, enn at det ikke skulle være fisk der :) makelig anlagte " der oppe"....

Og er det fisk der, så har jeg jo etpar fluer som leverer varene.....

Får se om det blir noen turer etterhvert - men siden jeg ikke er noen laksefisker kan det hande at jeg heller bruker tida på noe annet enn så lenge, så får jeg heller høyne innsatsen litt seinere på sesongen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott åpning. Tror vi går en god sesong i møte. Synd jeg må vente en uke til før fluene dyppes. At en fisker har hatt 12 laks på kroken er artig, men at 5 laks ble landet betyr vel at de 4 første ble sluppet ut igjen???

Dette håper vi!

Jeg fikk høre dette av en bekjent. Hørtes litt merkelig ut for min del også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles mye rart i denne elva, og det finnes jo ikke oppsyn så det er nok noen som tar seg vel tilrette. Om ikke nødvendigvis denne karen. Er blitt fortalt om en del kødde rapportering på fangststatestikken i tillegg.

Snakket med noen grunneiere langs elva 1.6, og de hadde observert stor og fin laks på vei opp allerede i april måned. Så tror nok absolutt det er muligheter for fisk i sone 3.

Ble snakket om at det ble tatt mye fisk både under nødingfossen samt i haugefossen. De hadde visttnok hatt på maange......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gang i fisket for øyeblikket. landet selv en på 5+ i dag morges, Marit fikk en på 4 + og det ble tatt to på 4 på samme stedet av noen nederlendere i går.Det ble tatt fisk både på holmesland b og på hauge sonene. Mye fisk som er oppe og viser seg, på full fart oppover. Fisket sammen med noen fra fiskersiden fra tønsbergorådet. de fisker strekket frem til mandag. joiner dem igjen i morgen.

Bilde avfangsten: http://per-willy-ormestad.blogspot.com/2011/06/salmonfishing-mandalselva-2011.html

Samtidig er det mye tyvfiske;k fiskere uten kort, og folk som ikke stopper etter å ha kakket en..... Kan ikke skjønne at det skal være så hekkans vanskelig å holde i det minste noe oppsyn med hva som skjer. Elveeierlaget er åpenbart ikke i stand til å stå for dette, jeg har ikke sett noe oppsyn i sone 2 noen gang.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig prat langs elva Pero.

Marit tok en på 7,3 i går kveld også, flott fisk.

Etter det kom det en kar til på stedet for å fiske.han hadde kjøpt to kort og trodde han hadde stedet for seg selv. Vi ble beskyldt for å fiske uten kort, og det ble en solid krangel på plassen. Såpass ubehagelig og desverre unødvendig at vi pakket og dro.Da var stemningen såpass dårlig , at turen for vår del ble spolert. Jeg gikk nedover med flua , og da denne karen sto stille mitt på strekket og kastet sluk på kryss og tvers kastet han over snøret mitt. Ropte da inn at han gjorde det, og da ble han sur. Jeg ropte til vedkommende, noe han ikke likte og jeg fikk passet påskrevet for å ikke si fra på en ordentlig måte :dribble:

Synd det skal bli slik langs en elv, der vi (de fleste)er ute etter å hygge seg og fiske.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med toppers fisk!!

Helsikas at de ikke kan holde styr på dette her. Hadde jo sett frem til å fått fisket noe mer sammen med dere, ikke ofte en treffer på så likandes folk i elva her som du sikkert merka. Send en melding til elveierlaget,klag og be om å få refundert penga. Greit at de snart skjønner at de ikke kan la det holde på slik.

Tenkte etterpå at vi jo skulle ha utvekslet telefonnummer og slikt. Kunne jo bare stikki ned til meg, så kunne vi ha finni på noe annet. Finns jo noen alternativer til å stå i elva :)sender deg mitt til deg melding.

Har sendt et par sms for å prøve å finne ut av hvem som kan kontaktes i slike situasjoner og hvor en klage kan rettes skriftlig. De burde jo sånn sett fint kunne finne ut av hvem dette er og gi en advarsel eller utestengelse. Ikke for å ødelegge tråden,men tror det kan være nyttig info for de som fisker denne elva. Har tatt kontakt med Damli og Røiseland pr sms så får en jo se om en får svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen fra min side og spolere tråden heller. Det kunne kansje med fordel vært litt bedre info om enkelte regler på steder man kjøpte kort, slik at man ungår sånne episoder. Men for all del, jeg har fisket mange ganger i Mandalselva og bare truffet hyggelige folk. Så denne episoden er heldigvis ett unntak.

Det som utløste denne episoden var nok det at vedkommende hadde kjøpt to kort og trodde han hadde sonen for seg selv, mens det blir solgt 4 kort der.

Det var tidligere 2 kort på sonen har jeg forstått det som, og det er gjort om til 4 kort nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.