Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2011


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Ser ikke helt problemet med dagens kvote. Elvene er fulle av fin, feit og stor laks.

Greit med begrensinger, men ser ikke behovet for å innskrenke dette ytterligere.

Det folk heller burde bruke energi på er hvordan elva kan produsere mer fisk. Dvs hvordan få mer fisk opp i de øvre delene av elva. Her ligger de beste gyteplassene. Pr dags dato har agder energi et regime som innebærer at de driter i hvor mye fisk som kommer opp her. Sørgelig synes jeg. I år har det nærmest kokt av fisk i sone 3 og sone 2, da jeg har fisket her. Men øverst har det vært et sørgelig kapittel...Ikke ulikt de andre årene. Tenk hvor mye mer fisk det ville blitt på sikt om fisken hadde gått uhindret opp..

Og sone3 folket klager på at det ikke meldes inn fisk slik at de kan sende folk opp. Ikke godt å melde inn fisk som ikke taes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hej

Kommer for at fiske i mandalselven 29-31 aug ( kommer fra DK )

Blir lidt nervøs da jeg så vannføring på 3.5m^3 http://www.mankalk.no/ - kan nogen herinde give en frisk status fra elven?

havde tænkt mig at fiske holmesland a fredag og så noget sone 3 lørdag + søndag.

har fisket holmesland a 1 gang før, dejlig sone, men aldrig fisket i sone 3, nogle der kan pege "hot spots" ud i sone 3?

mvh

Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAK - lyder godt, syntes oss det lød helt ekstremt, havde læst om reperationer på kraftværkerne og tænkte bare NEEEJ!!

Hva sir øjemålet så mht vannstanden? Havde tænkt mig bare at tage en enhåndsstang med.

Og hvad med fiskeriet, er det ok?

Statistikken ser jo pæn ud.

Nogen ideer til gode pladser på sone 3?

mvh

Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fisket i elva for tiden? Etter monsterflommen, med påfølgende fallende vannføring hadde jeg ventet et kjempefiske. Etter fangsrapportene å dømme synes fisket å være overraskende tregt. Har ikke fisket i mandalselva på en god stund, da småelvene lenger vest har fristet. Opplevd veldig godt fiske i audna og lygna. De neste ukene skal jeg imidlertid bruke mye tid i denne fantastiske elva.

De siste årene har vi sett at smålaksen kommer senere, men når den ikke har kommet i antall å snakke om 30. juli blir jeg litt bekymret. Innrapportert under 100 smålaks de siste 2 ukene. Burde vært over 200 i uken. Kommer den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde egentlig ta av i Mandalselva nå, det skulle kokt av smålakser. Merkelig sesong egentlig, bra med feit mellomlaks, men nesten ikke sveler..

Det er ihvertfall mye positive tendenser....:thumbsup: Har en knallsesong selv, men kun to sveler. Og nå er mye av mellomlaksen begynt å bli farget....Setter ut nesten alle jeg får, men en sølvblank hannsvele ble grillet i går. Det var utrolig godt.

Fisken smaker bedre når man velger matfisk og spiser den fersk. Liker å sette ut om ikke jeg har tenkt til å enten spise den fersk eller røyke den.

Hofisker er ikke noe særlig, hannfisker er det som regel nok av og egentlig er det forkastelig med alle hofiskene som blir fisket på slutten av sesongen.....

Ta hannene de er fine i kvaliteten. Jeg fikk en litt farget hann i Audna, for en stram og fin fisk. Hadde den vært en hunnfisk så ville den vært myk og slapp.

Hofisker er dog fine når de er nygåtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et døgn på Hauge C fra mandag til tirsdag, og i takt med at vannet sank ramlet det på med smålaks. Helt vilt, jaffal for en som ikke er laksefisker, det hoppa og spratt overalt - og det virka som om fisken var på full fart oppover. Sjøl fikk jeg sju fisk, men den sjuende var kroket dypt og måtte tas. Dermed var det bare å pakke sammen å dra hjem, seks timer før kortets utløp. For det er vel ikke lov å fortsette å fiske når man har tatt en fisk?

Kommer nok en rapport etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært skuffende fiske i elva. Har jobbet hardt i 3 dager på haugesonene uten å lande annet enn 2 sjøørret på kiloen. Elva går høyt, men likevel skulle elva ha kokt av smålaks. Desverre gjør den ikke det. Ser ut som en årsklasse med smålaks er borte. I så fall venter noen tunge sesonger. nye sjanser i morra, men ingenting tyder på at elva fylles opp av smålaks.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 3 laks og 3 sjøørret, alle laks tatt når elva falt under 100 kubikk. Imidlertid laks på +/- 3 kg, ikke den smålaksen vi er vant til. Ser av statistiken i dag at det en drøy uke før stenging av elva er innmeldt ca 800 smålaks. Fantastisk mellomlaksfiske i år. Likevel synes jeg vi skal være betingede optimister mtp neste sesong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er nok en grunneier som melder inn fangst for hele sesongen. Mye tull med dette nedover i sone 2. Vi vet også at det meldes inn fisk på bla fuskeland sonene som er tatt andre steder. Dette gjøres kun for at sonene skal fremstå som mer attraktive... Forvaltningen av Mandalselva og etterlevelsen av de reglene som gjelder er nok fortsatt på steinaldernivå i Mandalselva.... Det mest komiske er jo sjøørretten som er fredet i deler av sone 2 og hele sone 3 (fordi den er truet..), mens den kan fanges med not! i sone 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.