Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2011


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lars Møller har denne uken meldt inn 10 laks på Hauge A. Ingen er merket som C&R. Hvordan skal vi bli kvitt dette? Mange fiskere i elva tror baglimit på 1 fisk er knyttet til 1 fiskekort. Handler man alle kortene på Hauge A og fisker alene evnt sammen med 1 kan ikke 4 eller 2 laks tas med hjem. Baglimit er personlig, ikke knyttet til antall fiskekort. Grunneier må varsles, og om ikke dette skjerpes må det anmeldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Møller har denne uken meldt inn 10 laks på Hauge A. Ingen er merket som C&R. Hvordan skal vi bli kvitt dette? Mange fiskere i elva tror baglimit på 1 fisk er knyttet til 1 fiskekort. Handler man alle kortene på Hauge A og fisker alene evnt sammen med 1 kan ikke 4 eller 2 laks tas med hjem. Baglimit er personlig, ikke knyttet til antall fiskekort. Grunneier må varsles, og om ikke dette skjerpes må det anmeldes.

om han bare meldte inn ti så stemmer ikke det, da det var han som hadde fått 12.....

jeg nevnte det. for grunneier at danskene som fisket der for øyeblikket tøyde reglene lenger enn langt, han var oppgitt, men det var egentlig lite de kan gjøre, laksene er jo allerede døde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han bare meldte inn ti så stemmer ikke det, da det var han som hadde fått 12.....

jeg nevnte det. for grunneier at danskene som fisket der for øyeblikket tøyde reglene lenger enn langt, han var oppgitt, men det var egentlig lite de kan gjøre, laksene er jo allerede døde.. ;)

Ja, min venn, og om dei får ei utestengelse på feks på 5 år, så er grunneiger uten dei inntektene i framtida? Her bør grunneiger forstå signaleffekten av ein aktion, på godt og vondt... :) , og handla deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det bare dumt og noe trist. Handler fiskekort på Haugesonene for kr 10000 + i sesongen. Skal ta det opp med grunneier, og dersom ikke tiltak iverksettes ligger jeg heller i kø når kortsalget åpner for kortene på Holmesland A. Endel her får håpe at grunneier hører på meg da det vil bli ytterligere økende kamp om kort på ei god sone :) . Alternativet er å bli ufin når dette oppdages.......

I morra skal jeg til Audna igjen. Gleder meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det bare dumt og noe trist. Handler fiskekort på Haugesonene for kr 10000 + i sesongen. Skal ta det opp med grunneier, og dersom ikke tiltak iverksettes ligger jeg heller i kø når kortsalget åpner for kortene på Holmesland A. Endel her får håpe at grunneier hører på meg da det vil bli ytterligere økende kamp om kort på ei god sone :) . Alternativet er å bli ufin når dette oppdages.......

I morra skal jeg til Audna igjen. Gleder meg.....

hvor fisker du i Audna nå da?, er vel ikke de hysteriske vannmengdene vi ser i mandal om dagen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva kommer til å stige til over 400 kubikk. Dette medfører en lengre periode der fisken ikke kommer opp haugefossen. Får finne på noe annet et par uker....

Ta deg en tur til kvina erik.Selv er jeg på jobb i stavanger,men det er tida nå på og utforske elva de neste 2-3 dagene.

Tipper Ole14 her på forumet guider deg litt om du er intresert....

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å kikka i haugefossen igår, på vestsida er det superforhold for fisken å gå opp på 300+ kubikk...

Hvorfor vegrer laksen seg her sør for å gå opp et "normalt" vestlandsstryk?... Jeg tror det går opp mye fisk i fossen på den vannstanden , underbygger det med at en ser masse fisk i lommene oppover i fossen.

Strekket fra haugeD til sone 3 er nok striere en haugefossen , men jeg tror nok at fisken går opp der og.

Problemet er jo at man ikke kommer ut til elva for å fiske noen steder omtrent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fines det fiskere som returnerer hjem etter å ha landet 1 fisk? I audna i går opplevde jeg anarki. Fiskere kakker fisk på fisk og driter i reglene. 2 tyskere løp til bilen med hver kakket fisk og ristet latterlig på hodet når jeg slapp ut fisk.De lokale oppfordrer til videre fiske på tross av full kvote. Min tanke om denne kvoten er at den ikke fungerer og ikke respekteres. Man kan vel like godt kutte ut hele ordningen. Kun en liten andel av oss respekterer kvotereglene. Som jeg gjennom mange år har hevdet, er eneste kraftfulle ordning for å reduserer uttak av laks forkortning av fisketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg gjennom mange år har hevdet, er eneste kraftfulle ordning for å reduserer uttak av laks forkortning av fisketid.

Tror faktisk du har rett! Må man redusere uttaket er det kanskje en bedre løsning en baglimiter. Og det er jo også noe som kan justeres underveis i sesongen. (Fredningssoner - områder i elva hvor fisken samler seg i store mengder, men får være i fred - kan også være en løsning.)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke restaurant, men heller ikke i forvaltningen bør man slippe til hvem som helst. Det er mange som ikke vet hva de prater om..Heldigvis er det endel kunnskap i DN og FM når alt kommer til stykket. En i døgnet er jævlig kjedelig av og til, men folk må innse at det ikke er matauk, men mange flere fasetter som gir laksefisket det lille ekstra.

Det er nok av folk som gir ***** i kvota, men husk at dette kan vi ikke gjøre noe med.....Mennesker ikke sant?!:)....

Alt i alt er det ganske ok å fiske i sørlandselvene. Vis måtehold og verdsett opplevelsene denne vidunderlige fisken gir......

Jeg har selv kanonfiske og syntes en laks om dagen er helt ok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint da - at du, FM og DN - er enige om hva som er den eneste rette lære :bow:

Og beklager at jeg blandet meg inn med andre tanker.

Visste ikke det at det nå ikke lenger finnes noe tvil om hva som er rett forvaltning :blink:

Debatten om baglimit er over! Kenbring har talt! :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv nå å behersk deg mann! Hvorfor skriver du på den måten?

Det er mange meninger, men veldig mye vas og kunnskapsmangel blandet med egoisme, grådighet osv....Lakseforvaltning er faktisk et ganske dyptstikkende emne og burde ansvaret burde gis til kyndige.

Hvorfor tror du det er laks i de elvene du gledelig besøker Gabrielsen?

Sier ikke at dine forslag er helt på trynet, men det forblir jo bare synsing og løse tanker..For å komme frem til best mulig forvaltning må man undersøke hva som gir folk mest glede om du forstår. Det er godt mulig den plassen i Otra du fisket her om dagen blir fredet fordi det er endestasjon i elva.....

(For min del er kjærligheten til elvene og fisken i seg selv veldig sterk og jeg har faktisk stor kunnskap om emnet, jeg bidrar i praksis og opplever dessverre mye arroganse ala ditt siste innlegg......Synd når den eventulle taperen er laksen.....Forvaltning er psykologi og etikk, og for å være helt ærlig så er det ikke nødvendigvis at fiskeinteresse-altså ikke aktiv i fks fiskestell- er ensbetydende med kvalifiserte forvaltningproposisjoner)

Personlig mener jeg den ikke bør stenges og at Otra fungerer helt ok slike reglene er nå. At noen driver på med ulovligheter kan bøtes med et aktivt oppsyn langs elvene..

Jeg møter dessverre aldri oppsynet og kunne mao fisket uten kort de årene jeg har fisket....Et oppsyn som alle vet kan dukke opp bak buskene på elvebredden når sm helst....Det ville fungert det.

At du ikke engasjerer deg Gabrielsen! :closed:

Du bruker ihvertfall mye tid på fiske og å formidle de opplevelsene bla elvfisket på sørlandet gir..

Endret av kenbring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kokkene du snakker om gir tydeligvis engasjement. Ser ikke hva debatten dreier seg om. Personlig overholder jeg påbudet. Jeg setter gledelig ut laks også. Men det blir noe meningsløst å skulle dra hjem fra Audna etter 1 times fiske når alle rundt deg haler laks, løper til bilen med den og fisker videre. Med et fungerende oppsyn hadde ordningen fungert. Men, oppsynet finnes ikke. Ila 15 år i Otra, Mandalselva og Audna har jeg blitt kontrolert 3 ganger. Vi snakker da om 3 ganger på nær tusen turer i disse elvene. Når anarkiet er innført, og alle fiskere gjør som de vil må sjefskokken få lov til å uttrykke skepsis mot en ikke- fungerende ordning.

Om vi trenger ordninger som reduserer uttaket av laks må det enten etableres et diktatorisk oppsyn som gjør fisket ubehagelig, eller innføres andre regler. Forkortning av fisketid er i mine øyne da en mulighet. Personlig ønsker jeg at alle var som meg. Tok med seg hjem en eller 2 laks ila en sesong og slapp ut resten............... :closed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Bare bra at folk lar deg rive med!

Slik reglene er nå er laksen i trygge hender.....elvene stenger i slutten av august og det kommer ikke til å være lite fisk igjen på gyteplassene....Det er andre problemer som må fikses på. Moralen til fiskerene, kraftverksprobelmatikken, osv. Vi vet alt dette og da bør vi ikke sloss vi som er sportsfiskere!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.