Gå til innhold
Fiskersiden

Reisebrev fra Cuba 14.-28. april, Havana og Varadero


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Vi (kjæresten og jeg) har vært 14 dager på Cuba. Startet med en uke fylt med spennende opplevelser og mye inntrykk i Havana, deretter en uke på Varadero med total avslapping på all-inclusive hotell.

Første natten i Havana bodde vi på et heller slitent hotell ved navn Hotel Carribean midt i sentrum, resten av uken hadde vi bestemt oss for å bo i en Casa particular, altså hjemme i en privat leilighet. En del cubanere får, etter en statlig godkjenning selvfølgelig :P , lov til å leie ut deler av hjemmet sitt til turister. Dette er en flott og rimelig måte å få oppleve ”ekte Cuba” , man får jo rett og slett ta del i dagliglivet til de man bor hos. Vi bodde hos en trivelig dame som her Marly midt i gamle Havana, her betalte vi 25 CUC (konvertibel pesos), litt under 200 NOK pr natt. Da hadde vi eget bad, A/C, og vask av rommet hver dag, anbefales på det varmeste å bo på denne måten hvis man skal til Havana. Marly serverte oss god frokost hver dag for 3 CUC , ca 24 NOK, ellers serverte hun middag når vi ønsket det, kaffe, flaskevann og drinker, alltid med en smil :)

IMG_1796JPGliten.jpg?t=1304425623

Stua til Marly som vi delte på kvelden, hun så på spanske såpeserier, vi slappet av i gyngestoler

IMG_1651JPGliten.jpg?t=1304425837

Trappen opp til leiligheten hvor vi leide rom, rimelig smal og bratt…

IMG_1662JPGliten.jpg?t=1304425958

Varmtvann var det ikke, men denne kreative, men kanskje ikke helt trygge anretningen forvandlet iskald dusjvann om til glovarmt vann på kort tid, ventet i grunn et realt støt når som helst, men gikk heldigvis bra !

IMG_1648JPGliten.jpg?t=1304426042

Gaten vi bodde i, fullt av liv i de smale smugene i gamlebyen.

IMG_1793JPGliten.jpg?t=1304426108

Typisk gatebilde, sykketaxi og 50-talls amerikaner !

IMG_1600JPGliten.jpg?t=1304426368

Store kontraster i Havana, de fleste fasadene ser slik ut,

IMG_1580JPGliten.jpg?t=1304426539

….mens noen få innimellom har flotte nymalte fasader, dessverre er disse i mindretall. Dette er et hotell.

IMG_1581JPGliten.jpg?t=1304426684

Capitolio, en løs kopi av Det hvite hus i Washington, bare større, ferdigstilt i 1929.

IMG_1647JPGliten.jpg?t=1304426756

Cubanske flagg henger overalt, fra små på private balkonger, til store offentlige som her.

IMG_1783JPGliten.jpg?t=1304426841

Ikke alle byggene er like lekre, her et (skrekk)eksempel på bygg som ble reist på 60- 70- og 80- tallet med penger fra Sovjet, ikke særlig pent.

IMG_1782JPGliten.jpg?t=1304426912

Revolusjonsheltene finner du bilder av overalt :)

IMG_1791JPGliten.jpg?t=1304426977

Gamle amerikanere setter fortsatt sitt preg på bybildet.

IMG_1568JPGliten.jpg?t=1304427068

Amerikaner og Lada fra 70-tallet. Politet kjører fortsatt Lada

IMG_1970JPGliten.jpg?t=1304427180

”Alle” større byer har en kinesisk bydel, så også Havana.

IMG_1852JPGliten.jpg?t=1304427293

Mye løskatter og hunder i byen, men de fleste av de var rett så søte :)

Når man er ute og går i gatene blir man stadig stoppet av noen som skal tilby deg sigarer, taxi, et sted og bo osv. Alle er heldigvis hyggelige og tar et nei for et nei, hadde ingen ubehagelige hendelser. Den ene dagen sa vi ”ja” til et hyggelig par som lurte på om vi var interessert i sigarer og endte opp på kjøkkenet til en hyggelig dame, her kjøpte vi en boks sigarer, artig.

IMG_1594JPGliten.jpg?t=1304427438

Ikke noe å si på utvalget i ”kjøkkensigarbutikken” ! (jeg leter etter lommeboka)

IMG_1673JPGliten.jpg?t=1304427571

Prøvesmaking av varene :)

Lørdag 18. April var det 50 års feiring av revolusjonens endelige seier ! Det var obligatorisk fremmøte for alle cubanere i Havana, Raul holdt tale, trafikken stoppet, i hele tatt, Havana stod stille i 3- 4 timer. Artig å ha fått med seg !

IMG_1697JPGliten.jpg?t=1304427693

Bussene stod, alle måtte ta del i feiringen.

IMG_1702JPGliten.jpg?t=1304427780

Viktig med godt vakthold ! Det må ha vært omtrent like mange vakter og politi som folk som feiret og de fleste av de gjorde som disse, passet på et fortau, et gjerde eller lignende :)

IMG_1709JPGliten.jpg?t=1304427843

Gamle, sovjetiske helikoptre var med på feiringen ! Fløy også 4 stk MIG -21 lavt over opptoget.

IMG_1714JPGliten.jpg?t=1304427924

Samme med panserkjøretøy.

IMG_1737JPGliten.jpg?t=1304427990

Da militæparaden var over kom skolebarna, alle med en form for uniform og rop

IMG_1752JPGliten.jpg?t=1304428090

Det hele var over på noen timer og plakatene hadde gjort sitt…

Vi var med på en tur til Vinales, er en grønn dal vest for Havana, men flott natur, små landsbyer og tobakksåkre. Vi fikk også være med på en grottetur, besøkte en romfabrikk samt en sigarfabrikk. Artigste besøket var hjemme hos en tobakksbonde. Han måtte selge 90 % av tobakken til staten, fikk beholde 10 % selv.

IMG_1939JPGliten.jpg?t=1304428179

Den røde jorden som er typisk for Cuba.

IMG_1958JPGliten.jpg?t=1304428244

Inne i slike hus ble tobakksbladene hengt til tørk.

IMG_1949JPGliten.jpg?t=1304428287

Bonden rullet en sigar…..

IMG_1951JPGliten.jpg?t=1304428351

…og prøvesmakte resultatet, tøff kar !

IMG_1959JPGliten.jpg?t=1304428407

Vakker natur i Vinales !

Hadde pakket med meg en reisestang og litt diverse i en boks, ble tid til litt fiske både i Havana og på Varadero.

IMG_1832JPGliten.jpg?t=1304428488

Første plass vi prøvde var langs den berømte Malecon, strandpromenaden i Havana. Her mistet jeg faktisk en ganske så sterk fisk som tok bunnfisket snegle. I all iveren etter å komme i gang glemte jeg fortom, 0,32 mm hovedsena ble klippet rett av etter ett hissig utras…

IMG_1831JPGliten.jpg?t=1304428566

Hadde med litt diverse, prøvde det meste i boksen, men det var naturlig agn som gav resultater.

IMG_1839JPGliten.jpg?t=1304428615

Birgitte slappet av med bok, mens jeg ventet på napp…

IMG_1834JPGliten.jpg?t=1304428660

Denne hyggelige fyren dykket ned på eget iniativ og hentet snegler til meg, han forklarte videre at jeg burde komme tilbake på kveldstid da det var mindre folk, da ville sjansene for stor fisk øke betraktelig . Han fikk en pakke kroker som takk for snegler og tips :)

Sist uken ble tilbrakt på Varadero, en halvøy/sandbanke 13 mil øst for Havana. Dette er et rent hotell og turistområde med lange strender og palmesus. Nå stod avslapping og kos på plakaten etter en opplevelsesrik uke i Havana.

IMG_2172JPGliten.jpg?t=1304428797

Stranden nedenfor hotellet, tilbrakte en del timer her

Det ble flere rolige dager inne på hotellområdet med bading og sol. Det var flere restauranter, barer og alt var ”all inclusive” så ikke vanskelig å kose seg!

Et par turer på halvøya ble det allikevel, en dag tok vi taxi til en marina som drev charterbåtutleie, her betalte vi 5 CUC for ferske reker og fisket fra bryggene.

IMG_2032JPGliten.jpg?t=1304428955

På ettermiddagen kom båtene tilbake fra dagens turer.

IMG_2041JPGliten.jpg?t=1304429038

Eneste vi så komme i land med fangst fra båtene var denne karen.

IMG_2023JPGliten.jpg?t=1304429178

Vi fisket som sagt fra land med reke og dette ble min første fangst på Cuba, ikke store fisken, men fikk fram smilet :)

Litt etterpå var det liv i enden av snøret igjen.

IMG_2027JPGliten.jpg?t=1304429300

Så spent, så spent, hva er det i andre enden ?

IMG_2030JPGliten.jpg?t=1304429370

Denne lille karen kom opp ! Sprek til å ikke være større. Noen som har forslag til hva det er ?

IMG_2035JPGliten.jpg?t=1304429459

De som drev båtutleie hadde også en liten restaurant, de insisterte på å tilberede fangsten og det ble overraskende godt :)

Ble en fisketur til, vi leide scooter og la i vei.

IMG_2079JPGliten.jpg?t=1304429517

Pakket og klart !

IMG_2092JPGliten.jpg?t=1304429594

Fast fisk på de chilimarinerte rekene jeg hadde plukket med meg fra lunsjbuffeten. Ser ut som jeg fighter storfisk :) , men opp kom…

IMG_2095JPGliten.jpg?t=1304429646

Denne lille, fargerike karen ! Noen som vet hva dette er ?

Alt i alt var det en flott tur, fin blanding av opplevelser og avslapping. Anbefaler Cuba på det varmeste, særlig Havana, spennende by !

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2030JPGliten.jpg?t=1304429370

Denne lille karen kom opp ! Sprek til å ikke være større. Noen som har forslag til hva det er ?

jeg tror dette må være en jack-makrell (familien Carangidae), men klarer ikke å identifisere arten. Familien består vel av omtrent 200 arter (inkludert vår taggmakrell, Amberjacks, Giant Trevally og Permit)

IMG_2095JPGliten.jpg?t=1304429646

Denne lille, fargerike karen ! Noen som vet hva dette er ?

denne er verre. Den kan jo minne om en snapper, men det forutsetter at den fremre ryggfinnen hadde piggstråler, og det kommer jo ikke frem på bildet.

EDIT: Den kan jo minne litt om Lutjanus Viridis - Blue and Gold snapper.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=183&AT=snapper

Selv om denne arten i utgangspunktet kun fins langs Stillehavskysten i Mellom-Amerika kan den kanskje ha kommet seg gjennom Panamakanalen, eller er dette en uoverstigelig barriere? Men jeg ser noen forskjeller som gjør at jeg mest tror det er en annen - men muligens nærstående - art.

for øvrig flott rapport! Alltid artig å oppleve nye steder og fremmede kulturer. Særlig når man får sneket inn litt fiske..! :P

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror dette må være en jack-makrell (familien Carangidae), men klarer ikke å identifisere arten. Familien består vel av omtrent 200 arter (inkludert vår taggmakrell, Amberjacks, Giant Trevally og Permit)

denne er verre. Den kan jo minne om en snapper, men det forutsetter at den fremre ryggfinnen hadde piggstråler, og det kommer jo ikke frem på bildet.

for øvrig flott rapport! Alltid artig å oppleve nye steder og fremmede kulturer. Særlig når man får sneket inn litt fiske..! ;)

Takker for artstips, fikk "taggmakrellfølelse" (hva nå enn det er :) ) da jeg holdt den.

Husker ikke om den siste hadde piggstråler i ryggfinnen, ikke så farlig uansett, de skal jo ikke inn på noe artsliste, men artig var det å få de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Av det best formidlet jeg har lest på lenge. Ja, Cuba er fantastisk på mange sett , synd at øya er voldtatt slik den er og på mange måter også. Har vært der også og "casas privadas" anbefales på det sterkeste. En ting er også sikker : Cuba tur er og kan også være slanketur pga. elendig service (frutas del comunismo) og elendig mattilbud. Vi klarte oss veldig bra grunnet selvfisket som private ordnet for oss.

Det at jeg kunne språket ( og var Kanarier) gjorde det så mye enklere å reise rundt om. Betalte forresten som regel 1/4 del av hva "los turistas" betalte :) og kom bort til vanvittige jomfruelige fiskeplasser. Kastewobler og flue&dobb var absolutt mest effektiv fra land.

Det er kanari folk som etablerte det meste på øya og Cuba kalles også det 8. Kanariøy. For meg som Kanarier er det trist å se hvordan alle flotte bygninger er blitt "tatt vare på" Jeg har (hadde)selv familie på øya som måtte forlatte alt de selv skapte(noen av de også denne verden) når Fidelito ikke tålte folk som turte å åpne kjeften (genfeil som har fulgt oss i mange generasjoner).

Jeg samlet flere 100tusen kroker for noen år siden og etter besøk dernede (holdt på å ikke slippe ut den ene gangen da de var overbevist på at jeg var "Cubano" da de snakker med noenlunde samme tone som oss kanarier ) Krokene forsto jeg at det betydde mat for mange dernede og satt i gang en aksjon til formålet. Krokene kom aldri frem til de som trengte det mest , men ble sett til salgs hos noen utvalgte til høye priser året etter.:notfair:

Trist skjebne som denne naturrike øy og flotte mennesker fikk , men håper de kommer seg ut av kommunismens gjørme etter hvert. Kommer allikevel til å ta noen generasjoner før de rister av seg den latte kulturen som er blitt skapt av komunismen....

Ellers er Cuba verdt opplevelsen.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt samme opplevelsen jeg fikk av landet. Hyggelige og glade mennesker men likevel forferdelig trist å se hvordan deres ressurser og naturlige skjønnhet blir spilt bort. nydelige hus og bygninger som er ruiner med trær voksende ut av siden på dem. Eneste som var i tipp topp stand var alt militært og visse statsbygg. Servicen var noe som satte en støkk i meg. i starten av ferien tok jeg bare komisk på det hele, men når jeg skal etter to uker sjekke ut av hotellet og resepsjonisten står å snakker med en venninne og ler i 10 minutter mens køen danner seg bak meg ble jeg nesten rasende og virkelig satt ut. Det er synd det er sånn men når ALLE tjener stort sett det samme finnes det ingen motivasjon i folk for å yte det lille som skal til. godt eksempel er overlegen på cubas største sykehus som tjente 170 kroner i måneden. Hun var overlege og levde på rasjoneringskort og i et falleferdig hus. De som tjener mest i cuba jobber jo svart. Forferdelig trist. Likevel, for et land. varmt, flott, hyggelige folk og pene damer, ikke minst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel, for et land. varmt, flott, hyggelige folk og pene damer, ikke minst

Ja, her har menneskeheten & naturen skapt naturlig skjønhet , dog begrunnet rett genblanding. De er rett og slett til å bli målløsse av og det som vi i vesten ser som litt "løs i tråden" blir ikke sett på samme måte der. Begjær, forføring er kulturelt inblandet og er "vanlig". Det må også tas hensyn tilat øya har vært viktig handelshavn i Caribien , med mange "sultne sjømenn" gjennom tidene. Jeg ble forklart at det som vi til tiders ser som prostitusjon, ikke blir sett på samme måte der nede. Det blir set som byttetjeneste der begge parter er fornøyde. " Jeg har noe du ønsker-du har noe jeg trenger,.Skal vi bytte?"

Jeg var allikevel stolt som man, ved landing i Norge og velvittende at jeg sto imot fristelsene og slap lege besøk :rolleyes: . Det var også deilig å komme tilbake til "Salsafri sone"

Nok offtopic nå ...Når det gjelder fiske og om man tar ett land slik den er , er det enorme muligheter der. Er man litt eventyrer , anbefaler jeg å loffe mot den Caribiske side som er betydelig mer fiskerik og givende. Bruk "casas privadas" og etterspør etter noen som kjenner gode fiske områder fra land . Det finnes også mange som kan være med som guider og viser veg for dere.

Båtfiske med private er det bare å glemme, vær forsiktig med å spørre , da man kan utsette fiskere til at de mister lisensen sin. Alle og enhver småbåt har en "vigilante del gobierno" som passer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok liten tvil om at den ene fisken du fikk var en blåstripet gryntefisk (bluestriped grunt). Både utseende (med den karakteristiske røde munnhulen), størrelse, habitat og geografi stemmer. Og til mitt forsvar, så har jo gryntefisker og snappere mange felles karaktertrekk. Se fishbase-linken:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1141&AT=grunt

Når det gjelder "taggmakrellen", så var nok det en av de tre artene Crevalle Jack, Yellow Jack eller Blue runner, se linkene til Fishbase:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=71&AT=jack

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1913&AT=yellow+jack

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1933&AT=blue+runner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok liten tvil om at den ene fisken du fikk var en blåstripet gryntefisk (bluestriped grunt). Både utseende (med den karakteristiske røde munnhulen), størrelse, habitat og geografi stemmer. Og til mitt forsvar, så har jo gryntefisker og snappere mange felles karaktertrekk. Se fishbase-linken:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1141&AT=grunt

Når det gjelder "taggmakrellen", så var nok det en av de tre artene Crevalle Jack, Yellow Jack eller Blue runner, se linkene til Fishbase:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=71&AT=jack

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1913&AT=yellow+jack

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?ID=1933&AT=blue+runner

Flott, takker for identifikasjon av artene :)

Gryntefisk, tøft navn ! Av de tre andre, synes jeg Crevalle Jack minner mest om den lille fangsten min, men kan vel aldri bli helt sikker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.