Gå til innhold
Fiskersiden

Yesss! Da ble det ny "småbåtreder" i Hammerfest :)


Lars M
 Share

Recommended Posts

Fikk pristilbud på ymse båter idag.

Valget falt på en Silver Hawk 540 DC. Hawk_DC540.jpg

Suzuki DF90ATL http://www.hainessuzukimarine.com.au/content.aspx?pageID=24&mainID=3.

Har bestilt med kalesje, targabøyle m/stangorgel, drivanker, Garmin GPSMAP 521S m/ innvendig svinger (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=148&pID=28731) samt annet mere ellermindre nødvendig stæsj :)

Håper å få nyervervelsen på havet rundt 17.mai. Gleder meg som et barn nå. Kveita går en usikker fremtid i møte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig båt, gratulerer. Får nok mange fine turer i midnattsola i den der i sommer.

Men jeg leste på et annet forum at du bare får Lusuer og Brosme når du fisker fra den modellen, noen som kan bekrefte det ? :P

Takker :)

Går greit med lusuer og brosme så lenge IGFA-rekordene trues... Tror bare det er snakk om den gamle modellen. Den nye har visstnok sykt god kveite-teft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, folkens :)

Potbelly: Har jo som du vet jobbet i en bannlyst bransje i mange år. De siste 5-6 årene brukte vi kun suzuki 4-taktere av den forrige DF-varianten i strorden 35-275 hk. Hvis det i det hele tatt var noe fusk på noe skyltes det kun uvørent bruk.

Vi snakker her om timetall på opptil 1500 timer ila. ett år. Hvis en vanlig småbåteier oppnår 100 timer i året er det mye!!

Jeg regner med du kjører med relativt redusert turtall. Har du sjekket forbruket under normal kjøring/ fullt pådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny båt. Ser ut som ei kjempeskute det der. Jeg har også suzuki DF 90 x2. Fine lette motorer, litt støy på høyt turtall elles bare glimrernde, har flere hundre timer allerede knirkefritt. Forbruket hos med ligger omlag 15 liter pr time pr motor i marsjfart 25-27 knop. Tror du må regne innpå 30 liter med fullt pådrag. Motorer imponerte nå etter vinterlagring, vri om nøkkel og vips, ikke et host eller sluring bare pang i gang. Suzuki sier nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Geir :rolleyes:

Blir artig å få satt dette på vannet :D Må vel ordne trollingrigg på skuta etter hvert (alt skal jo prøves). Tenker spes. på laksefiske, men også kveita når anledninga byr seg.

Vet ikke om Garmin 521S kan knyttes opp mot noen av riggene men skal sjekke ut dette. Kansje andre som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare Humminbird som tilbyr styring av Downrigger fra ekkoloddet via Cannonlink. Nå ville ikke jeg idag gått for Cannonlink og ekkolodd men heller bare den nye Mag 10`n med transducer for evt bottomtracking. Det krever mindre trekking av kabler og jo mindre elektronikk ombord jo bedre...Silver har også mye fint tilbehør for trolling. Mye brukt båt i Finland til trolling. Bakdelen med nye Cannonrigger er selvfølgelig prisen. Skal du trolle mest laks trenger du ikke bottomtracking og kan klare deg med mindre manuell rigg. Du kan være litt spent på hva tomgangsfarten din for trolling blir nå med Suzukien? . Er du heldig rundt 2 knop...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, folkens :)

Potbelly: Har jo som du vet jobbet i en bannlyst bransje i mange år. De siste 5-6 årene brukte vi kun suzuki 4-taktere av den forrige DF-varianten i strorden 35-275 hk. Hvis det i det hele tatt var noe fusk på noe skyltes det kun uvørent bruk.

Vi snakker her om timetall på opptil 1500 timer ila. ett år. Hvis en vanlig småbåteier oppnår 100 timer i året er det mye!!

Jeg regner med du kjører med relativt redusert turtall. Har du sjekket forbruket under normal kjøring/ fullt pådrag?

:) Jeg må innrømme at jeg ikke har målt noe som helst. Men må jo også innrømme at den er lite brukt. Nettopp av den grunn at jeg reiser land og strand på fiske. Men nå har jeg båtplass i år. Rett ved Drøbak slik at det er mulig å komme seg både utover og innover. Men for å si det slik så har jeg kjørt lite på full rulle. Men i fjor hadde jeg en dag der vi fartet mye og flyttet oss mye, og havblikk. da ble det fort spaken så langt frem en får den. Da så jeg tanknåla datt meget fortere i løpet av dagen enn å luske på tomgang eller 22-25 knop. Så at den slurper adskillig mer er nok sikkert. Jeg tror min mest økonomiske hastighet sett ut fra lengde/forbruk pr time er 23-25knop. På tomgang/dorging, "holde båten på plass" fart så ser jeg knapt at den bruker bensin i løpet av noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor mye ga du for båten?

Med bunnsmøring, frakt og ekstrautstyr runder den vel såvidt 300.000,-

Ankom sist fredag. Desverre kom ikke karene igang med klargjøringa i helga, så det drøyer nok nærmere kommende helg før alt er på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.