Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret eller laks?


Recommended Posts

Hei TheMoonMan og velkommen til forumet!

Det er ikke helt enkelt å dømme bare ut fra bildene, men som Rigor Mortis og Tequila skriver kan det være en rømt oppdrettslaks du har fått.

Ut fra bildene kan det se ut til at fisken har noen typiske kjennetegn for rømt oppdrettslaks:

* forkortede gjellelokk

* slitt/deformert brystfinne, ryggfinne og halefinne

Du kan lese mer om dette i "Norske Lakseelvers guide til villaksgjenkjenning" her:

http://www.lakselva.no/LinkClick.aspx?fileticket=%2FOeT64PtR44%3D&tabid=636&mid=1453&language=en-US

På side to i dokumentet jeg linker til står det om kjennetegn for rømt oppdrettslaks.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein flott og feit sjøaure du har fått! :rolleyes: Viss du er usikker seinare, kan det vera lurt å ta ein skjellprøve, eller sjå etter vaksinemerke når du sløyer fisken! (Oppdrettslaks har vaksinemerke i buken, og då ser ein tydelege samanvoksningar (trådar) mellom kjøtet og inmaten til fisken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå spist fisken og kan meddele at samtlige rundt middagsbordet ikke hadde smakt en så god ørret/laks før, som denne :rolleyes:

Det var ingen tegn til vaksinasjon i fisken under rensing, men min far (som har arbeidet med laks i årevis) mener fortsatt at dette er sjølaks/villaks. God var den uansett, og en herlig opplevelse og få opp. Virker temmelig tynt med fisk om dagen, så det var en gledelig fangst :rofl:

Takker for hjelp folkens! Jeg har bare funnet med meg og kaldt den for "en ørret, med hint av laks" :thumbsup:

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skråsikre svar her. hvordan folk får til dette forstår jeg ikke. Det er slett ikke alltid lett å se forskjell på SØ og laks/oppdrettslaks selv når fisken ligger foran beina. Hvordan dette er mulig ut i fra disse bildene forstår jeg bare ikke. Jeg får det ikke til. Fisken er svært blank og tegningene gir ikke klart svar. Rett halefinne er ikke noe sikkert tegn i alle fall ikke når den er klamt sammen og litt rufsete. Gjellelokket om det er kort eller ikke er ikke lett å se sånn som fisken ligger.

Jeg har det for meg at SØ har en mer oransje farge i kjøttet mens laksen mer går mot rødt men det er ikke alle enige i og det er bare en personlig meining.

Men uansett var det en fin fisk og at den smakte godt er jeg ikke i tvil om en så fin fisk rømte ikke i går dersom det nå var en oppdrettslaks og ut i fra bildene mener jeg ingentilng om akkurat det.

mvh

Bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det for meg at SØ har en mer oransje farge i kjøttet mens laksen mer går mot rødt men det er ikke alle enige i og det er bare en personlig meining.

Det skal du ikkje bruke som tegn på art. Kjøttfargen kommer av kva fisken et og ikkje om det er laks eller SØ. Har fått både laks og SØ som er heilt kvite i kjøttet. Er det sild eller brisling som er hovudføda blir både laks og SØ bleik i fargen, er det krill eller reker blir dei knallrøde i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikkje bruke som tegn på art. Kjøttfargen kommer av kva fisken et og ikkje om det er laks eller SØ. Har fått både laks og SØ som er heilt kvite i kjøttet. Er det sild eller brisling som er hovudføda blir både laks og SØ bleik i fargen, er det krill eller reker blir dei knallrøde i kjøttet.

Joda kjenner nok sammenhengen mellom fargestoffet i krepsdyr (fargestoffet astaxanthin)og kjøttfarge. Og ser nok at dette tegnet ikke er av de sikreste. Men personlig synes jeg ofte dette er en forskjell og at det har med forintak og evne til å holde på fargen er vel sikkert. Men jeg nevnte dette som en personlig mening og som en kuriositet og legger ikke vekt på dette.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.