Gå til innhold
Fiskersiden

Amb.2500


Hasp
 Share

Recommended Posts

De som er merket high speed har 4,7:1 i utveksling, de som ikke har denne merkingen har 5,3:1. Denne selvmotsigelsen kommer av at 4,7:1 ble på 70 tallet karakterisert som high speed på Ambassadeurer av Abu i motsetning til standardutvekslingen på 3,6:1 på denne tiden. Rundt 1990 da de gjenopptok produksjonen av mindre serier av 2500C snellene ble utvekslingen endret til 5,3;1 som da ikke kunne karakteriseres som high speed etter tidens standard.

Jeg bruker 0,19mm Power Pro på trimmede sneller for å unngå at snøret graver seg ned i underliggende, vil anbefale Power Pro 0,23 for utrimmede sneller. Det er mulig nye Sufix 832 er rundere slik at du kan bruke 0,20.

Ikke kjøp noen andre snører enn Power Pro eller Sufix 832 da jeg ikke kjenner til andre på snører på det norske markedet som er runde nok til bruk på multiplikator for kasting.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er endelig utstyret klart til bruk, og testa kasting igår med 0.20mm Sufix 832 og stang på 10,6 fot (10-22g).

Med Møresilda i 18g kasta jeg gang på gang på gang ikke lengre enn ca 40-45 meter (ca mål, ikke målt, kun skritta). Riktig nok litt sidevind, men dette kan da ikke være avgjørende. Dette er en del kortere enn jeg forventa, og en god del kortere enn med haspel, 0.12 og 10 fots stang.

Selv om spolefriskjonen er justert helt ned til "like før spolen slarker sidelengs", opplever jeg at spolen "triller" mye lettere og "lenge" rundt på mine andre 6500 (syncro og cs prorocket). La på 140m snøre i maskin, opppå litt nylon, så det mangler bittelite før hu er forskriftsmessig full med snøre. Kan dette ha mye å si?

Snella var nylig på full overhaling hos PF, og de bytta en god del greier der; lagre+div bremsedeler etter hva det så ut på kvitto. Snella er fra ca 1985.

Noen som har tips her, hadde håpa det skulle gå an å få til anstendige kastelengder uten å legge i full sjøørrettrim hos UT..?

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med å rense lagrene i lighterbensin samt å fjerne fettet som PF sannsynligvis har griset til evighetskruen med.

Smør lagrene med en 50/50 mix av Yellow og Tournament Rocket Fuel. Bruk Yellow på evighetskruen og lagring av snøresprederhjulet.

Har du den minste typen av lodd på sentrifugalbremsen? Hvor mange lodd bruker du?

Spolen på ei større snelle har større masse og spinner derfor lenger når den blir satt i bevegelse siden den har større bevegelsesmoment mens lagerfriksjonen er omtrent den samme på ei 5500 og ei 2500.

Du skal ikke fylle spolen helt opp så mengden av snøre er sikkert OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Trond, jeg kjøper olja der det er billigst.

Abbor:

Tja, vektene er som en liten sylinder, og (uten skyvelære) fant jeg dette til utvendig lengde x diameter i mm. Skal få lånt meg et skyvelære og få talla nøyaktig. Bør vektene være mindre for lengre kast? Evt. fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt vektene med skyvelære nå. L: 2.70mm, B: 2,25mm.

Ellers var det mye fett i snella.

Ang. lagersmøring lurer jeg på om noe "rocket oil" fra Abu (som fulgte med Amb 6500 CS ProRocket) kan være noe å ha på lagrene etter rengjøring? Må det smøres ofte ved bruk av tynn olje? Enn 2500 og bruk i hav når det gjelder smøring?

-Og skal jeg ha på "noe" på evighetskruen etter at fettet er fjerna?

Knall med knarr på slurebremsen! Ble kilosmakrell og kilopluss ørrett i helga på tross av halv-lousy kastelengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt vektene med skyvelære nå. L: 2.70mm, B: 2,25mm.

Ellers var det mye fett i snella.

Ang. lagersmøring lurer jeg på om noe "rocket oil" fra Abu (som fulgte med Amb 6500 CS ProRocket) kan være noe å ha på lagrene etter rengjøring? Må det smøres ofte ved bruk av tynn olje? Enn 2500 og bruk i hav når det gjelder smøring?

-Og skal jeg ha på "noe" på evighetskruen etter at fettet er fjerna?

Knall med knarr på slurebremsen! Ble kilosmakrell og kilopluss ørrett i helga på tross av halv-lousy kastelengder.

Hei bruk rens lagrene i aceton jeg jeg bruker et pinnset til å snurre lagrene på da jeg tror du får ut mest av gammel oil .druk så rocket oil i lagerene evighetskruen tar du ut og renser også i aceton smør så den med rocet oil ikke noe fett der da blir nok snella topp skal du se.vil du ha litt fart i snella så bestil fra BlakDogTackle.com Ceramic bearin economy til 2500 å en flaske med TG`s rocet Fuel yellow Label. kommer hjem i postkassa de på en uke for ca 210 kr det er billig å meget bra oppgradering av din 2500 snelle tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka ned resten av snella igår og rensa lagrene i aceton. Hadde ikke regna med at PF hadde rensa tannhjula da snella var på overhaling, men det var bytta en del deler og fetta greit ned. Fikk fjerna fett/smuss på evighetskruen m/tannhjul samt plasttannhjulet som overfører kraft fra spolen til snøreføreren. Generelt "pussa litt" og renska for gammelt fett/skit. På høyresida tørka jeg litt av gavlen på innersiden og rundt mekanismen. Gjorde egentlig ikke så mye mer her ut over å demontere hoveddrevet(?) og tørke rein bremseskiva og tilliggende deler. Oppdaga at det litt store hjulet som ligger "oppå" bremseskiva var litt korrodert på oversida. Ble gjort reint, og funker bra. Spolen frikobles fra sveivemekanismen ved kast, så ser ikke helt vitsen med å fjerne og erstatte fett i drivverket på høyresida for lengre kast. Her er det passelig med fett, vil anta av rett type fra PF.

Plasttannhjulet i venstregavlen var ørlite slitent, dvs "runda" litt av ytterst på den minste tannkransen. Men fungerer greit, og ingen manglende tenner. Tid for å byttes?

Smurte opp lagrene og snøreførermekanismen med Abu Rocket Oil. Motstand ved sveiving er som før, minimal. Lagrene virka greie, så antar at det å få rensa evighetskruen og drivverket mellom denne og spolen var viktigst for resultatet. Spolen roterer nå svært godt.

Prosessen med den nye favoritten bringer naturligvis noen nye spørsmål på banen:

  • Fått mange bra tips om olje, hva med fett? Må jo ha fett på mekanismen i høyregavlen, selv om det som er der holder ei god stund til?
  • Fett på tannhjula i venstregavlen? Type?
  • Størrelse på spolevektene. Vet man kan få flere størrelser. Hva lønner seg? Har som tidligere nevnt 2,7 x 2,25mm
  • Keramiske kontra originale kulelagre? Vedlikehold/smøring?
  • Vinner man mye på å montere nytt plasttannhjul m/lager som overfører kraft fra spolen til snøreføreren? Evt. pris på slikt hjul/lager, og om dette er kurant å ordne sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes Cal's Reel & Drag Grease på hoveddrev.

Kjører snøreførerdrevene tørre.

Skal prøve å huske å måle bremsevektene jeg bruker.

Hybridkjeramiske lagre vedlikeholdes som vanlige lager.

Ikke mye å vinne på å sette inn linesprederhjul med kulelager, mye mer å vinne på å sette inn et UT hjul som er borret opp for å spare vekt. Jeg bruker UT hjul som i tillegg har 2 kjeramiske kulelagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode tips. Her kommer et par spørsmål basert på de første erfaringene..

Snella har vært brukt 5 ganger nå. De to siste var fulle dager i brakkvann, resten i salt. Gjorde noen forberedelser ved å rense og smøre opp høyfartsystemet, og lite med lavfartsystemet. Snella kaster brukbart med 12-18g nå, og uten superolje, -spole og -lagre er jeg ganske fornøyd.

I dag sjekka jeg og oppdaga at det var motstand da jeg skulle frikoble. Åpna opp, og det virka som alt fettet påført ved service hadde løst seg opp. Kun et tynt "hvitt" lag med uttynna fett på tannhjul, drev og bremseskiver. Mekanismen som løfter unna pinjongdrevet gikk tregt. Da delene i gavlen etter hvert tørka litt hver for seg, var det lite som minna om fett her. Kun et tynt lag med delvis oppløst/halvtørt fett. Lageret i høyregavlen var dynka med fett og gikk nokså tregt.

Må høyregavl plukkes ned og gås over etter hver tur i sjøen for å unngå dette? Snella var på "merkeverksted", så jeg undres..

Vanlig at lagret i høyregavlen må rengjøres etter hver tur? På venstresiden snurra ting like fint som den 6/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du smører opp snella di selv med riktig type og mengde smøremiddel så kommer det ikke fett i høyre lager.

Ved bruk i saltvann: Skyll snella i lunket vann etter hver tur, ta ut spolen og la sella tørke. Hver 2-3 turer litt olje på lager og evighetskrue, etter 10 turer er det tid for full overhaling.

I saltvann fungerer CRC Super Adhesive Grease suverent, dette var fettet jeg brukte på alle mine sneller før jeg begynte med Carbontex bremser og dermed trengte et fett som også kune brukes på bremseskivene. Dette fettet er saltvannsbestandig og holder seg på plass. Tidligere hadde de det på Claes Ohlson, ser ut som Luna fører det nå, og det skal være tilgjengelig på Meca og Tools butikker.

CRC Super Adhesive Grease

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

OK,

Nå er UT 2500 Performance i hus. Demontert, vaska, og ting skal nå tørke enkeltvis ei stund før montering av kit. Jeg spør igjen de som kan..

  • Rengjøring av delene som til sammen utgjør komplett hoveddrev. Zalo først, så aceton?
  • Rengjøring av IAR-lager? Føles ikke lurt å bruke torky, da jeg vil tro fibre kan sette seg i "rullene"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aceton bare på kulelagre, er svært giftig, sørg for god ventilering. Bruker lighterbensin på alt annet. Ville ikke vært bekymret for å bruke papir på IAR, brker Q-Tip selv. Viktigere er smøremidlet på IAR, enten Rocket Fuel liquid grease eller en blandig av fett og olje. Bare fett gir funksjonsproblemer i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt lighterbensin? Før var det nesten over alt, men nå er det ingen som har det.

Spørr på en bensins stasjon og de ser ut på pompene, før de svarer at det har de ikke.. :rolleyes2:

Du får Renset Bensin i sportsbutikker se i friluftsavdeling får du 1 liter for ca 80 kr skulle holde en tid. :cigar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutningsvis viste deg seg problematisk å få "lukka" høyregavlen. Jeg "bøyde" litt på kobberskiva nederst på hoveddrevet (ihht. UT-vedlegg), men ser ut som det er de nye bremselamellene som bygger for mye. De er faktisk 'way dobbelt så tykke som de jeg har fra før. Testa med kun en av de nye montert og, men var ikke snakk om å få snurra på drivverket når jeg holdt gavlene sammen uansett. Og langt mindre tvinge sammen gavlene med de indre gavelskruene. -Hmm

Det kan vel ikke være snakk om å pusse millimetervis med metall av bremsetrykkplata for å gi plass?

-Er nesten der nå kjenner jeg, hvordan løste dere andre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva slags bremse du har fått. De jeg har fått fra UT har bare en lamell av ca samme tykkelse som den orginale. Har ei snelle med multilamellbrems, men denne snella ha et annet type drev, et ståldrev uten klikk, og er bygd opp av UT så jeg kjenner ikke detaljene.

Hva slags drev har du? Matriale og utveksling, med eller uten klikk?

Hvor maneg og hvordan ser bremselamellene ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med to lameller. Ganske grov struktur, og mener de skulle være av karbon (skal sjekkes). Ene, den største, skal ligge "oppi" det store tannhjulet med trykkplata oppå/"nedi". Det minste regner jeg med skal ligge under det samme tannhjulet, "nederst" av det som skal tres ned på hoveddrevet. Passer og bra med innerdiameter at det skal ligge her. Var hvertfall slik de opprinnelige to gamle lamellene lå. Lå også slik etter at snella var hos PF på service.

Hva drevet er laget av er uvisst, men ser rimelig standard fra 80-tallet ut, og slurebremsen har klikk.

Kan ta et par bilder av deler og rekkefølge hvis det kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.