Gå til innhold
Fiskersiden

Amb.2500


Hasp
 Share

Recommended Posts

Hvis de har grov struktur er det Carbontex lameller. Kjenner ikke til 80-tallssneller, trodde de enten var produsert på siste halvdel av 70-taller eller i fra midten av 90-tallet og utover, men jeg har ikke full oversikt.

Bilder hadde vært bra, sammen med nummeret som står på snellefoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg regna med jeg og, samtidig som jeg konstaterte at dette ikke kan pusses ned til det passer med medfølgende sandpapir.. Spørsmålet da blir: Hvor får jeg ei bremsetrykkplate for brems med klikk til 2500c med IAR.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern:

Litt uvisst. Ser ut som 10270 er den store bremselamellen. Iflg. tips av andref er det kanskje trykkplata som skal ligge oppå denne lamellen som skaper problemet. Trykkplata har nr. 21908 hvis det er en 2500c IAR (http://www.abugarcia...CIAR%200400.PDF). Kan evt. måle tykkelsen på trykkplata, så ser man om denne kan fåes i en "tynnere" utgave?

--------------

Abbor:

Snella har nr. 100010/37 i foten hvis jeg husker rett, og er da blitt fortalt at den er fra mid/tidlig 80-tall.

-Sliter med å legge ut bilde

---------------

Monterte sammen gavlen med den originale lille bremselamellen (13169), og den fra UT av karbon (som tilsvarer 10271) i går kveld, og da fikk jeg det bedre sammen. Virker litt tight, og går litt tregt, så har ikke turt å dra til de indre gavelskruene noe særlig. Virker som det blir lettere å sveive når bremsen strammes litt til (ting blir litt klemt sammen?), noe jeg synes virker rart.. Pleier å ha bremsen helt slakk når snellene ikke brukes/oppbevares, så kan være det går seg til under bruk, med de litt tykkere bremselamellene, og jeg kan legge i den minste karbonlamellen etter hvert. Var mest for kastinga sin del jeg gikk på denne modifiseringa.

Litt bekymra for at jeg har fått tak i ei "delesnelle" med litt fra her og litt fra der. Gavlen går lett sammen når alt er montert, så jeg er 99,999% sikker på at det ikke er feil montering.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt satt noen steg tilbake, da prosjektet mitt viste seg å være ei delesnelle, eller "Franken-reel" ihht. UT.

  • Hvordan ser jeg hvilken utveksling jeg har?
  • Hvis man skal gå for en annen utveksling, er det da kun to tannhjul (21916 og 21750) som erstattes?
  • Fåes trykkplata (21908) og brikkene (5131) fra PF?
  • Fjæra som skal sitte på spoleakslingen mot kulelageret ved venstre gavl (10256)? Er det viktig at denne er present?

Fremdeles i dette splittskjemaet: http://www.abugarcia...CIAR%200400.PDF

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. tell hvor mange ganger spolen går rundt for et sveiv. merk deg et punkt på spolen med håndtaket på et bestemt sted (eks. opp) og sveiv håndtaket rundt akkurat en gang. går spolen 4 ganger rundt per sveivetak har du 4:1 i utveksling.

2. ja det er riktig. disse må byttes for annen utveksling.

3. skjønte ikke.

4. ja fjœra burde vœre med hvis ikke vil spolen bevege på seg fra side til side... (tror jeg) slakt meg hvis det er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramma di er produsert i år 2000. IAR ble vel sånn generellt innført litt før midten av -90 tallet av ABU, så det du har skrevet om 80-tallsnelle har jeg hele tiden tvilt på. De første årsmodellene av 2500C sneller med IAR var ikke merket 2500C, men hadde navnet 2500CI presset inn i gavlen.

Snella kan bli svært bra selv om det er ei snelle satt sammen av diverse deler. Jeg har ei 2500C som nok er noe av det råeste som finnes, de få orginaldelene som sitter på den kommer fra eBay og ABU's delelager. Men denne snella er bygd opp fra grunnen "by the master himself" UT så funksjonen er selvsagt upåklaglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, er nesten like langt..

PF kan ikke skaffe bremsetrykkplata til 2500c IAR (del nr. 21908). Tilsvarende del til 1500c IAR (del nr.24970) passer, men det samme gjelder for den: Ikke på lager, altså utgått både i Sverige og Norge..

Da prøver jeg meg:

Noen som vet hvor denne kan skaffes, evt. om det er noen som mot formodning har ei slik plate ekstra liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, er nesten like langt..

PF kan ikke skaffe bremsetrykkplata til 2500c IAR (del nr. 21908). Tilsvarende del til 1500c IAR (del nr.24970) passer, men det samme gjelder for den: Ikke på lager, altså utgått både i Sverige og Norge..

Da prøver jeg meg:

Noen som vet hvor denne kan skaffes, evt. om det er noen som mot formodning har ei slik plate ekstra liggende?

Du kan høre med UT, hvis ikke er det bare å prøve seg frem med vinkelsliperen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ting kom i posten før helga. Trykkplata til 1500c IAR m.m passa fint, og jeg fikk testa litt kasting idag. Var forandring å spore! Har fått igjen den opprinnelige trua på at det kan kastes like langt som med haspelutrustningen når "innkjøringsperioden" er slutt. Takker for gode tips i tråden, og gleder meg til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.