Gå til innhold
Fiskersiden

Litt veiledning til en ny innflyttet familiekar i Sarpsborg


Ali K
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen, nå er det år og dager siden sist jeg postet her på forumet. Var vel for en 6 år siden jeg først beygnte å ta opp fisking til et mere seriøst nivå...og det har vist seg å være verdt det. I alle år har jeg fisket i oslo fjorden ( den såkalte fjorden med minst fisk og fiskestørrelse ) men alikevel har jeg hatt mange nye pers. som eks på Torsk 17kg i asker, Hvitting 2,3kg kongelungen, Lyr 9kg etc. etc.

Men når vi satte oss ned og snakket om boforholdet vårt i oslo om at det var for lite ( som å bo i en sardinboks ) som en lokal beskrev det til meg for litt siden :blush:

Valget vårt lå i Sarpsborg, her har vi bodd i snart 4 mnd og er stor fornøyde. I forrige uke kjørte jeg opp båten min ifra Vinterbro i oslo fjorden til skjeberg marina, og vi har hatt veldig fine dager ute på skjøen. Men en ting mangler....og det begynner å kile i magen. Jeg har nemlig enda IKKE fått opp en eneste fisk rundt omkring hvor jeg har fisket, alt ifra skjeberg kilen, karlsøy og rundt de andre øyene lenger ut....men ingenting. Har prøvd ut de vanligste fiskemetodene som pilking, sluking, agn, dupp og flere andre....men desverre....østlandet har enda ikke tilbyd seg sin fiskejomfrudom og jeg begynner å miste trua. Det " burde " jo være langt bedre fiske her enn i oslofjorden ? Greit nok det tok meg jo noen mnd i oslofjorden for å finne mine egne sweet spots. Men alikevel....ikke noe napp ingenting enda.

Så dette er et utrop til alle lokal kjente. *HVOR ER FISKEN ?

Er glad for all tilbakesvar

ps : vi er meget glad i hvittingen også!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Oslofjord er full av fisk sammenliknet med ytre deler. Nedover vestkysten av Sverige er det nesten tomt for fisk, dvs de klassiske artene av torskeslekta. Det er langt vanligere å få sjøørret en torsk her. Mye av det samme gjelder dessverre også langs Oslofjordstrekningene i både Øst- og Vestfold. Det er langt unna hva det en gang var. Vandrende arter som makrell, horngjel osv er mer å stole på. Østfold er kanskje et av landets mest spennende fylker når det gjelder ferskvannsfiske, og kanskje et av de minst spennende når det gjelder saltvannsfiske, dessverre.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Oslofjord er full av fisk sammenliknet med ytre deler. Nedover vestkysten av Sverige er det nesten tomt for fisk, dvs de klassiske artene av torskeslekta. Det er langt vanligere å få sjøørret en torsk her. Mye av det samme gjelder dessverre også langs Oslofjordstrekningene i både Øst- og Vestfold. Det er langt unna hva det en gang var. Vandrende arter som makrell, horngjel osv er mer å stole på. Østfold er kanskje et av landets mest spennende fylker når det gjelder ferskvannsfiske, og kanskje et av de minst spennende når det gjelder saltvannsfiske, dessverre.

Hva med de noe større dypene utenfor hvaler, omkring Tisler, Hvaler renna osv? Er det helt tomt for typ brosme, lange også på dypet utover der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok se langt etter ny pers. på torsk her ute, men det skal ikke være så forbannet vanskelig å få fin torsk på grunna nå i mai. Om du har mulighet til å dure litt lenger nord til områdene utenfor Onsøy så er det muligens bedre der, men du skal ikke behøve å dra så langt. Bror min og jeg har dratt 8-10 velfødde torsker på 1,5 til 4 kilo pluss masse småtorsk på 2 pilketurer nå de siste dagene. Muligens ikke noe stort å rope hurra for, men jeg aner en bedring i den lokale torskebestanden sammenliknet med samme årstid de siste fem åra hvertfall.

Men jeg har fremdeles ikke samvittighet til å ta opp torsk som matfisk, så alle svømmer videre.

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.