Gå til innhold
Fiskersiden

Surna 2011 + 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Det var mange Surnafiskere som kom opp til Orkla i august, fortvila over korleis elva vart regulert uten forvarsel. Vi får håpe på bedre kontroll i 2012.

Sånn har Surna vært i mange år. Typisk Jo-Jo kjøring av elva hele tiden. Spesielt når helga kom, ble elva "skrudd" igjen, for så bli sluppet opp igjen søndags-natta.

Noe som naturlig nok førte til mindre oppgang i helgene, men mer oppgang så fort elva steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidens Krav har gjennom en artikkelserie satt fokus på den forestående vilkårsrevisjonen.

02.05.2011: Til Oslo for å redde laksen

Ordførerne fikk fram nyttig informasjon om den viktige revisjonen av vilkårene for drift av kraftverket i et møte i hovedstaden mandag.

Link:

http://www.tk.no/nyh...icle5591219.ece

23.06.2011: Laksekravene overlevert

Her får NVE kravene fra kommunene som kjemper for laksen, men som også vil ha kraftproduksjon og inntektene den gir.

Link:

http://www.tk.no/nyh...icle5649617.ece

14.11.2011: Statkraft svarer kommunene

Statkraft er avventende til flere av kravene som Surnadal og Rindal stiller i forbindelse med revisjonen av konsesjonsvilkårene for Trollheim kraftverk.

Link:

http://www.tk.no/nyh...icle5806904.ece

Til orientering er Statkraft SF heleid av Den norske stat v/nærings- og handelsdepartementet (i følge www.proff.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Statkraft har fått omløpssystemet ved Trollheim kraftverk til å fungere. Dette skal sikre vannføringen i Surna ved uventede stopp i anlegget, les mer på Trollheimsporten.

Men hvor lenge var Adam i Paradis?

Samtidig som laksefiskerne gleder seg til ny sesong kom det en nedslående nyhet fra Surna.

Pressemelding fra Surna Elveigarlag:

STATKRAFT MED NY MILJØKATASTROFE I SURNA

I løpet av 9 og 10. april har Trollheimen kraftverk stoppet to ganger og ført til tilnærmet tørrlegging av over 20 km lakseførende strekning i det Nasjonale Laksevassdraget Surna på Nordmøre .

Link:

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2012/april/STATKRAFT.htm

Til orientering er Statkraft SF heleid av Den norske stat v/nærings- og handelsdepartementet (i følge www.proff.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal bli spennende å følge med hvordan elva vil bli med stadige slike tømminger. Det er virkelig ikke noe godt nytt.

men, men, hva får man gjort?

Mens vi nå teller ned til 1. Juni, gjør vi i dag årets første tur til Surnadal. Nå skal campingvogna på plass og gjøres klart til noen ukers fiske i sommer.

-Og som vi gleder oss. :)

Oppdateringer vil følge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man gjort?

Dette er ikke det spøtt bedre enn oppdrettsnæringen, og faktisk mye enklere å gjøre noe med også.

Etter så mange uhell burde nå konsesjonen ha vært trukket tilbake og kraftverket stoppet inntil 100% driftsikkert utstyr er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig med deg Nils, men inntill de lokale eller fylket går til sak mot dette, så er det fint lite en liten fisker fra Hedemarken får gjort. ;)

Samtlige fiskere der oppe hadde vel gjerne sett at skiten ble borte fra elva, men det er nok lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det grove her er antallet ganger de har klart å tørrlegge deler av Surna. Dog ikke helt, men så fort at yngel har ligget strødd. 4-5 gangen nå i løpet av få år?!

Om andre bedrifter så mye som gjør et lite feilsteg er det straff så det holder, men kraft, olje og oppdrett ser ut som om de kan (nesten) ture frem som de vil. Se på en fartsbot i relasjon til strafferammen og kostnaden.

Henger ikke på greip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i Surna er helt tragisk. Husker glansdagene der fra slutten av åttitallet frem til midten av 90 tallet. Da jeg hadde hytte og brukte hver helg i sesongene der gjennom mange år. Da Surna var en av landets topp tre sjøørretelver. Vi pleide å stå på skeibrua og se på stimer av laks og ørret som så ut som sildestimer! Da det kunne gå flere hundre fisk regelmessig på hver flo. Den gang svelen/smålaksen stod i kø for å bite og bestanden var på topp. Den gangen fiskekortet kostet en femtilapp og det alltid var bankers med morrafisk. Den gangen før internetts og fiskerapporteringen var heller dårlig. Der de reelle fangsttallene lå kanskje dobbelt av statistikken. Den gangen arbeiderne på trevirke fabrikken dro ut å dorga i surnafjorden etter jobb og kom hjem med tresiffra fangst. Så kom lakslusa, så begynte kraftverket for alvor å kødde til. Og etter det har det gått en vei. Femten år har det tatt, ca. Vemodig å tenke på. Man får laks i Surna i dag også men trua for min del er borte. Føler meg heldig som fikk oppleve de virkelig gode årene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mens man nå teller ned disse siste dagene, hører jeg rykter om mye vann i elva, og den stiger. Nå kommer visst regnet også, så nå har jeg ikke helt den store trua på åpninga. Men men, man får krysse fingrene om at været endrer seg og at vi vil få en middelstor, cognac-farget elv med masse oppgang av laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok bilder i går fra noen som er der oppe. Og ja, elva er noe stor. Kunne gjerne ha falt en halvmeter for å få bra elv. Når melder både Storm og yr en del nedbør og kaldt vær fremover, så blir nok en stusselig åpning med både superundertøy, fleece-dress, neoprenvadere, hansker og regntett jakke....... Jammen bra man har lagret opp litt brunt og sterkt i vogna.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok bilder i går fra noen som er der oppe. Og ja, elva er noe stor. Kunne gjerne ha falt en halvmeter for å få bra elv. Når melder både Storm og yr en del nedbør og kaldt vær fremover, så blir nok en stusselig åpning med både superundertøy, fleece-dress, neoprenvadere, hansker og regntett jakke....... Jammen bra man har lagret opp litt brunt og sterkt i vogna.....

Har trua jeg på kald elv...laksen går sakte oppover langs land på høy vannstand,kaster"n i hode på hvert kast;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra Surna,begredelig fiske for vår del.....vinterværet får ta noe av skylda...snø-sludd-hagl-regn-gradene rett over nulltallet,og dette gjør vi frivillig!!;) Ble noen sjøørreter på flo/fjære elv på mark,så noen laks som gikk oppover,men for få av dem til at det blir noe ut av det.Var tatt bare 4 stk på Skei og 4-5 på Kragnes,1 på Tellesbø....men-men fin tur med gamle kompiser kompenserer for det meste! Nye muligheter om 14 dg,men da i Gaula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begredelig vær kan man trygt si... Vi har hatt frost, hagl, regn og vind. Forrige døgnet gikk bort i regn, og elva steg fort. Heldigvis, har den sunket nesten like fort igjen og er mørk cognac-farget. Har tru på oppgang av laks i kveld på floa. :)

Det har vært fryktelig lite fisk å se. Åpningen var en grei dag med flere fisk på land, men så døde det av. Kald elv gjør at fisken ikke viser seg noe.

Tok meg et lang-skift i natt/morgen fra kl 3 og utover til 10. Gikk over hele Skei-valdet med sluk og wobbler uten å se eller kjenne en eneste laks. (Nesten så jeg må konvertere og prøve meg på markfiske nå)

Har tatt et par smatasser til, men ingen kvote-laks enda. Begynner å ligne på reprise fra i fjord dette. ;)

Men.. vi gir aldri opp. Den sitter nok snart. ;)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det pistus. Vel, nå var det gjort. Hadde forutsett i 14 dager at det kom til å smelle i natt, og det gjorde det. Floa kom til å være på maks, så jeg mente at det kom til å gå fisk i natt. Noe det gjorde. 00.15 lå en laks på 3.5 kg klar i håven. Litt liten og litt feil tidspunkt, men fin matfisk og det skal bli litt godt med fiskefri. Dog, jeg har fryktelig lyst til å gå ut og fiske mer nå. Nu vel, satser på neste natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det pistus. Vel, nå var det gjort. Hadde forutsett i 14 dager at det kom til å smelle i natt, og det gjorde det. Floa kom til å være på maks, så jeg mente at det kom til å gå fisk i natt. Noe det gjorde. 00.15 lå en laks på 3.5 kg klar i håven. Litt liten og litt feil tidspunkt, men fin matfisk og det skal bli litt godt med fiskefri. Dog, jeg har fryktelig lyst til å gå ut og fiske mer nå. Nu vel, satser på neste natt. :)

Finfin matfisk på grillen! Grattis! Floa opp til gamle brukara? Synd med timinga" da....Hvordan er vannstanden nå,gått ned siden åpninga?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er elva meget fin. Litt over sommernormalen, så er helt ypperlig. Men hvor lenge er det slik mon tro? Nå er det meldt varmt og fint vær de kommende dagene, så det spørs ikke om det vil komme en god del smeltevann til helgen, og vips er elva stor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.