Gå til innhold
Fiskersiden

Surna 2011 + 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kjørt på en storlaks men mistet den. Den rente ned elva og kjørte sena mi fast i noen stener og rev seg løs...... 10 pluss...... Denne kommer til å plage meg leeeeeeeenge..... For en fight og for en fisk.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bittert. Men sånn er det nå av og til. Når laksen hadde bestemt seg, så hadde jeg ikke stort jeg kunne gjøre.

Ja, du får ta turen senere Sigve. Sesongen er lang. :)

Elva er knallfin nå, og det har gått bra med fisk.

Synd den glapp Yosh...moro at det har gått bra med fisk da.Neste kommer på land!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har gått bra med fisk nå i helgen da det har vært bra vær. men nå pøser det ned her, og regner med at elva kan bli større og brun.

Meeen, mye av fisken som går her nå er små. Mye svel på elva nå. Litt tidlig på året, men dog, den har nærmest vært helt fraværende de siste åra.

Kjørte på en fin laks i går, en 5-6 kg. Desverre slo den seg av på siste forsøk før den skulle landes...

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så gjort.. Dro meg en fin matfisk på 3,5 kg i går kveld på selvlakkert møresild. :)

Elva var knallfin til i natt. Nå Har Helv****..... Statkraft strupet igjen kraftverket, slik at elva er knøttliten. Her vil det ikke går opp stort med fisk annet enn på flo...

Dette er bare fælt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk mao. En liten trøst var det i hvertfall. Mistet i kveld en ny storlaks. Denne gangen røyk sena etter en bra fight med et utras på 200 meter, der den antakelig var borti stein på veien nedover elva. Fryktelig surt. Har til nå fått 2 på 3,5 kg. Men mistet 3 stk i størrelse 10-12 kg, 8-10 kg og en på 5-6 kg. Skal denne sesongen fortsette slik, kan dette bli fryktelig vondt..... Men men. Det kommer flere fisk, den neste storlaksen skal jeg ha!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører multi hele veien her. Første gang jeg opplever brudd på sena under kjøring av fisk. Har vurdert mono eller fluorcarbon fortom, men ender opp med konklusjonen om at jo flere knuter, så fler elementer som kan ryke, og det liker jeg ikke. Men å gå over til mono allthe way vil aldri være noe alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi er sterkt men ryker for ingenting på stein. I en del elver er det forbudt. Bruker aldri dette selv i steinete elver. Kanskje du bør revurdere litt Yosh, med tanke på historiene ovenfor. Vi bruker fra 0,43 og oppover og får fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en fortom bør jeg nok kanskje revurdere ja. Men har som sagt bare mistet en fisk på grunn av at sena har røket. (med unntak av gjedder som har knagd av sena da)

Jeg kjører lett utstyr, dels på grunn av en dårlig rygg, og dels fordi jeg har behov for å kunne kaste langt der jeg driver.

Hadde 2 tilsvarende fighter i fjor som gikk helt fint, men men. Sånn er dette gamet skjønner jeg. Den største hadde jeg nok mistet uansett om jeg hadde hatt mono eller ikke, så den er nå grei, der var det nok heller valget for kjøring av laksen som var den største feilen. Neste gang blir det å stramme brems og holde igjen det jeg tør.

HAr noen uker med jobbing nå før det bærer opp igjen, og da skal jeg ha en storlaks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Har brukt multifilament til laksefiske i over 20 år nå.

Aldri opplevd noe problem med det da jeg bruker en 2 meter lang monofortom.

Jeg bruker en kraftig virvel mellom multien og monoen og får flere knuter ja,men opplegget er svært sikkert når man tar seg litt tid med monteringen . Prøv fortom på 045-050 så øker sjansene betraktelig for ett lykkelig utfall .

Anbefales å prøve :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jada, på tide med en liten oppdatering fra elva igjen.

Elva har som vanlig vært preget av været, og har fart mye opp og ned. Har holdt seg stort sett kald og litt stor.

Er blitt tatt 2,1 tonn til nå, noe som kan tyde på et middelår dersom det fortsetter slik som nå.

Har også blitt tatt mer smålaks i år enn de forrige årene.

Fikk selv en på 3,8 kg i går etter 4 dager med intens fisking, det har gått bra med fisk, men den har hatt høyt tempo oppover elva og har ikke vært bitevillig de siste dagene.

Så nå ligger jeg og laksen likt igjen. 3-3. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jammen klarte jeg ikke å lure en i dag også. Min første laks på håndlagde finske smykker. :) Endelig lyktes det også.

75 cm og 4,5 kg. Tok på en Riko 55 mm...

IMAG0174.jpg

Skikkelig angrepet av lakselus. Direkte stygt hvor har denne dritten angriper fisken. Dype sår både rundt gattfinne og oppå ryggen.

IMAG0175.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk pistus.

Vel, jeg tok meg en ny runde dagen etter på et annet sted som jeg har testet tidligere uten hell.

Etter å ha svepet wobbleren fra svakt nedstrøms til hengende litt nedenfor meg ca 50 meter nedover strekka, så smeller det til, hugger enda mer brutalt enn dagen før, og vi er pån igjen. etter en hard fight med mye tau-trekking, klarte jeg endelig å dra den opp mot landingsplassen.

6,16 kg surna-sølv på 55 mm Riko.

IMG_0921.jpg

etter denne fighten har jeg byttet til owner på wobbleren, siden laksen bøyde begge treblene som satt der originalt.

Nå har jeg bare et problem. jeg har snart full kvote. Har tatt 3 fisk på storlakskvoten denne uka, og har bare igjen en smålaks.

Og jeg har igjen 3 uker med ferie pluss en langhelg i slutten av august da vogna skal pakkes ned........... what to do???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.