Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt og nytt ekkolodd


smiley
 Share

Recommended Posts

Har solgt båten min, øien 16 m/furuno fcv-620 p66 hekksvinger. Hadde en del problemer med det ekkoloddet, om det skyldes montering, instalasjon eller produktfeil ble jeg aldri klok på. Slet med å holde bunnen i det hele tatt når jeg kom over 200m samt mye støy etc. Og når man betaler det det koster så forventer man mer. Skal dog sies at loddet fungerte veldig greit på torskefiske opp mot 100meteri vinter.

Så nå går det mot innkjøp av Buster L 2011 mod. Vurderer litt om jeg skal gå for en kombiplotter fra hds5 med ekko og plotter. Hørt mye godt om den, men det slites med å få den montert/instalert skikkelig i annen tråd her. Hvilke svinger er å foretrekke på busters aluskrog?

Setter pris på tips fra dere som sitter med kunskapen her inne!

Budsjettet ligger på maks 10k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ett Lowrance hds 5 kombi, og jeg har hatt litt problem med å få justert dette inn, men nå i det siste har det fungert ok for meg. Har dog litt forstyrrelser ennå.

Ett par bekjente av meg har Furuno 620 så jeg har brukt dette endel også.

Min opplevelse med det 2 er at Furuno er ett mye lettere lodd og bruke, men Lowrance er ett mer avansert lodd med mye innstillinger og du ser defentlig mer detaljer med dette loddet.

Vil du ha ett lodd som fungerer greit uten å trykke så mye på det så ville jeg valgt Furuno, er du litt mer avansert og vil ha mer detaljerte bilder ville jeg valgt Lowrance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ett Lowrance hds 5 kombi, og jeg har hatt litt problem med å få justert dette inn, men nå i det siste har det fungert ok for meg. Har dog litt forstyrrelser ennå.

Ett par bekjente av meg har Furuno 620 så jeg har brukt dette endel også.

Min opplevelse med det 2 er at Furuno er ett mye lettere lodd og bruke, men Lowrance er ett mer avansert lodd med mye innstillinger og du ser defentlig mer detaljer med dette loddet.

Vil du ha ett lodd som fungerer greit uten å trykke så mye på det så ville jeg valgt Furuno, er du litt mer avansert og vil ha mer detaljerte bilder ville jeg valgt Lowrance.

Hmm.. blir muligens hds valget faller på denne gang, litt på grunn av kombien med plotter. Hvor mye ga du for loddet og svingeren du kjøpte? Ta det på pm om du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Lowrance hds 5 kombi samt kartbrikke over hele Norge og en Airmair b60 gjennomgående svinger betalte jeg i underkant av 12.000kr

Det koster å være kar på sjøen gitt. Men litt mer lokale kartbrikker er vel mulig å få, og billigere anntar jeg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Lowrance hds5 og en Garmin 526s. På den ene er det tilkoblet innvendig svinger, på den andre hekksvinger. Fordelen med innvendig svinger er at svingeren ligger helt beskyttet og det blir mer "ryddig". Ulempen er at svingeren taper signalstyrke ved å skyte gjennom båtskroget. Dette har liten betydning ved fiske under 100 meter.

Kompiplotterne er forøvrig ganske like, men Garmin har de desidert beste fiskekartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushmonterte gjennomgående svingere som B60 forener de beste egenskapene fra innevdige, gjennomgående og hekksvingere.

I tillegg til demping av signalene gir innvendig svinger også en signalforvregning. Innvendig svinger kan ikke brukes på sandwichbygde skrog og luftbobler i enkeltskrog vil forårsake problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått pris her i byen på hds 5, 6500 med svinger, og ca 1000kr for og kjøpe kartdataene til brikken som følger med

Da har du fått en bra pris,Sjarkarn! Jeg betalte samme pris for en demomodell fra Tolema for en stund siden.

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått pris her i byen på hds 5, 6500 med svinger, og ca 1000kr for og kjøpe kartdataene til brikken som følger med

Hvem har gitt deg dette tilbudet om jeg får spørre? Jeg har fått ett tilbud på 9600,- fra mjøsservice for

1 stk Lowrance HDS-5

1 stk Airmar P66 50/200KHz svinger m/temp

1 stk Navionics 49XG kartbrikke (Dekker hele Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en pris på 8700 inkl. montering fra dyrkorn fritid hvor jeg kjøper båten. Så da satser jeg på at det blir ny båt m/ekkolodd før månedskiftet.! Gler meg! :shiftyninja:

Men angående hekksvingeren, så hadde de denne inne for øyeblikket: HST-DFSBL 50/200 kHz hekkmonterbar svinger med innebygd temperatur.

Men de kunne skaffe denne p66 svingeren om ønskelig til samme pris.

Burde jeg gå for p66, hva er forskjellen?

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir buster L 2011 m kallesje og hds-5 plotter/ekko m/p66 hekksvinger levert innen månedskiftet. Gler meg! Har forøvrig ett ula fiskehjul til matauk som skal monteres. Noen med tips angående montering? Eller er det bare å legge hodet i bløt å tenke litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.