Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fôr


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Skal kjøpe fôr, for første gang. Men hvilket for skal jeg velge til de artene jeg nevner under?

Det jeg skal fiske etter er for det meste fiske Karpe.

Det blir også ett par turer etter Brasme og Vederbuk (i rendende vann)

mvh. Thomas

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpene er vel fra 1-7 kg cirka, men tror de fleste er rundt 3-4 kg. Andre arter som er i vannet er små sørv og små suter.

Kan være lurt og fiske med litt store partikler (kikerter, popkornmais, blackeyed beans osv som finnes på utenlandske grønnsaksbutikker ol) og stryke "grunnfôret" for å unngå at swimmen blir overfylt med sørv og suter, som kan være plagsomme. Partiklene prepareres ved å la de svelle i vann over en natt for så å koke de i min 30min. Kjør på med store mengder salt i partikkelblandinga og en god dæsj chilli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare droppe grunnfor etter karpene i det vannet der Thomas. Pellets, boilies og frolic er det du trenger. Hamp og litt partikler kan funke, men siden det er karpene du er ute etter, og ikke alt småtteriet, ville jeg droppa det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mest trua på fórblandinger til karpa, ville jeg gått for en grunnfórvariant med gjerne litt større partikler i, og spedd den ut med hampefrø (ferdig preparerte!) og mais hvis du vil bruke det som krokagn. Eller du kan bruke litt knuste boilies og ha i fóret i tillegg til å løsfóre med en håndfull boilies hvis det er det du har planer om å bruke som krokagn.

Selv ville jeg nok droppa grunnfóret, og brukt kun boilies til å både fóre og fiske med, spesielt hvis det er et vann det har blitt fisket en del i og det er større mengder sørv og småsuter der!

Det er nå bare å prøve seg fram, og sjekk hva event andre har hatt suksess med i det aktuelle vannet. Det finnes ingen fasitsvar her :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare droppe grunnfor etter karpene i det vannet der Thomas. Pellets, boilies og frolic er det du trenger. Hamp og litt partikler kan funke, men siden det er karpene du er ute etter, og ikke alt småtteriet, ville jeg droppa det også.

Lytt til lokalkjente fagfolk :)

Tenkte på en mer typisk førstegangskarpe(fisker)-mix under mitt forslag. Men hvis det er ett vann hvor boilies har vist seg å gjøre nytta, så er det å gå for boilies og evnt noe større pellets som ikke løser seg opp på kort tid.. Tenk selektivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 25 kg sekk med formais er relativt billig. Jeg ville valgt sukker somm tilsetting i maisen.

Har hatt salt i en gang og da lukta det mildt sag jæ.lig. Mista litt trua etter det, men det er mulig at det er gull.

Maisen sskal ligge under vann etter koking. Mais holder seg hele sommeren + litt til.

Det samme gjelder Tiger Nuts. Under gjæringsprosessen blir det dannet slim.

Hamp kokes og legges i fryseren hvis du ikke skal bruke det samme uka.

Kjøper du en liten spod, så har du mulighet til å for på steder du ikke kommer til uten båt.

Husk å clips sena når du skal bruke spod'en. Du vil gjerne at foret skal ligge på ett sted. :)

Skal du bruke stange til fiske senere, så merk sena med en vannfast tusj slik at du har lengden til neste fisketur.

Kan også være fint når du skal kaste ut i svarte natta. Du vil jo gjerne at tacklet skal ligge på swimmen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt salt i en gang og da lukta det mildt sag jæ.lig. Mista litt trua etter det, men det er mulig at det er gull.

Pleier å tilsette saltet enten noen timer føre det skal uti, eller en dag i forveien. Når det har stått over en lengre periode så har også jeg opplevd at det lukter laaaangt værre enn normalt :)

Om saltet faktisk gir noen bedre effekt vet jeg ikke, men for min egen del er det en liten confidence booster. Og det er fler som har samma "trua" på saltet. Finnes jo de som faktisk spodder ut rent salt nesten uten noe annet fôr når de skal prøve seg etter noen vinterstøle vårkarper. Uansett så gir det litt mere trua når man tilføyer noe mere smak til partiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enormt viktig hva slags fór du bruker til de, sålenge du har en jevn flyt i vannet, slik at du får fisken inn og klarer å holde der der.

Er greit å spe på med litt pellets, mais og evt hamp, og lage fóret akkurat passe seigt (jeg bruker iaf å gjøre det). Ikke methoodfeederseig, men slik at det holder seg i feedern noen sekunder og ikke løses opp i det den går i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sutarkung fra sweedbait er ypperligt til brasme og buk meite, spe på med en Brasem og bland opp med passe vann så det ikke løser seg med en gang som rage skriver..

du får begger for blandinger hos Tom Ole/Avkroken og koster ikke rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.