Gå til innhold
Fiskersiden

Innstillinger på HDS-8


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Har fått meg ny plotter/lodd nå og har (og kommer til å få flere...) spørsmål. Er ikke veldig imponert over manualen...

For det første irriterer det meg at jeg ikke får fjernet blåfargetonene som angir dybdenivåene på kartet. Spesielt den mørkere blå (der det er grunnest) hindrer meg fra å se den svarte skriften, særlig når det er litt fart på båten. Kan jeg skru av disse blåtonene som viser dybdenivåene slik at det er hvitt der det er vann uansett dybde?

De foskjellige fargevisningene (palettene) på ekkoloddet skjønner jeg ikke stort av - gamle loddet var svart/hvitt... Er det noen forskjell på de annet enn det estetiske? I såfall noen tips?

Svingern jeg har til er P-66 og følgelig både 50 og 200kHz. Ved hvilken dybde begynner 50kHz å bli fordelaktig fremfor 200?

Kommer sikkert med flere spørsmål senere, når jeg prøvet det mer i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg ny plotter/lodd nå og har (og kommer til å få flere...) spørsmål. Er ikke veldig imponert over manualen...

For det første irriterer det meg at jeg ikke får fjernet blåfargetonene som angir dybdenivåene på kartet. Spesielt den mørkere blå (der det er grunnest) hindrer meg fra å se den svarte skriften, særlig når det er litt fart på båten. Kan jeg skru av disse blåtonene som viser dybdenivåene slik at det er hvitt der det er vann uansett dybde?

De foskjellige fargevisningene (palettene) på ekkoloddet skjønner jeg ikke stort av - gamle loddet var svart/hvitt... Er det noen forskjell på de annet enn det estetiske? I såfall noen tips?

Svingern jeg har til er P-66 og følgelig både 50 og 200kHz. Ved hvilken dybde begynner 50kHz å bli fordelaktig fremfor 200?

Kommer sikkert med flere spørsmål senere, når jeg prøvet det mer i praksis :shiftyninja:

Blåfargen på karte vet jeg ikke om du får bort.. Men har du platinium eller gold. Du kan prøve å endre fra bort fra 3D om det står på 3D(platinium), ellers vet jeg ikke, men du får se litt en menyen på loddet under kart. Men at du får hvitt unasett tror jeg ikke. Da faller jo litt av meningen med å lese et kart. Det er fargevariansetr i alle kart om det er sjø eller land. Dette skal følge visse normer. Mulig du kan endre litt med lysstyrke mm. jeg har ikke HDS8 så mulig det er noen flrer muligheter her enn mitt HDS 7.

Det er forskjeller på hvilke palett du velger. Ikke bare for det estestiske, men for å kunne se fisk, bunnforhold bedre bla. Og lysforhold mm. jeg har ikke mitt koblet opp, men er rimelig sikker på at det er 11 eller 12 jeg kjører. Brun bunn og hvitt vann(tror jeg, i hvertfall hvit der det er vann) Hvorfor. Jeg vil se om det er myk eller hard bunn greit. Se bedre det som er i vannet. Samt at jeg vil se hvitlinja mot bunn. Mye av det får du på andre farger og, men kanskje mest egnet på natta etc med mindre lys i skjermen.

Jeg bruker selv desidert mest 200Khz. Men ved dybder over 200meter kan du jo prøve deg med å splitte bilde og ha halve 200 og 50. Det gjøres på "page", og se om du finner forskjeller.

Manualen er omfattende og krever litt. Men du må sette deg ned å lære deg primær funksjonene. Bruke litt tid.

Sette opp de grunnfunksjoner du vil ha mm.

Ellers kan jeg anbefalle å google litt på Lowrance HDS tips og tricks etc. Samt youtube finner du mye info om du setter inn Lowrance HDS i søkefeltet. Det krever litt å få satt seg inn i disse, men når du har først funnet ut hvordan du vil ha dette så er det veldig ok. det er jo ikke så mange funksjoner du bruker hele tiden. Følsomhet er vel det mest brukte på loddet og zoom knappen på kartet. Men basis funksjoner på lodd og kart bør du få inn. Samt å lære seg å sette markør på loddet slik at du finner i gjen eks en plass nøyaktig med fisk. Du kan merke også på loddet å få dette opp på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supert svar!

Har platina kartet ja. Forsåvidt enig i det du skriver om fargevariasjonene og lesing av kart, men problemet er der når jeg kjører fort, og helst bare skal kaste blikk over på kartet. Får prøve å optimalisere lysinnstillingen

Setter du kartet til 2d så forsvinner mye av skyggepartiene i 3D, og muligens det gjør det bedre å lese i fart(mer likt gold), selv om jeg tror det er en vanesak. Jeg har både et gold og et platinium, men hadde jeg sett litt mer på det i dag ville jeg nok klart meg med et gold. Spesielt da Navionics ikke har 3D i den dimensjon som eks Garmin med både over og under vann reliffer. Navionics sitt ser ut og fungerer litt annerledes. Som 3d kart syntes jeg Garmin sine er bedre. Men man får ikke alltid i pose og sekk. Så oppsummert så vil man få et glimrende kombiprodukt med et meget bra ekkodel. P66 svingeren kan være litt følsom i litt sjø. Og krever ganske korrekt montasje. Braketten er mulig å justere litt opp og ned, og om du får problemer i fart så kan det hende den må fin justeres litt. Jeg fulgte boka på montasjen, men mistet loddet fort ved 15-18 knop. Etter å ha senket den 0,5 -1 cm holder den nå 20-25 knop. Men det kan være like galt å ha den for langt ned. Luftbobler blir fort et problem om den står litt feil. Også ved kraftig bakking vil du se at loddet mister kontakt, men kommer fort tilbake. Pinghastighet, og hastighet på bildet må du tilpasse. Jeg tror jeg kjører på full ping, men justerer følsomheten ganske ofte underveis avhenging av renhet, alger etc i vannet. På nettet finner du og mye eksempler på bilder på lodd mm. Du vil ganske fort lære å skille dritt, tang og tar som kommer i vannet fra fisk. På mitt bilde er alt dette stort sett blå streker eller lign. Kommer det farger i gult til rødt i en ball eller på en ark eller strek så er det som regel fisk. Ved å ha hvitlinjen aktivert skiller man også fisk som ligger på bunnen. I hvertfall i litt størrelse. Og ikke minst det Abbor sier om sikkerhets dybde. Har du varsling på sikkerhetsdybde slipper du å høre dette signalet i tide og utide også på grunt vann.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

Holder på å justere inn min nye HDS 8 og lurer på hvordan det er mulig å velge kartområde. Det er ett Navionics Gold XL9 kart og jeg ønsker å bruke Bergen- Arendal. Kan ikke klare å finne alternativene slik som det feks er på en LCX-27C. Føler at dataene nå ikke blir zoomet skikkelig.

Er det noen tips så mottas de med takk. (sikkert ikke vanskelig for en som kan det?)

Mvh

Spirit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ikke helt sikker på hva du mener, men sjekk om oppsettet på kartinnstillinger står på 2D eller 3D. Det er ikke 3D kart, men mulig det innvirker på zoomen. Jeg har en HDS7, og der får man ikke zoomet 100% om platiniumkartet mitt står på 3D. Men abbor kan mer om dette helt sikkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDS leser inn hele kartet og ikke bare kartområder som de gamle Lowrance plotterene, derfor er det ikke valg av kartområder.

Detaljene på HDS med Gold kart er identisk med GlobalMap, LMS og LCX.

Det er ikke like god oppløsning på Navionicskartene for hele Norge, så hvis du ikke sammenligner identisk område kan det være årsaken. 2011 versjonene av kartene har forresten mer detaljerte i en del områder, alle som har kjøpt kart det siste året har gratis oppdatering.

Hvis det er Zoomingen som er problemet, er det viktig å være klar over at HDS har trinnløs Zoom, slik at Zoomknappen må holdes inne til du får ønsket zooming og ikke som på LCX at en trykker mange ganger etter hverandre for å veksle mellom faste zoomnivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.