Gå til innhold
Fiskersiden

Meitefiske etter horngjel


toppknot
 Share

Recommended Posts

Hadde stort hell med coctail av makrellbukskinn, strandsnegl og ein liten flik raud gulpmakk. Kva av agna som gjorde utslaget veit eg ikkje. Fiska med glidande andersdupp ca. 1-1,5m under overflata. Kjempeartig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått metervis med horngjel på makrellstrimmel. og noen færre på småsild(sikkert fordi jeg har brukt makrell mest). synes det oppsettet som Davisdsen beskriver virker veldig tungt til en så liten og lettvekter-fisk som horngjelen. men kan jo være mer vind, strøm og derfor vanskeligere å fiske med lette dupper og små kulesøkker på Jæren? her i oslofjorden er det helt klart i kke nødvendig med så tunge saker(selv om jeg hvert eneste år ser at de tradisjonelle gigantiske "makrellduppene" fremdeles har stor tiltro blant makrellfiskerne. noen bruker dupper jeg kun ville vurdert til malle.....)

bruker små antennedupper opptil 12gr og passende kulesøkker sjøl. alternativt kan du jo sette en makrellstrimmel på en meters fortom etter en bombardadupp. det er meget effetivt og mer oppsøkende. eller kjør begge metodene på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for innspill og gode tips(-:

Turen ble utsatt til idag.Flankert av div.medlemmer fra den lokale sø og ha-mafiaen duppmeitet jeg med bitteliten treblekrok og reke som agn.Mye vind og bølger gjorde at jeg så meg om etter en lun spot hvor det kunne stå et par horngjel.

På første kastet satt det en fin nebbis som ga bra motstand med div.skjening i overflaten + hoderisting ala billfish før den falt av.På det neste kastet skjedde det samme,og etter det skjedde det svært lite.Morsomt å kjøre horngjel på crisp matchstang.Skal gjenta turen straks jeg får anledning(-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jkrok funker bedre til horngjell enn treble. Bruker som regel langskafta kroker 1/0 til 2. Hvis den først driver og spiser funker nesten alt av agn, men har fått flest på(og fiska mest med) makrell. Jeg bruker normalt trekanter og ikke strimler. Føler at det kroker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jeg har aldri fisket ETTER horngjel, men jeg får dem på sluken innimellom når jeg fisker etter makrell og sjøørret :) så mitt beste tips er: fisk etter sjøørret, da får du horngjel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark bruker de ikke krok i det hele tatt til hornhjel. Litt silketråd som hekter seg fast i tennene til fisken skal visstnok gjøre susen.

Silkekrogen

Testet det litt i fjor sommer siden det krydde av de på Skuneshavn å ALLE fikk men IKKE jeg :rolleyes:

Men tråden funket ikke, litt glad for det i ettertid siden jeg manglet den som art.

Hadde jeg fått den på tråden hadde jeg ikke krysset den av som art på lista.

I ettertid har jeg bl.a fått arten som bifangst under piggvar fiske med flatfisk tackel på bunn.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horngjel fiskes best UTEN krok. Lag en agn klump og legg dette i en bit fra nylonstrømpe.

Denne setter seg bom fast i tennene til horngjelen.

Det samme kan på svært effektivt vis gjøres med sluk. Ta bort treblekronen og trekk sluken med nylonstrømpe. Helst med et par cm "løs" lylon etter selve kroken.

Smalt og hardt nebb = flaks om kroken setter seg.

Drøssvis med bakoverstildte små tenner = bankers med nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette problemet med kroking av horngjel som alle snakker om. Det er bare å gi drittfisken litt tid før du gjør tilslag. Kroken sitter somregel godt planta i munnen innforbi nebbet.

Silketråd ville eg ikke valgt. Rett og slett pga. risikoen for å miste eventuelle bonusfisk som feks. havabbor og sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) De dro nå en haug av stor horngjel på Bestemorstranda her sist uke med dupp og brisling, men bet på sluk og alt annet og, men enig. Ville ikke satset alene på silke eller lintråd eller annet. De mista en stor Sø når jeg var nedom dog på krok. Etter en 5-6 minutter med kjøring av fisken. Det gikk 3-4 minutter mellom hver horgjel. Så at det var mye av de og at de var bitevillig var det ingen tvil om. Og det var ikke så nøye på hva. Sluk satt de dårlig på, men en senestump på noen cm etter sluken og kroken i enden gjorde susen. Da satt de adskillig bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Friline meite fungere bra på horngjel, bare en krok agnet med brisling, makrell eller horngjel. Kast den ut så langt du klarer og gi ut 2-3m med slakk line. Vent bare så til snøret strammer seg og dra forsiktig inn, enten har horngjelen tatt agnet eller så tar du et nytt kast. Kroker nesten alltid i bunn av nebbet med denne metoden og mister mye færre enn jeg gjør med dupp. Med dupp må man gi tilslag fort, for hvis det er makrell spytter den ut agnet veldig fort(er min erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.