Gå til innhold
Fiskersiden

Nordnes, Bergen - Spisbart?


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

På Nordnes kan du fiske etter utallige arter. Mange som driver å kystmeiter der.

Jeg ville i utgangspunktet vært forsiktig med å spise fisk derfra, unntaket er i så fall at du kan ta deg en og annen fisk som jager. Bunnfisk som lange, brosme osv vil jeg ikke anbefale.

Byfjorden er sterkt forurenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt, den siden av neset som vender mot laksevåg er bra å fiske på, andre siden ikke.

Den mest brukte plassen er akvarieutslippet, ligger i parken på tuppen, men det er flere ok plasser på andre siden av sjøbadet.

Skal du ha matfisk er det forsåvidt ikke vanskelig å komme seg ut av byfjorden, og det skal godt gjøres å ikke fylle fryseren på en tur hvis du fisker etter lyr og sei.

Makrellen i byfjorden er ikke å anbefale på sensommeren, men frem til det går det bra

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt, den siden av neset som vender mot laksevåg er bra å fiske på, andre siden ikke.

Den mest brukte plassen er akvarieutslippet, ligger i parken på tuppen, men det er flere ok plasser på andre siden av sjøbadet.

Skal du ha matfisk er det forsåvidt ikke vanskelig å komme seg ut av byfjorden, og det skal godt gjøres å ikke fylle fryseren på en tur hvis du fisker etter lyr og sei.

Makrellen i byfjorden er ikke å anbefale på sensommeren, men frem til det går det bra

Hvis noen finner på å dra ut med båt/bil er det bare å si fra. Som student blir det litt styr å ta lengre turer som ev. innebærer buss og sånt.

Helst fisker jeg i ferskvann, men etter tre år i Bergen har jeg fremdeles ikke fått tatt en skikkelig ferskvannsfisketur, og føler det nesten umulig. Mye på grunn av alt hemmelighetsholdet. Det kunne med andre ord være gøy å bli informert hvis noen av de innfødte skal ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...
On 5/22/2011 at 7:18 PM, Ølgylt said:

Makrellen i byfjorden er ikke å anbefale på sensommeren, men frem til det går det bra

Toppesanden (v/Morvik) er min nærmeste fiskeplass fra land og jeg ser på muligheten for høste middag fra gangavstand hjemmefra. Prøvde litt i dag og fikk pir (Makrell) etter noen få kast. Er ikke kjent med forholdene i byfjorden og så med googlesøk at bunnfisk er frarådet, mens Lyr, Sei, Makrell og Sild går bra å spise hvis jeg har googlet riktig.

Nå har jeg jo ikke akkurat fisket denne piren på sensommeren, det er vel å regne som vinter nå :-)
Lurer litt på hvorfor du ikke anbefaler makrell på sensommeren? Ble mye å sette seg inn i dette :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Vidofnir skrev:

Toppesanden (v/Morvik) er min nærmeste fiskeplass fra land og jeg ser på muligheten for høste middag fra gangavstand hjemmefra. Prøvde litt i dag og fikk pir (Makrell) etter noen få kast. Er ikke kjent med forholdene i byfjorden og så med googlesøk at bunnfisk er frarådet, mens Lyr, Sei, Makrell og Sild går bra å spise hvis jeg har googlet riktig.

Nå har jeg jo ikke akkurat fisket denne piren på sensommeren, det er vel å regne som vinter nå :-)
Lurer litt på hvorfor du ikke anbefaler makrell på sensommeren? Ble mye å sette seg inn i dette :blink:

Finner du poster fra 2011? Men det jeg mente er at på sensommeren er det tett med makrell, og da spiser de alt de kommer over, også ting fra forurenset bunn. 

Vintermakrell spiser stort sett bare fisk og er helt trygt å spise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ølgylt said:

Finner du poster fra 2011? Men det jeg mente er at på sensommeren er det tett med makrell, og da spiser de alt de kommer over, også ting fra forurenset bunn. 

Vintermakrell spiser stort sett bare fisk og er helt trygt å spise 

Takk for god tilbakemelding! Det er mine google-søk som tok meg hit :D

Er amatør når det kommer til fisking, er oppvokst med mye ferskvannsfiske i trøndelag - og der er det egentlig bare ørret og røye det går i. Nå har jeg altså flyttet nært sjøen og det gir litt nye jaktmarker. Makrell var veldig sjeldent i trondheimsfjorden så dette er min andre makrell i mitt så langt 40-årige liv!

Legger med et bilde av piren med det samme, min første makrell på over 20 år! Ille greier :lol:

20201130_131119.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.